Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huonoimmat sävellykset
1 2 3 4
Villefinn00
07.01.2022 14:53:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sibelius symphony no 5 tulee ekana mieleen.. korvaraiskausta varsinkin alku
 
megatherium
07.01.2022 14:55:35 (muokattu 07.01.2022 15:00:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Villefinn00: Sibelius symphony no 5 tulee ekana mieleen.. korvaraiskausta varsinkin alku
 
Nyt olen äimän käkenä. Juurihan mainitsit toisessa ketjussa Sibeliuksen erääksi lempisäveltäjäksesi jos käsitin oikein mutta nyt äidyit haukkumaan häntä. Mistä moinen mielen muutos? Ensimmäinen osahan alkaa niin raukeana ja pastoraalimaisena kuin olla ja voi.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Villefinn00
07.01.2022 15:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kaikki muut sibbeltä menee, mut ei tuo 5 sinfonia, jokaisella on myös huonot puolensa
 
Villefinn00
07.01.2022 15:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Off topic, rakastuin sibbeen viulukonserton ja muitten sinfonien osalta, myös finlandia, puhkisoitettu joo mut hyvä aina
 
Henri Henri Olavi
07.01.2022 15:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle Finlandia toimii yleensä livenä, mutta muuten se ei kyllä puhuttele. En jaksaisi tallennetta siitä kuunnella.
 
I don't giva a fuck if you're straight, you're still gay.
Villefinn00
07.01.2022 15:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Minulle Finlandia toimii yleensä livenä, mutta muuten se ei kyllä puhuttele. En jaksaisi tallennetta siitä kuunnella.
 
Juu, nääki on makuasioita, haluisin nähdä sen kyllä livenä, kun tulis jossain konsertissa ja k-juttu olis ohi
 
Henri Henri Olavi
07.01.2022 15:34:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en edes pysty laskemaan kuinka monesti se on tullut livenä kuultua :) Liian monesti ehkä, mutta kyllä se toimii. Ja kun sen on kuullut niin monesti, niin voi vertailla erilaisia sovituksia keskenään.
 
I don't giva a fuck if you're straight, you're still gay.
megatherium
07.01.2022 17:39:29 (muokattu 08.01.2022 10:39:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Villefinn00: Joo kaikki muut sibbeltä menee, mut ei tuo 5 sinfonia, jokaisella on myös huonot puolensa
 
Minusta frigidiä klassismia edustavat Sibeliuksen sinfoniat uupuvat emotionaalista syvyyttä, rytmistä draivia ja orkestraalista voimaa ollessaan kovin askeettisia ja staattisia luomuksia eivätkä saa kuulijaa haltioitumaan ja pakahtumaan kuten vaikkapa Melartinin postromanttiset saksalaiseen orkesteritraditioon liittyvät sinfoniat. Sibeliuksen sinfoniat ovat yhtä laimeita kuin vesi. Niistä ei tule känniin joskaan absolutistina en muutoinkaan juo alkoholia.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
08.01.2022 10:45:19 (muokattu 08.01.2022 11:25:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Minulle Finlandia toimii yleensä livenä, mutta muuten se ei kyllä puhuttele. En jaksaisi tallennetta siitä kuunnella.
 
Eikö kuitenkin äänilevylle tallennettu musiikkiteos ole detaljeiltaan hiotumpi kuin livenä kuultu ja siksi nautittavampi kuunnella? En tietenkään tarkoita että Finlandia maistuisi minulle emotionaalisessa köyhyydessään mutta tarkoitin noin yleisesti ottaen.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
08.01.2022 13:38:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Live on aina paras, oli se kuinka surkea hyvänsä.
 
I don't giva a fuck if you're straight, you're still gay.
megatherium
08.01.2022 17:35:40 (muokattu 08.01.2022 17:43:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kuuntelen musiikkia pääsääntöisesti Spotifysta tai Tuubista koska sitä musiikkia josta pidän ja saan emotionaalisia kokemuksia kuten Melartin ei juuri konserteissa esitetä ainakaan Helsingissä kuin ehkä aniharvoin ja minulla ei ole juuri tällä hetkellä käytössä CD-soitintakaan vaikka omistan sellaisen joten jää Tuukkasen meri sinfoniastakin puolet kuulematta eikä muita Tuukkasen sinfonioita ole levytetty kuten ei suurinta osaa hänen näytelmä-ja näyttämömusiikistakaan sinfonisista runoista puhumattakaan saati että niitä livenä saisi kuulla eivätkä toisaalta Sibeliuksen frigidit ja emotionaalisesti köyhät, askeettiset ja staattiset, sinfoniat kiinnosta pätkääkään.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Funkånaut
10.01.2022 14:07:09 (muokattu 10.01.2022 14:07:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Eikö kuitenkin äänilevylle tallennettu musiikkiteos ole detaljeiltaan hiotumpi kuin livenä kuultu ja siksi nautittavampi kuunnella? En tietenkään tarkoita että Finlandia maistuisi minulle emotionaalisessa köyhyydessään mutta tarkoitin noin yleisesti ottaen.
 
Livenä se teos on ainutkertainen kokemus; äänittettä kuunnellessa kokemus ei ole ainutlaatuinen. Siinä on iso ero. Saman äänitteen voi kuunnella vaikka ja kuinka monta kertaa, joten se menettää ainutlaatuisuutensa heti ensimmäisen kuuntelun myötä. Toista kertaa kuunnellessa yllätysmomentti on jo menetetty, uudemmista toistoista puhumattakaan. Parempi kuunnella salissa filharmonisen esittämänä, vaikkei orkesteri olisikaan mikään Mariinski-teatterin orkesteri eikä kapu olisi mikään Santtu tai Valeri Gergiev. Todennäköisesti hekin soittavat bängerit vallan kivasti, ja se tilan ääni on sykähdyttävämpi kokemus kuin joillakin kuulokkeilla tai kaiuttimilla tykitellessä. Katharsiit saavutetaan jne
 
Jos sävellysten detaljeista haluaisi nauttia täydellisesti, tulisi vain lukea niiden alkuperiäisiä partituureja. Äänitteissä on aina sävellyksen ulkopuolisia tekijöitä sotkemassa TRUU VISÖNIÄ.
 
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
megatherium
10.01.2022 14:25:14 (muokattu 10.01.2022 14:33:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Livenä se teos on ainutkertainen kokemus; äänittettä kuunnellessa kokemus ei ole ainutlaatuinen. Siinä on iso ero. Saman äänitteen voi kuunnella vaikka ja kuinka monta kertaa, joten se menettää ainutlaatuisuutensa heti ensimmäisen kuuntelun myötä. Toista kertaa kuunnellessa yllätysmomentti on jo menetetty, uudemmista toistoista puhumattakaan. Parempi kuunnella salissa filharmonisen esittämänä, vaikkei orkesteri olisikaan mikään Mariinski-teatterin orkesteri eikä kapu olisi mikään Santtu tai Valeri Gergiev. Todennäköisesti hekin soittavat bängerit vallan kivasti, ja se tilan ääni on sykähdyttävämpi kokemus kuin joillakin kuulokkeilla tai kaiuttimilla tykitellessä. Katharsiit saavutetaan jne
 
Jos sävellysten detaljeista haluaisi nauttia täydellisesti, tulisi vain lukea niiden alkuperiäisiä partituureja. Äänitteissä on aina sävellyksen ulkopuolisia tekijöitä sotkemassa TRUU VISÖNIÄ.

 
Itse olen kuitenkin saanut suurimmat emotionaaliset kokemukset ja korkeimmanasteiset transsinomaiset psykofyysiset tilat musiikista, lähinnä Mozartin, Beethovenin, Haydnin, Melartinin, Tuukkasen ja Schubertin teoksista sängyllä maaten ja kuulokkeilla levyltä kuunnellessa, ei koskaan livenä.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Kefiiri
10.01.2022 16:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Live on aina paras, oli se kuinka surkea hyvänsä.
 
Naurattaa mutta onhan tuo taivahan tosi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Henri Henri Olavi
10.01.2022 19:14:50 (muokattu 10.01.2022 19:15:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Itse olen kuitenkin saanut suurimmat emotionaaliset kokemukset ja korkeimmanasteiset transsinomaiset psykofyysiset tilat musiikista, lähinnä Mozartin, Beethovenin, Haydnin, Melartinin, Tuukkasen ja Schubertin teoksista sängyllä maaten ja kuulokkeilla levyltä kuunnellessa, ei koskaan livenä.
 
Joo, ei konsertissa lähdetä holtittomasti ejakuloimaan. Paitsi se yksi Lappeenrannan jannu, mutta ei siitä enempää.
 
I don't giva a fuck if you're straight, you're still gay.
megatherium
10.08.2022 07:23:20 (muokattu 10.08.2022 07:24:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Live on aina paras, oli se kuinka surkea hyvänsä.
 
Tarkoitatko itse esitystä vai sävellystä? Livenä vain on mahdotonta saada kuulla niiden jo unohdettujen säveltäjien teoksia, jotka ovat kadonneet peruuttamattomasti repertoaarista, olivatpa ne sitten kuinka laadukkaita tahansa kun niitä ei läheskään aina ole edes levytetty koskien mm. Saikkolan sinfonioita kuten taistelusinfoniaa La campale joka sulho Rannan mukaan on "monin kohdin hyvin vakuuttava ollessaan muotonakin omintakeisesti ratkaistu". Erään kriitikon mukaan arkistoja kannattaa kuitenkin aina penkoa.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Kefiiri
10.08.2022 09:30:36 (muokattu 10.08.2022 09:33:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Tarkoitatko itse esitystä vai sävellystä?
 
Tulkitsin kommentin niin, että sävellys on elävänä esityksenä aina vaikuttavampi kuin levyltä kuunneltuna. Tiedä sitten kumpi on vaikuttavampaa, lukea partituuria vai kuunnella valmista tallennetta. Riippunee partituurin plaraajastakin. Ovathan nuo erilaisia kokemuksia. Elävä esitys on aina elävämpi :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
Henri Henri Olavi
10.08.2022 13:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tulkitsin kommentin niin, että sävellys on elävänä esityksenä aina vaikuttavampi kuin levyltä kuunneltuna.
 
Näin minä sen tarkoitin.
 
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
megatherium
10.08.2022 13:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tulkitsin kommentin niin, että sävellys on elävänä esityksenä aina vaikuttavampi kuin levyltä kuunneltuna. Tiedä sitten kumpi on vaikuttavampaa, lukea partituuria vai kuunnella valmista tallennetta. Riippunee partituurin plaraajastakin. Ovathan nuo erilaisia kokemuksia. Elävä esitys on aina elävämpi :D
 
Live esitykseen mahtuu kuitenkin usein mm. niitä käyrätorvien vääriä ääniä jotka voi levytyksessä leikata tai editoida mutta live esityksessä ne vain harmittavat ja pilaavat kuuntelunautinnon.
 
Fredrik Isacsson on sanonut, että kun suurten mestarien partituurit "soivat" lukiessakin voi näinkin perehtyä niihin. Leonard Bernstein muistaakseni totesi Beethovenin 9. sinfonian partituuria lukiessaan ajatustensa olevan ties missä tähtitaivaalla.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
10.08.2022 15:29:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Väärät" äänet ovat vain kirsikka kakun päällä. Kaikki joka hiemankin rikkoo sitä tuttua ja turvallista, tekevät livestä nimenomaan ylivertaisen kokemukse verrattuna levykuunteluun.
 
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «