Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koulujen musiikkikirja Musiikin maailma
1 2
Prophet
03.07.2022 20:11:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Mitä nämä vierailukäynnit pitivät sisällään? Meillä ei ollut sellaisia koskaan edes lukioaikana koulussa vai käsittivätkö ne konsertissa tai oopperassa käyntejä? Itse en ollut mukana kun luokka kävi oopperassa kuuntelemassa Carmenia eikä moni tuntunut pitävän siitä juuri lainkaan vaan ilmeisesti esityksen aikana puuhasivat jotakin muuta.
 
Esim. kirkkourkuihin ja studioon tutustuminen. Kouluissa saattoi käydä joskus konsertoimassa artisteja, muistan esim. Jussi Raittisen, Anneli Saariston, Matti Rag Paanasen ja Hillel Tokazierin. Streets of Firea ja jotain muitakin musapitoisia leffoja katsottiin videolta. Eli ei mitään ahdasmielistä Neukkula-meininkiä kasarilla ja ysärillä, onneksi.
 
megatherium
03.07.2022 20:20:24 (muokattu 04.07.2022 08:28:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Esim. kirkkourkuihin ja studioon tutustuminen. Kouluissa saattoi käydä joskus konsertoimassa artisteja, muistan esim. Jussi Raittisen, Anneli Saariston, Matti Rag Paanasen ja Hillel Tokazierin. Streets of Firea ja jotain muitakin musapitoisia leffoja katsottiin videolta. Eli ei mitään ahdasmielistä Neukkula-meininkiä kasarilla ja ysärillä, onneksi.
 
Ymmärrän. Mekin kävimme kuuntelemassa kerran historian opettajan ja muutaman oppilaan kanssa sellaista pienimuotoista urkukonserttia jossa paikallinen kanttori soitti uruilla Bachin toccatan ja fuugan d molli. Meidänkin koulussa kävi konsertoimassa artisteja mutta en nyt saa päähäni ketä tai keitä kun en harrastanut sen tyyppistä musiikkia mutta kerran muistan livistäneeni pois auditoriosta kesken jonkin artistin esityksen jota koko koulu oli kuuntelemassa.
 
Tuohon aikaan en tiennyt höykäsen pöläystä saati tuon taivaallista Tuukkasen pojasta josta en ollut vielä tuolloin kuullut mitään kun suomalaisen musiikin harrastus minulla oli muutenkin aivan olematonta ja voisi sanoa täysin lapsen kengissä sillä hyvä kun tunsin Finlandian jota koulun musiikintunneilla lienee jonkin verran soitettu ja se oli minulle tuttu teos myös Valittujen palojen Sävelten siivin kansion eräältä levyltä jota soitin paljon ja pidin siitä, vaikka myöhemmin olenkin vieraantunut ja erkaantunut siitä eikä se enää juuri synnytä minussa niitä mielihyväntuntemuksia joita silloin sen kuuntelemisesta sain. Äsken ehdin jo tovin luulla että olen niin perin juurin kyllästynyt Tuukkasen meri sinfonian myrsky osaan etten saa siihen oikein mitään otetta eikä se humalluta enää ja ravistele kunnolla kuten ennen ja olin jotenkin väsähtänyt ja tympääntynyt sen kuluneeseen retoriikkaan ja elekieleen mutta sitten jotenkin taas onnistuin haltioitumaan vaahtopäille nousseiden vyöryvien maininkien vellontaa kuvaavan musiikin kuohuvasta pyörteestä.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
03.07.2022 23:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium:
 
Miten sitten tulit kiinnostuneeksi klassisesta musiikista, Pendereckistä, Saariahosta ja Rautavaarasta, jollet saanut koulussa siihen herätettä?

 
Kaikki kiinnostuksen kohteeni ovat muualta kuin koulusta. Myöhemmin olen toki hakeutunut sellaisiin kouluihin, joissa olen voinut syventää oppia kiinnostuksen kohteisiini. Tai siihen murto-osaan niistä. Peruskoulu ja lukio eivät antaneet mulle oikeastaan mitään.
 
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
megatherium
04.07.2022 14:43:35 (muokattu 04.07.2022 19:10:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Kaikki kiinnostuksen kohteeni ovat muualta kuin koulusta. Myöhemmin olen toki hakeutunut sellaisiin kouluihin, joissa olen voinut syventää oppia kiinnostuksen kohteisiini. Tai siihen murto-osaan niistä. Peruskoulu ja lukio eivät antaneet mulle oikeastaan mitään.
 
Onko näissä opinahjoissa joihin olet myöhemmin hakeutunut hypätty suoraan modernismiin käsittelemättä ensin lainkaan musiikinhistorian varhaisia tyylikausia?
 
Itse syvensin oppiani wieniläisklassikoihin voimakkaiden emotionaalisten kokemusten ja katharsiksen myötä.
 
Itse kylläkin sain jonkinlaisen musiikillisen kasvualustan jo peruskoulussa musiikilliselle löytöretkelle säveltaiteen maailmaan vaikkakaan en vielä tuohon aikaan ollut lainkaan tietoinen unohdetun musiikinhistoriamme säveltaiteilijoista enkä siitä säveltaiteen historian haarasta jonne nykyään olen suuntautunut vaikkakin saatan tehdä satunnaisia visiittejä myös muiden musiikinhistoriallisten aikakausien säveltäjien maailmaan enkä kuunnella pelkästään tuota Spotifysta poissaolollaan loistavaa meri sinfonian lähes impressionistisen pehmeää ja melodiikaltaan aaltomaista laajaa avausosaa nyt kun tuo "vanhaa Tuukkasta" olevan myrsky osakin on alkanut hiukan tympiä ja se avausosa onkin paljon kauniimpi ja soinnillisesti hienostuneempi.
 
Kaikesta huolimatta kyllä tuo Myrsky osakin kyseisestä Tuukkasen sinfoniasta vaikutti huomattavasti voimakkaammin tunteisiini kuin Finlandian alkupuoli brutaaleine tai raakoine vaskisointeineen kuten levyhyllyn kahluu artikkelissa kirjoitettiin nyt uudelleen kuultuna kun vertaisin teoksia keskenään ja kyllähän sinfonian tulisi ollakin sävelrunoa keskittyneemmin sävellettynä teoksena myös syvällisempi ja painokkaampi sävellysmuoto ja jonka tunsin rinnassani kun kuuntelin äsken koko osan lumoutuneena ja veikkaisin että teos kuuluu kokonaisuudessaan merkittävimpiin meikäläisiin sinfonioihin.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
04.07.2022 18:03:23 (muokattu 04.07.2022 18:03:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Onko näissä opinahjoissa joihin olet myöhemmin hakeutunut hypätty suoraan modernismiin käsittelemättä ensin lainkaan musiikinhistorian varhaisia tyylikausia?
 
Ei ole. Mutta ei mua klasari kiinnosta niin paljoa, että jaksaisin sitä kovin paljon teoreettisesti opiskella, eli ulkoa muistaa. Mieluummin käytän aikani kuuntelemiseen kuin teorian tankkaamiseen.
 
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
megatherium
05.07.2022 12:34:26 (muokattu 05.07.2022 12:35:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Ei ole. Mutta ei mua klasari kiinnosta niin paljoa, että jaksaisin sitä kovin paljon teoreettisesti opiskella, eli ulkoa muistaa. Mieluummin käytän aikani kuuntelemiseen kuin teorian tankkaamiseen.
 
En minä tuota oikeastaan kysynyt mutta kyllähän minäkin mieluummin kuuntelen musiikkia kuin opiskelen jotakin kuivaa ja tylsää musiikin teoriaa mutta ajattelinkin säveltaiteen historian näkökulmasta ettei sinua sitten vanhemmat musiikin mestarit kiehtoneet riittävästi että olisit jäänyt koukkuun heidän musiikkiinsa vaan löysit modernin musiikin jonka omaksuminen lienee vaikeampaa ellei ole perehtynyt ensin perinteisempään musiikkiin johon nykymusiikkikin kuitenkin pohjautuu ja yleensä kuitenkin musiikissakin melodia on se elementti joka kiehtoo ihmisiä eniten eivätkä ensi alkuun niinkään modernit sävellystekniikat ja tekstuurit jotka sinä ilmeisestit otit nopeammin haltuusi kuin ihmiset keskimäärin. Itsellä kyllä kestä vaikka kuinka kauan ennen kuin pääsin sisälle ja omaksuin nykymusiikin musiikillisen sanaston.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
05.07.2022 13:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidän muotoja ja vanhaa rikkovasta ilmaisusta. Oli genre mikä hyvänsä. Pölyt jätän siivoojille.
 
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
megatherium
05.07.2022 14:13:21 (muokattu 05.07.2022 17:21:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säveltaide on aina kehittynyt eteenpäin suurin harppauksin kun säveltäjät ovat uskaltaneet rikkoa rajoja ja sääntöjä eikä se ole vain nykyajan taidemusiikin ilmiö vain niin on tehty kaikkina aikoina mutta nykymusiikki Schönbergistä lähtien joka käytti joissakin varhaisissa dodekafonisissa teoksissaan vanhoja klassisia muotoja, menuettia, gavottia, musettia, peludia, kaanonia perustui kokonaan uuteen musiikillisiin sanastoon ja kielioppiin, eikä hänkään siinä mielessä rikkonut muotoja mutta hänen lienee ollut jännittävää sovittaa atonaalisuuden motiivien liikkuma-ala tuttuihin klassisiin muotoihin.
 
Mutta siitä huolimatta että jotkut säveltäjät ovat viljelleet sinfonioissaan persoonallisia muotoratkaisuja heidän musiikkinsa ei ole juurtunut ohjelmistoon koska sävelkieli kota he ovat edustaneet on ollut liian perinteistä eikä tarpeeksi modernia, dissonoivaa ja hätkähdyttävää mutta siitäkin huolimatta nykysäveltäjillekin on sallittu sonorisemman ja pehmeämmän, uusromanttisen ja-tonaalisen sävelkielen hyödyntäminen sinfonioissa kuten Rautavaaran Angel of light sinfoniassa joka ei ole millään lailla rajoja rikkovaa musiikkia.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
06.07.2022 19:47:09 (muokattu 06.07.2022 20:09:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikin maailma kirjassa lisäksi erheellisesti minusta väitetään että Benjamin Britten olisi ollut "huomattavin englantilainen säveltäjä sitten Händelin aikojen", mutta eihän se voi millään pitää paikkaansa kun on ollut Purcellit, Waltonit, Ralph Williamsit, Elgarit ja Deliusit monista muista puhumattakaan eikä Händel edes ollut englantilainen vaan saksalainen. Englannissa on ilmeisesti kova kiinnostus klassiseen musiikkiin kun jokainen pieni levy yhtiö joita siellä on monta levyttävät paitsi sikäläisten säveltäjien sinfonioita myös paljon esim. itäblokin maiden ja venäläisten säveltäjien teoksia kun taas suomessa ei millään saada Tuukkasta, Aaltosta, Saikkolaa, Fordellia, Fougstedtia, Ringbomia, Ikosta, von Törneä jne. purkkiin.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «