Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaimmat sävellykset, klassinen kitara
1 2 3
Hauler
22.03.2015 14:16:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainittu Nordgrenin Come da lontano on kyllä muistaakseni mukava.
 
Old Guitar
25.03.2015 01:55:09 (muokattu 25.03.2015 02:14:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monenlaista mielenkiintoista on meneillään täällä MuusikoidenNetin kitaristien keskuudessa!
 
Itsekin olen viimeaikoina vaatimattomasti puuhastellut uuden musiikin merkkiteosten sovittamisessa kitaralle.
 
Ensimmäisenä teoksena olen pureutunut John Gagen ja koko uuden musiikin merkittävimpiin kuuluvan teoksen 433 parissa.
 
Idea siihen lähti, kun soittelin kaikkien tuntemaa vanhaa kitaraklassikkoa 'Vangin pako' ja yhtäkkiä oivalsin olevani uuden musiikin alkulähteillä! Analysoin em. kappaleita hieman tarkemmin ja huomasin, että kappaleessa onkin paljon yhtymäkohtia em. 4,33 :n kanssa.
 
'Vangin paosta' tein uuden, paremmin uuteen musiikkiin sopivan version. Lisäsin sovitukseen mm. viilan, Tampereen Poliisin 13 'mustaa maijaa' ja Konnunsuon vankilan eristyssellin kalterit!
 
Samoin korjailin vanhaa omaa sävellystäni 'Turun tuomiokirkon kellot lyö 12' paremmin vastaamaan uuden musiikin tarpeita.
 
4,33 onkin jo oikeastaan valmis ja parhaillaan haen tarpeeksi kylmähermoista artistia sen soittajaksi. Kaikki em. teokset tullaan julkaisemaan myöhemmin koko laajudessaan Youtubessa.
 
Perehtyessäni em. uuden musiikin sovitustyöhän, eteeni avautui uuden musiikin valtava avaruus! Huomasin, että luovuudellani ei ole minkäänlaisia raja-aitoja, vaan keinovarojen äärettömyys onkin rajaton!
 
Jo nyt, vain pintaa raapaisseena tuntuu siltä, että olen kasvanut taiteilijana, en vain kahteen, vaan lukuisiin ennennäkemättömiin suuntiin. Kun nyt täältä kaukaa katson alas entiseen huomaan harmaan, vain yhteen suuntaan johtavan yksitoikkoisuuden polun, jonka alussa ennen seisoi tämä sama mies ja ihmettelen!
 
Kokemusteni valossa uskallankin väittää hipaisseeni sitä ylevyyden viittaa, jota parhaimmat meistä kantavat kohdusta hautaan.
 
PS. Uusin suosikkikappale: John Dowland: Lachrimae Pavan
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
oaks
26.03.2015 13:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Monenlaista mielenkiintoista on meneillään täällä MuusikoidenNetin kitaristien keskuudessa!
 
Itsekin olen viimeaikoina vaatimattomasti puuhastellut uuden musiikin merkkiteosten sovittamisessa kitaralle.
 
Ensimmäisenä teoksena olen pureutunut John Gagen ja koko uuden musiikin merkittävimpiin kuuluvan teoksen 433 parissa.
...

 
Piti googlata tuo 433. Haha. Siis kaveri vain istuu pianon ääressä soittamatta. Kitaralle sovittaminen pitäisi ainakin olla helppoa.
 
Melun tuottaminen tai pelkkä hiljaisuus ei ole minun näkökulmasta taidetta tai musiikkia lainkaan. Minulle musiikissa pitää olla tiettyä esteettisyyttä ja itse en onnistu löytämään sitä näistä erikoisemmista uusista teoksista.
 
Minulla on Kari Jämbäckin kitarakoulu 3/3 ja siinä on yksi tähän kategoriaan menevä biisi, Ääniä aikojen alusta. Lähinnä rahinaa, vingutuksia ja paukutusta.
 
baron
28.03.2015 18:49:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oaks: Piti googlata tuo 433. Haha. Siis kaveri vain istuu pianon ääressä soittamatta. Kitaralle sovittaminen pitäisi ainakin olla helppoa.
 
Siitä on olemassa myös sovitus sinfoniaorkesterille. BBC:n sinfoniaorkesterin esitys Lontoon Barbican salissa jossa on hyvä akustiikka on tosi mahtava!
 
https://www.youtube.com/watch?v=zY7UK-6aaNA
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
makipe
03.02.2023 11:15:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseeni suurimman vaikutuksen tehneitä:
Antonio Josen Sonaatti
Pavel Steidlin ...a Ty Taky Jdi Do Ithaky...
Carlo Domeniconin Hommage a Jimi Hendrix
 
Sabbathologist
30.03.2023 20:55:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kutsu jatkossa tuttavallisesti "Kuutamosonaatti" niin kaikki tietää mistä on kysymys eikä pidä sua snobbina.
 
Jos minulle sanoo Kuutamosonaatti, tulee mieleeni Kari Sorvalin ja Tiina Björkmanin tähdittämä elokuva.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «