Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harmonikka
1
SamiP
20.07.2003 22:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä.. olen hankkimassa Lasse Pihlajamaa Siriusta (Pigini) mut sit yks äijä jostain kaupasta alko luettelemaan jotain ihmeellisiä merkkejä. Tietääkö kukaan mitään merkeistä Oktavianelli tai Gverde? Ainaki miekkonen meinas että noi on saman tasosia Siriuksen ja myöskin Jupiterin kanssa. ite ainaski huomasin että hintaluokkaki on sama ja jopa kalliimpi. Laiton tään ny tänne ja tuonne soittimet-osioon koska noilla vehkeillähän yleensä soitetaan klassista. Jos paikalla sattuu olemaan muita hanuristeja ni kertokaa toki muutenki soittimistanne. Ni ja jos joku tietää käytettyä Siriusta tai Jupiteria myytävänä ni kertokaa muillekki! :)
 
klobasa
31.07.2003 11:53:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä osaa tuohon kysymykseesi mitään vastata, mutta... Itse hankin vasta LP melodiabassohaitarin ja mietin tässä itsekseni että kuinka hyvin melodiabassohaitarilla voi hyödyntää suoraan esim. pianonuotteja? Tarkennetaan että olen soittanut vasta aivan vähän aikaa ja nuottien luku sujuu aloittelijatasoisesti... Mutta kuinka hyvin pianonuotit soveltuu osaavan käsissä haitarille ilman kummempia uudelleen sovituksia? Tavoitehan olis soittaa Rachmaninovin pianoteokset haitarilla....(ei sen isompaa tavoitetta).
 
SamiP
07.08.2003 18:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä osaa tuohon kysymykseesi mitään vastata, mutta... Itse hankin vasta LP melodiabassohaitarin ja mietin tässä itsekseni että kuinka hyvin melodiabassohaitarilla voi hyödyntää suoraan esim. pianonuotteja? Tarkennetaan että olen soittanut vasta aivan vähän aikaa ja nuottien luku sujuu aloittelijatasoisesti... Mutta kuinka hyvin pianonuotit soveltuu osaavan käsissä haitarille ilman kummempia uudelleen sovituksia? Tavoitehan olis soittaa Rachmaninovin pianoteokset haitarilla....(ei sen isompaa tavoitetta).
 
No, kirjoitan tähän ainakin oman mielipiteeni. Itse en ole pianonuoteista soittanut paljoa laajoja teoksia mutta pientä prima vista materiaalia kyllä. Myönnän että nämä kappaleet poikkeavat jonkin verran normaalista hanurisovituksista. Lisäksi Rachmaninovin teokset eivä ole tuttuja.
Hanuristit yleensä soittavat esim. Bachin urkupiisit suoraan urkunuoteista eli ei tehdä omia sovituksia kyseisistä kappaleista. Yleensä kuitenkin hanuristelilla on omat sovituksensa muunlaisista piiseistä.
Teoriassa pianonuoteista soittaminen onnistuu, mutta tulee muistaa, että merkittyjä sormituksia ei ole uskominen (ellei ole pianoharmonikkaa). Lisäksi pianonuotin soittamista voi helpottaa soittamalla pitemmät osat joissa toinen käsi soittaa vain kolmisointuja, vaihtamalla standardibasson päälle (toimii teoriassa, mutta lopputulos voi olla hyvä tai huono tai jotain siltä väliltä.)
Jos bassopuolen kädellä joutuu soittamaan soinnun yhden sävelen vaikkapa yhtä oktaavia matalammalta kuin soinnun muut sävelet (nelisointu) on venytys melkoinen kädelle. Tällöin voisi jättää soinnun yhden ylemmän sävelen pois niin soittaminen onnistuu kyllä yksittäisissä paikoissa. Näin toimin ainakin oman harjoitteluni kohteessa, joka on Schubertin keijukaisten kuningas (erlkönig) Piisi on opettajani mukaan aika pitkälle pianonuotti (Tosin ei säestysnuotti vaan tähän on kirjoitettu muös laulu soitettavaksi)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «