Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kamat aloittelijalle
1 2 3 4 5
Xardan
24.03.2009 15:52:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä keskustelun avaus.
Kysyisin että pärjääkö alkuunsa Rolandin Fantom-S:llä ja Korgin M50-88:lla + netin ilmaisohjelmilla jos kokeilis tehä konemusaa ? (ei oo tullu koskaan kokeiltua ees).
Leadeista ja taustoista oon varma että noista saa ruuvattua kyseiseen musiikkityyliin mutta komppipuoli arvelluttaa. Saako synalla tehtyä jykevää jumputuskomppia taustalle vai onko siihen otettava jotain muuta avuksi? Miten ne yleensä tehdään?
 
Music is my life, if not, then hell with me!
Vurki
08.09.2009 09:54:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä innostunut tekemään jonkinsortin elektromusaa, ja nyt pitäisi ostaa joku softa. Yksi ohjelma löytyy jo, Cubase SE, mutta onko siitä tietokonemusan tekoon? Meinaan, sehän sopii hyvin äänityspuuhiin yms., mutta kun rupesin tutkimaan ihan näppäimistö + hiiri -pohjaista musantekoa, niin mahdollisuudet vaikuttivat aika vajavaisilta. Synia löytyy ehkä kaksi ja muutenkin tuntuu, niin kuin tämä konemusiikinteko olisi vain hyvin toissijainen homma Cubasessa. Koska ohjelma kuitenkin jo löytyy omistuksesta, opettelen sen käytön, vaikka se olisi kuinka vaikeaa, jos siitä ylipäätään on konemusiikkiin. Eli onko Cubase (SE):stä elektron tekoon ilman hardwarea (rautasynia jne.) pelkästän softan omilla synilla, samplereilla yms.?
 
FL studion demoa ja wareversiota (en yksinkertaisesti uskalla maksaa satoja euroja ellen ole varma että homma pelittää) olen kokeillut muutaman päivän ajan ja tämä tuntuu erittäin hyvältä. Onko mikään softa tarkoitukseeni parempi hinta-laatu-suhteeltaan? Käsittääkseni täydellinen pakkaus maksaisi jotain vähän vajaa 300€.
 
Kiitän :)
 
kakka
Henri Henri Olavi
14.09.2009 16:23:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä vaikka Cubasellakin vääntää konemusaa: hommaat vain asiaankuuluvia softasynia ynnä muuta härpäkettä.
 
Itse suosittelen isolla kädellä Ableton Live:ä. En muista hintaa, mutta mielestäni paras sekkari juurikin konemusaan. Lisäksi aivan älyttömän kevyt ja sen omat efektit/laitteet ovat, jos ei nyt loistavia, niin ainakin hyviä ja erilaisia.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Vurki
17.09.2009 12:45:31 (muokattu 17.09.2009 12:54:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko se sitten hyvin kalliiksi jos ostelee niitä synia? Ilmaiseksi kun ei tietääkseni paljoa saa.
 
Nyt kun olen enemmän miettinyt että millaista musiikkia haluan tehdä jne., niin olen tullut siihen tulokseen, että myös audio-ominaisuudet ovat tärkeitä. Tykkäisin nimittäin esim. nauhoitella pianoa tai muita kiippareita ja tehdä softalla siihen sitten rummut ja bassot (ellen soita kiippareilla) ja ehkä jotain taustapadeja ja efektiääniä.
Tuo Ableton ei ole minulle tuttu mutta täytyypi perehtyä siihen. Mietin tässä että jos Cubaseen ostaisi muutaman synan, niin voisiko sillä sitten tehdä hyvin tuota kuvailemaani musiikkia? Entä Pro Tools LE? Kuulemma jotain yhteensopivuusongelmia.
 
kakka
Henri Henri Olavi
17.09.2009 15:38:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin tässä että jos Cubaseen ostaisi muutaman synan, niin voisiko sillä sitten tehdä hyvin tuota kuvailemaani musiikkia? Entä Pro Tools LE? Kuulemma jotain yhteensopivuusongelmia.
 
Kyllä Cubasella tekee vaikka mitä. Pro Toolsia en suosittele siksi, että sen midiominaisuudet ovat todella alkeelliset, vaikka niitä onkin uusimpaan versioon paranneltu. Lisäksi Pro Tools ei tue VST:tä eikä VSTi:tä, joskin niitä voi siinä käyttää jonkin lisäohjelman avulla. Toisaalta taitaa melkein kaikista VST/VSTi-plugareista olla myös AU/RTAS-versiot.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
FiltteriFima
18.03.2010 07:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toshan on hyvin tekstii ja iha viisatit neuvoi, pääsin ite ainaki hyvin alkuu ku luin ton. Suosittelen muitten aloittelijoitten lukemaan se tarkasti. :)
 
ArmathSargon
28.04.2010 11:32:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen aloittelijalle ja pidempään tehnelle free sourse ohjelmaa http://lmms.sourceforge.net/
 
elbowski
12.07.2010 15:36:39 (muokattu 12.07.2010 15:37:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, meikäläinen on tässä ihan vähän alkanu kiinnostua DJ-hommista, lähinnä playlistien pyörittämisestä. Mikähän olisi hyvä, helppo ja ilmainen ohjelma Macille, jolla voisi semmosta kevyttä miksausta tehdä että saisi kappalevaihdokset sulaviksi ja siten kehittelemäni dubstep-elämyksen (:)) arvoisensa kuuloiseksi? Audiophilea kokeilin, ja se oli kaikessa simppeliydessään loistava, mutta vain kahden kappaleen miksaaminen samanaikaisesti oli turhan rajoittava, valmistelemaani settiin kun kuuluu sen nelisentoista kappaletta.
 
Photography is truth. The cinema is truth twenty-four times per second.
ilpop
19.07.2010 10:13:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tulllut siihen tulokseen että pieni mikseripöytä on erittäin tarpeellinen ja hyödyllinen osa kaikenlaisen musan tekoa. Hyvin siis pääsee musanteossa alkuun tietokoneella (+sopivalla ohjelmistolla), mikserillä ja monitoreilla. Nälkä tietenkin kasvaa syödessä, ja pian sitä helposti huomaakin haalineensa jos jonkinlaista vempelettä nurkkiin pyörimään.. ;)
 
Nefegoth
30.08.2010 21:02:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FL studion pitäisi olla helppokäyttöinen mutta sekava tää on mun mielestä, joten kun soitan step editing modella, miten voin tehdä niin että se ottaa sen kun painan jotain kosketinta(näppäimistöäni) pitkään, nyt se ottaa kaiken lyhyinä ja tulee vaan nopeaa tilutusta.
 
Ja sitten vielä, voiko joku selittää tarkemmin tuota laulun äänittelemistä tuolla. Välillä onnistun äänittämään mutta sitten tulee jotain ongelmia kun uudestaan yrittää... Ehkä olen vain liian huonomuistinen.
 
Käytössänihän siis on vain FL studio 9 demoversio, koska en kokoversiota viitsi ostaa ennenkuin osaan käyttää kunnolla. Kannaattaako kokoversion osta tästä muutenkaan? Vaikea tietenkin tehdä biisejä demolla kun ei voi editoida toistakertaa.
 
sub zero
22.09.2010 14:33:39 (muokattu 22.09.2010 14:35:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako Linuxilla (Ubuntu) ja perustason äänikortilla (joku 10 vuotta vanha SB128 muistaakseni) tehtyä hyvin kaksiraita-äänityksiä?
 
Haluisin vaan kokeilla tommosia perusjuttuja, että äänitetään kaks soitinta eri aikaan, jotka saa soimaan synkassa samaan aikaan.
 
Mikäköhän ohjelma ois hyvä?
 
(No joo, ihan tracker-ohjelmillakin vois tietty tän toteuttaa, kun äänittäis pitkiä sampleja, mut joku sopivampi ohjelma ois parempi)
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Zenrooster
29.10.2010 23:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta Korgin Microstationista? Mihin kaikkeen sillä pystyy jne? Hinta ei oo kovin paha. Siitä löytyy aika huonosti mitään kunnon videoita
 
Would you tell me about the fucking golfshoes?!?
Kapane
11.04.2011 00:02:39 (muokattu 11.04.2011 00:04:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jolla kulla on kiinnostusta DJ hommiin, niin kirjoitampa tässä nyt pienen sepustuksen, että millaiset kamat siihen kannattaa hommata.
 
DJ-setin perusidea on kaksi soitinta ja mikseri. Soittimet voivat olla CD/DVD soittimet, vinyylisoittimet tai midikontorollerit. Mikseri taas virtuaalinen, digitaalinen tai analoginen DJ mikseri. Homma tällaisella setillä toimii niin, että toisessa soittimessa on kappale, mitä soitat ja toisessa soittimessa kappale, minkä soitat seuraavaksi. Mikserillä vaihdat soittimien välillä ja pystyt itse kuulokkeilla kuuntelemaan seuraavaa kappaletta jo etukäteen.
 
Vinyyli -soitin
DJ Cotts vinyylisetti
http://www.youtube.com/watch?v=FTslmBDlXNQ
 
DJ käytössä olevat vinyylisoittimet ovat aina suoravetoisia. Hihnavetoiset eivät kestä levyn pyörittelyä ja hajoavat Dj käytössä hyvin nopeasti. Vinyylisoittimissa löytyy useita eri malleja ja yrittäjiä, kuten Stanton ja Numark. Yksi valmistaja ja malli on kuitenkin ylitse muiden: Technics SL-1210 MK II eli Teknari. Teknarin SL -sarja on säilynyt lähes muuttumattomana kaksikymmentä vuotta ja on yhä edelleen suosituin vinyylisoiti DJ käytössä. Muilta valmistajilta on tullut jo teknisesti kehittyneempiä soittimia, joiden käyttöluotettavuus on samaa luokkaa Teknareiden kanssa. Levysoittimissa säätiminä on nopeus/pitch (+/-6%) ja play)
 
Teknareiden suosioita selittää kuitenkin se, että soittimet löytyvät useilta klubeilta ja koska keikoilla soitetaan lähes aina klubin kamoilla, hankkivat monet samat soittimet treenatakseen kotonaan. Tämä taas ruokkii sitä, että klubeilla nähdään jatkossakin Teknareita, koska DJ:t ovat niihin tottuneet.
 
Technicsin don't fix what ain't broken asenne SL -sarjaa kohtaan on myös taannut sen, että eri mallit ovat käyttäytyvät hyvin saman kaltaisesti, minkä vuoksi ne ovat helppo ottaa haltuun kylmiltään keikalla.
 
Neulat, mitä Teknareiden kanssa käytetään tuntuvat olevan poikkeuksetta Ortofonia ja Technicsin omia.
 
CD-soitin
Laidback Luke ja Pioneer CDJ 2000 (x3) ja DJM 800
http://www.youtube.com/watch?v=9VqrdOjlU3s
 
CD -soitin puolella samanlaista valta-asemaa pitää Pioneer CDJ -sarjansa kanssa. Numarkin, Stantonin, Vestaxin ja Denonin soittimet ovat usein olleet Pioneerin tuotteita edellä, mutta Pioneer on yleensä aina, uuden tuotteen tullessa ulos, noussut takaisin kärkeen. Näin kävi muun muassa 2009 lopulla, kun Pioneer julkaisi nykyiset lippulaivamallinsa.
 
Nykyinen mallisto sisältää CDJ-2000, CDJ-900, CDJ850 ja CDJ350 -mallit. 2000 ja 900 ovat ammattilaisten työkaluiksi ja klubeille hankkitavaksi tarkoitettuja monitoimi koneita. 850 on ammattilaisen kotisoitin ja 350 niin sanottu entry level soitin.
 
Soittimissa on tempo/pitch säädin, joka voidaan myös kytkeä niin, että kappaleen nopeutta muuttaessa korkeus ei muutu. Jog wheel, millä kappaleita voi skrätsätä tai laittaa kohdilleen miksauksessa. Play ja Cue nappulat. Cuella voit ennalta määrittää kohdan mistä levy lähtee soimaan painaessasi Playta. Näyttö kappale hakua varten ja reverse kytkin, millä levy soi takaperin.
 
Lisäksi soittimista löytyy Loop toiminto, jolla voidaan tehdä halutun pituisia looppeja kappaleesta. Kaikissa muissa paitsi CDJ350 on myös Autobeatloop toiminto, jolla saa automaattisesti neljäsosa tahdista kahdeksaan tahtiin kestäviä looppeja. CDJ900ssa ja 2000 on Link toiminto, missä CAT kaapelia pitkin voidaan siirtää dataa soittimelta toiselle. Tämä tarkoittaa sitä, että vain yhteen soittimeen tarvitsee kytkeä USB-tikku tai kovalevy ja jokaisella soittimella voi soittaa tämän kovalevyn tietoja. CDJ2000 on Hot Cue toiminto. Tämä tarkoittaa sitä, että nappien taakse voi ohjelmoida mistä kohtaa kappale alkaa pyörimään. CDJ900 on taas slipmode, joka loopatessa tai väärinpäin soittaessa antaa raidan pyöriä eteenpäin loopin alla sen sijaan, että koko raita jäisi looppaamaan. Jos looppia soittaa esimerkiksi neljä tahtia, on biisi siirtynyt neljä tahtia eteenpäin sen sijaan, että jatkaisi siitä, mihin looppi jää pois kytkettäessä.
 
Kaikki soittimet soittavat kappaleita joko CD:ltä, MP3 CD:ltä tai USB tikulta. CDJ2000 hyväksyy myös DVD:t ja SD -muistikortit.
 
Nykypäivänä Pioneer on keskittynyt vain 2000 ja 900 mallien kehittelyyn ja 850 ja 350 ovat jääneet ilman software päivityksiä.
 
Midi-soitin
http://www.youtube.com/watch?v=msdFDCcdwaA&feature=youtu.be
DJ Craze ja Traktor Scratch Pro 2 vinyyleillä ja midi kontrollerilla.
 
Tietokoneella soittava DJ käyttää soittiminaan DJ ohjelmia, kuten Seratoa, Tracktoria, Virtual DJ:tä tai jotain muuta vastaavaa. Toiminta periaate on se, että kappale soi tietokoneelta ja kontrolli tapahtuu jonkin interfacen avulla. Käyttöliittymä tietokoneelta soitettaessa voi olla joko midiohjain, joka on suunnitelty DJ käyttön, CD soittimet tai Vinyylisoittimet. Jos soittimet eivät tue midiä tai muuta digitaalista koodikieltä niihin voidaan laittaa aikakoodi vinyylit tai CD:t ja näin ohjata tieto audiona vinyylisoittimien audio lähdösttä erilliseen purnukkaan. Näin esim skrätsäys toimii kuten oikeasti.
 
DJ -ohjelmat mahdollistavat monimuotoisemman soittamisen ja miksaamisen, kuin muut vehkeet. Myös yhdistäminen esimerkiksi Ableton Liven kanssa onnistuu helpoiten näin. Sen olen huomannut, että vinyyleillä aloittaneet DJ:t ovat siirtyneet soittamaan vinyyliaikakoodilevyillä Seratoa ja monet muut sitten meneet täysin Midi kelkkaan Traktorin kanssa.
 
Mikseri
 
DJ:t käyttävät hieman soittotyylistä ja genrestä riippuen kahta erilaista mikseriä. Hiphop DJ:t ja Skrätsääjät suosivat kaksi kanavaisia ja konemusiikkia klubeilla soittavat biittimiksaavat DJ:t nelikanavaisia. Klubeilla neljä kanavaa on vakiintunut siitä syystä, että samaan mikseriin saa kiinni sekä vinyylisoittimet, että CD soittimet. Hiphop DJ:t taas käyttävät kaksi kanavaisia battle miksereitä parempien skrätsäys ominaisuuksien vuoksi.
 
Miksereissä ei yhtä selkeää markkinajohtajaa ole. Klubeilla näkee usein Pioneerin nelikanavaisia DJM-800 tai sitä vanhempia malleja, mutta kaksi kanavaisten suhteen markkinat ovat avoimempia. Siellä suurimmat myyjät ovat Ecler HAK 360, Rane TTM57, Pioneer 909 ja monet muut.
 
Miksereissä perus idea on se, että jokaisella kanavalla on normaalin äänimikserin tyyliin sisääntulo, eq ja ulos meno, joka on yleensä faderilla. EQ:n Q- ja taajuusarvoja ei yleensä pääse säätämään Hi ja low ovat hyllykorjaimia ja mid kello. Lisäksi niissä on myös usein auxin tulon säätö, eli efektin loopin dry/wet asento ja joka kanavassa on PFL kuuntelu kuulokkeisiin, jota käytetään seuraavan raidan laittamiseksi synkkaan jo soivan kanssa.
 
cyberiad2001
11.10.2011 09:16:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Xardanille, että jo tuolla pelkällä Korg M50:llä pystyt vääntämään melkein tyyliä kuin tyyliä jos vaan jaksat opetella ohjelmoinnin salat. Kannattaa kyllä opetella ainakin yksi laite perinpohjin, koska sitten saat hyvät pohjat muunkin hardwaren tehokäyttöön... M50 on varsin helppo ja selkeä, jos opettelet tekemään itse omia arpeggioita, niin homma on vielä helpompi
 
Point
22.10.2011 22:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetään nyt tänne kun en muutakaan paikkaa keksinyt..
 
Eli "tarvis" nyt saada jonkinlaista kontrolleri/pad-hässäkkää tälläsen vätkätyksen tekemisen helpottamiseksi. Eli haussa laite, jossa olis muutama sormin naputeltava pädi ja muutamia perustason kontrolleriominaisuuksia mitkä pelais yhteen Logicin kanssa.
 
Pitäiskö kenties laittaa tällänen combo:
http://www.thomann.de/fi/behringer_bcf_2000.htm
http://www.thomann.de/fi/akai_mpd_18.htm
 
Behkun motoroidut faderit houkuttais, helpottaisi miksaushommia mukavasti. Saako kaikki nuo toimimaan jotakuinkin näin: Behku interfacen midiliitäntään ja sit akai imacin perään usbilla? Vai meneekö mahdottoman vaikeaksi?
 
Juu, kuten huomaatte niin mä en näistä kauheasti tajua.
 
föödel
14.11.2011 23:03:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vaan mieleen aika typerä kysymys, mutta johon en nyt osaa itse vastausta sanoa. Eli jos kotona dj hommia tekee, niin vaaditaanko siihen oikeasti kunnon pa-kaiuttimet vai millasilla "pärjäisi"? Esim. multa löytyy ihan kunnon hifijärjestelmät, mutta enemmänki mietityttää se yhteensopivuus piuhojenkin tasolla että saako jotain mixdeckiä esim. kiinni normistereoihin? vai vaaditaanko ne omanlaisensa pluginit?
 
D1mmu
19.12.2011 00:30:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta tuosta Native Instrumentsin Maschinesta tai Maschine Mikrosta? Näyttää ainakin laadukkaalta ja onhan Maschinella hintaakin mikro sentään hieman edullisempi. Itse olen tähän asti mennyt FL Studion demoversiolla, josta olen todella tykännyt. Tuo Maschinen softa näyttää aika samanlaiselta kuin FL Studio. Uusi kone täytyisi myös hommata. Macbook Prosta haaveillut. Kuulemma hyvä musiikin tekoon? Mielipiteitä?
 
hayland
08.07.2012 02:14:27 (muokattu 10.07.2012 02:17:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs suosittelette täydelliselle noviisille elektronisen musiikin saralla, kun olisi tarkoitus kitarajuttuihin yhdistellä elektromeininkiä?
 
Mulla on kitaran/basson äänittämistä varten Avidin Eleven Rack ja Pro Tools 8, sekä Presonus Studiolive mikseri ja Studio One Artist(jos tämä olisi selkeästi järkevämpi valinta, ei päivitys pro-versioon ole poissuljettua, kun on aika edullinen). Olin suunnitellut rumpuja varten hankkivani Toontrackin Superior Drumsin, koska se vaikuttaisi soveltuvan tarpeisiini parhaiten, ja pitäisi toimia kummassakin em. softassa.
 
Mutta kannattaako elektropuolta varten hankkia joku erillinen standalone-ohjelmisto, vai kenties joku plugarina toimiva softasyna? Ja mites saundi-/efektikirjastot? Onko nää ostettava vai pärjääkö ilmaisilla?
 
Edit Näköjään tuossa Studio Onen mukana tuli Native Instruments Komplete 7. Sillä ilmeisesti pääsis ainakin alkuun? On kyllä ihan hepreaa tämmöselle heviäijälle, näin aluksi ainakin...
 
Edit2 Jaa se olikin Komplete 7 Players. Eli ei taida olla kovin kummonen kun ilmaiseksi jakavat.
 
Kikolaa
26.12.2012 13:14:32 (muokattu 26.12.2012 13:15:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys:
 
näin puolialoittelijana olen tilaamassa itselleni MIDI-keyboardia, jottei tarvitsisi näppäimistöllä opetella soittamaan pianoa (hauska taito varmaan sekin, jos kuitenkin osaisi pianoa ensin soittaa).
 
Kannattaako minun siis tilata 32-koskettimella vai 49-koskettimella varusteltu keyboard? Varmasti taidon kehittyessä 49 olisi kätevämpi mutta en osaa päättää. Viittaan suoraan noihin M-Audion peleihin, ilmeisesti ovat aika hyväksi havaittuja.
 
One O'Clock Jump
McDuck
30.03.2013 15:19:34 (muokattu 30.03.2013 15:23:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kikolaa: Kysymys:
 
näin puolialoittelijana olen tilaamassa itselleni MIDI-keyboardia, jottei tarvitsisi näppäimistöllä opetella soittamaan pianoa (hauska taito varmaan sekin, jos kuitenkin osaisi pianoa ensin soittaa).
 
Kannattaako minun siis tilata 32-koskettimella vai 49-koskettimella varusteltu keyboard? Varmasti taidon kehittyessä 49 olisi kätevämpi mutta en osaa päättää. Viittaan suoraan noihin M-Audion peleihin, ilmeisesti ovat aika hyväksi havaittuja.

 
Itse suosittelen 49. Aloitin ite Novation nocturn 49 midillä tekemisen mutta tuo jäi parinvuoden jälkeen sivuun kun ostin mininovan mitä käytän midinä ja nauhoitukseen.
 
Omasta kokemuksestani 49 on paljoin parempi kuin 32 jos haluaa tehdä muuta kuin yhdensormen ihmeitä. Melodioita hiotessa ja oppiminenkin on nopeamankaa kun octaaveita ei tarvitse kokoaika vaihdella.
 
Muutenkaan aloittelijat ei tarvitse oikeastaan kun mahd.yksinkertaisen alotus softan, midi kiipparin ja kuulokkeet/kajarit ja sitten ajan myötä lähteä parantamaan omaa settiä kun oppii ja ymmärtää paremmin.
Itse käytän Ableton live 9, Novation Mininova (midinä sekä normi syntetisaattorina) beatbox rumpukonetta ja mbox 2 interfacena. Näillä voin oikeastaan tehdä kaiken musiikkii tarvittavat, välillä tulee soitettua omaa halppis bassoa mutta siinä effectit tuleekin jo kovaa käyttöön. Suosittelen Vst plugareina Native Instrumentsin komplete sarjoja, laadukkaita monilla äänillä yms.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «