Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä "vanhoja" soundeja?
1
Sami H
08.04.2003 17:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitan 90-luvun alun eurodance musiikkia että mistä hemmetistä ne soundit on kaivettu siihen aikaan. Ei ainakaan mistään työasemasyntikoista.Voisko joku avittaa koska tartten koneen jolla saa tehtyy semmoista ja toi mun x2 Korgi ei riitä siihen.
 
Juho L
08.04.2003 17:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Analogeistahan ne on lähtöisin. 90% kappaleista joku Junoista (yleensä 106) hoovereineen asialla. Myös paljon muita analogeja oli käytetty, mutta tuo Juno ehdottomasti yleisin.
 
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Sami H
08.04.2003 18:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo mulla oli joskus Juno 1 ton Korgin jatkeena mutta kun se ei ollu polyfoninen niin myin sen ja nyt mulla on xp10 Roland ton jatkeena.
 
krushing
08.04.2003 23:43:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

once again, ladies & gentlemen...
 
http://www.vintagesynth.org
 
dj_happo
11.04.2003 15:53:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, syntikkaääniä tosiaan pystyy tekemään ilman mitään massiivista digitaalista työasemaa. :) Syntetisaattoreitahan on tehty jo 1950-luvulta lähtien, ennenkuin mikroprosessori oli keksitty. Muistaakseni ensimmäiset syntikat rankennettiin jopa ilman transistoreja.
 
Sinänsä hauskaa että uusissa työasemissa, grooveboxeissa yms. useimmat syntikkaäänet on samplattu juuri noista vanhoista klassikoista. Laitteet eivät siis varsinaisesti syntetisoi mitään uutta, ainoastaan soittavat vanhaa isoista muisteistaan.
 
Juno-1 on kyllä polyfoninen, eli yhtäaikaa voi soittaa 6 ääntä. Tuossa tarkoitettiin varmaan sitä että laite on monotimbraali, eli vain yhdenlaista ääntä voi soitella kerrallaan. Rolandin legendaarinen Juno-sarja sisältää seuraavat laitteet:
- Juno-6
- Juno-60
- Juno-106
- Alpha Juno-1
- Alpha Juno-2
- MKS-50 (Alpha Juno räkissä)
 
Ensimmäisiä Junoja (6 ja 60) pidetään yleisesti soundiltaan parhaana, mutta niissä ei ole MIDIä. 106 on kaikista suosituin ja lähellä vanhempien Junojen soundia. Siitä myös löytyy todella hyvä MIDI-toteutus. Alpha Junot ovat hankalia ohjelmoida ja soundiltaan vähän heikompia, mutta edullisia ja MIDI-ohjattavia. Legendaarinen "hoover"-soundi (Human Resourcen Dominator!!) on peräisin juuri Alpha Junosta.
 
Lisäksi kannattaa harkita JX-sarjan laitteita: JX-3P, JX-8P, JX-10 ja MKS-70. Kaikissa on MIDI, mutta ohjelmointi yhtä hankalaa kuin Alpha Junoissa. Jos budjetti ei ole tiukilla, kokeile Jupiter-sarjan koneita (Jupiter-6 ja -8). Soundiltaan ne ovat lähellä Junoja, mutta oskilaattoreita on 2 per ääni, joten näillä saa aikaan vähän paksumpaa ja monipuolisempaa ääntä.
 
Jos monofoninen syntikka riittää, kokeile Rolandin SH-sarjan koneita. Yleisin ja ehkä suosituin on SH-101, mutta SH-sarjan koneita on ainakin kymmenkunta. Osa on kuitenkin erittäin harvinaisia. SH-32 on uudempi analogimallintava laite (ns. virtuaalianalogi eli VA) joten älä sotkeennu siihen. :)
 
www.vintagesynth.org kannattaa tosiaan selata läpi. Rolandin lisäksi hyviä analogilaitteita valmistivat aikoinaan mm. Korg, Oberheim, Sequential Circuits, Moog ja ARP.
 
Jabbe
11.04.2003 16:06:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos dj hapolla runsaastikin omakohtaista kokemusta näistä vanhoista laitteista?
 
Lupaan olla kiltimpi jatkossa!
dj_happo
11.04.2003 16:14:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän noiden laitteiden kanssa on tullut pelattua 90-luvun alkupuolelta lähtien... Melkein kaikkia tuossa listatuista laitteista olen käyttänyt itse. Tällä hetkellä omistan/käytän Rolandin wanhoista Juno-106, Juno-1 ja SH-101.
 
Jabbe
11.04.2003 16:24:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän noiden laitteiden kanssa on tullut pelattua 90-luvun alkupuolelta lähtien... Melkein kaikkia tuossa listatuista laitteista olen käyttänyt itse. Tällä hetkellä omistan/käytän Rolandin wanhoista Juno-106, Juno-1 ja SH-101.
 
Höhöö! Mistäs sun musaa löytää, oletan että varmaan noita käytätkin..?
 
Lupaan olla kiltimpi jatkossa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «