Aihe: Mihin järjestykseen efektit? | 1 |
---|
|
Niitä kun nurkissa, pöydillä ja lattialla lojuu useita varmasti monilla tämän foorumin lukijoista. Tämä on lähinnä tällainen gallup-tyyppinen kysely; mistään efektivertailuista en ole kiinnostunut vaan siitä, missä järjestyksessä ihmiset pitävät pedaaleitaan ja muita efektejään ja ENNENKAIKKEA MIKSI juuri siinä järjestyksessä!? Myös kitara- / bassopuolen soundimaailma tässä mielessä kiinnostaa. Saapi laittaa myös linkin vastaukseksi, jos tätä aihetta on jo tässä / jossain muussa foorumissa kattavasti käsitelty. -Ab- | Wuf 06.04.2003 18:50:38 (muokattu 07.04.2003 08:52:51) | |
|
Niitä kun nurkissa, pöydillä ja lattialla lojuu useita varmasti monilla tämän foorumin lukijoista. Tämä on lähinnä tällainen gallup-tyyppinen kysely; mistään efektivertailuista en ole kiinnostunut vaan siitä, missä järjestyksessä ihmiset pitävät pedaaleitaan ja muita efektejään ja ENNENKAIKKEA MIKSI juuri siinä järjestyksessä!? Myös kitara- / bassopuolen soundimaailma tässä mielessä kiinnostaa. Saapi laittaa myös linkin vastaukseksi, jos tätä aihetta on jo tässä / jossain muussa foorumissa kattavasti käsitelty. -Ab- Signaali menee tässä ylhäältä alas: - 1. kompressori - 1. eq - 1. cut off + q (/wah-wah) - särö - 2. kompressori - 2. eq - 2. cut off + q - chorus, flanger, phaser ym. - reverb, delay, echo Säröt ja kompressorit mieluiten aina heti kun on mahdollista, niin kohinan vahvistumisen saa noiden osalta minimoitua. Wah-wahin paikka on heti ennen säröä jotta se kuulostaa siltä kuin pitääkin. Chorukset ja flangerit aina vasta särön ja kompressorien jälkeen, niin niiden soundi pysyy sellaisena kuin on tarkoitettukin eikä puuroudu tai katoa tai tee mitään muutakaan typerää kompressoinnissa. Cut off myös mieluiten ennen chorusta ja flangeria, niin filtteri-sweepit ym. cut offin käyttö ei vaikuta niihin. Sävynsäätimien kanssa joutuu vähän hakemaan, mutta niiden järjestyksen kanssa ei ole niin tarkkaa, mieluiten aina kompressorien ja säröjen jälkeen. Delay ja reverb ja yleensäkin kaikki kaikuefektit ihan viimeisiksi, ja jos koko biisiä kompressoidaan masteroinnissa niin näitäkin passaa käyttää säästeliäästi. Jos haluaa tosi rankat kaiut ja pitää kompressoida lopuksi, niin ne kannattaa lisätä vasta masterointivaiheessa kompuran jälkeen. Kaikkia efektejä ei tietystikään tarvitse käyttää, mutta noin siis aivan äärimmillään. Eri mieltä saa tietty olla, mutta tuon olen ainakin havainnut toimivaksi. Edit: tarkensin hieman + asiavirhe. Edit2: Filterin paikka on yleensä tuossa 1. cut offin paikalla jos on säröä, muuten tuon koko 1. vaiheen voi oikeastaan unohtaa. | |
mielestäni särö tuo esiin soundien todelliset nyanssit ja siksi kytkenkin sen yleensä aivan viimeiseksi. punaisena lankana mun mielestä näissä jutuissa kannattaa pitää se, että efektejä ei voi käyttää väärin | Wuf 11.04.2003 11:41:30 | |
|
mielestäni särö tuo esiin soundien todelliset nyanssit ja siksi kytkenkin sen yleensä aivan viimeiseksi. Epäilyttää vähän jotta kirjoititko ihan tosissasi, mutta vastaan silti. Periaatteessa kaikki kompressoivat efektit laitetaan järjestyksessä yleensä mahdollisimman alkuun. Tämä siksi, että ne vahvistavat kohinaa, häiriöitä ja taustamelua. Rankka särö vetää myös kaiun, flangerin ja choruksen enemmän tai vähemmän ruvelle, ja minä en oikeastaan pitäisi tuota nyanssina :) punaisena lankana mun mielestä näissä jutuissa kannattaa pitää se, että efektejä ei voi käyttää väärin Efektejä voi totisesti käyttää väärin jos halutaan edes etäisesti ammattimaiselta kuulostavaa jälkeä, suosittelen tutustumista studiotyöskentelyn alkeisiin. Konemusiikissa tietty efekteillä tykitetään aivan toiseen malliin kuin vaikkapa rock-puolella, mutta samat periaatteet pätevät musiikissa kuin musiikissa. Suosittelen, että tutustut (tuon studiotyöskentelypalstan lisäksi) tähän: http://www.studiocovers.com/ | |
kohinaa, häiriöitä ja taustamelua näitä lisää ^_^ suosittelen tutustumista studiotyöskentelyn alkeisiin tehty on Efektejä voi totisesti käyttää väärin jos halutaan edes etäisesti ammattimaiselta kuulostavaa jälkeä, suosittelen tutustumista studiotyöskentelyn alkeisiin. Konemusiikissa tietty efekteillä tykitetään aivan toiseen malliin kuin vaikkapa rock-puolella, mutta samat periaatteet pätevät musiikissa kuin musiikissa. konemusiikki-alueella konenäkökulmasta... mutmut, jos joku tykkää vääntää jotain listakamaa niin se on ihan asia erikseen, eikä minulla ole mitään sitä vastaan niin pitkään kunhan en vaan joudu kuuntelemaan sitä ;P eihän efektien väärinkytkentä tietenkään saa olla mikään itseisarvo. loppupeleissä tärkeintä on kuitenkin soundi ja siitä konemusiikissa miun mielestä on pohjimmiltaan kyse, meinaan. efektejä hassusti kytkemällä vaan saa tuhat kertaa mielenkiintoisempia ääniä kuin noudattamalla pilkuntarkasti tuommoisia tyhmiä kaavoja (varmasti suurinta efektien väärinkäyttöä ikinä!) - juhana-setä | Wuf 11.04.2003 19:14:11 | |
|
konemusiikki-alueella konenäkökulmasta... mutmut, jos joku tykkää vääntää jotain listakamaa niin se on ihan asia erikseen, eikä minulla ole mitään sitä vastaan niin pitkään kunhan en vaan joudu kuuntelemaan sitä ;P eihän efektien väärinkytkentä tietenkään saa olla mikään itseisarvo. loppupeleissä tärkeintä on kuitenkin soundi ja siitä konemusiikissa miun mielestä on pohjimmiltaan kyse, meinaan. efektejä hassusti kytkemällä vaan saa tuhat kertaa mielenkiintoisempia ääniä kuin noudattamalla pilkuntarkasti tuommoisia tyhmiä kaavoja (varmasti suurinta efektien väärinkäyttöä ikinä!) Noo ei tuossa mitään niin tarkkoja sääntöjä ole, muutama peruslähtökohta lähinnä. Eikä niitä efektejä tietty minkään kaavan mukaan (edes listapopissa) laiteta, mutta jos niitä haluaa käyttää niin etteivät ne tuhoa instrumenttien tai muiden efektien ääntä, lisää häiriöitä tai ylipäänsä tee mitään ei-toivottavaa, niin tietyt periaatteet niiden käyttöön on olemassa. Tietysti jos tykkää kohinasta niin sitten laitetaan päinvastoin :) Mutta jos haluaa laittaa kaikuja ym. delayta, flangeria ja chorusta särön tai kompressorin läpi niin siitä vaan, mikäs minä olen tuota kieltämään. | magio 11.04.2003 21:04:24 (muokattu 11.04.2003 21:05:38) | |
|
delay laitan kyllä yleensä vasta särön jälkeen. flangeri, hmmm... mutta chorus ennen säröä kuulostaa tosi muikeelta, erinomainen soundi esimerkiks psykedeelisiin leadeihin ja onhan se totta, että esim. kitaran kanssa kaikki tommonen kokeilullisempi puuha on varsin rajoittunutta ja useimmiten sitäpaitsi todella pitkästyttävän kuuloista. itse kun efektoin lähinnä buzz-trackerilla, ei rajana oo kun oma mielikuvitus ja prosessorin tehot | |
delay laitan kyllä yleensä vasta särön jälkeen cross delay + distortion ;9 | Wuf 14.04.2003 20:48:33 | |
|
cross delay + distortion ;9 Kokeilinpa huvikseni pistää hammondin tyylisen urkusoundin ensin oikein kevyen choruksen, sitten hammond-särön, ja vielä flangerin läpi.. Tuli pikkuisen elävyyttä ja aika kiva soundi, mutta sekä chorusta että säröä piti pistää tosi säästeliäästi ettei mennyt puuroksi. Mutta kyllä näemmä näinkin voi kikkailla :)
"Between the dog and wolf /
Bared fangs met in intercourse...." | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|