Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konemusiikki palstan taso ja keskustelunaiheet.. =(
1 2 3 4 5
Jami
07.03.2003 20:33:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurella osalla muusikoista on todellinen huoli koneiden maihinnousun jaloissa. Musiikinesittämispaikoille tulee pellejä joille joku on koneella tehny taustat ja joskus laulutkin ja sitten joku sopivan näköinen aukoo sen tahdissa suutaan. Ja tilaisuuteen myydään kirkkain silmin elävänmusiikinkonsertin lippuja.
 
Mitä enemmän koneilla väännettyä äänisaastetta myydään ihmisille musiikkina, sitä vähemmän tavallinen tallukka haluaa maksaa elävästä musasta. Koneet alkaa olla sillä tasolla ettei maatiainen enää erota niitä oikeista. Tällä palstallakin on monta jotka on sitä mieltä että koneella saa saman tai enemmänkin kuin oikea soittaja.
 
Koneilla aloittelevat poikeroiset ja puhdasta koneilta kuullostavaa juttua tekevät ei ole niinkään uhka soittajalle. Kyllä tänne maailmaan sopii kaikenlainen musa. Vaikkapa sahalla soitettu. En ole sitä vastaan. Antaahan koneet myös uusia mahdollisuuksia äänimaailmoihin ja rytmeihin.
 
Noten kaltaiset ammattilaiset on vaarallisimpia. Notefix säveltää, sovittaa ja soittaa konesinfonioita ja ne kuullostaa täydeltä sinfoniaorkesterilta. Pitää oikein terästäytyä että huomaa noin kylmiltään että se on konemusaa. Eron kyllä huomaa selkeästi kun perään kuuntelee soittajista koottua yhtyettä. Turhan täydestä vaan menee. Se on kohta laaki ja vainaa. Ja sinfoniaorkesterissa on sentäs melkein sata uutta työtöntä. Onneksi Note käyttää taitojaan vielä pääsääntöisesti myydessään teoksiaan oikeille orkestereille. Näin uskon ja ainakin toivon.
 
Kohta ei muuten tarvita näyttelijöitäkään. Bittinikkarit vääntää koneillaan tyypit jotka ei koe hermoromahduksia kesken kuvausten eikä riitele ohjaajan kanssa eikä vedä huumeita väärään aikaan eikä ........
 
Koristepuuseppä on nykyään kone. Aitoa käsintehtyä antiikkia vääntää automaattikoneet. Ei tarvita kuin yksi työvuoro. Ei sairaslomia, ei virheitä, nopeus omaa luokkaansa .....
 
Lapsia kaitsee robotti eikä lapsi enää tarvitse oikeaa ihmiskontaktia. Eihän robotti väsy eikä ärsyynny eikä osta perjantaipulloa eikä.......
 
Koirat ja muut lemmikit on virtuaalisia. Ne "muka kuolee" jos niitä ei hoida. No näppärä nikkari palauttaa lemmikin nopeasti aloitustilanteeseen ettei sen menehtymistä tarvitse kauaa itkeä. Voi tavallaan vähän kokeilla miltä lemmikin menettäminen tuntui. Siis vähän ja tavallaan. Ei tokikaan sitä oikeasti tarvitse kokea.
 
Puhun siis ihmisyyden puolesta. Kauhistun sitä koneiden ylivaltaa jolloin kone tuumaa että eihän tuota ihmistä enää missään tarvita. Sehän vain kuluttaa meidän koneiden tekemiä ja aikaansaamia asioita. Suunnitellaanpas kone sen tilalle kuluttamaan.
 
Voi tietysti kysyä että mitä sitten. Ei ihmisyydellä ole mitään arvoa. Hullu laji joka ainoana lajina maailmassa tuhoaa tietentahtoen omaa lajiaan. Nuorison mielestä kaikki esi-isien ja aikuisten ihmisten aikaansaannokset on perseestä. Ei siis millään mitään arvoa. Turha laji joka vain tuhoaa elinolosuhteet kaikilta paremmiltakin lajeilta. Kuten valkoselkätikkä ja suuri joukko mikrobinkokoisia mönkijäisiä.
 
Isänä ja ihmisenä tykkäisin että ihmisen parhaimpien ominaisuuksien tuottamaa ei saisi unohtaa eikä lakata aistimasta. Koneiden aikaansaamaa ei saisi edes verrata siihen. Pitäis tuntea ja tietää tuo ero. Ja jos ei eroa niin kuitenkin antaa arvo ihmisen tekemälle.
 
Tuon eron tuntemisen hämärtyminen tekniikan saavutusten häikäisevien ja kiehtovien tulosten loisteessa ja sillä hekumoivat ovat syy mun sekaantumiseen tälle palstalle. En mä muuten halua ilkeä vanha fossiili olla. Eikä tällä ole mitään tekemistä uusien asioiden ymmärtämisen kanssakaan. Eikä musamaun ja musanymmärtämisen kanssa.
 
Että haista Note itte. hähähä. Ja tee miittiin sovitus jonka mäkin pystyisin soittamaan. Ihan rummuilla ja näinkin onnettomalla soittotaidolla. Voidaan ainakin yrittää ja päälle juoda runsaasti olutta ja naureskella omaa noloutta. Kone varmasti soittaa sen kokonaisuutena paremmin mutta oluenottoon sähkövempeleistä ei ole. Eikä filosofiseen (lue känninen) keskusteluunkaan. hähähähäh.
 
JPQ
07.03.2003 20:50:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jami: lemmikki ja lasten hoitaja pelkosi ymmärrän se on minustakin sairasta , muutenkin yhteiskuntamme on liian virtuaalinen. Ja mutta musiikista sanon et kyllä arvaa kuinka paljon mielummin toivoisin että oikeat muusikot esittäisivät "oikeilla soittimilla" + syntikoilla teokseni eli ihan pakon edestä pelkästään yksin koneella nysvään kun samalla aalon pituudella olevia ei ole käytännössä kait olenkaan kotimaassamme tai en tiedä mistä ne voisin kaivaa esille. Ja minusta kone ei "oikeita soittimia" korvaa eikä "toisin päinkään". Ja molemille on paikkansa mutta turhaan pelkäät että koneet tappaisivat "sinfonia orkesterin". Ja koneet koneina jos mieluiten jos minulta kysytään eli syntetisaattorilla syntsa saundeja mieluiten ja ns. "oikeilla" ns. "oikeita".
 
Juho L
07.03.2003 21:08:37 (muokattu 07.03.2003 21:31:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä palstallakin on monta jotka on sitä mieltä että koneella saa saman tai enemmänkin kuin oikea soittaja.
 
Ketkä?
 
Lyhyt ja ytimekäs kirjoitus.
 
Edit: En kyllä voi vastustaa. Aivan pakko.
 
Musiikinesittämispaikoille tulee pellejä joille joku on koneella tehny taustat ja joskus laulutkin ja sitten joku sopivan näköinen aukoo sen tahdissa suutaan. Ja tilaisuuteen myydään kirkkain silmin elävänmusiikinkonsertin lippuja.
 
Ja siinähän se olikin konemusiikki pähkinänkuoressa. Hyvä Jami. Alat kehittyä. Minä jo luulin, että Jami olisi jäänyt polkemaan paikoilleen, mutta kyllä se vielä vähän liikkuu. Taakse päin kylläkin, mutta liiketta kuitenkin.
 
Mitä enemmän koneilla väännettyä äänisaastetta myydään ihmisille musiikkina, sitä vähemmän tavallinen tallukka haluaa maksaa elävästä musasta.
 
Notta mikä kumma konemusikkista taas tekee niin epämusikaalista? Ja tämä on varmaankin jo sadas kerta, kun joudun sanomaan, että konemusiikki ei helkkuri soikoon korvaa mitään. Sama kuin väittäisi, että silloin kun keksittiin äänen tallentaminen, niin elävä musiikki kuoli. Kuka nyt haluaa maksaa konserteista, kun voi gramofonilla soitella?
 
Koneilla aloittelevat poikeroiset ja puhdasta koneilta kuullostavaa juttua tekevät ei ole niinkään uhka soittajalle. Kyllä tänne maailmaan sopii kaikenlainen musa. Vaikkapa sahalla soitettu. En ole sitä vastaan. Antaahan koneet myös uusia mahdollisuuksia äänimaailmoihin ja rytmeihin.
 
Nyt Jami puhui asiaa. Hienoa!
 
Noten kaltaiset ammattilaiset on vaarallisimpia. Notefix säveltää, sovittaa ja soittaa konesinfonioita ja ne kuullostaa täydeltä sinfoniaorkesterilta. Pitää oikein terästäytyä että huomaa noin kylmiltään että se on konemusaa. Eron kyllä huomaa selkeästi kun perään kuuntelee soittajista koottua yhtyettä. Turhan täydestä vaan menee. Se on kohta laaki ja vainaa. Ja sinfoniaorkesterissa on sentäs melkein sata uutta työtöntä. Onneksi Note käyttää taitojaan vielä pääsääntöisesti myydessään teoksiaan oikeille orkestereille. Näin uskon ja ainakin toivon.
 
Monessa elokuvassa nykyään käytetään juuri teko-orkesteri soundtrackeja. Suurin syy niiden käyttöön on varmaankin hinta. Laatu ei ole aivan niin korkea, mutta yksi sälli on aina halvempi kuin sinfoniaorkesteri. Bisnes jyrää ja laatu jää jalkoihin.
 
Puhun siis ihmisyyden puolesta. Kauhistun sitä koneiden ylivaltaa jolloin kone tuumaa että eihän tuota ihmistä enää missään tarvita.
 
Mitähän tekemistä tällä on konemusiikin kanssa? Ei se kone sitä musiikkia tee. (5362. huomautuskerta rekisteröity)

Tuon eron tuntemisen hämärtyminen tekniikan saavutusten häikäisevien ja kiehtovien tulosten loisteessa ja sillä hekumoivat ovat syy mun sekaantumiseen tälle palstalle.
 
Se nyt on varma, että kone ei ihmistä korvaa koskaan. Elävää musiikkia on ollut, on ja tulee olemaan. Kone ei korvaa vaan lähinnäkin täydentää. Minulla on uskomus, että kyllä ne tulevatkin sukupolvet vielä elävän musiikin päälle ymmärtävät. Älä Jami siitä huoli. Astu siis pois tuosta sci-fi-maailmasta ihmisten ilmoille.
 
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Jami
07.03.2003 21:17:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä oikeasti pelkää koneita musantekijöinä. Kyllä mä uskon ihmiseen ja ihmisen korvaan kaiken todella kauniin tajuamiseksi. Rupusakki on erikseen mutta eliitti tuonkin asian tarpeellisuuden päättää. Onneksi.
 
Haluan aina välillä muistuttaa poikeroisia tuon kauniinkin olemassaolosta. Aivan samoin kun yritän muilla palstoilla tuoda esiin esim. äänestämisen tärkeyttä ja Suomen hyvyyttä maailman valtioiden suhteen.
 
Muuten! Tuore tutkimus kertoo että Suomessamme on maailman paras vesi. Milläs te tämän asian paatte matalaksi? Ehdotan seuraavia:
 
-Että mitä väliä kun kaupasta saa hyvää cocista ja olutta.
-Kapitalismi ei oo vielä pystyny sitä pilaan.
-Mitä väliä veden laadulla kun hanasta tulee ihan hyvää vettä.
-koneet putsaa kusestakin hyvää juomakelpoista vettä.
-haen uuden oluen enkä enää jaksa niin että keksi sinä tähän lisää hyviä perusteluja miksi suomalainen maailman paras vesi on aivan turha juttu.
 
Jami
07.03.2003 21:20:04 (muokattu 07.03.2003 21:28:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketkä?
 
Kaikki ne jotka on hyökänny mun kimppuun kun kirjoitan että koneella ei saa samaa aikaan kuin elävä soittaja. Siis musiikillisesti. Mitään muutahan en mielestäni ole kirjoituksillani tarkoittanutkaan kertoa.
 
Edit: siis tälle palstalle kirjoituksillani.
 
Juho L
07.03.2003 21:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Mitä väliä veden laadulla kun hanasta tulee ihan hyvää vettä.
 
Niinq just nii. Niinq guga niinq esimerkix gäy veet vaigga järvist?!?!? Niinq hanasthan tulee ihan hyvää waterii!!!
 
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Juho L
07.03.2003 21:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki ne jotka on hyökänny mun kimppuun kun kirjoitan että koneella ei saa samaa aikaan kuin elävä soittaja. Siis musiikillisesti. Mitään muutahan en mielestäni ole kirjoituksillani tarkoittanutkaan kertoa.
 
Kyllähän tuolta sinun kommenteista on paistanut vähän muutakin kuin pelkkä aitojen korvaus koneilla -tilitys.
 
Minulle on jäänyt tässä sellainen maku, että sieltä suunnalta on tullut useita huomautuksia tyyliin koneilla tekijät ovat musikaalittomia tumpeloita, joilla ei ole pienintäkään hajua musiikista. Korjanette, jos olen väärässä.
 
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Jami
07.03.2003 21:49:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin oman juttuni ja tuli mieleen että nyt varmaankin joku on sitä mieltä että Note ja Jami on nyt sitten ilmiriidassa. Vetävät seuraavassa miitissä toisiaan ekaksi lättyyn. Mä en noin kuitenkaan usko.
 
Notefix pitää täällä matalaa profiilia. No kertoo itse mitä haluaa mutta mä kyllä arvostan hänet ja ammattitaitonsa erittäin korkealle. Note itse on sanonut arvostavansa meitä maakunnan puurtajia. Eli ilmeisesti arvostus on myös jostain syystä molemminpuolista. Olemme myös henk.koht. tavanneet, yhdessä soittaneet ja yhdessä humaltuneet.
 
Ystävälle voi sanoa että haista paska tai että sä et ymmärrä mistään. Eräskin ystäväni sanoo aina tavatessamme ensimmäisenä että: mitäs paskahousu. Mä vastaan siihen aina että: no kerro. Se ei tarkoita että olisimme riidoissa tai että joku ulkopuolinen vois samanlaisia arvioita jommasta kummasta heittää ilman seuraamuksia.
 
Mitäs mä nyt sitten halusin sanoa.? Niin joo että jos mä en Noten mielestä ymmärrä mistää ja mä sanon että haista Note paska niin se ei teille muille tuo minkäänlaisia oikeuksia mollata niin Notea kuin muakaan. Se on meidän yksinoikeutemme.
 
Vittu ku tuli tyhmä juttu. Haen uuden oluen.
 
Jami
07.03.2003 22:24:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Kyllähän tuolta sinun kommenteista on paistanut vähän muutakin kuin pelkkä aitojen korvaus koneilla -tilitys.
 
Minulle on jäänyt tässä sellainen maku, että sieltä suunnalta on tullut useita huomautuksia tyyliin koneilla tekijät ovat musikaalittomia tumpeloita, joilla ei ole pienintäkään hajua musiikista. Korjanette, jos olen väärässä.

 
No en korjanne. (Ei mua nyt kuitenkaan teititellä tartte.) Oikeassa oot. Tapanani on ollut sanoa niin että varmasti kalahtaa. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
 
Kasvotusten aina on mahdollista aistia että menikö sanoma perille vai ei. Näin kirjallisena tulee aina vastattua sille kaikkein eniten erimieltä olevalle eikä näe että menikö perille. Tulee heitettyä kalikkaa vahvemmin kuin oli tarkoituskaan ja sitten älähtää nekin joihin ei niin kovasti osunutkaan. Tai ainakaan ei osoitettu.
 
On tullut kyllä tahallaan ärsytettyä tällä palstalla vaikka ihan hyväntahtoisesti sinänsä suhtautuisinkin. Oon esittäny eriävää kantaa vaikka periaatteessa vois olla samaakin mieltä. On syntynyt keskustelua. Sinänsä tärkeistä arvoista kylläkin.
 
Tällä palstalla kyllä on porukkaa joka ei siedä minkäänlaista poikkeavaa kantaa. Täällä on ollut helppo ärsyttää. Oon käyttäny hyväksi. Tunnustan.
 
Oon koittanu kuitenkin välttää henkilökohtaisia loukkauksia ja puhua yleisemmin asioista ja ilmiöistä. Vanhan kynä saattaa tietysti olla joskus niin terävä että nuori tuntee saaneensa henkkoht. kohtuutonta kritiikkiä. Olen pahoillani.
 
Loukata en ole halunnut ketään konemusisoijaakaan. Oon aina välillä koittanut sanoa että siitä vaan. Ihan hyvä että musaa on kaikenlaista ja kaikenlailla tehtyä. Pääasia on että musaa tehdään. Näitä ei tietenkään täällä noteerata vaan se että sanon oikean soiton olevan parempaa saa karvat pystyyn ja ne muistetaan. Että kohtuutonta ja ymmärtämätöntä on homma toisinkin päin.
 
AINA KUN JOKU TEKEE MUSAA, MINKÄLAISTA TAHANSA, SE ON HYVÄ JUTTU. ON AINAKIN SEN AJAN MUUSTA PAHANTEOSTA P0ISSA.
 
Koitin tuossa huutaa perusasenteeni. No pieni hähähää siinäkin mutta kuitenkin: Meniskö se läpi noin? Ja sitten kun arvostelen ja kritisoin jotain musaa niin jos sitä vois tuon perspektiivin läpi tarkastella.
 
Kun mä tästä selviän niin vedetään Juho kunnon kännit. Niinku kollegat ikään. Otetaan Note porukkaan. ja hirvee määrä muitakin soittajia. Muusikoiden.netissä kirjoittelevia. Miitissä viimeistään. Vai hä?
 
Ps. Oothan sä jo täysikänen? Ettei tuu rikottua lakia. Tai ei sitä siellä yksityistilaisuudessa kukaan kysele. Että siitä vaan.
 
Jami
07.03.2003 22:51:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: En kyllä voi vastustaa. Aivan pakko.
 
Ymmärrän kyllä ja nyt mun on pakko sitten vastata Edit-kirjoitukseesi vaikka meinasin jo mennä vaimon viereen maate.
 
Hyvä Jami. Alat kehittyä. Minä jo luulin, että Jami olisi jäänyt polkemaan paikoilleen, mutta kyllä se vielä vähän liikkuu. Taakse päin kylläkin, mutta liiketta kuitenkin.
 
Vähennän pari tarjoamakseni ajatettelemaani olutta tuosta kommentistasi. Kysyppäs isältäs mitä hän on mieltä. Hän ei joko ymmärrä alkuunkaan, häntä ei kiinnosta tai hän sanoo että tuos on parikymppiä eikö se riitä. Sitten kun tiedostat että olen isäsi ikäinen ja aika selvillä näistä asioista niin voit ehkä antaa mullekkin ihmisarvon. Voit pyytää tuota heittoasi anteeksi ja myös saat jos pyydät. Muuten vähennän armottomasti pari olutta.
 
Nyt Jami puhui asiaa. Hienoa!
 
Tunnustukset näköjään käy mutta kritiikki ei.
 
Monessa elokuvassa nykyään käytetään juuri teko-orkesteri soundtrackeja. Suurin syy niiden käyttöön on varmaankin hinta. Laatu ei ole aivan niin korkea, mutta yksi sälli on aina halvempi kuin sinfoniaorkesteri. Bisnes jyrää ja laatu jää jalkoihin.
 
Et sitten pidä tuota ongelmana näin muusikon kannalta?
 
Mitähän tekemistä tällä on konemusiikin kanssa? Ei se kone sitä musiikkia tee. (5362. huomautuskerta rekisteröity)
 
Monen mielestä nimenomaan se kone tekee parempaa musaa kuin ihminen. Kone ei voita ihmistä musanteossa!(79834 huomautuskerta rekisteröity.)

Se nyt on varma, että kone ei ihmistä korvaa koskaan. Elävää musiikkia on ollut, on ja tulee olemaan. Kone ei korvaa vaan lähinnäkin täydentää. Minulla on uskomus, että kyllä ne tulevatkin sukupolvet vielä elävän musiikin päälle ymmärtävät. Älä Jami siitä huoli. Astu siis pois tuosta sci-fi-maailmasta ihmisten ilmoille.
 
Meitä maailmaa ymmärtäviä, sen syy ja seuraussuhteita lukevia on aina ymmärretty väärin. Kolmensadan vuoden päästä syntyy musikaalinen uskonlahko joka sanoo että jo ammoisina aikoina Jami ennusti kuinka tulee tuon viheliäisen konemusan kanssa käymään.
 
Syntyy vastarintaliikkeitä jotka salaa tekevät aitoa musaa. Salakapakoita joissa ihan aidot soittajat soittaa oikeilla soittimilla Vaikka valtiosäännössä on lueteltu ne koneet joilla on valtuudet tehdä musaa.
 
Miten sitä jo nykypäivänä pääsis jumalaksi? Ehtis jotenkin ittekkin asemastaan nauttia.
 
Notefix
08.03.2003 09:20:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Note ja Jami on nyt sitten ilmiriidassa. Vetävät seuraavassa miitissä toisiaan ekaksi lättyyn.

että haista Note paska


Heh, mä osaan odottaa jo perjantai-iltana mitä tahansa sieltä härmän suunnalta! ETTÄ HAISTA VAAN ITTE!!!!!

Joo, siis noista "konesinfonioista"...Nykyään kaikki budjetoidaan tosi tarkasti ja jos johonkin käytetään vähänkään isompaa kokoonpanoa, rahoista vastaavat haluavat kuulla "Demon" musasta ja/tai arrista. Aikaisemmin siihen riittii se, että pianolla näytti miltä kuulostaa. Nykyään ollaan hyvin tietoisia siitä, mitä koneilla pystyy tekemään ja demon pitää olla melkein kuin oikea. Toki joskus joutuu tekemään ihan puhdasta synaorkkaa.

Tästä syystä hyvin monet "aitoakin" musaa tekevät ovat hyvinkin tietoisia koneista ja käyttävät niitä paljon.

Itse diggaan kyllä kaikkea uutta ja kone/softapuolella tapahtuu tällä hetkellä helvetin paljon kiinnostavia ja ennenkaikkea inspiroivia juttuja ja lahjakkuutta on siirtynyt helvetin paljon sinne puolelle siinä. MUTTA huono juttu siinä on mun mielestä se, että liikaa muusikot tekevät nykyään yksin. Sellainen yhdessä soittaminen on kuitenkin omasta mielestäni tärkeää.
 
Jabbe
08.03.2003 10:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ihme kyllä huomasin että Jamikin puhuu ihan asiaa. Paitsi että olet ehkä katsonut liikaa tieteisfilmejä (avaruusseikkailu 2001?) kun noin paljon koneita pelkäät. Minä kuulun siihen harvinaiseen (?) joukkoon joka pitää sekä konemusiikista että elävästä "oikeasta" musiikista. Koneet eivät voi oikeita soittimia luultavasti ikinä korvata (toivottavasti) ja toisin päin. Koneilla saa aikaan hyvää musiikkia, valitettavasti siitä MTV:n tarjonnasta tulee vähän väärä kuva konemusiikista. :(
 
Nyt voitaisiinkin tehdä sillä tavalla, että jokainen "konemuusikko" kävisi kirjastosta tai jostain jotain klassista musiikkia ja kuuntelisi sen. Jami taas voisi etsiä jotain hyvää konemusaa. Unohtakaa kaikki ennakkoluulot, ja koittakaa löytää siitä musiikista se, mikä tekee siitä hyvää. Voisi olla aika mieltä laajentava kokemus.
 
Noniin, olen taas puhunut.
 
:)
 
"Eiku..."
hörhö
08.03.2003 12:27:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi pitää tehdä jako kone ja soitin. Mielestäni kone on soitin siinä, missä muutkin. Soitin on käsittääkseni vehje, jolle kun tekee jotain, siitä lähtee ääni. Konehan toimii juuri näin.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Jabbe
08.03.2003 12:55:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi pitää tehdä jako kone ja soitin. Mielestäni kone on soitin siinä, missä muutkin. Soitin on käsittääkseni vehje, jolle kun tekee jotain, siitä lähtee ääni. Konehan toimii juuri näin.
 
Niin, ja mitkä soittimet lasketaan koneiksi/soittimiksi, tai millä perusteella määritellään kone/soitin?
 
Koitappas Jami (tai kuka vaan joka haluaa tehdä selväksi eron koneiden ja soittimien välillä) jakaa nämä koneisiin ja soittimiin perustellusti: Analogisyntikka, sähkökitara, cd-soitin, tietokone, neliraituri (kasetti), akustinen piano, marakassi, roskapönttö, sampleri, viulu, työmaakone (esim. paalunjunttaaja), nintendo, tv, kirkkourut, sähköpiano (esim. Rhodes). Aloita vaikka näistä...
 
"Eiku..."
Jabbe
08.03.2003 13:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hassu artikkeli asiaan liittyen sattui vastaan. Varsinkin Jamin luettavaksi:
 
http://www.helsinginsanomat.fi/uuti … kisto/19970315/kult/970315ku01.html
 
"Eiku..."
Juho L
08.03.2003 14:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähennän pari tarjoamakseni ajatettelemaani olutta tuosta kommentistasi. Kysyppäs isältäs mitä hän on mieltä. Hän ei joko ymmärrä alkuunkaan, häntä ei kiinnosta tai hän sanoo että tuos on parikymppiä eikö se riitä. Sitten kun tiedostat että olen isäsi ikäinen ja aika selvillä näistä asioista niin voit ehkä antaa mullekkin ihmisarvon. Voit pyytää tuota heittoasi anteeksi ja myös saat jos pyydät. Muuten vähennän armottomasti pari olutta.
 
Pahoittelen syvästi, jos aiheutin tahatonta mielipahaa. Tarkoituksenani ei ollut suinkaan loukata. Jotenkin vain alkaa syömään miestä tämä puurtaminen, kun tätä keskustelua tästä samaisesta aiheesta on käyty jo vuosisatoja ja edistystä ei ole juurikaan syntynyt, vaikkakin runsasta ajatustenvaihtoa on esiintynyt ja se on vain positiivinen aspekti. Siispä pyydän anteeksi, jos kommentointini loukkasi teitä.
 
Tunnustukset näköjään käy mutta kritiikki ei.
 
Tuo edellinen kritisointi (lähinnä provosointi) oli aika yleistävä ja ei juurikaan tarjonnut mitään uusia näkemyksiä. Hyvä kritisointi tarjoaa aina jotain uusia näkemyksiä.
 
Mutta näin jälkeenpäin voisin kommentoida sitä playback-näkökantaa, että en minäkään kurkkusuorana hurraa sille, että joku käy aukomassa suutaan lavalla ja kutsuu sitä eläväksi musiikiksi. Se on enemmänkin huono teatteriesitys. Saatoin ehkä hieman liian ärhäkästi reagoida kommenttiisi, mutta minusta tämä playback on ongelma myös konemusiikin ulkopuolella. Tämä johtuu yleensä siitä, että kaikista malleista ja misseistä yritetään tehdä tähtiä ja takoa rahaa minimikustannuksilla.
 
Et sitten pidä tuota ongelmana näin muusikon kannalta?
 
Siis onhan se ongelma ja se on valitettava ongelma, mutta kun bisnes jyrää, niin laatu jää jalkoihin. Turha on elokuvapohatoille mennä selittämään elävän musiikin tärkeydestä, kun vastapuolen silmissä kiiltää eurot. Tarkoitukseni ei siis suinkaan ollut väheksyä orkestereita, vaan lähinnä todeta, että bisnes on julmaa soittajien kannalta.
 
Monen mielestä nimenomaan se kone tekee parempaa musaa kuin ihminen. Kone ei voita ihmistä musanteossa!(79834 huomautuskerta rekisteröity.)
 
Mutta edelleenkään minä en ole törmännyt yhteenkään laitteeseen, joka tekisi kappaleita. (85326. huomautuskerta rekisteröity) Soittimina ne ovat kylläkin mainioita, mutta ei niistä kappaleiden tekijöiksi ole. Siis jos tätä kommentilla ylipäätään haettiin.
 
Mutta jos taasen kyse on musikaalisuudesta, niin konehan on ylivoimainen omalla alallaan, eli konesoundeissa. Ei mikään muu pysty esimerkiksi Moogia korvaamaan. Se on oma soittimensa ja sillä siisti. Jotkut pitävät enemmän konesoundeista kuin toiset.
 
Meitä maailmaa ymmärtäviä, sen syy ja seuraussuhteita lukevia on aina ymmärretty väärin. Kolmensadan vuoden päästä syntyy musikaalinen uskonlahko joka sanoo että jo ammoisina aikoina Jami ennusti kuinka tulee tuon viheliäisen konemusan kanssa käymään.
 
Syntyy vastarintaliikkeitä jotka salaa tekevät aitoa musaa. Salakapakoita joissa ihan aidot soittajat soittaa oikeilla soittimilla Vaikka valtiosäännössä on lueteltu ne koneet joilla on valtuudet tehdä musaa.

 
Ehkä tulee koneiden vallankumous, ehkä ei. Mutta kuitenkin ihminen on aina ihminen ja ihmistä ei minun mielestäni voida koskaan korvata. Inhimillistä konetta ei ole. Jos sitten tämä sci-fi-maailma tuleekin todeksi, niin oli maailma miten robotisoitunut tahansa, niin aina siellä taustalla on loppujen lopuksi ihminen.
 
Miten sitä jo nykypäivänä pääsis jumalaksi? Ehtis jotenkin ittekkin asemastaan nauttia.
 
Nykyäänhän on helppo perustaa jokin lahko, jossa sitten on helppoa vähitellen nostaa itseään jumalan asemaan. Esimerkiksi Niuvanniemestä juuri vapautuneista saa oivia lahkolaisia. En sitten tiedä mitä iloa siitä olisi jumalana olla. Voisihan tietenkin sitä tekaista jonkin pyhän kirjan, jossa selitetään kuinka jumala nauttii kylmästä oluesta ja jos kylmää olutta ei ole, niin ihmiset joutuvat kadotukseen. Voisi olla ihan tehokasta.
 
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
hörhö
08.03.2003 15:30:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mutta edelleenkään minä en ole törmännyt yhteenkään laitteeseen, joka tekisi kappaleita. (85326. huomautuskerta rekisteröity) Soittimina ne ovat kylläkin mainioita, mutta ei niistä kappaleiden tekijöiksi ole. Siis jos tätä kommentilla ylipäätään haettiin.

 
Asiasta metsään.
 
Olen muistaakseni joskus kuullut sellaisista tietokoneohjelmista. Ensin analysoivat jotain vanhoja kappaleita ja kasailee uusia niiden pohjalta. Lopputulokset ovat muistaakseni oleet aika järkyttäviä. Sitten lukusarjoista ja randomeista voi kasata vaikka mitä oikeasti mielenkiintoista.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Juho L
08.03.2003 16:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten lukusarjoista ja randomeista voi kasata vaikka mitä oikeasti mielenkiintoista.
 
Tästä olen kyllä kuullut. Koneellani taitaa itseasiassa olla jokin tuollainen numeroista midiksi -ohjelma. Ei kovinkaan kaksinaisia ole ne sävelmät, joten ei miksikään musiikiksi voi sanoa. Kuulostaavat lähinnä päättömältä sekasorrolta. Vähän liian S&H-meininki.
 
Voihan sitä ohjelmoida sellaisen ohjelman, joka tekee valmiiden sapluunoiden pohjalta jotain, mutta lopputulos on yleensä puisevaa.
 
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Jabbe
10.03.2003 21:17:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko mahdollista alkuperäiseen aiheeseen palata?
 
"Eiku..."
Juho L
10.03.2003 21:51:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko mahdollista alkuperäiseen aiheeseen palata?
 
Eli siis keskustelupalstan tasoon? Ei siitä ole juurikaan sanomista.
 
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «