Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yksinesiintyminen?
1 2
Hemmu
19.12.2002 19:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen Ruotsin maalla asusteleva harrastelijamuusikko. Lauleskelin ja soitin bassoa(suomalaista tanssimusiikkia) yhdessä aloittelevassa harrastelijabändissä. Ongelmia oli useita. Pari esimerkkiä: Ruotsalainen rokkirumpali joka ei pystynyt pitämään tahtia ja veteli otsa sinisenä fillejä valsseihin ja tangoihin vaikka sitä kuinka yritettiin hillitä. Kuin myös hinku lavalle vaikka oltiin vielä sillä tasolla että sanaa esiintymislava ei olis pitäny ääneen lausua. Jättäydyin pois kelkasta ja rupesin syntikan avulla vääntämään midisovituksia. Ajattelin polttaa biisit CD:levylle ja hoitaa basson ja laulun livena. Mitä mieltä olette moisesta asiasta?
 
Jami
19.12.2002 23:01:27 (muokattu 19.12.2002 23:03:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita yksin ja ammattilaisten kanssa mitä haluat soittaa. Kaikkine haluaminesi soittimineen. Pyydä kavereiksi lavalle vähintään kolme tyyppiä jotka ei turhia hötkyile eikä liikoja ole soittavinaan.
 
Paa koneelta tulemaan omat soittosi ja ole laulavinasi. Kaverisi ovat soittavinaan. Pyydä keikasta ainakin 2000 euroa ja hanki näyttävä oranssi keikkabussi ja 30 kilon pa-kamat. Menestyt varmasti. Ruotsalaisilla on tähän vankat perinteet.
 
Edit: Muista käyttää erittäin pitkää kaikua ja todella voimakasta kompressointia. Ja jos aiot puhua suomea niin vähintäänkin erittäin murtaen. Mieluummin kommunikoi vain englannin kielellä.
 
Suamalaanen ei usko ennenku näköö mutta Härmälääsen
pitää päästä koittamahan!
Neljä Ruuvia
19.12.2002 23:06:42 (muokattu 19.12.2002 23:09:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita yksin ja ammattilaisten kanssa mitä haluat soittaa. Kaikkine haluaminesi soittimineen. Pyydä kavereiksi lavalle vähintään kolme tyyppiä jotka ei turhia hötkyile eikä liikoja ole soittavinaan.
 
Paa koneelta tulemaan omat soittosi ja ole laulavinasi. Kaverisi ovat soittavinaan. Pyydä keikasta ainakin 2000 euroa ja hanki näyttävä oranssi keikkabussi ja 30 kilon pa-kamat. Menestyt varmasti. Ruotsalaisilla on tähän vankat perinteet.
 
Edit: Muista käyttää erittäin pitkää kaikua ja todella voimakasta kompressointia. Ja jos aiot puhua suomea niin vähintäänkin erittäin murtaen. Mieluummin kommunikoi vain englannin kielellä.
Noh,Jami,Jami,joulumieltä.Perkele!
Kaveri on harrastelija,Ruottista ja kysyy neuvoa.Ei nyt heti tolla asenteella ,eihän?
Minä veikkaan että ne on painissakin pohjalaasia parempia.Saati populaarimussiikissa:-)
 
Jami
19.12.2002 23:32:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh,Jami,Jami,joulumieltä.Perkele!
Kaveri on harrastelija,Ruottista ja kysyy neuvoa.Ei nyt heti tolla asenteella ,eihän?
Minä veikkaan että ne on painissakin pohjalaasia parempia.Saati populaarimussiikissa:-)

 
Oikias oot. Oli vaan niin oiva tilanne ottaa kantaa suomalaisen bändin kannalta. Sori. Mutta painimaan mä en rupee kun ruottalaisen naisen kans. No joo. Huono vitsi.
 
Vitsinä mä vähä tuon alkujutunkin tajusin. Jos oli tosissaan tehty niin pyydän anteeksi. Rakkaudessa ja sodassa on kaikki keinot sallittuja. Ja vähän sodan puolelle meinaa kääntyä tuo ruotsalaisbuumin tunkeutuminen suomalaisille markkinoille. Silti vilpitöntä kysyjää en haluaisi mollata.
 
Suamalaanen ei usko ennenku näköö mutta Härmälääsen
pitää päästä koittamahan!
Hemmu
19.12.2002 23:57:43
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Oikias oot. Oli vaan niin oiva tilanne ottaa kantaa suomalaisen bändin kannalta. Sori. Mutta painimaan mä en rupee kun ruottalaisen naisen kans. No joo. Huono vitsi.
 
Vitsinä mä vähä tuon alkujutunkin tajusin. Jos oli tosissaan tehty niin pyydän anteeksi. Rakkaudessa ja sodassa on kaikki keinot sallittuja. Ja vähän sodan puolelle meinaa kääntyä tuo ruotsalaisbuumin tunkeutuminen suomalaisille markkinoille. Silti vilpitöntä kysyjää en haluaisi mollata.

 
Tätä mä vähän pelkäsinkin että herjaa sieltä tulee. Kun nyt aletaan puhumaan Ruotsalaisista ja Suomalaisista niin vaikka täällä asun ja olen Ruotsalaisen kanssa naimisissa niin kyllä sitä tänä päivänä on vielä enemmän Suomalainen kun silloin aikanaan kun tänne tuli lähdettyä. Valitettavasti on vain todettava että jos Ruotsi ja joku muu maa pelaa esimerkiksi lätkää niin Suomalaiset on sen toisen maan puolella. Jos taas Suomi ja joku muu maa on vastakkain niin Ruotsalaiset on täysin rinnoin Suomalaisten puolella. Sinne on valitettavasti Suomalaisilla vielä matkaa.
No joka tapauksessa tarkoitus olis esiintyä tällä puolen pohjan lahtea, täällä asuville Suomalaisille ja ymmärettävistä syistä Suomalaisia muusikoita ei täällä yhtä paljoa ole kuin Suomessa. Olis vaan kiva tietää tehdäänkö tällaista Suomessa ja miten sen yleisö ottaa vastaan. Eiköhän se Ruotsinsuomalainen yleisö ole suunnilleen samanlaista.
 
Jami
20.12.2002 00:10:09 (muokattu 20.12.2002 00:14:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tätä mä vähän pelkäsinkin että herjaa sieltä tulee.

 
Oon tosissani pahoillani. En ymmärtänyt mistä on kyse. En millään osannut ajatella että voisit tosissasi kysyä.
 
Suomalaisena tanssimuusikkona olen katkerana todennut että tanssijärjestäjät ovat valmiita maksamaan ruotsalaisesta bändistä helposti yli 10 000 vanhaa markkaa ja me ei täällä saa siitä puoliakaan. Te kuljette keikkamatkanne hienoilla busseilla (jotkut jopa lentävät omilla suihkareillaan) ja me vedetään pitkätkin reissut humppakuutiota pienellä farmarivectralla.
 
En jaksa uskoa että kysyt tosissasi. Suomalainen tanssimuusikko on valovuoden päässä ruotsalaisesta kollegastaan. Niin palkan kuin olosuhteidenkin valossa. Mitä kysyttävää sulla olis täältä. Tee kuten kollegasi siellä. Juuri kuten alunperinkin neuvoin. Niin tekee suuri edelläkävijänne Vikingarnakin.
 
Edit: Luin uudestaan omat neuvoni ja pysyn niiden takana. Neuvona vielä että siellä Ruotsissa ilmeisesti tämä tyyli on menestyksen peruste. Täällä vissiin ollaan kuitenkin senverran metsäläisiä että kun aito haitari soi niin se menee paremmin perille.
 
Suamalaanen ei usko ennenku näköö mutta Härmälääsen
pitää päästä koittamahan!
welho
20.12.2002 00:54:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin polttaa biisit CD:levylle ja hoitaa basson ja laulun livena. Mitä mieltä olette moisesta asiasta?
 
Kyllähän tuollaisia yksinäisiä viihdyttäjiä näkee aina sillointällöin. Laulu ja joku soitin(monesti kitara) livenä ja nauhalta sälää päälle/alle.
 
Monesti nuo taustat on vaan niin perhanan kökköjä että heti tulee äitiä ikävä. tuossa tapauksessa puuduttavaa kuuneltavaa tuollainen. Mieluumin sitten pelkkä mies ja kitara sekä vahva tulkinta=o)
 
Jokunen vuosi sitten näin kyllä pohjoisessa melko tiukan viihdyttäjän joka touhusi kitaran ja nauhojen kanssa. Ukolta irtosi myös sopivaa stand up komiikkaa ja biisejä löytyi joka tyylistä humpasta heviin.
 
Mikäs siinä!
 
Neljä Ruuvia
20.12.2002 03:06:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tätä mä vähän pelkäsinkin että herjaa sieltä tulee. Kun nyt aletaan puhumaan Ruotsalaisista ja Suomalaisista niin vaikka täällä asun ja olen Ruotsalaisen kanssa naimisissa niin kyllä sitä tänä päivänä on vielä enemmän Suomalainen kun silloin aikanaan kun tänne tuli lähdettyä. Valitettavasti on vain todettava että jos Ruotsi ja joku muu maa pelaa esimerkiksi lätkää niin Suomalaiset on sen toisen maan puolella. Jos taas Suomi ja joku muu maa on vastakkain niin Ruotsalaiset on täysin rinnoin Suomalaisten puolella. Sinne on valitettavasti Suomalaisilla vielä matkaa.
No joka tapauksessa tarkoitus olis esiintyä tällä puolen pohjan lahtea, täällä asuville Suomalaisille ja ymmärettävistä syistä Suomalaisia muusikoita ei täällä yhtä paljoa ole kuin Suomessa. Olis vaan kiva tietää tehdäänkö tällaista Suomessa ja miten sen yleisö ottaa vastaan. Eiköhän se Ruotsinsuomalainen yleisö ole suunnilleen samanlaista.

Kaipa noin sunkin ehdottamalla tavalla menis mutta kyllä ainakin täällä niin mielummin sitte soitetaan vaikka kehnosti komppikitaraa ennen kuin Bassoa.Se live kitara kuitenkin vähän elävöittää sitä menoa. Bassolla ei o niin väliä.Se on vaan bum bum.Se voi tulla koneeltakin :-)
 
satka
20.12.2002 06:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basistiltamme voisi tulla hieman eriävä mielipide tohon "vaan bum bum" osastoon. Kuulin muuten juuri pari päivää sitten eräässä joulukonsertissa aikas hienon bassosoolon, joten kyllä siitäkin irtoaa, kun on osaava kaveri asialla.
 
Alkuperäiseen asiaan palatakseni, kannattaa tosiaan panostaa niiden taustojen tekemiseen. Jos on palo esiintymään, siitä vaan yrittämään. Kyllä sieltä sitten palautetta tulee, toimiiko homma vai ei!
 
isojussi
20.12.2002 11:18:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sekkariräkki, jossa on mikro + kolme äänimodulia (MBD-1, X5DR ja XV2020). Taustojen päälle laulan ja soittelen pitkää Oiwaa ynnä venttiilipasuunaa.
 
Oiwa on vähän sivussa ja laulaessani olen kuin minkä tahansa bändin "pystysolisti" soolot vaan tipsauttelen sitten väleihin - eli kun soitan, niin soitan ja kun laulan, niin laulan!
 
Kovasti on ihmiset tykänneet. Parempi vetää kunnon show, kun näprätä kamojen takan piilossa.
 
Taustat pitää tosiaan olla kunnolla tehtyjä - siitä on paljon homma kiinni!
 
Toi CD-hommakin on käynyt mielessä, mutta sekkareita pystyt tarvittaessa (tilan mukaan) paremmin miksaamaan ja vaikka tarvittaessa transponoimaan (jos kehiin eksyy vierailevia tähtiä - vaikka niiden kanssa yleensä vähän varovainen oonkin)
 
PIM
20.12.2002 15:59:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks tuttu one-man-band hommasi vähän aikaa sitten Creativen mp3-soittimen, jossa on parinkymmenen gigan kovalevy ja joka mahtuu taskuun ja jolle mahtuu siten muutama tuhat biisia mp3 muodossa. Tuollainen vaan mukaan keikalle ja piuha PA:han niin soittoa riittää loputtomiin. Setit voi helposti ohjelmoida soittolistoiksi eikä tarvi kanniskella isoa nippua cd-levyjä. Taustat voi äänittää suoraan soittimelle linjaliitännän kautta.
 
Hemmu
24.12.2002 04:09:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks tuttu one-man-band hommasi vähän aikaa sitten Creativen mp3-soittimen, jossa on parinkymmenen gigan kovalevy ja joka mahtuu taskuun ja jolle mahtuu siten muutama tuhat biisia mp3 muodossa. Tuollainen vaan mukaan keikalle ja piuha PA:han niin soittoa riittää loputtomiin. Setit voi helposti ohjelmoida soittolistoiksi eikä tarvi kanniskella isoa nippua cd-levyjä. Taustat voi äänittää suoraan soittimelle linjaliitännän kautta.
 
Kiitokset vinkistä. Toi vaikuttaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Mp3:ssa ei dynamiikka välttämättä ole CD luokkaa mutta ei kai se kyseessä olevissa olosuhteissa haittaa.
 
Hemmu
24.12.2002 04:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sekkariräkki, jossa on mikro + kolme äänimodulia (MBD-1, X5DR ja XV2020). Taustojen päälle laulan ja soittelen pitkää Oiwaa ynnä venttiilipasuunaa.
 
Oiwa on vähän sivussa ja laulaessani olen kuin minkä tahansa bändin "pystysolisti" soolot vaan tipsauttelen sitten väleihin - eli kun soitan, niin soitan ja kun laulan, niin laulan!
 
Kovasti on ihmiset tykänneet. Parempi vetää kunnon show, kun näprätä kamojen takan piilossa.
 
Taustat pitää tosiaan olla kunnolla tehtyjä - siitä on paljon homma kiinni!
 
Toi CD-hommakin on käynyt mielessä, mutta sekkareita pystyt tarvittaessa (tilan mukaan) paremmin miksaamaan ja vaikka tarvittaessa transponoimaan (jos kehiin eksyy vierailevia tähtiä - vaikka niiden kanssa yleensä vähän varovainen oonkin)

 
Mikä on hyvin tehty tausta? Itse teen taustat yleensä(sen mitä oon ehtinyt) soittamalla joka soittimen erikseen. Liikkeellä olevat midifilet vaikuttavat olevan kovin eritasoisia. Jotkut ovat tosi hyviä ja jotkut taas jollakin syntikalla tehtyjä "kulmikkaita" taustoja.
 
isojussi
30.12.2002 09:08:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mikä on hyvin tehty tausta? Itse teen taustat yleensä(sen mitä oon ehtinyt) soittamalla joka soittimen erikseen. Liikkeellä olevat midifilet vaikuttavat olevan kovin eritasoisia. Jotkut ovat tosi hyviä ja jotkut taas jollakin syntikalla tehtyjä "kulmikkaita" taustoja.

 
Näinhän se on! Ja niin mäkin teen. Ei noita nettimidejä oikein voi käyttää ja ei kai niitä saiskaan...;-)
 
Tarvii vaan yrittää saada kaikki soittimet kuulostaan, mahdollisimman realistisilta - dynamiikka ja äänien pituus ja fraseeraus on tosi tärkeitä. Tästä vois puhua vaikka kuinka pitkään: Bassolinjat, rumpufillit, ei liikaa kamaa....
 
paavi
30.12.2002 10:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen sitä mieltä, että rehellisesti laulu ja kitara tai laulu ja piano. Ei mitään pelleilyä taustojen kanssa. Kuulostaa muoviselta joka tapauksessa. Jos ei pysty yksin hoitamaan hommaa ilman taustoja, ei sitä pysty konetaustojenkaan kanssa.
 
isojussi
30.12.2002 10:20:49 (muokattu 30.12.2002 10:27:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei pysty yksin hoitamaan hommaa ilman taustoja, ei sitä pysty konetaustojenkaan kanssa.
 
Höpöhöpö... Täähän olis siten ihan sama kuin: "Jos ei pysty yksin hoitamaan hommaa ilman bändiä, ei pysty siihen bändinkään kanssa..." Niihän se toisaalta onkin - kyllä mä voin vetää mun setin vaikka pelkästään laulamalla - jos tarvis on!
 
Toisten mielestähän one-man-band on just tollanen bassorumpuselässäkítaramahanpäällähuuliharppukaulassa - viritys, toiten mielestä vähän nykyaikasempi viritys. Kaikista keikoista vaan ei makseta koko bändille.
 
Arthur
30.12.2002 12:58:22
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Höpöhöpö... Täähän olis siten ihan sama kuin: "Jos ei pysty yksin hoitamaan hommaa ilman bändiä, ei pysty siihen bändinkään kanssa..." Niihän se toisaalta onkin - kyllä mä voin vetää mun setin vaikka pelkästään laulamalla - jos tarvis on!
 
Toisten mielestähän one-man-band on just tollanen bassorumpuselässäkítaramahanpäällähuuliharppukaulassa - viritys, toiten mielestä vähän nykyaikasempi viritys. Kaikista keikoista vaan ei makseta koko bändille.

 
Tälläisissä - yksi mies ja kone -kuvioissa ollaan jo niin lähellä karaokea , että sitä ei pidä enää rinnastaa millään tavoin bändikuvioihin (ja ei tietenkään pidä maksaakkaan niinkuin bändille , ei ole sen väärti).
 
isojussi
30.12.2002 14:28:22 (muokattu 30.12.2002 14:29:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tälläisissä - yksi mies ja kone -kuvioissa ollaan jo niin lähellä karaokea , että sitä ei pidä enää rinnastaa millään tavoin bändikuvioihin (ja ei tietenkään pidä maksaakkaan niinkuin bändille , ei ole sen väärti).

 
Eipäs!
 
Karaokessa taustalevyt ostellaan - ei tehdä itse ja artistit on niitä, ketä baarista löytyy (voi illan mittan olla hyviäkin - yleensä ei).
 
Ootkos nähny karaokessa "laulajan" soittavan jotain instrumenttia?
 
"Casiokomppimeinikiä" en minäkään pidä minään.
 
- tää taitaa olla näitä: "Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoja" - osastoa, mutta kaikilla on oikeus mielipiteeseensä.
 
En tiedä - mulla piisaa keikkaa ja kiitosta tulee - se merkkaa!
 
Mieluiten kiertäisin kymmenmiehisen bändin kanssa, mutta kuka niitä nykypäivänä ostaa harva - valitettavasti!
 
Toki täytyy todeta, että oon kyllä nähny ammattikehissä niin surkeita ja huonolta kuulostavia sekkarivirityksiä, että ymmärrän sunkin kantas oikein hyvin.
 
C7
31.12.2002 16:01:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei ystävät, missä mättää? Mitenkä se one-man-band touhu nyt niin huono juttu on? Kyllä kaikille tilaa ja tilaus on. Itse teen kaikenlaista keikkaa, 100% livebändin kanssa, trubaduurina (1-3 henkilöä), mutta myös taustojen kanssa, yksin, kaksin, tai jopa kolmisin, jolloin livenä tulee kitarat, basso ja laulut. Olis monta keikkaa jäänyt tekemättä, ellei olis tehtynä taustoja. Paikat on ollut pieniä ja ahtaita, tai yksinkertaisesti keikan tarjoaja, ei ole ollut halukas koko bändiin. Silloin lähdetään tanssittamaan porukkaa taustojen kanssa. Hyvä vaihtoehto. Olen pitkälti näissä asioissa samoilla linjoilla Isojussin kanssa...Piipahtakaapa Etelä-Euroopassa ja katselkaa, siellä on itse asiassa vaikeata löytää bändiä, joka olisi 100% live. Meininki kuitenkin on hyvä ja joka toisessa kuppilassa on joku esiintyjä! Vinkkinä, että sinnekin voi mennä heittämään tanssikeikkoja taustoilla, esim. 5 iltaa viikossa ja kaks vapaalla, lomaillen. Miellyttävää! Eipä siellä paljoa tienaa, mutta mukavia kokemuksia saa. Hyvää uutta vuotta kaikille!
 
vanha, mutta edelleen elossa!
Arthur
02.01.2003 09:01:24
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei ystävät, missä mättää? Mitenkä se one-man-band touhu nyt niin huono juttu on? Kyllä kaikille tilaa ja tilaus on
 
Kyllä tähän maailmaan mahtuu kaikenlaista musiikkia.Tämähän on enemmänkin arvostuskysymys.Valmiiten taustojen kanssa laulaminen/soittaminen ei täytä Liveaktin (HOho) vaatimuksia.Ja jos tallenteita käytetään , se pitäisi kertoa yleisöllekin ,mieluummin jo etukäteen.Hyviä keikkoja ja hyvää Uuttavuotta nauhoilla tai ilman!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «