Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hääkeikan taustamusiikki
1
baron
08.09.2003 22:16:46 (muokattu 08.09.2003 22:29:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kokenut kovin hyödylliseksi vaihtaa mielipiteitä tällä keskustelualueella "viisaampien" kanssa.
 
Useat ovat sanoneet, että jos hääkeikalla on "pakko" soittaa taustamusiikkia, niin CD:t tai pelkkä piano.
Tähän asti olemme vaihtelevalla menestyksellä hoitaneet sen koko bändin kanssa.
 
Bändin johtajana olen tehnyt seuraavaan hääkeikkaan diilin, että taustamusiikin hoitaa pelkkä piano (eli minä itse).
 
1. Volyymin annostelu digipianolla on erittäin helppoa.
 
2. Bändin tähdet, jotka kutsuvat taustamusiikkia halveksivasti "tapetiksi" ja eivät kestä sitä, että eivät ole lauteilla kaikkien ihailtavana, saavat rauhassa kotona odotella, että heitäkin aikanaan tarvitaan .
 
3. Kun bändin "tähdet" vaativat, että taustamusiikkina ei saa soittaa peräkkäisiä kappaleita samassa sävellajissa eikä yleensäkään samantapaisia kappaleita, eivät ole sisäistäneet taustamusiikin funktiota, se ei todella ole tarkoitettu sitä varten, että kuulijat ihailisivat suurta tähteä ja hienoa suoritusta, taustamusiikki ei oikeastaan ole tarkoitettu edes kuunneltavaksi.
 
4. Mä taas ihan oikeasti tykkään soittaa "vienolla" volyymilla samantapaisia kappaleita, ei kuulijoiden tarvitse edes huomata, että kappale vaihtuu.
 
Etukäteen voisi arvioida, että kaikki ovat tyytyväisiä!
 
absqua
09.09.2003 07:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etukäteen voisi arvioida, että kaikki ovat tyytyväisiä!
 
Taidatpa olla oikeassa.
 
Asian vierestä: en tiedä kärjistätkö todellisuutta kommenteissasi, mutta kuulostaa siltä että teillä on aika erikoista porukkaa yhtyeessänne. ;-) Siis mikäli tavalliset hääkeikatkin edustavat jollekin soittajalle/laulajalle suunnatonta ihailtavana olemista ja kuvailemaasi egon kohotusta, niin vaikuttaa siltä että mopo on karannut käsistä pahan kerran... Mutta kukin taplatkoon tyylillään!
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
baron
09.09.2003 08:35:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis mikäli tavalliset hääkeikatkin edustavat jollekin soittajalle/laulajalle suunnatonta ihailtavana olemista ja kuvailemaasi egon kohotusta, niin vaikuttaa siltä että mopo on karannut käsistä pahan kerran... Mutta kukin taplatkoon tyylillään!
 
Samaa mieltä! Mä olen yrittänyt "opettaa", että hääkeikalla morsiuspari on tähti ja me välttämätön "paha", mutta ei tahdo mennä läpi.
 
Teemu Tee
09.09.2003 10:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä! Mä olen yrittänyt "opettaa", että hääkeikalla morsiuspari on tähti ja me välttämätön "paha", mutta ei tahdo mennä läpi.
 
Ymmärrän karrikointisi, mutta puutunpa silti hiukan sanomaasi:
 
Morsiuspari on tähti, piste.
 
Bändi ei kuitenkaan ole se välttämätön paha, ei todellakaan. Perustelen toki kantani. Hääpari, yleensä, tahtoo päivän olevan ikimuistoinen. Siihen kuuluu paljon arjesta poikkeavia asioita: pukeutuminen, kukkasia ja koristeita, hieno auto, kirkkojuhlallisuutta, herkkuruokaa, paljon ystäviä yhdessä, alkoholia, puheita yms. Kaikkien näiden asioiden halutaan osaltaan tulevan esiin ja tukevan juhlallisuuden tuntua päivän aikana. Tarkoitus ei varmaan kovin usein ole yhden edellisistä olevan koko päivän ajan ykkösasiana vaan omassa kohdassaan tukevan juhlan tuntua. Autolla ajetaan juhlapaikalle, ruokaa syödään omassa vaiheessaan.
 
Esipuheellani hain sitä, että bändilläkin on se oma tärkeä paikkansa jolloin saa ja pitääkin tulla esille. Ei hiljaa nurkassa piipertäen vaan reilusti tilanne kontrolliin ja sitten mennään. Viihdepiano-osuus on ehkä tosiaan maltillisempi tilanne, mutta kyllä häävalssin jälkeen saa minusta ottaa selkeän roolin häiden kulussa. Eri asia onkin täydellisen shown järjestäminen, jossa tilaa ei jää millekään muulle. On aika soittaa ja aika antaa tilaa muulle.
 
Nykyään olen ottanut aika voimakkaan kannan leikkien yms. järjestämisestä bändisettien välissä. Pyrin sopimaan jo etukäteen hääparin kanssa pelisäännöistä ja kysyn suoraan, että sopiiko kieltäytyä hääyleisön soiton-keskeytys-toiveista-koska-nyt-mulla-on-yks-leikki ja ohjata heidät bestmanin ja kaason luo sopimaan milloin lausua runonsa. Tänä kesänä on saatu edellisestä johtuen soittaa kunnon settejä eikä mitään kahden parin töräyksiä. Tauoilla saapi sitten pomppia ja esittää taikuria niin kuin vain haluavat.
 
Taustamusiikki bändinä on muuten isommissa paikoissa todella jees! Saa "balansoitua" soundit ja lämmiteltyä ennen varsinaista sottorupeamaa. Pienissä paikoissa CD tai piano(+rummut) toimivat kyllä paremmin.
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
baron
09.09.2003 10:34:42 (muokattu 09.09.2003 11:31:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärrän karrikointisi, mutta puutunpa silti hiukan sanomaasi:
 
Morsiuspari on tähti, piste.

 
Jos mä vähän selventäisin: "elävä" musiikki ei ole välttämätön "paha", se on oleellinen osa onnistunutta hääjuhlaa.
Kuitenkin joskus tuntuu siltä, että "valitettavasti" tarvitaan bändi sitä tuottamaan, se on se "välttämätön paha".
 
Toinen pointtisi: Mä olen pyrkinyt siihen, että etukäteen nimetään bändistä ja tilaajan puolelta yhteyshenkilöt, jotka sopivat keskenään bändin toiminnasta tilaisuuden aikana. Eli ne muut henkilöt, jotka esittävät tauko-, kappale- , volyymitoiveita ohjaan tilaajan yhteyshenkilön puheille.
 
absqua
09.09.2003 11:22:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen pointtisi: Mä olen pyrkinyt siihen, että etukäteen nimetään bändistä ja tilaajan puolelta yhteyshenkilöt, jotka sopivat keskenään bändin toiminnasta tilaisuuden aikana. Eli ne muut henkilöt, jotka esittävät tauko-, kappale- , volyymitoiveita ohjaan tilaajan yhteyshenkilön puheille.
 
Tuo on viisas sopimus. Aina ei homma kuitenkaan mene kuten on sovittu.
 
Tästä aihepiiristä on kerrottava mielenkiintoinen tapaus tältä kesältä. Kyseessä oli jälleen kerran hääjuhla. Bestman ja hääpari olivat oikein mukavaa ja huumorintajuista perussakkia, mutta sitten siellä paikanpäällä oli heilumassa ko. juhlatilan "isäntä", joka samalla oli pitopalvelun päällikkönä siellä. Ei siinä vielä mitään, mutta tämä herra oli kuulemma jo pitkin päivää käynyt puuttumassa hääjuhlan kulkuun ja tehnyt kaiken aikaa omia ehdotuksiaan siitä miten juhlan pitäisi mennä. Bestman oli aivan ns. kyrpä otsassa ko. herran kanssa. Orkesterimme saapui paikalle vasta illemmalla emmekä tienneet kuka on tämä vittumainen säätäjä joka tulee samantien vaatimaan meiltä "hääkakun sisääntulomusiikkia", vaikka hääparin kanssa on sovittu että soitto alkaa vastaa klo xx. Luitte oikein, hääkakun sisääntulomusiikki. "Pink Champagne" olisi pitänyt vetää. Noin uskomattoman kornia ideaa en ole koskaan kuvitellut edes olevan olemassa, mutta siinä vaiheessa emme vielä tienneet kuka hän on joten yritimme olla kohteliaita vaikka se pahaa tekikin. Neuvottelimme sävyisästi aiheesta etc. Hänhän olisi voinut olla vaikka morsiamen isä eli meidän palkanmaksajamme. Onneksi ehdittiin ajoissa bestmanin juttusille ja hän kertoi mistä kana pissii.
Eipä ole aikaisemmin tullut törmättyä moiseen, että pitopalvelun tyypit astuvat noin törkeästi tilaajan varpaille puuttumalla heidän juhlansa kulkuun. Veikkaisinpa että muutkin musikantit ovat törmänneet samaan äijään ko. juhlatilassa Keski-Uudellamaalla.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
baron
09.09.2003 11:29:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on viisas sopimus. Aina ei homma kuitenkaan mene kuten on sovittu.
 
meiltä "hääkakun sisääntulomusiikkia"

 
"Husaarien hyökkäys"?
 
Kukko
10.09.2003 14:57:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Nykyään olen ottanut aika voimakkaan kannan leikkien yms. järjestämisestä bändisettien välissä. Pyrin sopimaan jo etukäteen hääparin kanssa pelisäännöistä ja kysyn suoraan, että sopiiko kieltäytyä hääyleisön soiton-keskeytys-toiveista-koska-nyt-mulla-on-yks-leikki ja ohjata heidät bestmanin ja kaason luo sopimaan milloin lausua runonsa. Tänä kesänä on saatu edellisestä johtuen soittaa kunnon settejä eikä mitään kahden parin töräyksiä. Tauoilla saapi sitten pomppia ja esittää taikuria niin kuin vain haluavat.

Totta, on melko typerää, kun ensimmäisen biisin jälkeen tullaan katkaisemaan soitto, ja siinä vaivautuneina naamat meisselillä katsotaan sitä leikkimistä.
Asiat voi esittää monella tavalla ja yleensä ihmiset suhtautuvat hienosti,kun osaa asian oikein esittää.
Koen silti edelleen olevani hääkeikalla palveluammatissa.
 
Kevennykseksi loppuun vois heittää erään naisen kommentin viime raflakeikalta, kun sanoin etten pysty nyt ihan tästä heti heittää reetun kolmekymppistä synttärisankarille;" ´Saatana, kyllä sä osaat, sä vaan et VIITTI"
 
Täällä m`noon palijolti kroveltanu.
baron
10.09.2003 23:35:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta, on melko typerää, kun ensimmäisen biisin jälkeen tullaan katkaisemaan soitto, ja siinä vaivautuneina naamat meisselillä katsotaan sitä leikkimistä.
 
Sehän on ystävällistä, että vasta biisin jälkeen. Multa yleensä kesken biisin!
 
vantage
11.09.2003 08:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Husaarien hyökkäys"?
 
Eikun Hit the lights
 
Heavy Metal Is The Law
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «