Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ulkoinen ääni.
1 2
St. Jimmy
14.02.2009 19:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkas kova pauke ääni noista sähkörummuista yleisesti lähtee? Kerrostalossa kun asun niin olisi kiva tietää. Jos jotain videoita joissa kuuluis lyömisen ääni niin pistäkää ihmeessä linkkiä.
 
xtrainer80
14.02.2009 22:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu ihan täysin siitä minkälainen setti on kyseessä. Ootko jotain tiettyä katellu? Yleensä verkkokalvolliset rummut on hiljaisempia kuin sellaiset joissa kumipädit. Poikkeuksena mm. Milleniumin "verkkokalvolliset" jotka kopisee aika lailla. Monesti suurin akustinen meteli tulee basarin pädistä, kerrostalossa etenkin ääni voi kuulua alakertaan. Setin alle kannattaiskin laittaa jokin paksu matto joka vaimentaa. Ite soittelen rivitalossa verkkokalvollisella setillä, kysyin naapuriltä häiritteekö, eikä kuulemma oo kuullu mitään. Kannattaa tietty rajoittaa soittelu esim.välille 10-22... Jos mahdollista, niin musaliikkeessä kannattaa käydä kokeilla kuinka kovaa ulkoiset äänet kuuluu eri seteissä.. eroja on.
 
St. Jimmy
14.02.2009 23:55:44 (muokattu 15.02.2009 00:41:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aattelin alkuun hankkia Roland TD-6KV vaikutti aika sopivalta, kun vielä verkkokalvollinen virvelikin on. Näitä kun löytyy vielä käytettynäkin sopivaan hintaan. Verkkokalvolliset näytti olevan liian tyyriitä näin alkuun.
Täytyis näköjään sitten lähtee käymään keskustassa päin pyörimässä liikkeissä jos niistä löytyy testattavat. Aamulla lähtee vaimennusohjeiden hakua.
 
Ricce
15.02.2009 10:06:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...eikä sitä basaripadia kannata laittaa nojaamaan jalkalistaan ainakaan suoraan (jotain pehmeää väliin), rakenteita pitkin kantautuu pitkin taloa, samoin lämpöpatterit (siis keskuslämmitys) kantaa ääntä ihan kiitettävästi. Basaria voi vaimennella, itselläni oli yamahan padissa vanha villasukka ja jesaria ympärillä, meteli vaimeni ja tuntumakin parani vähän.
 
Mahdollisimman paksua mattoa vaan alle ja jos nurkkaan aiot sijoitella niin vaikka vieraspatjat sinne seinälle kiertämään ja joku nätti lakana eteen.
 
Tällä hetkellä oma td-9kx setti on rivarin päätyhuoneessa ja jos rouva katselee olohuoneessa telkkaria niin ei sieltä kuulu kun ne basarien ja symbaalipadien lätke, eikä sekään häiritsevän kovaa.
 
Itse ajattelin jossain vaiheessa tehdä vaneerista seinät rumpujen ympärille ja liimata siihen bitumimattoa kun tuli ostettua matkailuauton konehuoneen äänieristykseen moista, siellä ainakinvaimensi kyllä tosi tehokkaasti!
 
puusormi
17.02.2009 09:33:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä pitäisi vähän etsimällä löytyä kuvia projektista jossa joku oli rakentanut vanerista tason rummuille. Alle oli laitettu kulmiin tennispallot estämään runkoäänien kulkeutuminen bassorummusta. Oli kuulemma hiljainen.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
Perkeleus
20.02.2009 11:56:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien sähkiksien (TD-12) alla on lattiaa vasten ihan normi varapatja, joku 7cm paksuutta. Patjan päällä 6 millin mdf ja sen päällä rautakaupasta metritavarana saatavaa valumattoa, joka on käytännössä samaa tavaraa kuin halpistelttapatjat. Levy jakaa painon niin hyvin, että patja ei painu kasaan juuri yhtään, joten runkomelun eristys on taattu.
 
Jossain vaiheessa voisi rakentaa jostain vanhoista sermeistä tms. seinät ympärille, niin ei pitäisi kuulua ilmankaan välityksellä naapuriin mitään.
 
kamelisko
23.02.2009 21:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on TD6-KV:t ja niitä on tullut soiteltua useampi vuosi kerrostalossa, tosin aina alimmaisessa kerroksessa. Pelkkä matto alla. Kyllä kovempi soitto kuulemma kuuluu naapuriin, lähinnä lienee basari, mutta ei ainakaan ongelmia ole ollut, kun ei kahdeksan jälkeen olla soiteltu.
 
kotimuusikko
13.03.2009 12:11:39 (muokattu 13.03.2009 12:13:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanompa vielä tuohon äänen kantautumiseen sen että nuo pellit kuuluu ainakin kaikista eniten, ainakin jos rideä hakkaa niin lähtee aikamoinen kopina. Mesh kalvot kyllä on ainakin pakollinen kerrostalossa ja ite olenkin ajatellut muuntaa myös riden tilalle verkkokalvollisen padin, ei hyvä mutta hiljainen. Naapuri yläkerrasta pisti huomautus lapun jossa mainittiin pöydän reunaa hakkaamisesta joten varmaankin oli just nuo pellit aiheuttanut äänet.
 
29
13.03.2009 16:11:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanompa vielä tuohon äänen kantautumiseen sen että nuo pellit kuuluu ainakin kaikista eniten, ainakin jos rideä hakkaa niin lähtee aikamoinen kopina. Mesh kalvot kyllä on ainakin pakollinen kerrostalossa ja ite olenkin ajatellut muuntaa myös riden tilalle verkkokalvollisen padin, ei hyvä mutta hiljainen. Naapuri yläkerrasta pisti huomautus lapun jossa mainittiin pöydän reunaa hakkaamisesta joten varmaankin oli just nuo pellit aiheuttanut äänet.
 
Mitkäs pellit sinulla on käytössä? Itsekin tuon kyllä allekirjoitan, että ridestä lähtee kovin kopina. Yleensäkin ottaen symbaalipadien selästä lähtee kovempi melu kuin reunasta.
 
hanipai
14.03.2009 09:21:10 (muokattu 14.03.2009 17:34:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Mitkäs pellit sinulla on käytössä? Itsekin tuon kyllä allekirjoitan, että ridestä lähtee kovin kopina. Yleensäkin ottaen symbaalipadien selästä lähtee kovempi melu kuin reunasta.
 
Ilmiesesti Yamahan PCY-135/155 ovat hiljasia kuten myös Yamahan haitsu RHH-135. En sitten tiedä kuinka hyvin ne sopivat Rolandin kanssa kai se riippuu aivosta. Itellä haussa Rolandin TD-8 aivo ja nuo Yamahan symbaalit, jos yhteensopivuus on taattu? Sanovat myös Rolandin CY-5:n olevan hyvä haitsuksi ja aika hiljanen, joten oon kahden vaiheilla haitsusta. Kertokaa noista kokemuksia, jos omistatte. Basarin oon tehnyt sahaamalla 16 tuumasen tomin kahtia ja laittamalla jalat sille Pearlin jungle adapterilla http://www.thomann.de/fi/pearl_jg16_junglesetadapter.htm Suosittelen. Ei pitäis olla kovaääninen, kun laittaa siihen meshheadia vastaavan kalvon. Kaikki muutkin tomit oon tehnyt sahaamalla puoliksi akustisen tomin. Siitä saa kätevästi kaks tomia sähkökäyttöön, kun ostaa esim. tällasen kyytipojaks http://www.thomann.de/fi/tama_mtb25_halteboeckchen.htm
 
E: aattelin, että vois hommaa haitsuks sen CY-5 ja ostaa tän http://www.jobekydrums.co.uk/#/electronichihatcontrollers/4532849598
Onkos jollain tollasta? Kuulemma toimii hyvin ja sais ite valita lautasen, jos vaikka kypsähtäis CY-5:een vois pistää jonkun muun tilalle. Sanovat, että toimii paremmin kuin FD-8 +CY-5 yhdistelmä.
 
xtrainer80
14.03.2009 21:38:27 (muokattu 14.03.2009 21:40:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hanipai: Ilmiesesti Yamahan PCY-135/155 ovat hiljasia kuten myös Yamahan haitsu RHH-135. En sitten tiedä kuinka hyvin ne sopivat Rolandin kanssa kai se riippuu aivosta. Itellä haussa Rolandin TD-8 aivo ja nuo Yamahan symbaalit, jos yhteensopivuus on taattu? Sanovat myös Rolandin CY-5:n olevan hyvä haitsuksi ja aika hiljanen, joten oon kahden vaiheilla haitsusta. Kertokaa noista kokemuksia, jos omistatte. Basarin oon tehnyt sahaamalla 16 tuumasen tomin kahtia ja laittamalla jalat sille Pearlin jungle adapterilla http://www.thomann.de/fi/pearl_jg16_junglesetadapter.htm Suosittelen. Ei pitäis olla kovaääninen, kun laittaa siihen meshheadia vastaavan kalvon. Kaikki muutkin tomit oon tehnyt sahaamalla puoliksi akustisen tomin. Siitä saa kätevästi kaks tomia sähkökäyttöön, kun ostaa esim. tällasen kyytipojaks http://www.thomann.de/fi/tama_mtb25_halteboeckchen.htm
 
E: aattelin, että vois hommaa haitsuks sen CY-5 ja ostaa tän http://www.jobekydrums.co.uk/#/electronichihatcontrollers/4532849598
Onkos jollain tollasta? Kuulemma toimii hyvin ja sais ite valita lautasen, jos vaikka kypsähtäis CY-5:een vois pistää jonkun muun tilalle. Sanovat, että toimii paremmin kuin FD-8 +CY-5 yhdistelmä.

 
Sellainen tuli tässä mieleen että yamahan PCY-135/155 on kolmialueisia, mutta TD-8 moduuli tukee ainoastaan kahta aluetta symbaaleissa. CY-5 on haitsuna tosi hyvä mielestäni, ja toimii (myös TD-8:ssa) kaksialueisena eli reunatriggeri erikseen. Mukavasti onnistuu haikan iskujen aksentit. Mielenkiintoinen tuo jobekydrumsin haitsutsydeemi, laita kokemuksia jos päädyt hommaamaan.
 
29
15.03.2009 10:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, itselläni on kaksi CY-130, yksi CY-150 (siis niitä vanhempia malleja) ja yksi CY-155. Toi CY-155 toimii TD-12 modulilla siten, että symbaalin selästä saa yhden äänen ja reunasta+kuvusta tulee toinen (molemmissa sama) ääni. Varmaankin toi CY-135 toimii samalla tavalla. Itse olen kyllä ollut oikein tyytyväinen näihin kaikkiin. Jotenkin kuitenkin nuo vanhat mallit tuntuvat hieman paremmin tehdyiltä. Uudempi CY-155 on jotenkin köykäisempi. Niinpä demppasinkin sitä hieman tuolla bitumihuovalla. Mielestäni vaikutti hiljaisuuteenkin positiivisesti.
 
Itselläni on CY-5 haitsu kanssa. Tyytyväinen olen ollut myös tuohon vehkeeseen. Mielestäni erittäin hyvä erottelu reunan ja selän välillä. Tosiaan hanipai jos hommaat tuon Jobekyn haitsukontrollerin, niin laita arviota tänne tulemaan. Itsellä olisi tuo myös kiinnostuksen kohteena. Olen vain normaalia haitsutelinettä hieman kartellut tilanpuutteen ja asettelun vuoksi.
 
hanipai
15.03.2009 10:39:08 (muokattu 15.03.2009 12:31:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

29: Joo, itselläni on kaksi CY-130, yksi CY-150 (siis niitä vanhempia malleja) ja yksi CY-155. Toi CY-155 toimii TD-12 modulilla siten, että symbaalin selästä saa yhden äänen ja reunasta+kuvusta tulee toinen (molemmissa sama) ääni. Varmaankin toi CY-135 toimii samalla tavalla. Itse olen kyllä ollut oikein tyytyväinen näihin kaikkiin. Jotenkin kuitenkin nuo vanhat mallit tuntuvat hieman paremmin tehdyiltä. Uudempi CY-155 on jotenkin köykäisempi. Niinpä demppasinkin sitä hieman tuolla bitumihuovalla. Mielestäni vaikutti hiljaisuuteenkin positiivisesti.
 
Itselläni on CY-5 haitsu kanssa. Tyytyväinen olen ollut myös tuohon vehkeeseen. Mielestäni erittäin hyvä erottelu reunan ja selän välillä. Tosiaan hanipai jos hommaat tuon Jobekyn haitsukontrollerin, niin laita arviota tänne tulemaan. Itsellä olisi tuo myös kiinnostuksen kohteena. Olen vain normaalia haitsutelinettä hieman kartellut tilanpuutteen ja asettelun vuoksi.

 
Mites onko jollain kokemuksia näistä http://kit-toys.tripod.com/id48.html
Kuulemma hyviä ja halpoja. aattelin ehkä hommaa splashin ja chinan tuolta.
 
Tän hetkiset suunnitelmat ois hommaa:
CY-5 ja Jobekyn hihat controller (haitsu)
Yamaha PCY-135 (crash) ja PCY-155 (ride)
Sekä Kit-toyssin (8" Splash ja 13" china)
Aika paljon sähkösettiin lautasii, mutta akustisessa setissähän toi ei ois viel mitään. Tsoin mietityttää viel, että josko sittenkin hommais kaks crashiä ja vaan toisen joko splashin tai chinan. Toi China houkuttais hommaa ton muodon takia, kun aika harvalla valmistajalla on aidon näkösii chinoja.
Mites muiden sähkörumpalistien lautastilanne on?
Jottei ihan ohi aiheen mentäis niin noi edellä mainitut on mun tietämyksen mukaan hiljasia verrattuna moniin muihin lautasiin.
 
hanipai
31.03.2009 22:06:27 (muokattu 31.03.2009 22:08:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos joku muuten hiljentänyt akustiset symbaalinsa sähkökäyttöön? Löytyisköhän muita hyviä teippejä kuin 3M VHB ja Killer Red tape. Taitaa olla postimaksut aika kovia, jos rupee tilailemaan Jenkeistä. Hommasin jo tollasia pari kappaletta http://www.thomann.de/fi/hq_percussion_so14hat_sound_off_daempfer.htm Aattelin vaan, että jos käyttäis symbaalin alapuolelle jotain teippiä vaimentaan ääntä. Plastidippiä en aatellut. Onko ideoita?
 
Masvatti
31.03.2009 22:14:29 (muokattu 31.03.2009 22:16:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisissa ketjuissa sanottua: aleinonen on tehny itte e-symbaalit (sen kuvista kato) ja sitten k-raudan bitumihuovalla saa akustisen äänen pois. Nyt kyllä unohin jonku..
 
E: bitumihuopa siis symbaalin alapuolelle. Aleinosella on tastakin kuva.
 
aleinone
01.04.2009 14:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bitumihuopaa löytyy Biltemasta. Symbaalin oma ääni vaimenee kyllä tehokkaasti, mutta en vieläkään ole löytänyt hyvää ratkaisua kapulan iskuäänen vaimentamiseen. Varsinkin kun tarve olisi pitää symbaalin ulkonäkö kutakuinkin ennallaan.
 
29
01.04.2009 14:53:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aleinone:lle
Sulla kun on nuo symbaalin selkä ja kupu kahdella pietsolla tehty, niin onko ollut ongelmia cross-talkin kanssa. Olen ainakin ymmärtänyt, että se tuottaa päänvaivaa näissä DIY symbaaleissa.
 
Itseäni houkuttelisi kovasti tuo diy-riden valmistus. Juurikin tuolla tavalla kuin noissa sinun kuvissa on tehty. Haluaisin vain "aihiosymbaaliksi" kevyen, ohuen, ja luonnollisesti halvan pellin. Onko ehdotuksia?
 
aleinone
01.04.2009 18:08:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla kun on nuo symbaalin selkä ja kupu kahdella pietsolla tehty, niin onko ollut ongelmia cross-talkin kanssa. Olen ainakin ymmärtänyt, että se tuottaa päänvaivaa näissä DIY symbaaleissa.
 
Minulla se toinen triggeri on lähes symbaalin reunassa, joten symbaalin reunaan lyötäessä ei ole ollut käytännössä minkäänlaista ongelmaa crosstalkin kanssa.
Suoraan sanottuna oli itsellekin yllätys, että niinkin hyvin toimii. Toki aivon säätöjä jonkin verran tein.
 
Aihioina käytin torilta käytettynä (ja halvalla) hommattua Milleniumin pakettia.
 
Tällä hetkellä minulla on taas haitsuna Rolandin CY-5, kun en kapulan lyöntiääntä ole saanut vaimennettua. Crashissa se ei niin haittaa, koska lyöntiääni hukkuu crashin äänen alle, mutta haitsussa se häiritsee.
 
29
02.04.2009 09:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla se toinen triggeri on lähes symbaalin reunassa, joten symbaalin reunaan lyötäessä ei ole ollut käytännössä minkäänlaista ongelmaa crosstalkin kanssa.
Suoraan sanottuna oli itsellekin yllätys, että niinkin hyvin toimii. Toki aivon säätöjä jonkin verran tein.

Aihioina käytin torilta käytettynä (ja halvalla) hommattua Milleniumin pakettia.

Tällä hetkellä minulla on taas haitsuna Rolandin CY-5, kun en kapulan lyöntiääntä ole saanut vaimennettua. Crashissa se ei niin haittaa, koska lyöntiääni hukkuu crashin äänen alle, mutta haitsussa se häiritsee.

 
Mitäs veikkaat jos tuota viritystä koittaisi nimenomaan ride -käytössä (siis selkä ja kupu, ei reuna), niin mahtaako tulla ongelmia? Täytyis vissiin lueskella vähän tarkemmin tuolta Vdrums.comista ohjeita tohon eristykseen.
 
Tosiaan, niin kuin joskus aiemmin kirjoittelin, haluaisin crasheihin ehdottomasti choke -toiminnon ja se taitaa olla diy:nä jonkin verran haastavampi/epävarmempi. Mutta tuota ridea aion kyllä vielä testata mielenkiinnosta.
 
hanipai
02.04.2009 17:38:28 (muokattu 04.04.2009 12:32:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin jo tollasia pari kappaletta http://www.thomann.de/fi/hq_percussion_so14hat_sound_off_daempfer.htm Aattelin vaan, että jos käyttäis symbaalin alapuolelle jotain teippiä vaimentaan ääntä.
 
E: Pakko sanoa, että en tartte mitään symbaalin alle noi on tosi loistavia demppaan akustisen ääntä. (täytyy kyllä todeta, että onhan noi Yamahan PCY-135 ja 155 tosi hiljasia verrattuna tollaseen kotikutoseen :)
 
Joskus mulla oli näitä http://www.thomann.de/fi/hq_percussion_socym_sound_off_daempfer.htm, mutta haisivat hirveelle eikä tatsi ollut hyvä.
 
Pitää myös kehua näitä http://www.thomann.de/fi/tdrum_rimnoise_eliminator.htm
Tosi napakka ja demppaa rim-soundit hienosti. (E: Ehkä aavistuksen liian korkeaa, kun kalvon ja rummun väliin ei jää rakoa minne tunkea sitä.)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «