Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Löytyykö jazzin harrastajia enää?
1
BePop
22.07.2023 22:15:42 (muokattu 23.07.2023 11:20:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suoraan aiheeseen. Soittaako jazzia enää muut kuin Sibiksen tai vastaan laitoksen oppilaat ja ammattilaiset? Kellään harrastuksena Jazz ja olisi etsimässä muita harrastajia?
 
Edit: Tarkennetaan vähän jazzin tyylisuuntaa joka kiinnostaa, eli standardit ja jazz noin 1950-65 luvulta.
 
Kitaravesa
23.07.2023 11:13:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan meitä. Itse (vm. 61) aloitin kitaransoiton uudelleen elokuussa 2018 n. 40 vuoden tauon jälkeen. Rokkia tuli aikanaan soitettua bändissä usean vuoden ajan. Kävin 70-luvulla vuoden Oulunkylän Pop&Jazz opistoa. Homma jäi kesken liian pitkän matkan takia, kun olisi pitänyt käydä opistolla kolmesti viikossa lukion ohella.
 
Viimeisen kolmen vuoden ajan olen käynyt jazzkitaristin tunneilla kahdesti kuussa. Pääasiassa sävellysten kautta jazzin tyylisuuntien, harmonioiden ja improvisoinnin opiskelua. Lisäksi olen osallistunut Otavan Opiston Klassisen Jazzin yhtyesoittoleirille vuosina 2020-2023.
 
Vuoden 2021 alusta olen treenaillut stankkuja kvartetissa (altto/tenori, basso, rummut ja kitara) muutaman kerran kuussa.
 
Syksyllä 2021 minut hyväksyttiin Taideyliopiston avoimen yliopiston lukuvuoden kestävälle kurssille Jazz yhtyesoitto ja improvisointi Jari Perkiömäen johdolla.
 
Tänä keväänä aloitin Arkadics Jazz Orchestrassa (20 hengen big band) toisena kitaristina.
 
Kiirettä pitää!
 
BePop
23.07.2023 19:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nythän meitä on sitten kaksi. Täällää vm. -63. :)
 
Vähän saman tyyppinen historia täälläkin. 45 vuotta soittanut vaihtelevan aktiivisesti sähköbassoa. Rockit ja bluesit läpikahlattu ja jazz alkoi kiinnostamaan kymmenisen vuotta sitten.
 
Sibiksen avoimessa Impro workshop ja verkossa Jazz harmonian ja improvisoinnin perusteet ja soitin vaihtunut tietenkin kontraan.
 
Meitä pieni ydin porukka (kontra, kitara, piano) Lohjalla jotka koittaa saada muitakin aktivoitumaan. Rumpaleita ja puhaltajia on aika vaikea löytää läheltä. Tämän lisäksi on kaksi muuta kokoonpanoa joissa sama rumpali. Näissä molemmissa laulajat, piano ja toisessa myös kitara. Kiirettä on myös täällä pitänyt "kylän ainoana jazz-kontrabasistina." Heh...
 
Eilen olimme rantabaarissa keikalla toisen näistä vokalistiyhtyeen kanssa, ja yleisön reaktioista päätellen tällä genrellä olisi kyllä tilausta. Porukka ihan kuunteli.
 
Epämuusikko
27.07.2023 10:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo opiskellu Akatemialla, tai edes Helsingissä, mutta kummasti yritetään pitää lippua korkealla.
 
Meanwhile in jossain, toivottavasti monessa paikassa:
 
https://yle.fi/a/74-20042030
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
sub zero
27.07.2023 12:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: En oo opiskellu Akatemialla, tai edes Helsingissä, mutta kummasti yritetään pitää lippua korkealla.
 
Meanwhile in jossain, toivottavasti monessa paikassa:
 
https://yle.fi/a/74-20042030

 
"Hän kuuntelee paljon vanhempaa jazzia. Modernimpi jazz vaatii vielä totuttelua."
 
Voi vain arvailla mihin nämä termit viittaavat.
 
minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa
Notefix
29.07.2023 17:58:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: "Hän kuuntelee paljon vanhempaa jazzia. Modernimpi jazz vaatii vielä totuttelua."
 
Voi vain arvailla mihin nämä termit viittaavat.


Sinänsä tosi mukavaa että nuoretkin ova löytäneet jazzin. Se vaatii tosin duunia, koska jazzahtava kama ei juuri soi missään major mediassa enää. Mutta tuolla pinnan alla kyllä kuplii vaikka mitä. Todella taitaviin muusikoihin olen törmännyt. Ainoa mikä jazzissa joskus häiritsee (sen lisäksi että itse en osaa sitä soittaa) on kaikenlainen snobbailu ja genreily.
 
"Layers of layers of shit!"
hallu
14.08.2023 11:46:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen itse opiskellut ja harrastellut jazzia. Ts. kuuntelen sitä mielelläni ja opettelen vähän soittamaankin sellaista mihin peruskoulupohjalta kykenee korvakuulolta opettelemaan. Jazzissa on se hyvä puoli, että kun se on lähtökohtaisesti improvisointia niin me sivistymättömätkin voidaan sitä vähän yritellä :-)
 
En siis soita jazzia, vaan soitan ihan tavallista musaa, mutta koitan soittaa sitä "jazzisti" :-D
 
Mukavat Kengät- Hittejä, joita kukaan ei kuuntele
autio
22.08.2023 13:47:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haen soittajia perustettavaan jazz-pumppuun Jyväskylässä, mutta muutkin tyyliin sopivat viritykset kiinnostavat. Sillä välin kehotan liittymään uuteen Facebook-ryhmään.
 
https://www.facebook.com/groups/251826404345026
 
OlliTeirikko
08.12.2023 00:04:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helsingin suunnalla aika paljonkin on sitä kööriä, joiden kesken soitellaan random stankkuja jamihenkisesti ilman sen suurempia tavoitteita. Se on helposti vähän vanhempaa aikakautta, koska usein erityisesti rytmipuolella pysytellään aika varovaisesti rakenteissa, ettei lähde homma käsistä puolituntemattomien (komppilapuista) stankkujen kanssa.
 

 
BePop: Suoraan aiheeseen. Soittaako jazzia enää muut kuin Sibiksen tai vastaan laitoksen oppilaat ja ammattilaiset? Kellään harrastuksena Jazz ja olisi etsimässä muita harrastajia?
 
Edit: Tarkennetaan vähän jazzin tyylisuuntaa joka kiinnostaa, eli standardit ja jazz noin 1950-65 luvulta.
 
OlliTeirikko
08.12.2023 00:09:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon huomannut, että on yleismusiikillinen ilmiö, että porukka kaikkien genrejen kaikissa haaroissa on superkonservatiivista. Stankkujen suhteen kaikenlaiset reharmonisaatioleikittelyideat on nounou!
 
- Soitetaanko vähän eri soinnuilla?
- Ei!
- Eri tahtilajissa?
- Ei!
- Dillabeat?
- EIEIEI!
 
Notefix: Sinänsä tosi mukavaa että nuoretkin ova löytäneet jazzin. Se vaatii tosin duunia, koska jazzahtava kama ei juuri soi missään major mediassa enää. Mutta tuolla pinnan alla kyllä kuplii vaikka mitä. Todella taitaviin muusikoihin olen törmännyt. Ainoa mikä jazzissa joskus häiritsee (sen lisäksi että itse en osaa sitä soittaa) on kaikenlainen snobbailu ja genreily.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «