Aihe: Bossanova ja jazz-suosituksia | |
---|
|
Povel Ramel & Wenche Myre - De sista entusiasterna https://www.youtube.com/watch?v=pTZljUktrAA Alcazar - De Sista Entusiasterna https://www.youtube.com/watch?v=b4dFBI4rcaA |
|
Nyt on kova bossanova-hitti! Kohdasta 1:16:00. KARI HJ OJA - Joulun perintö https://areena.yle.fi/audio/1-50695983 |
|
Oletteko kokonaan unohtanut tätä kotimaista hittiä. Emma Salokosken "Miksi sä meet". Siinä on muuten yks i Suomen parhaimpia basisteja, Lauri Porra. Kuunnelka tuota mahtavaa sooloa nauhattomalla! https://www.youtube.com/watch?v=fMxTV5hhTJM G strings are for strippers |
|
poppamies: Oletteko kokonaan unohtanut tätä kotimaista hittiä. Emma Salokosken "Miksi sä meet". Siinä on muuten yks i Suomen parhaimpia basisteja, Lauri Porra. Kuunnelka tuota mahtavaa sooloa nauhattomalla! https://www.youtube.com/watch?v=fMxTV5hhTJM Upea soundikin tuossa bassossa. Basson kuuntelu hymyilyttää ja kun laulu soolon jälkeen alkaa ja tulee se liu'utus alaspäin niin suorastaan naurattaa :D En ole musiikin asiantuntija. |
|
Huuhaa Innanen - Viruvalge-bossanova https://www.youtube.com/watch?v=TH6O29I58H0 |
|
Liisa Akimof - Ajatus tulee, ajatus menee https://www.youtube.com/watch?v=C-1s0f5eNhg |
|
Stan Getz & Joao Gilberto - Corcovado (Quiet Nights of Quiet Stars) https://www.youtube.com/watch?v=W-YnyZG8fNU |
|
Näkyy tulleen peräkkäin monta ehdotusta bossa novaa. Minäkin tykkään kovasti bossa novasta mutta en kuuntele varsinaista jazzia. Pohjimmiltaanhan bossa nova (tyyliin João Gilberto laulaa ja soittaa kitaraa) ei ole jazzia mutta se hyödyntää samoja oppeja. Säveltäjien ja sovittajien täytyy ymmärtää harmoniaa ja sointivärejä. Kitaristilta vaaditaan klassista soittotekniikkaa. Brasilialaiset yliopisto-opiskelijat kuuntelivat sitä kriittisesti otsa kurtussa, mutta Euroopassa siitä tehtiin hetkeksi muotitanssi. Brasiliassa sen perintö vaikuttaa populaarimusiikissa, mutta muualla se usein lajitellaan jazz-osastolle. Mikä vain todistaa, että tyylisuuntaus on suhteellisen hienostunut verrattuna tyypillisiin hispano-"lattareihin". Luonnostaan on ajauduttu muusikoiden.netin jazz-osastolle eikä esimerkiksi lattariosastolle. Ja olivathan monet merkittävimmistä bossa nova -artisteista varsinaisia jazzmuusikoita. Suunnilleen tästä bossa nova sai alkunsa 1958 Chega de saudade (säv. Jobim) https://www.youtube.com/watch?v=rZ13bQvvHEY 1. kehityshaara: impressionistisia harmonioita ja värejä Tempo hidastui entisestään, laulu muuttui pehmeämmäksi ja kovaääniset trumpetit katosivat sovituksissa kauas taustalle sordiinoin vaimennettuina. Viulujen ja sellojen ohella huilut ja käyrätorvet ovat tyypillisiä impressionistisia orkesteroijan valintoja. Varsinkin 60-luvun alussa kontrabasson rinnalla saattaa kuulla bassoklarinettia. 1962 Canção do mar (säv. Bonfá) rytmiltään perinteinen samba-canção eli brasilialainen bolero https://www.youtube.com/watch?v=FDXeZMutdmc 1962 Corcovado (säv. Jobim) ilman englantia/pohjois-amerikkalaista jazz-saksofonistia https://www.youtube.com/watch?v=FCcGSSe64Ng 1963 Rio (säv. Menescal) esimerkki hitaan ja nopean rytmin vuorottelusta; Menescalin "O Barquinho" olisi kaavamaisempi esimerkki laskevasta kromaattisesta sekvenssistä mutta tässäkin on samaa taipumusta https://www.youtube.com/watch?v=-aZ8MFoLpMA 1965 Eu e a brisa (säv. Alf) Johnny Alf ei lähtenyt muiden brasilialaisten kanssa New Yorkiin Carnegie Halliin esiintymään eikä tullut kansainvälisesti niin tunnetuksi. Hänellä oli mielikuvituksellinen käsitys harmoniasta ja siitä saattaa oppia jotain vielä Jobimin koko tuotannon kuuntelun jälkeenkin. https://www.youtube.com/watch?v=_Pvc4yRlwKo 1965 Preciso aprender a ser só (Valle) https://www.youtube.com/watch?v=r7nzjxK7g10 1966 Saveiros (säv. Caymmi) mono-liveäänitys Rion stadionilta https://www.youtube.com/watch?v=sBwrLFliNJA myöhäisempi sovitus https://www.youtube.com/watch?v=9P8V5__bc18 1967 Morro velho (Nascimento) nooni- ja undesimisoinnut koettiin modernistisiksi https://www.youtube.com/watch?v=zaVNV3iMr20 1967 Estrelinha (säv. Deodato) sovittaja ja miksaajat ovat nautiskelleet https://www.youtube.com/watch?v=N6fuNV_v698 1968 Plenilúnio (säv. Alf) piristävän vapaatonaalista, olematta atonaalista https://www.youtube.com/watch?v=0PtGZsNby1g&t=742s 1969 Maria da favela (säv. Valle) https://www.youtube.com/watch?v=kLSYJeQzZjc 1970 Pois é (säv. Jobim) analysoi sointukulku https://www.cifraclub.com.br/chico-buarque/pois-e/ https://www.youtube.com/watch?v=Xos0P-qiNwc
2. kehityshaara: bossa nova -sambat ja jazz-sambat Samba on pirteä rytmi. Jotain menetetään, kun tempoa hidastetaan. Niinpä bossa nova -artistit esittivät välillä myös eloisampia kappaleita. Hitaissa biiseissä on soiva pinta, nopeammissa leikitään synkoopeilla ja improvisoiduilla rytmillisillä aksenteilla. 1963 Mas que nada (säv. Jorge Ben) https://www.youtube.com/watch?v=hg0XftC43Zo 1965 Brôto maroto (säv. Lyra) https://www.youtube.com/watch?v=xdv_ajEtqh4 1965 Pedro pedreiro (säv. Buarque) https://www.youtube.com/watch?v=zdCa-NCU3ok 1970 Samba de Orly (säv. Buarque) https://www.youtube.com/watch?v=OQqVlpvts5M
3. kehityshaara: Jequibau (Sãopaulolaista jazzpianistin bossa novaa 5/4-tahtilajilla soitinmusiikkina) 1966 No balanço do jequibau (säv. Albanese) https://www.youtube.com/watch?v=df7HAiq9YdQ Jotkut yrittivät laulaakin Albanesen melodioita ottaen kromaattisuuden haasteena vastaan. Vaikka kehityshaara on tynkä, niin suomalaisetkin (Ensio Kosta, Jarkko Toivonen ym.) ovat säveltäneet jequibau-rytmiin. São Paulossa jotkut innokkaat viettävät vuosittain jequibaun päivää 13. elokuuta. |
|
Heikki Laurila - Domino Bossa Nova https://www.youtube.com/watch?v=fDbmf_aUNSg |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|