Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzin perusteista opusta?
1
tyttönen
26.03.2007 14:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisitteko neuvoa jonkun hyvän perusoppaan jazzin alkeisiin? Siis missä ois jazz-skaalat, soinnutukset ym.
 
Olen tällainen klassista opiskellut mutta myös vapaa rimputtelija. (Pianoa soitan siis.) Teoriapohjaa on I:een asti. Jonkin verran olen soittanut jotain jazzballadeja sointumerkeistä ja sellaista, mutta en varsinaisesti tiedä genrestä hölkäsen pöläystä. Ois kiva oppia soittamaan, jos tietäiskin jotain oikeasti.
 
Jazz tietysti on jo aivan oma tieteenalansa, en aio siihen sen syvällisemmin uppoutua. Mutta tiedättekö jotain ihan vaan perusopusta?
 
it mustn't sound bad
J_Mikkonen
26.03.2007 14:08:25 (muokattu 26.03.2007 14:08:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisitteko neuvoa jonkun hyvän perusoppaan jazzin alkeisiin? Siis missä ois jazz-skaalat, soinnutukset ym.
 
Olen tällainen klassista opiskellut mutta myös vapaa rimputtelija. (Pianoa soitan siis.) Teoriapohjaa on I:een asti. Jonkin verran olen soittanut jotain jazzballadeja sointumerkeistä ja sellaista, mutta en varsinaisesti tiedä genrestä hölkäsen pöläystä. Ois kiva oppia soittamaan, jos tietäiskin jotain oikeasti.
 
Jazz tietysti on jo aivan oma tieteenalansa, en aio siihen sen syvällisemmin uppoutua. Mutta tiedättekö jotain ihan vaan perusopusta?

 
Mark Levinellä taitaa olla parikin kirjaa, pianolle ja sitten vielä suurempi teoriaopus.
 
http://www.outsideshore.com/primer/primer/
 
Tuota kannattaa myös lueskella, ja mikä tärkeintä, myös kuunnella sitä jatsia.
 
baron
26.03.2007 23:49:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.outsideshore.com/primer/primer/
 
Tuota kannattaa myös lueskella, ja mikä tärkeintä, myös kuunnella sitä jatsia.

 
Tuo linkin Sabatella on hyvä, jos suomeksi niin Backlundin Improvisointi pop/jazzmusiikissä on myöskin.
 
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
kepulainen
27.03.2007 00:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo linkin Sabatella on hyvä, jos suomeksi niin Backlundin Improvisointi pop/jazzmusiikissä on myöskin.
 
Mä sanoisin suomalaisista sen Max Tabellin kirjan, siinä on tota harmoniaa enemmän.
 
Simplex
27.03.2007 18:52:43 (muokattu 27.03.2007 18:53:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo linkin Sabatella on hyvä, jos suomeksi niin Backlundin Improvisointi pop/jazzmusiikissä on myöskin.
 
Backlundin teos ei minusta vastaa kysyjän tarpeita tässä tapauksessa vaikka ihan mukiin menevä oppikirja onkin. Backlundin kirjassa on paljon ihan perus teoriaa joka saattaa muutenkin jo olla topicin aloittajalla hallussa jos kerran on kouluja käynyt. Osittain kirja pureutuu jazzin fraseeraukseen joka toki on äärimmäisen tärkeää mutta varsinainen "sovella käytännössä" -tyyppinen kirja ei ole kysymyksessä.
 
Kyllä mää ite leikkaan tukkani niinku muutkin meidän perheessä!
tyttönen
28.03.2007 09:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Backlundin kirjassa on paljon ihan perus teoriaa joka saattaa muutenkin jo olla topicin aloittajalla hallussa jos kerran on kouluja käynyt.
 
Joo, totta on.. Mä itse asiassa kerran lainasin ton Backlundin kirjastosta. Se ei tosiaan ollut oikein sopiva. Siinä menee kauheasti ylimääräistä aikaa kun yrittää suodattaa siitä minkä tietää jo sen mitä ei vielä tiedä.
 
Kiitoksia vaan vinkeistä. Eiköhän noista joku oo ihan hyvä.
 
it mustn't sound bad
piiska2
28.03.2007 22:15:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa muutama mainio opus (osa mainittu edellisissä keskusteluissa):
 
Levine: The Jazz Piano Book
Tabell: Jazzmusiikin harmonia
Halberstadt: Metaphors For The Musician
Nettles-Graf: The Chord Scale Theory & Jazz Harmony
Degreg: Jazz Keyboard Harmony
Naus: Beyond Functional Harmony
 
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
baron
29.03.2007 06:55:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä haluaisin lisätä että siitä Sabatellan Primeristä on saatavissa printtiversio joka on vähän monipuolisempi kuin nettiversio ja joka suhteellisen alkeista lähtevänä ja helppolukuisena voisi olla johdantona noille muille.
 
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
piiska2
29.03.2007 09:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieltämättä yllä mainitut kirjat ovat aika vaikeita aloittelevalle jazzpianistille. Olet kuitenkin jo tehnyt I-kurssin, että varmasti kirjat eivät ole hebreaa.
 
Kävi mielessä, että on ilmestynyt uusi Reala Easy Book:
http://www.shermusic.com/realezbook.htm
Siinä on malliksi käteviä sointuhajoituksia, ohjeita improvisaatioon, komppaukseen jne. En vielä omista kirjaa, mutta selailin kaupassa ja vaikutti asialliselta.
 
Kannattaa myös kuunnella paljon jazzmusiikkia niin tyyli avautuu, ja onhan se muutenkin hauskaa.
 
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
sir.henry
30.03.2007 22:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja mikä tärkeintä, myös kuunnella sitä jatsia.
 
Näin on. Jos jazz musiikkityylinä ei ole tuttu, niin kirjalla on vaikeaa päästä
alkuun. Kuunteluun kannattaa ottaa vaikkapa jotain kokoelmalevyjä,
bluenote klassikoita jne. Hyvät jazz keikat ovat myös erinomaisia inspiraation
lähteitä.
 
And she said losing love is like a window in your heart / Kotisivuni
baron
30.03.2007 22:57:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin on. Jos jazz musiikkityylinä ei ole tuttu, niin kirjalla on vaikeaa päästä
alkuun. Kuunteluun kannattaa ottaa vaikkapa jotain kokoelmalevyjä,
bluenote klassikoita jne. Hyvät jazz keikat ovat myös erinomaisia inspiraation
lähteitä.

 
Ei kait kukaan aloita jatsiaan teoriakirjoista???
 
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
tyttönen
31.03.2007 10:06:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kait kukaan aloita jatsiaan teoriakirjoista???
 
He-hee, totta kai tällaisten klassisten muusikkojen täytyy aloittaa kaikki aina kirjasta! :) Etkös sitä tiennyt?
 
Itse asiassa mä olen aina yrittänyt matkia tuolla pianolla kaiken maailman musiikkityylejä. (Siis huom, tosiaan yrittänyt.) Kyllähän mä soitan jotain "jazz" tai "lattari" -sovituksia biiseistä, korvakuulolta sähellän jotain omituista. Ois kiva vaan jos oikeastikin tuntisi genret eikä leikisti :) Leikisti mä osaan soittaa mitä vaan!
 
Niin, kuuntelu on kaikki kaikessa, sehän on selvä.
 
it mustn't sound bad
baron
31.03.2007 21:44:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

He-hee, totta kai tällaisten klassisten muusikkojen täytyy aloittaa kaikki aina kirjasta! :) Etkös sitä tiennyt?
 
Tää nyt menee vähän off-topikiksi, mutta olisiko kellään neuvoa mulle joku teoriakirja, jonka avulla voisin oppia ymmärtämään mistä siitä paljon puhutusta rokista muka on kysymys?
 
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
Simplex
01.04.2007 00:41:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt menee vähän off-topikiksi, mutta olisiko kellään neuvoa mulle joku teoriakirja, jonka avulla voisin oppia ymmärtämään mistä siitä paljon puhutusta rokista muka on kysymys?
 
Riittää kun katot kaikki roki-leffat....
 
Kyllä mää ite leikkaan tukkani niinku muutkin meidän perheessä!
Eddy
01.04.2007 00:58:11 (muokattu 01.04.2007 01:01:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt menee vähän off-topikiksi, mutta olisiko kellään neuvoa mulle joku teoriakirja, jonka avulla voisin oppia ymmärtämään mistä siitä paljon puhutusta rokista muka on kysymys?
 
Asia taitaa olla niin, että teoriakirjojen sijasta se totuus löytyy noista päihteistä. Mä olen pysynyt vaan ihan laillisissa päihteissä (alkoholi) , joten ei oikein noi rokit vielä lähde silleen uskottavasti...
 
Koskettelen soittimia...
piiska2
01.04.2007 11:58:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt menee vähän off-topikiksi, mutta olisiko kellään neuvoa mulle joku teoriakirja, jonka avulla voisin oppia ymmärtämään mistä siitä paljon puhutusta rokista muka on kysymys?
Ruotsinkielisenä löytyy Sten Ingelf nimisen herran Pop Och Rock Harmoni.
Oli muistaakseni Fasulla aika hintava.
 
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «