Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz-lehdet
1
Seashell
03.12.2007 12:05:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat korvat on tietysti paras tapa harrastaa jazzia, mutta oletteko musiikin kuuntelun ohessa kenties lueskelleet myös joitakin jazz-lehtiä?

Itse olen tilannut jonkin aikaa brittiläistä Jazzwiseä, joka on sinänsä ihan ok. Keskittyy paljolti eurooppalaiseen musiikkiin ja esittelee tietysti myös UK-artisteja, jotka ovat tapauksesta riippuen joskus enemmän mutta usein vähemmän kiinnostavia.
 
Ehkä joskus vähän kuivahko tapaus, välistä postilaatikosta tippuu myös sellaisia vähemmän kiinnostavia numeroita.
 
Miten jenkkien Downbeat Magazine? Saako sitä Suomesta (pääkaupunkiseutu) irtomyyntinä mistään, jotta voisi vähän tutustua ennen kuin laittaa tilausta sisään? Minkälainen lehti kyseessä?
 
Bad
03.12.2007 12:45:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat korvat on tietysti paras tapa harrastaa jazzia, mutta oletteko musiikin kuuntelun ohessa kenties lueskelleet myös joitakin jazz-lehtiä?

Itse olen tilannut jonkin aikaa brittiläistä Jazzwiseä, joka on sinänsä ihan ok. Keskittyy paljolti eurooppalaiseen musiikkiin ja esittelee tietysti myös UK-artisteja, jotka ovat tapauksesta riippuen joskus enemmän mutta usein vähemmän kiinnostavia.
 
Ehkä joskus vähän kuivahko tapaus, välistä postilaatikosta tippuu myös sellaisia vähemmän kiinnostavia numeroita.
 
Miten jenkkien Downbeat Magazine? Saako sitä Suomesta (pääkaupunkiseutu) irtomyyntinä mistään, jotta voisi vähän tutustua ennen kuin laittaa tilausta sisään? Minkälainen lehti kyseessä?

 
Mä olen tilannut nyt downbeatia 25 - 30 vuotta ja melkein joka nummero löytyy tuolta ajalta tallessa. No, muuttojen myötä on ehkä 1-2 vuosikertaa kadonnut. Aina ei lehti myöskään tullut perille, viakka oli lähetettykin. Se oli sitä Breznevin-Kekkosen aikaa se.
 
Nykyään tilaan aina 2 vuodeksi kerrallaan, maksaa tällä hetkellä 88 taalaa eli noin 60 egeä, eli ei oikeastaan mitään. Eniten luen muusikkojen isoja haastatteluita ja levyarvioita. Ajoittain tsekkaan myös noita transkriptioita, joukossa on ollut loistaviakin nuotinnuksia - esim. C.Corean Spainin nuotit tulivat aikoinaan ensin down beatiin ja vasta sen jälkeen kaupallisesti saataville.
 
Täytyy tunnustaa, että vaikka mielestäni osaan englantia todella hyvin, en aina ymmärrä levyarvostelujen tekstejä, käyttävät niin koukeroisia sanoja ja omituisia termejä, että oikein vatsassa vääntää.
 
Monia muitakin olen lukenut, mutta ikinä en jätä down beatia.
 
Seashell
05.12.2007 12:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, täytyypä varmaan laittaa tilaus vetämään. Onhan se Downbeat ihan klassikkolehden maineessa.
 
Etevä
06.12.2007 15:04:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten jenkkien Downbeat Magazine? Saako sitä Suomesta (pääkaupunkiseutu) irtomyyntinä mistään, jotta voisi vähän tutustua ennen kuin laittaa tilausta sisään?
 
En ole nyt varma oliko Downbeatia, mutta irtonumeroita vanhemmista ja ehkä vähän uudemmistakin jazz-lehdistä löytyy ainakin Digeliuksesta, en ole vaan koskaan tullut selanneeksi että mitä löytyy.
 
Itselläkin ollut suunnitteilla jotain tilata, ja suosittelujen perusteella Downbeat lienee ykkösvaihtoehto. Tietysti jonkin verran saa tiedonjanoaan tyydytettyä ilmaisilla nettipalveluillakin (mm. All About Jazz ja siellä oleva Jazz Bulletin Board), mutta ajan tasalla olisi hienoa pysyä ihan oikeastikin.
 
- tahtila
seppo i
11.02.2008 17:42:49 (muokattu 11.02.2008 17:48:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos suomalainen jazzelämä kiinnostaa, niin kannattaa harkita tilattavien lehtien valikoimaan Jazzrytmit - lehteä. Hinta ei ole paha, ja pysyy mukavasti ajantasalla siitä, mitä keikkarintamalla tapahtuu.
 
Down Beatia minäkin luin ja tilasin joskus 70-80 -luvulla ja se oli ihan ok lehti, ymärrettävistä syistä aika kallellaan jenkkisoittajiin päin, vähän samalla tavalla kuin vastaavassa statuksessa oleva rumpulehti Modern Drummer, jota ostan välillä irtonumerona. Olen kuitenkin enemmän kiinnostunut eurooppalaisesta jazzmenosta, joten sopivan ulkomaisen lehden etsiminen (jonka kieltä ymmärtää) vielä jatkuu.
 
MK73
11.02.2008 22:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos suomalainen jazzelämä kiinnostaa, niin kannattaa harkita tilattavien lehtien valikoimaan Jazzrytmit - lehteä. Hinta ei ole paha, ja pysyy mukavasti ajantasalla siitä, mitä keikkarintamalla tapahtuu.
 
Kannatetaan. Hyvä julkaisu, ja ainut, jonka olen tilannut kotiin. Pitää myös levytysrintamalla mukana. Joka numerossa on melkoinen määrä levyarvioita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «