Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sisäänpääsyvaatimukset musiikkiteknologia/TUNI Music production
1
Dj Ushvalon
20.05.2021 14:29:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa.
 
Aion yrittää päästä sisään vuoden päästä 2022 syksyksi opiskelemaan joko
A) TUNI Music production -linjalle (tai muu amk musiikin tuotanto)
B) Konsaan musiikkiteknologiaa studiotyöskentelysuuntauksella.
 
Aion opiskella tulevan vuoden aikana aktiivisesti, jotta voisin mahdollisimman pitkälle mahdollistaa sisäänpääsyn jollekin yllämainituista linjoista.
 
Teen tämän kirjoituksen koska minua kiinnostaa kysyä mielipiteitä mihin priorisoida aikani ja energiani. Opittavia osa-alueita on niin paljon, mutta aikaa minulla on vain vuosi. Teen siis selkeätä "lukuvuotta", mitä opiskelen ja kuinka paljon, mitkä osa-alueet jätän myöhemmäksi.
 
Esimerkkejä asioista joihin voisin käyttää aikaa:
- Opiskelen tällä hetkellä Tohtori Toonikaa loppuun, 3/3 on varmasti universaalisti järkevä asia opiskella ennen kouluun hakemista.
- Soitan viulua tunnin päivässä. Ensimmäinen soittimeni, olen soittanut vasta kolme vuotta, enkä ole varma kannattaako minun käyttää siihen niin paljon aikaa, vai opiskella esim koskettimia, joista voisi olla enemmän hyötyä säveltämisessä DAW:illa.
- Opiskelen Creating Sounds from Scratch -kirjaa, jonka avulla toivon ymmärtäväni eri syntetisaattoreista sekä äänen tuottamisen metodeista jotain tulevan vuoden aikana.
 
Muita asioita, joihin käyttää aikaa olisi esim:
- Äänittämisen perusteita/mikrofonien perusteita
- Säveltämis-harjoituksia/musiikin tuotantoa
- Miksausta
- Masterointia
- Toisen soittimen opiskelua viulun ohella, esim. kiipparit tai laulu. Molemmissa minulla on jo aloittelijan pohja.
 
Mitä muuta tärkeää on, mitä en ole listannut? Mitkä yllämainituista asioista on turhaa/voi jättää myöhemmäksi, mihin kiinnittää erityistä huomiota?
 
Olen tällä hetkellä tuore työtön työnhakija, joten minulla on paljon aikaa käsissäni. Minulla on ammatillinen tutkinto, sekä vanhoja Lukion kursseja käyty 61/75 (josta ei ole mitään hyötyä, lol.)
 
Tuotan musiikkia Bitwigillä (sekä Kontakt 6 + äänipankkeja), mutta olen vielä melko alkuvaiheessa. Musiikkini kuulostaa hyvältä, mutta on omaan makuuni vielä melko karkeaa.
Viululla soitan pääosin kansanmusiikkia, hieman klassista sekä improilen. Käyn yksityistunneilla ja soitan harrastuksena bändissä.
Olen soittanut DJ -hommia harrastuksena jo 8 vuotta, mutta en tee niitä enää erityisemmin, koska musiikin luominen kiinnostaa huomattavasti enemmän.
 
Minulla ei ole virallista musiikin pohjakoulutusta, en ole käynyt musiikkiopistoa. Olen tehnyt musiikkia nyt 8 vuoden ajan, paikoitellen pitkiäkin taukoja sisältäen.
Tulevaisuudessa toivoisin näkeväni itseni monipuolisessa studiotyöskentelyssä sekä musiikin tuottamisen/äänisuunnittelun kentillä. Pelimusiikin/elokuvasävellysten tekeminen voisi olla todella hienoa.
 
Yllämainittujen koulujen lisäksi muitakin kouluja/linjoja saa mainita, myös ulkomailta, mikäli mieleesi tulee jotain. Haetaanko suomessa täydennyshakuja vuoden aikana em. koulutuksia varten?
Ylipäänsä erilaiset tavat suhtautua/tehdä töitä tämän unelman eteen ovat tervetulleita.
 
Mikäli luit loppuun asti, kiitän sinua ajastasi sekä toivon sinulle mitä parasta kesää.
Saa vastata mitä ikinä mieleen tuleekin, kaikki kommentit ovat tervetulleita.
Toivoisin kuitenkin, että vastaat kohteliaasti. :)
 
Mukavaa loppupäivää,
toivoo
Miika. :)
 
GPBB
27.05.2021 18:36:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivotan kaikkea hyvää valitsemallasi tiellä!
 
Ensimmäisenä tuli mieleen, että sinulla tuntuu olevan kovin tarkat suunnitelmat. Varmasti tosi hyvä, mutta itse saattaisin helposti luovuttaa. Saisitko asetettua välitavoitteita? Opiskeltua tekniikkapuolta kurssimaisesti. Suorittaa jo syksyllä 3/3 musiikkiopistolla? Opetella jokin tekniikka? Entä jonkinlainen harjoittelu esim teatterilla äänentoiston parissa?
 
Ja ota ihmeessä sivusoitin, mutta sen mukaan mikä itseäsi kiinnostaa. Onko musiikkiopistolla ne bändejä? Mee sinne mukaan, viulu sopii hyvin messiin. Samalla kysele voitko treenata tekniikkapuolta, äänitystä, miksausta keikoilla jne. Aika loistava että on musiikkiopistossa paikka, sen luulisi mahdollistavan paljon. Kirjoitusvirheistä anteeksi, kirjoitan puhelimella..
 
Tsemppiä pyrkimyksiin!
 
morfin_mafer
12.06.2021 11:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TUNI Music Producer -linjalle pääsee suoraan jos lähettää nille vain tarpeeksi uskottavan CV:n missä työnäytteet musiikitaidoista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «