Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokonaan musiikkiatekevät miten pärjäätte taloudellisesti?
1
Mark_
09.02.2019 11:46:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokonaan taiteilijat ja musiikkiatekevät kokopäivä taiteilijat, miten pärjäätte taloudellisesti, ja jos tukien varassa, miten olette asian käsitellyt, onko se simppeliä ja eikö omatunto soimaa yhtään? Tekisi mieli heittäytyä päivätöistä kokoaikaiseksi taiteilijaksi.
 
Viocress
04.03.2019 17:22:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata. On tosi noloa tehdä töitä vain itselleen. Omatunto suorastaan kuolee kun ei saa palkkaa töissä maleksimisesta.
 
saarnimusic.com - Studio, Record Label & Musician services
Kalmo
06.03.2019 15:24:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän jokaisen tilanne ole omanlaisensa. Jo asumismuodosta ja perhesuhteista lähtien - onko asuntovelkaa, suurikin vuokra, paljonkin elätettäviä.
 
Senkun lasket, paljonko tienaat keskimäärin musiikilla, ja minkä verran työttömyyskorvausta/asumistukea tms. karenssin jälkeen nauttisit. Sellaiselle, jolla on pari kolme keikkaa viikossa, tilanne on myös ihan erilainen, kuin jos niitä on kolme kuukaudessa. Ja säveltäjällä taas ihan omat kuviot.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
locoloco
31.10.2019 13:32:00 (muokattu 31.10.2019 13:32:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikös se ole monessa bändissä normitila että jäsenet on työttömiä??. rahaa ei oo muta aikaa on reenanta.). olis mielenkiintoista kuulla bändien arjesta joissa on kokopäivä musikoita:).
 
Henri Henri Olavi
31.10.2019 13:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teen työkseni pelkästään ääntä. Musiikkia/sävellystä ja äänisuunnittelua pääasiassa, mutta myös miksausta, äänitystä, masterointiakin. Teen palkkakeikkaa, teen apurahoilla, teen laskutusta yritykseni kautta. Jotkut kuukaudet ovat lihavampia kuin toiset, mutta arvelisin viime vuosina tienanneeni kuukaudessa keskimäärin 1800€. Sillä tulee aivan mainiosti kolmihenkinen perhe toimeen, jossa molemmat aikuiset tienaavat about saman verran. Jos haluaisin/haluaisimme, voisimme tehdä enemmän töitä ja tienata enemmän, mutta sitten olisi vähemmän vapaa-aikaa, joka itselleni on tärkeintä. Nyt mun työaika on keskimäärin 25-30 h/vko.
 
It's always gonna be sour grapes with you boy, until you get right with Jesus!
Epämuusikko
06.11.2019 08:06:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mark_: Kokonaan taiteilijat ja musiikkiatekevät kokopäivä taiteilijat, miten pärjäätte taloudellisesti, ja jos tukien varassa, miten olette asian käsitellyt, onko se simppeliä ja eikö omatunto soimaa yhtään? Tekisi mieli heittäytyä päivätöistä kokoaikaiseksi taiteilijaksi.
 
Oletko lajissasi todella hyvä?
 
So smooth you can hear the beard.
Kasu-_-
06.11.2019 11:19:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mark_: Kokonaan taiteilijat ja musiikkiatekevät kokopäivä taiteilijat, miten pärjäätte taloudellisesti, ja jos tukien varassa, miten olette asian käsitellyt, onko se simppeliä ja eikö omatunto soimaa yhtään? Tekisi mieli heittäytyä päivätöistä kokoaikaiseksi taiteilijaksi.
 
Itse ratkaisin ongelman tekemällä kolme päivää viikossa "oikeita töitä" ja loppuajan teen töitä musiikin parissa keikoilla, studiohommilla, tuotannolla ja kaikenlaisilla sessioilla, sekä muulla sekalaisella. Jossain vaiheessa olin työttömänä parikin vuotta tietoisesti ja se oli ehdottomasti tärkeää aikaa musiikillisen urani rakentamisessa, koska opiskelin valtavat määrät ja sain kontakteja useilta aloilta, mutta nykyään en missään nimessä haluaisi tipahtaa epävarmalle musiikin alalle pelkiltään.
 
Osa-aikainen duuni tuo mukavan perustulon alle, jolloin turha stressi ei haittaa elämää ja musiikin tekemistä. Mielenkiintokin pysyy jotenkin paremmin kaikissa hommissa, kun työ vaihtelee. Musiikista tuleva raha taas tuntuu kaikki pelkältä boonukselta palkan päälle. Tällä hetkellä tienaan molemmista hommista suunnilleen yhtä paljon, joskin musan osalta tulot ovat paljon vaihtelevammat ja koostuvat pienemmistä puroista.
 
Olen kitaristina tosi hyvä, mutta muuten vähän sellainen jack-of-all-trades. Eli osaan tarpeeksi hyvin monia juttuja, mutta joissain hommissa tietenkin hankala taistella alojen huippuja vastaan muuten kuin hinnoilla.
 
Ala vaatii musiikillisen omistautumisen lisäksi myös todella paljon bisnesorientoitumista ja verkostoitumista. Jos näitä taitoja ei löydy, niin aikalailla käpistelyksi menee pidemmän päälle, koska hyviä soittajia löytyy pilvin pimein. Ja jos ei itseltä löydy halua bisnekseen, niin sitten pitää haketua sellaiseen porukkaan, jossa joltakin tyypiltä tämä puoli onnistuu.
 
Tällä hetkellä en paljoa tyytyväisempi voisi olla tilanteeseen. Saan tehdä suurimmaksi osaksi töitä kotistudiossani musiikin parissa tai kiertää hyvillä keikoilla Suomessa ja ulkomailla. Perhekin tykkää, kun studio ja treenis on kotona, eikä tarvi olla pois kovinkaan paljoa. Näiden rahoittaminen ei ilman osa-aikaista duunia olisi onnistunut mitenkään.
 
Onnea matkaan, sitä tarvitaan!
 
Anonymous-jazz
29.06.2020 20:38:48 (muokattu 30.06.2020 10:55:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsenäinen taiteilija ja KELA-apuraha
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
sepisti
02.07.2020 05:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mark_: Kokonaan taiteilijat ja musiikkiatekevät kokopäivä taiteilijat, miten pärjäätte taloudellisesti, ja jos tukien varassa, miten olette asian käsitellyt, onko se simppeliä ja eikö omatunto soimaa yhtään? Tekisi mieli heittäytyä päivätöistä kokoaikaiseksi taiteilijaksi.
 
Mä sanoisin, että mieti vielä. Todennäköisesti kannattaa perehtyä noihin studiojuttuihin sun muihin vielä aika paljon enemmän ennen leipätyön hylkäämistä. Pitää olla aika osaava kaveri, että musahommilla elää. Se että tulot koostuu erilaisista tukijutuista, ei koske tietenkään apurahoja, ei ole itsensä elättämistä.
 
locoloco
04.09.2020 11:52:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onkos täällä porukkaa jotka saa keikkoja/elantoa osuuskunnan kautta?. jos tai on ollut osuuskunnassa niiin mitkä kokemukset on ollu?
 
morfin_mafer
05.09.2020 19:53:36 (muokattu 05.09.2020 19:58:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

locoloco: onkos täällä porukkaa jotka saa keikkoja/elantoa osuuskunnan kautta?. jos tai on ollut osuuskunnassa niiin mitkä kokemukset on ollu?
 
Ei DJ-kaikkoja eikä muuta. Mutta IT-alan ohjelmointikeikkoja kyllä ja sitten alko tulla epäluottamuslauseita ks. Työosuuskunnalta kun asiakkaiden sopimuksissa oli niin isot sopimussakot vaitiolovelvollisuuden laiminlyönnistä ja hommat tyssähti siihen kokonaan. Uhattiin erottamisella jos en itse eroa, just kun tarjouspyyntyöjä alko sadella useita viikossa. Pitääkää tunkkinne vaan siellä Työosuuskunnsssa.
 
Ja sitten ei minkään laista yhteistoimintaa, että olisin voinut www-sivuillani pitää useampaa henkilöä listoilla, että oltas näytetty isommalta firmalta kun muita päteviä IT-alan osaajia ei ollut ks. Osk:ssa.
 
morfin_mafer
05.09.2020 20:27:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman yrityksen kautta olen saanut kyllä jo 2 kpl keikkoja joista maksettiin keikkapalkkio ALV 0% (esiintyvä taitelija). Siis DJ-keikkoja mutta pallkioiden summa oli aika pieni verraten siihen mikä oli työpäivän pituus työmatkoineen.
 
Nyt olen saanut taas keikkaa josta josta maksetaan provikka lipputulojen perusteella.
 
Kaikki muut keikat mitä olen DJ-puolella tehnyt, ovat olleet sellaisia mistä miitään korvausta en ole saanut muuta kuin ehkä vähän ilmaisia juomia.
 
musamies
04.12.2020 00:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Oletko lajissasi todella hyvä?
 
Olen.
 
Perustelu - olen syömällä ja juomalla huolehtinut, että bändi saa tarpeeksi suuren keikkapalkkion.
 
locoloco
28.01.2021 21:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no aiheeseen liittyen miten olette koronan aikana pärjänneet taloudellisesti vai ootteko käyneet alanvaihdon läpi?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «