Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä työtä ja koulutusta, paitsi muusikon?
1
JanneML
11.06.2008 15:33:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moron,
 
Todella kauan (n. 20 vuotta) sitten tein erään elämäni tärkeimmistä päätöksistä: joko jatkaa Ogelin Pop/Jazz-opistossa, sieltä ehkä Sibikseen tms. ja musiikki-/ääni-alan töihin, vaiko yhteiskunnan suosima/suosittelema lukio -> ei-taide-korkeakoulu -> "hyvä duuni" suuryrityksessä -> hauta.
 
Valitsin väärin.
 
Nyt olen lusinut porvarillisessa ammatissa 10 vuotta. Ei kiinnosta tipan vertaa ja nyt saa rittää vaikka lomat ovat huolettomia ja säännöllisiä ja palkka hyvä.
 
Näiden parinkymmenen vuoden aikana tekniikka (ja maailma ylipäätään) on todellakin muuttunut. Rupesin pari vuotta sitten verestelemään fiiliksiä ja nyt on himassa laitteisto jollaisen veroinen löytyi 80-luvulla vain joistain ammatimaisista studioista (jos niistäkään). Siis kunnon sekvensseri + tilpehöörit.
 
Ja jumaliste: tämähän on just sitä mihin löytyy intohimo ja soveltuvuus.
 
Päätinkin sitten hylätä tämän suuryrityshelvetin ja tehdä sitä mikä oikeasti kiinnostaa. Kysymyksiä on ziljoona, mutta tässä ne tärkeimmät:
- mitä ammattinimikkeitä / toimenkuvia ääni-/musiikkialalla on muusikon lisäksi? Eli jos hankkii vaikkapa ääni-medianomin koulutuksen, mitä työtä käytännössä tekee koulutuksen jälkeen?
- mikä koulutus olisi tilanteeseeni sopiva?
- onko tältä alalta saatavissa töitä ilman alan koulutusta / kokemusta? Maisteri-tason kaupallinen koulutus ja 10 v. kokemusta korkean teknologian tuotteiden ja digitaalisten palveluiden markkinoinnista löytyy kyllä.
 
Olen siis kiinnostunut työstä joka on luovaa ja äänen / musiikin kanssa tehtävää, en kuitenkaan muusikon ammatista. Jos ja kun tämä vaatii lisäkouluttautumista, olen siihen valmis vaikka siihen menisi jokunen vuosikin.
 
Hain jo TaiK:n MA in Sound in New Media-ohjelmaan, eikä napannut. "Profiilini" ei kuulemma ole sopiva. Eipä siitä sen enempää (paras olla sanomatta mitään jos vaikka olisin tekemisissä ao. laitoksen kanssa tulevaisuudessa).
 
Parhaillaan odottelen tietoa Helsingin Yliopiston musiikkitieteen laitokselta josko pääsykokeet menivät ns. tuubiin.
 
Tässäpä tällainen tapaus, kiitoksia jo etukäteen näkemyksistä ja tiedosta.
 
pimp
13.06.2008 15:05:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- mitä ammattinimikkeitä / toimenkuvia ääni-/musiikkialalla on muusikon lisäksi?
 
Yrittäjä.
 
Se sitten pitääkin sisällään kaikki ne toimenkuvat jotka hanskaa siinä määrin että niistä joku jotain maksaa.
 
tarmo
14.06.2008 12:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sympatiat... toivottavasti ei tule itselle samoja fiiliksiä, vaikka vaihdoinkin popjazzin "porvarilliseen ammattiin"...
 
Itse asiaan. Oletko kuullut musiikkiteknologin koulutuksesta? Siinä on kyse (ainakin) ääni- ja studioteknologian kanssa työskentelystä ja koulutusta saa Helsingissä ainakin arbialta niin pjk:n, kuin stadiankin puolelta. Jonkinlaiset muusikon valmiudet olisi hyvä handlata, että pääsee sisään koulutusohjelmaan.
 
http://www.popjazz.fi/fi/ammattiope … usiikin_teknologian_koulutusohjelma
 
http://opinto-opas.stadia.fi/ops.php?c=101
 
"Yrittäjä" on mun mielestä vinkkinä aika turhanpäiväinen. Jos unelmasi todellakin on rypeä pohjalla, niin sitten ok. Suosittelisin kuitenkin kilpailukykyisten ammattivalmiuksien ja suhteiden luomista ennen yrittäjän uraa. Laadukkaita studioita on esimerkiksi Helsingissä runsain mitoin, jonka lisäksi yhä useampi alalla tunnettu muusikko on rakentanut hiljalleen kovan luokan studioita. Näiden kanssa on paha lähteä kilpailemaan ainakaan kontakteista... Tuskin tarkoituksenasi on päätyä nauhoittelemaan teinibändien autotallidemoja. Jos ainoana kriteerinä on työskennellä musiikin/musiikkiteknologian parissa, voihan sitä sitten pistää firman pystyyn ja ruveta vaikka maahantuojaksi tms. Mutta uravaihdoksena se lienee autokauppiaan hommaan siirtymistä...
 
Musiikkitiede ei mun käsittääkseni ole liian käytäntöön ja musiikkialalla toimimiseen tähtäävä tieteenala, mutta laitokselta löytyy paljon monipuolisia muusikoita, joilla on jo muutakin musiikkialan koulutusta "takataskussa".
 
Lykkyä tykö.
 
Ihan sama.
Kolmonen
14.06.2008 21:23:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

medianomin koulutusta saapi myös Virroilta (Pirkanmaan AMK) - suuntautumisena digitaalinen ääni ja kaupallinen musiikki. Koulutuksessa sisältöinä mm. äänialan opintoja. http://musicactive.fi/piramk/
 
Aune
30.06.2008 14:05:29 (muokattu 30.06.2008 14:13:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikset sä hyödyntäisi tuota merkittävää kaupallista koulutusta ja kokemustasi musiikin alalla? Myisit ikään kuin sellaista mikä on lähellä sydäntä ja kiinnostaa oikeasti?
 
Mä olen sun kohtalotoveri, itse lähdin opiskelemaan mus.pedagogiksi yliopisto/uraputken (no joo, ehkei nyt ihan päätähuimaavan, mutta kuitenkin) jälkeen. En ole vielä katunut, mutta oikeasti kuitenkin meinaa veri vetää tuonne markkinoinnin puolelle vaikka kuinka yrittää toppuutella...
 
En tiedä mikä musta tulee isona. Edit: Ehkä Metallican tour manager. :O)
 
Humpe
10.09.2008 16:32:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.ammattiopisto.fi/sivut/koul_esitek.htm
ton mä kävin ja yksi vaihto ehto on ihan suoraan kysellä eri firmoista
 
welho
14.09.2008 19:44:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikset sä hyödyntäisi tuota merkittävää kaupallista koulutusta ja kokemustasi musiikin alalla? Myisit ikään kuin sellaista mikä on lähellä sydäntä ja kiinnostaa oikeasti?
 
Tuolta pohjalta mäkin koittaisin lähteä.. Miksi heittää ammattitaitoa hukkaan. Soveltaa vaan hieman uudella tavalla..
 
Musa alalla pyörii niin koulutettuja kuin kouluttamattomiakin kavereita. Kiertokoulu opettaa! Suurin osa tuntuu kuitenkin olevan niitä joilta koulu jäi kesken:)
 
bailaamisen ammattilainen!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «