Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teoriakirjoista
1
naffe
09.04.2008 00:05:34 (muokattu 09.04.2008 00:06:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hakemassa tänä keväänä Turun Yliopistoon musiikkitiede-linjalle ja vähän ihmetyttää toi teoriaosuus kun siitä ei oikein kerrota mitään selkeetä.
 
Eli kirjoina tarjotaan mm.Anssi Mattilan vanha harmonia- ja muoto-opin perusteet, Max Tabellin Jazzmusiikin harmonia sekä pätkä Esa Lilja, "Musiikkianalyysi" (teoksessa Populaarimusiikin tutkimus. Toim. Marko Aho & Antti-Ville Kärjä s. 132-158).
 
Mulla on teoria suht hyvin hallussa, säveltäessä osaan kirjoittaa g,f ja c avaimien nuotit, osaan intervallit, 3-4 sointujutut käännöksineen ja astemerkkeineen,rytmiopin yms yms..
 
Mitä kokeneimmat ovat kokeneet noista teoriakirjoista parhaaksi? Onko esim. hieman uudemmasta Kalevi Hampisen "Tie musiikinteoriaan" -kirjasta apua musiikkitieteen kokeen teoriaosuuteen?
 
Kiitos :)
 
Erus
28.04.2008 22:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toi Max Tabelin kirja on aika loistava avaus jazz/popteorian mystiseen maailmaan, ja noi pari taitaa olla perus sointuanalyysiä ja sen sellasta, kaikki noi löydät kirjastosta todennäkösesti. Itse suosittelen usein hyväksi perusteokseksi teorian alalta tota Tohtori Toonikaa, mutta se taitaa olla lähinnä vahvan 3/3 teorian pohjan luomiseen soveltuva teos, noissa kirjoissa purraan vähän syvemmälle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «