Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tinnitus + musiikki ammattina
1 2
donkkis
22.12.2007 14:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt vuoden verran kärsinyt kyseisestä vaivasta ja saanut sen sille tasolle että jokapäiväinen elämä alkaa sujua ilman suurempia ongelmia. Aiemmin oli tarkoitus hakeutua musiikkialalle töihin, mutta tinnituksen ilmaannuttua olen alkanut miettiä, onko järkevää hakeutua alalle jossa potentiaalisena riskinä on kuulovaurion ja tinnituksen paheneminen?
 
Musiikin ammattilaiset: Kärsittekö tinnituksesta nyt tai alallle hakeutuessanne, ja vaikuttiko tuo vaiva aikoinaan ammatinvalinta päätökseenne? Miten vaikuttaa itse työntekoon? Onnistuuko esim livekeikkojen miksaus vaarantamatta omaa kuuloaan? Nykypäivänä monet bändit soittavat todella lujaa, ja olen ymmärtänyt että tulpat päässä miksausta ei oikein hyvällä katsota. Olen hankkinut sellaiset muotoon valetut tulpat, mitkä säilyttävä luonnollisen soundin ja useimmilla rock tai metallikeikoilla ei tulisi mielenkään seisoskella ilman niitä.
 
Kommentteja kaivataan aiheesta.
 
www.mikseri.net/worstcase
fifi
22.12.2007 16:51:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa-a, en usko että tämä on mitenkään lohduttavaa/kannustavaa tekstiä.
 
Päästessäni Helsingin amk Stadian musiikin laitokselle opiskelemaan, meille tultiin pitämään luentoa tinnituksesta. Kaveri oli entinen muusikko, joka oli joutunut jäämään sairaseläkkeelle tinnituksen takia. Varsin raadollista tekstiä, varsinkin kun kuulimme esimerkkejä kyseisen henkilön tinnituksen tasosta. Stereoista kuului musiikkia, ja siihen päälle tuli niin sietämätön iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-tinnitusääni, ettei se varsinainen musiikki kuulunut kuin todella kaukaisena melodiana. Silloin todellakin konkreettisesti tajusi, että kyseessä on lopullinen ilmiö, sairaus, johon ei ole parannuskeinoa, ja joka huonontaa elämänlaatua ratkaisevasti. Kaveri kun ei oikeastaan mitään muuta kuulekaan kuin sitä iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-tinnitusääntä. Tietänet mitä tarkoitan. Ja oli yrittänyt itsemurhaakin useita kertoja, koska tinnitus oli niin sietämätöntä. Kertonee jotakin siitä, miten mieltä järkyttävää tuollaisen tinnitusäänen jatkuva kuuleminen on.
 
Olen pahoillani, etten voi sanoa mitään rohkaisevaa tai kannustavaa. Sinulla on yksi kuulo. Kun sen menetät, toista et saa tilalle. Ammatinvalintaa harkitessasi mieti tarkkaan, että voit valita ammatin, jossa voit suojella sitä osaa kuulostasi, joka on jäljellä. Toisin sanoen, älä hakeudu sellaiseen hommaan, jossa todennäköisesti menetät loputkin kuulostasi ja saat tilalle sietämättömän, loputtoman, päivin ja öin kuuluvan ininätinnituksen.
 
Jos siis haluat olla musiikin kanssa tekemisissä, harkitse sellaista alaa, jossa voit suojella kuuloasi, kun kerran sinulla on jo nyt esiintynyt tinnitusongelmaa.
 
Fach you, I'm an opera singer!
Kolmonen
22.12.2007 19:58:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt vuoden verran kärsinyt kyseisestä vaivasta ja saanut sen sille tasolle että jokapäiväinen elämä alkaa sujua ilman suurempia ongelmia. Aiemmin oli tarkoitus hakeutua musiikkialalle töihin, mutta tinnituksen ilmaannuttua olen alkanut miettiä, onko järkevää hakeutua alalle jossa potentiaalisena riskinä on kuulovaurion ja tinnituksen paheneminen?
 
Musiikin ammattilaiset: Kärsittekö tinnituksesta nyt tai alallle hakeutuessanne, ja vaikuttiko tuo vaiva aikoinaan ammatinvalinta päätökseenne? Miten vaikuttaa itse työntekoon? Onnistuuko esim livekeikkojen miksaus vaarantamatta omaa kuuloaan? Nykypäivänä monet bändit soittavat todella lujaa, ja olen ymmärtänyt että tulpat päässä miksausta ei oikein hyvällä katsota. Olen hankkinut sellaiset muotoon valetut tulpat, mitkä säilyttävä luonnollisen soundin ja useimmilla rock tai metallikeikoilla ei tulisi mielenkään seisoskella ilman niitä.
 
Kommentteja kaivataan aiheesta.

 
Älä hakeudu. Mulla on tinnittänyt lukion kakkosluokasta lähtien eli nyt 11v. Silti olen kouluttautunut musiikinopettajaksi. Opiskelun ajan jouduin jatkuvasti stressaamaan kuulonsuojauksesta ja äänentasoista. Olen tehnyt varsinaista työtä nyt puoltoista vuotta, ja voin sanoa että pahempaan päin on mennyt. Niinpä olen tässä työn ohella joutunut lukemaan ihan toista alaa jotta on sitten jotain muutakin mitä osaisi tehdä. Tiedän, että tätä opetustyötä en voi enää kauaa tinnituksen takia tehdä. Suuri osa opetuksesta on bändipohjaista ja vaikka luokassa on sähkörummut ja mulla valetut tulpat niin ei se hääviä silti ole. En osaa livemiksauksesta sanoa, mutta tosi on, että kovaa tulee ja luullakseni aivan liian kovaa ihmiselle jolla on jo tinnitus. Ja toisinpäinkin, kova tinnitus alkaa varmaan sotkea jossain vaiheessa miksaustyötä. Tää on niin paska vaiva että ei kannata ehdoin tahdoin lähteä kokeilemaan.
Mä teen silloin tällöin tutun studiossa hommia, editointia, oon miksausapuna, soitan, teen taustalauluja ja sen sellaista. Se kyllä onnistuu vielä ihan mukavasti, tinnitus ei häiritse niin paljoa. Omalla kohdallani olen ajatellut, että teen jotain muuta duunia ja sitten pidän musan tällä tavalla kuvioissa mukana. Muusikon hommia en enää voi tehdä, niitäkin tein, kunnes tajusin että ei tää kuulo kestä, vaikka ne tulpat onkin. Valitettavasti mulla sattuu olemaan sellaiset korvat, että ne reagoi normaalia herkemmin. Sun kuulosta en tiedä, miten altis olet tinnitukselle/kuulovaurioille, mutta mulla ainakin ammatinvalinta on kosahtanut tähän herkkyyteen. Harmittaahan se, kun on ensin pitkään opiskellut ja pikkuhiljaa tajuaa, että ei tästä mitään tule, mieluummin säilytän mielenterveyteni kuin väkisin teen tätä työtä. Mutta, kaikillehan ei sama vaiva kuitenkaan yhtä herkästi synny, joten kommentoikaa toki lisää, olisi mukava kuulla muiden kokemuksia.
 
donkkis
22.12.2007 20:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stereoista kuului musiikkia, ja siihen päälle tuli niin sietämätön iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-tinnitusääni, ettei se varsinainen musiikki kuulunut kuin todella kaukaisena melodiana. Silloin todellakin konkreettisesti tajusi, että kyseessä on lopullinen ilmiö, sairaus, johon ei ole parannuskeinoa, ja joka huonontaa elämänlaatua ratkaisevasti. Kaveri kun ei oikeastaan mitään muuta kuulekaan kuin sitä iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-tinnitusääntä.
Voit uskoa että noita kauhutarinoita on tullut lueskeltua viimisen vuoden aika aivan tarpeeksi, ja olen perillä tilanteen vakavuudesta. Itselläni ei onneksi tilanne ole vielä aivan noin paha. Ja kuulossani sinänsä testien mukaan ei ole vikaa, käppyrä oli lääkärin mukaan jopa keskimääräistä parempi.
 
Mutta kyllä tuo alkuvuosi oli niin yhtä helvettiä tämän piipin kanssa, että lienee tosiaan parasta hakeutua aivan muihin hommiin ja pitää musiikki harrastuksena. Kiitos tähän astisista kommenteista ja jos lisää irtoaa niin antaa palaa vaan.
 
www.mikseri.net/worstcase
Pieni rumpalipoika
23.12.2007 01:29:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valopuolella kuulon suojaamisesta ei ole haittaa keikkoja tehdessä. Vielä kun hankit ajokortin mallia BCD, niin työmaata riittänee.
 
Itsekään en muuten lähtisi elantoa hankkimaan musahommista tossa tilanteessa.
 
Hanki itsellesi oikea ammatti ja pidä musa harrastuksena ja pidä kuulonsuojauksestasi huolta. Itellänikin aktiiviharrastus jatkuu vain ja ainoastaan -25db tulppien ansiosta. Niiden avulla kuulokäyrissä ei ole enää tapahtunut negatiivista kehitystä ja tinnitus ei ole pahentunut. Itseasiassa tuntuu, että se on jopa hieman laantunut siirryttyäni kuusitulpista valettuihin.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
donkkis
23.12.2007 12:01:12 (muokattu 23.12.2007 12:07:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellänikin aktiiviharrastus jatkuu vain ja ainoastaan -25db tulppien ansiosta. Niiden avulla kuulokäyrissä ei ole enää tapahtunut negatiivista kehitystä ja tinnitus ei ole pahentunut. Itseasiassa tuntuu, että se on jopa hieman laantunut siirryttyäni kuusitulpista valettuihin.
 
Mulla on käytössä -15dB malli. Se ei ihan joka tilanteessa tunnu riittävän, big bandissä ja keikoilla yleisön puolella oikein hyvin. Muissa rokki ja hevihommissa on tällä hetkellä käytössä apteekin 5e kuuset (ovat muuten imo soundiltaan paremmat kun ne 20e harmaat EARit). Ne suojaa muistaakseni lähemmäs 30dB... Mutta pitänee päivittää valetut tuohon -25dB:hen kunhan talous antaa periksi.
 
Hanki itsellesi oikea ammatti.
Jep jep, onhan mulla jo opiskelupaikkakin plakkarissa AMK:ssa ihan muulta alalta, että siinä mielessä on pullat ihan hyvin uunissa. Soittamista en kuitenkaan voisi ikinä kokonaan jättää, joten todellakin tuota kuulon suojausta ei voi liikaa painottaa.
 
www.mikseri.net/worstcase
MrQ
31.12.2007 11:32:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itselläni korvat huutanna 10+ vuotta.
 
kolme eri ääntä sielä ainakin on, ja suhinaa.
 
ei ole vuoden -99 jälkeen pahentunut mihinkään kun en ole mennyt mitään katsomaan tai soittamaan ilman kuulosuojauksia.
 
K.Suninen
01.01.2008 14:18:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kans on vuosi sitten alkanu sellanen pieni, lähinnä nukkuessa havaittava tinnitys, ei siis todellakaan vielä häiritse edes nukkumista. Sitten jos korva altistuu metelille ihan vähänkin, niin oikeassa korvassa alkaa laulaa hieman selkeämmin 4-viivanen alavireinen b.. Sen jälkeen kun tinnitys tuli, olen tullut erittäin tarkaksi kuulonsuojelussa. Periaatteena on, että en päästä korvia metelin takia kärsimään tai menemään lukkoon koskaan ja tulpat on aina joka tilanteessa mukana. Mulla on Elcainit kaksilla filttereillä 9db ja 25db. Sopivat kaikkiin tilanteisiin tarvittaessa. Sitten on vielä varalla kuusitulppaa ja vaahtomuovitulppaa ja vaikka mitä. en todellakaan siis jätä sattuman varaan kuulonsuojelua, kun se tinnitys pysyy tosiaan kaverina hautaan saakka..
 
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
varo
12.01.2008 10:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellänikin aktiiviharrastus jatkuu vain ja ainoastaan -25db tulppien ansiosta. Niiden avulla kuulokäyrissä ei ole enää tapahtunut negatiivista kehitystä ja tinnitus ei ole pahentunut. Itseasiassa tuntuu, että se on jopa hieman laantunut siirryttyäni kuusitulpista valettuihin.
 
eli mulla ei kyseistä oiretta vielä ole eikä säännöllistä meteliä ole kuuloa huonontamassa,mutta ajoittain tulee käytyä konserteissa(kesäsin lähinnä) ja bändireenejä.olen huomannut että vaikka käytän kuusitulppia ja ja peltor II suojaimia yhtä aikaa esim. rumpuja hakatessa,niin silti tulee sellanen epämiellyttävä olo melusta(esim pääkipua) ja korvissa kuuluu jonkin verran ininää vaikka puolen tunnin soiton jälkeen.en myöskään halua tinnitusta riesakseni. joten jos bänditoiminta ja konserteissa käynti lisääntyy, niin kannattaako samantien teettää valetut tulpat? vähäsen tuntuis että noilla kuusitulpat+kuulosuojain yhdistelmällä sais kuulovaurion pikku hiljaa, vaikka kumminkin tyhjää paremmat.eli auttaako noi valetut,kunnolliset tulpat 100% varmasti tinnituksen välttämisessä?ja vois olla mukavampi soittaa/kuunnella kun ei tulis "epämiellyttävä" olo.
 
musiikki ilman bassoa on kuin kastike ilman kermaa.
JPQ
27.01.2008 13:11:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko sanoa tähän vain yksi komentti eli tinnitus ei ole sairaus vain aina ja ainoastaan oire. Mistä se riippuu ihmisestä ja jos menette lääkäriin kertokaapahan millainen ääni katsos kun eri aiheuttajilla äänissä eroa. PS. saisipa niskansa ja selkänsä kuntoon sieltä se mulla kuulemma (ja ilmeisemmin muutenkin) tulee.
 
kimurantti1
27.01.2008 13:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko sanoa tähän vain yksi komentti eli tinnitus ei ole sairaus vain aina ja ainoastaan oire. Mistä se riippuu ihmisestä ja jos menette lääkäriin kertokaapahan millainen ääni katsos kun eri aiheuttajilla äänissä eroa. PS. saisipa niskansa ja selkänsä kuntoon sieltä se mulla kuulemma (ja ilmeisemmin muutenkin) tulee.
 
Tinnitus voi todellakin johtua monista syistä. Juurikin tuo mainitsemasi, että jos on niskat aivan jumissa, niin voi välillä vinkua. Kovaäänisen konsertin jälkeen voi myös vähän vinkua. Se kannattaa todellakin ottaa vakavasti, mutta ei samantien kannata kuitenkaan turhia kauhukuvia maalailla.
 
Käsittääkseni pysyvä tinnitus johtuu siitä, että on korvakäytävästä värekarvat joltain kohtaa menneet, jolloin joku taajuus pääsee koko ajan läpi, ikään kuin karvat olisivat jääneet pysyvästi on-asentoon jonkin tietyn taajuuden kohdalta. Jos näin käy, niin asialle ei ole mitään tehtävissä.
uruttaja
30.01.2008 15:33:51 (muokattu 30.01.2008 16:10:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko sanoa tähän vain yksi komentti eli tinnitus ei ole sairaus vain aina ja ainoastaan oire. Mistä se riippuu ihmisestä ja jos menette lääkäriin kertokaapahan millainen ääni katsos kun eri aiheuttajilla äänissä eroa. PS. saisipa niskansa ja selkänsä kuntoon sieltä se mulla kuulemma (ja ilmeisemmin muutenkin) tulee.
 
No nyt mentiin erittäin syvälle metsään.
 
Vamma,sairaus, mikä se nyt sitten onkin, kuitenkin muuta kuin oire. Vamma,siis tinnitus, jää vaikka oire poistetaan.
 
No, tämänkaltaisia lausuntoja voi saada jopa lääkäreiltä. Mulle ehdotettiin rauhoittavia lääkkeitä ja yksilö- ja ryhmäterapiaa, ja jos ei niistä ole apua, niin siinä tapauksessa laitoshoitoa.
 
Näin kävi ensimmäisellä kerralla kun lääkäri epäili että olen saanut äänien kuulemisen lahjan v.1996. Tarina on täyttä totta.
 
Jospa se johtuisikin selästä tai niskasta, niin apu löytyisi muualta kuin korvalääkäriltä. Lihasjännityksestä tms. johtuva "tinnitus" kuuluu tai on kuulumatta riippuen lihasten jännitystilasta.
 
Tinnitus ei estä olemasta musiikin ammattilainen.
 
pimp
06.02.2008 15:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko joku kuullut Tomatis -menetelmästä, jolla koulutetaan korvaa? Siitä oli joskus puhetta että noilla Tomatis-klinikoilla voitaisiin parantaa jossain määrin heikennyttäkin kuuloa, tinnituksesta en o varma.
 
Sitten vielä, että laitatteko ne tulpat sinne korvaan asti? Jos ei joulukuuset peltorien kanssa peitä rumpujen ääntä, niin joko korvat on yliherkät tai joku ei oo kohdillaan. Sitä tulppien asennusta kannattaa treenata ihan. Korvanlehden yläreunasta kiinni venytät snadisti ja tunget sen tulpan korvaan niin että se on siellä. Ei pohjassa, mutta ei silleen ton nipukan varassa. Tai siis eiks joulukuusien oo sen muotosia just sen takia että sitä vaimennusta voi säätää?
 
fifi
07.02.2008 21:57:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän olisi varmaan hyvä laittaa pienenä sivujuonteena linkkiä:
 
www.korva.net
 
tai suoraan tinnituksesta:
 
http://www.korva.net/sivu.php?artikkeli_id=47
 
Fach you, I'm an opera singer!
kmaenpaa
08.02.2008 02:12:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Tinnitus on ollut seuranani nyt jo neljä-viisi vuotta. Alussa mukaan kuvoihin tuli herkkyys voimakkaille äänille. Päivittäinen elämä oli erittäin hankalaa. Aloin kiinnittää jatkuvaa huomiota tinnitukseen ja sen tasoon, eli siihen voisiko joku kova ääni pahentaa tilannetta. Tilanne meni siihen, että lääkäri määräsi lopulta neurolepti eli antipsykoottikuurin. Johan lähti tuo kierre ja sen mukanaan tuomat pakkoajatukset. Enkä ole katsonut taakseni sen jälkeen.
 
Tinnitus on ja pysyy.
 
Mutta tinnitus ei estä minua tekemästä mitään. Levytettyä on tullut ja monet bänditreenit viikossa. Ei mitään ongelmaa soittaa vaikka ihan rumpujen peltien vieressä. Ei mitään ongelmaa keikoilla, ja esim. konebileissä en käytä tulppia lainkaan. Enkä usein yleisön puolella keikoillakaan, kunhan tasot ovat ok. Kuuloni ei ole heikentynyt (vaan se on yhä täydellinen), eikä tinnitus ole pahentunut. Elacinit 25dB suodattimilla on tuo perussuojaus.. Mielestäni kyllä jotkut ihmiset suhtautuvat kuulonsa suojaamiseen joskus hyvinkin vainoharhaisesti - näin siis ajattelen nykyään!
 
Kyllä se siellä on jos kuuntelen. Mutta sanonpa tämän : tinnitus on voitettavissa ja sen elämänlaatua heikentävä vaikutus on poistettavissa. Kaikkihan on kiinni siitä, miten siihen ääneen suhtautuu.
 
Kolmonen
11.02.2008 12:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levytettyä on tullut ja monet bänditreenit viikossa. Ei mitään ongelmaa soittaa vaikka ihan rumpujen peltien vieressä. Ei mitään ongelmaa keikoilla, ja esim. konebileissä en käytä tulppia lainkaan. Enkä usein yleisön puolella keikoillakaan
 
No nyt ei voi todeta muuta kuin että järki älä jätä. Ei se tinnitus välttämättä heti pahene mutta ajan kanssa tuolla meiningillä ihan taatusti. Ei munkaan tinnitus alussa ollut kova mutta on pahentunut aina "silloin tällöin" - eli saattaa olla esim. kolme vuotta staattinen kunnes taas sitten äityy pahemmaksi. Eikä se siitä juurikaan palaudu. Ei se siinä melutiilanteessa tunnu miltään mutta sitten sen jälkeen... Kyllähän sen tajuaa mikä äänenvoimakkuus esim. konebileissä on, ja se on jo ihan "terveelle" korvallekin sellainen että tulpat päähän ja heti. Minäkin tein niin että aluksi en viitsinyt laittaa tulppia keikalle tai baariin, ajattelin että ei se tinnitus nyt tästä miksikään mene kun ei oo mennyt ennenkään - mutta niinpä vain 10 vuoden jälkeen ottaa päähän kun en ajoissa ollut tarpeeksi fiksu.
 
Kyllä se siellä on jos kuuntelen. Mutta sanonpa tämän : tinnitus on voitettavissa ja sen elämänlaatua heikentävä vaikutus on poistettavissa. Kaikkihan on kiinni siitä, miten siihen ääneen suhtautuu.
 
On se totta, että piippauksesta voi tavallaan "oppia pois" - se vaan vaatii jonkin verran työtä ja sen, että yrittää poistaa stressitekijöitä, nukkua riittävästi, tehdä mukavia asioita ja pyrkiä hyväksymään äänen osana arkea. Se onnistuu kyllä eikä mitään nukahtamislääkkeitä enää tarvitse. Mulla edelleen asiaan auttoi esikoisen syntymä - ajattelin ensin että miten hermot kestää yöllä heräämisen ja syöttämisen kun päässä piippaa etenkin herätessä - mutta enpä ole kertaakaan edes huomannut koko tinnitusta kun elämään on tullut ihan toisenlaisia tekijöitä :) Mutta edelleen - miksi ehdoin tahdoin härnätä niitä korvia ja ajaa itseä poisoppimistilanteeseen kun ajoissa voisi pistää tulpat päähän...?
 
HTMono
03.03.2008 10:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnitus voi todellakin johtua monista syistä. Juurikin tuo mainitsemasi, että jos on niskat aivan jumissa, niin voi välillä vinkua. Kovaäänisen konsertin jälkeen voi myös vähän vinkua. Se kannattaa todellakin ottaa vakavasti, mutta ei samantien kannata kuitenkaan turhia kauhukuvia maalailla.
 
Noihin muihin syihin, myös esimerkiksi korkea verenpaine voi aiheuttaa tinnitystä. Tällöin se vain on kulma matalataajuuksisempaa ja enemmän 'humina'tyyppistä. Näin minulle lääkärisetä joskus kertoili asiasta.
 
Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa.
JPQ
04.04.2008 04:42:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt mentiin erittäin syvälle metsään.
 
Vamma,sairaus, mikä se nyt sitten onkin, kuitenkin muuta kuin oire. Vamma,siis tinnitus, jää vaikka oire poistetaan.
 
No, tämänkaltaisia lausuntoja voi saada jopa lääkäreiltä. Mulle ehdotettiin rauhoittavia lääkkeitä ja yksilö- ja ryhmäterapiaa, ja jos ei niistä ole apua, niin siinä tapauksessa laitoshoitoa.
 
Näin kävi ensimmäisellä kerralla kun lääkäri epäili että olen saanut äänien kuulemisen lahjan v.1996. Tarina on täyttä totta.
 
Jospa se johtuisikin selästä tai niskasta, niin apu löytyisi muualta kuin korvalääkäriltä. Lihasjännityksestä tms. johtuva "tinnitus" kuuluu tai on kuulumatta riippuen lihasten jännitystilasta.
 
Tinnitus ei estä olemasta musiikin ammattilainen.

 
Tinnitus ei ole vamma vaan jonkun asian oire eli joku aiheuttaa tinnituksen se ei synny tyhjästä eikä itsekseen aina ei vaan syy selviä (vaikka lääkäri tekisi kaikki tutkimukset mitä voi olla) siksi voi tuntua että se on vamma ja yksi lisä syy listaanne on purenta. ja älkää luulolko kyllä ymmärrän että tinnitus voi olla inhottavaa jopa sietämätöntä. Sanotaan tinnitus on kyllä oire juurikin vamman tai sairauden et vammoihin lasken myös niska ja purenta jutut koska osa vammoista paranee oikein hoidettuna vaikka tokikin tinnitus jääkin joskus vaikka syy korjaantuisikin näin olen ymmärtänyt noh muissakin kuin korvaperäisissä. ja kyllä minä uskon tiettyjä tahoja jotka vieläpä asiansa asiantuntijoia et järkeänikin. Siinä ei ole vikaa vaikka ulosannissa onkin. Mä en jaksa tapella muka tietäjien kanssa ja itsellänikin on tinnitusta kuten olen sanonutkin joten ymmärrän kyllä senkin kannalta asian. ja eihän silläkään tietyllä tavalla ole väliä miksi inhottuma tulee kurjaa se aina ihan sama tinnituksessakin on toki syyllä väliä ja hyvä selvittää mutta kutaa tai tinnittää oli syy mikä tahansa eli nimenomaan oireet ihmistä haittaa eikä välttämättä niiden syyt huonosti sanottu tämä mutta yritin parhaani.
 
jkinnun2
04.05.2008 11:00:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt vuoden verran kärsinyt kyseisestä vaivasta ja saanut sen sille tasolle että jokapäiväinen elämä alkaa sujua ilman suurempia ongelmia. Aiemmin oli tarkoitus hakeutua musiikkialalle töihin, mutta tinnituksen ilmaannuttua olen alkanut miettiä, onko järkevää hakeutua alalle jossa potentiaalisena riskinä on kuulovaurion ja tinnituksen paheneminen?
 
Musiikin ammattilaiset: Kärsittekö tinnituksesta nyt tai alallle hakeutuessanne, ja vaikuttiko tuo vaiva aikoinaan ammatinvalinta päätökseenne? Miten vaikuttaa itse työntekoon? Onnistuuko esim livekeikkojen miksaus vaarantamatta omaa kuuloaan? Nykypäivänä monet bändit soittavat todella lujaa, ja olen ymmärtänyt että tulpat päässä miksausta ei oikein hyvällä katsota. Olen hankkinut sellaiset muotoon valetut tulpat, mitkä säilyttävä luonnollisen soundin ja useimmilla rock tai metallikeikoilla ei tulisi mielenkään seisoskella ilman niitä.
 
Kommentteja kaivataan aiheesta.

 
moi
 
olen ammattimuusikko ollut jotain 30v ja tinnitus on ollut seurana n 11v.
 
aluksi kun tinnitus "jäi päälle" säikähdin asiaa kovasti ja juoksin kokeet etc... ja käytin tulppia n 6v paljon, oikeestaan joka paikassa jopa leffoissa. Nykyisin en enää käytä tulppia joka paikassa en edes kaikilla keikoilla, vain niillä keikoilla missä on meteliä siihen malliin että koen saavani paremman soittofiiliksen tulpilla.
 
Tärkeintä mulle on ollut oppia elämään sen tinnituksen kanssa. Se ei ole mulle enää vihollinen vaan pikemminkin "frendi" joka on aina mukana, olisin melkein huolestunut jos sitä ei enää kuuluisi. saan nukuttua ihan normaalisti, ja esim telkkaria joudun luukuttamaan lujempaa kuin muu perhe johtuen siitä että kaikki hälyäänet tinnityksen myötä myös korostuu eli on hankalampaa kohdentaa kuulo just siihen mitä haluaa kuulla. En ole mittauttanut ininän desipelejä, mutta voin kuvitella että esim saaren kakella meteli ilmeisesti on aivan toista luokkaa kun mulla.
 
En missään nimessä kannusta olemaan käyttämättä tulppia sitä vaativassa mekkalassa, vaan jos on jo huonoa housuissa niin se todellakin on lopullista ja silloin ei enää vastaantaistelut auta vaan on opittava elämään ongelman kanssa rakentavasti.
 
kaikkea hyvää : )
 
Jussi
 
gulfstream650
01.06.2008 14:16:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkupojasta lähtien ole suojannut kuuloani. Nykyäänkin JOKA keikalla, treeneissä ja festareilla on mukana FinnFonicin muotoon valetut tulpat maksimisuodatussuodattimilla.
 
En tunnista enää soundeja edes ilman tulppia. Se on vähän kuin autolla ajo ilman turvavyötä. Tulee outo ja turvaton olo ilman vyötä.
 
Kunnon tulppiin satsaus alkuvaiheessa uraa ja onkelmia ei tuu - yleensä.
 
Erängön Timpan kanssa juttelin tässä jokin aika sitten ja hän sanoi, että tinnitus-vinkuna on ollut hänen seuranaan jo ainakin 15 vuotta. Lintujen lattiamonitorit pauhaavat niin että hirvittää.
 
Moni tuoreemman polven muusikko on pilannut kuulonsa korvamonitoreilla. Niillä saa huomaamatta luukutettua korviinsa melusaastetta niin että tuntuu. Kokeilin muutamalla keikalla, eikä ollut minun juttuni.
 
Sorry OT.
 
Svengaa kuin saksanhirvi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «