Aihe: Managerit, promoottorit | 1 |
---|
|
Niin eli kyselisin hieman kyseisistä ammateista. Mitä vahvuuksia tulisi olla? Missä kouluttaudutaan(vai kouluttaudutaanko)? muuta huomioitavaa? ja ennen kaikkea palkka, pärjääkö suomessa? itse en juuri mitään tiedä näistä aloista että kaikki tieto on hyväksi. Quidquid latine dictum sit, altum viditur. | Aune 30.05.2007 16:01:55 | |
|
Niin eli kyselisin hieman kyseisistä ammateista. Mitä vahvuuksia tulisi olla? Missä kouluttaudutaan(vai kouluttaudutaanko)? muuta huomioitavaa? ja ennen kaikkea palkka, pärjääkö suomessa? itse en juuri mitään tiedä näistä aloista että kaikki tieto on hyväksi. Pitänee olla markkinointihenkinen ja järjestyksen ihiminen. Managerihan hoitaa kaiken lentolipuista soppareihin, ei vaan edusta ja seurustele levymogulien ja festivaalijärjestäjien kanssa, heh. Sibis kouluttaa jollain lailla, tässä on linkki sinne: http://dept.siba.fi/am/eng/ En tiedä tarvitaanko Suomen markkinoilla manageria, kun en yhtään suomalaista manageria tunne. Paitsi yhden ja sekin on jenkki. Ja myy ulkomaille enimmäkseen. - l'accordéoniste - | |
kiitos tuosta. osaatkohan millään sanoa tuosta tarkemmin; käytännössä kamalan vaikea päästä sisälle? hyötyykö mitään jos menee tuonne helsinkiin, kokonaan englannin kieliseen systeemiin? ja tiedätkö onko vastaavanmoista koulutusta ulkomailla? ja eli mielestäsi suomessa tällä ei elä? vai. en nyt tie kyselinkö liikaa, vastaa jos osaat ja viitsit. kiitos Quidquid latine dictum sit, altum viditur. | |
käytännössä kamalan vaikea päästä sisälle? Akatemian Arts Management on ns. maisterilinja, eli tarttee olla kandin paperit taskussa sinne hakiessa. Kesäkuun välissä tulee tän kevään tulokset, voi kattella sit et paljon oli hakijoita ja paljonko pääsijöitä. [i hear voices but at least they're on tune] | Aune 31.05.2007 12:49:24 | |
|
kiitos tuosta. osaatkohan millään sanoa tuosta tarkemmin; käytännössä kamalan vaikea päästä sisälle? hyötyykö mitään jos menee tuonne helsinkiin, kokonaan englannin kieliseen systeemiin? ja tiedätkö onko vastaavanmoista koulutusta ulkomailla? ja eli mielestäsi suomessa tällä ei elä? vai. en nyt tie kyselinkö liikaa, vastaa jos osaat ja viitsit. kiitos Kuten sanottu, en todella tiedä, miten Suomen markkinnoilla riittää työtä managereille. Jos maalaisjärjellä ajattelee, niin bändi tarvii managerin/bändillä on varaa manageriin siinä vaiheessa kun sillä on nostetta/keikkaa niin paljon, ettei itse enää selviydy kaikista vaadittavista juoksevista asioista. Täällä lienee ohjelmatoimistot, jotka hoitelee useampien bändien asioita. Eihän sellaistakaan mikään estä perustamasta, jos rahkeet ja markkinat riittää. Mutta onnea valitsellemasi tielle, varmaan ns. "oikeista" hommista mielenkiintoisimpia on tuo. - l'accordéoniste - | Aune 31.05.2007 12:49:24 (muokattu 31.05.2007 12:49:53) | |
|
---- tupla --- - l'accordéoniste - | |
jep kiitos noista. taitaapi olla tän hetkinen unelma-ammatti toi managerointi. Kun tarvis olla tekemisissä muusikin kanssa, mutta rahkeet eivät tosiaan riitä itse soitteluun.. jos jollain tiedossa muita em. kriteerit täyttäviä ammatteja antaa tulla vain. aikaahan pohtimiseen on vielä vähäsen, mutta oishan se kiva jos jotain suuntausta olisi. Quidquid latine dictum sit, altum viditur. | LHU 01.06.2007 07:43:15 | |
|
Olen itse saanut sen käsityksen että ainoa musiikin vientiin ja managerointiin keskittyvä koulutus on Jyväskylän ammattikorkeakoulussa: http://www.jamk.fi/kulttuuri/dmm.htm Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla Humakin kulttuurituottajalinja, siinä tavallaan opiskellaan sieltä tilaajan näkökannalta minkä osaamisesta ei todellakaan ole haittaa siellä myyntipuolella. Noissa Humakin kursseissa on paljon vierailevia luennoitsijoita mm. ohjelmatoimistoista jne. http://www.humak.edu/koulutustarjon … not_nuorille/kulttuurituotanto.html Liuhu - ompa ylpeä hesalainen mixeri... | ICE 25.09.2007 08:45:57 | |
|
Mielestäni managerin tehtäviin ei tarvita välttämättä korkeakoulututkintoa. Luulenpa että muodollisesti pärjää kun osaa liiketalouden perusasiat. Manageroinnissa oleellisempaa onkin laajan sidosryhmäverkoston hankkiminen ja kansainvälisyys. Kotimaan kyllästetyt musiikkimarkkinat eivät paljon managereita toistaiseksi kaipaa mutta eri asia on kun lähdetään viemään artistia/bändiä ulkomaille. Suomessa on taatusti tälläkin hetkellä monta muodollisesti pätevää kaveria managerin hommiin. Suurin kynnys musiikkialalle on varmasti se, että ala on hyvin epävakaa ja suhdanneherkkä sisältäen lukuisia riskejä - puhumattakaan kehnoista katteista vrt. "tavalliseen teollisuuteen". Managerin työympäristössä epävarmuuden sietäminen on oletettavasti yksi tärkeimmistä asioista - ja rakkaus musiikkialaan. Itse olen vakavissani ajatellut ryhtyväni joku päivä manageriksi sillä intoa löytyy ja pikkuhiljaa myös kontaktejakin. Opiskelen tällä hetkellä Mikkelin AMK:ssa englanninkielisellä liiketalouden linjalla. P.S. Kannattaa harjoitella managerointia vaikka järkkäämällä M.netin miitin. Siinä tulee hyvin harjoiteltua organisointikykyä. ;-) Kehä kolmosen ulkopuolella kilpaillaan siitä kenellä on vittumaisin työpaikka ja rumin eukko.
| |
Eiköhän managerointiin(kin) päde samat asiat, kuin esim muusikkouteen. Joillakin se vain on veressä. Ei siihen tarvita kauppakorkeaa, sibistä tms. Managerihan ei suinkaan hoida kaikkea mitä orkesterin/artistin elämästä löytyy. Yleensä ne asiat liittyy ennemminkin juurikin sopimuksiin. Keikat hoitaa keikkamyyjä. Kyllä managerin tehtvänä on oikeastaan vain vahvistaa sitä kaupallista puolta, esim sponsorien, kustarien, yms hankkimisella. On guuluu... | |
jepjep ... ensin managerimaisterin paperit taskuun ja sitten työkkärin kautta hommmia kysymään!! - - nojoo.. varmasti pitää olla rakkautta alaan, kykyä luoda _oikeanlaisia_ yhteyksiä/verkostoja joilla edistetään asioita eikä vaan jutella mukavia ja vielä lisäksi liiketaloudellista ammattitaitoa, kykyä pitkäjänteiseen ja määrätietoiseen työhön jne.. manageri manageroi - käytännössä asiantuntijuutta, myyntiä ja johtajuutta - sehän on sitten artistin ja managerin asia sopia, että mitä siihen sisällytetään. Managerilla pitäisi kyllä olla alaan liittyvää kokemusta ja yleissivistystä = alan tuntemusta - sitähän esim. bändi on ostamassa - hyvällä managerilla on näkemystä; manageri miettii bändin kanssa mikä on "tuote", mihin on rahkeita, mihin pyritään ja miten se tehdään (tässä voi koulutuksesta hyvinkin olla etua) - manageri pitää lankoja käsissään ja toisaalta sparraa artistia (meneekö "taiteenkin" puolelle - riipuu varmasti näkemyksistä ja kemiasta) - artisti keskittyy taiteen tekemiseen - kuvioiden laajetessa käytännön hommia delegoidaan sitten aina uusille osaajille. - - Joku kulttuurituottajan tms. koulutus on varmaan ihan hyvä tuki managerille, mutta jotain pohjaa varmaan pitäisi olla ennen sitä - koulutuksesta haetaan työkaluja. Osaamista ja verkostoja pitää kasvattaa ensin vaikka kuinka vaatimattomissa kuvioissa vaikkapa jo kouluajan harrastuksena - kun sitten näyttää, että osaa niin ehkä tulee kysyntää vaativampiinkin hommiin. - - Henkilökohtaisista ominaisuuksista: - on hyvä osata kuunnella & tehdä ehdotukset toimintavasta vasta sen jälkeen - managerin ei pidä käyttää artistia omaan egoiluun P.S musa-alan manageroinnista minulla ei ole kokemusta - muusta asiantuntijuus ja johtamistyöstä ihmisten kanssa kyllä, mutta tuskimpa musamanagerointi niistä perimmältään poikkeaa - substanssilta toki kyllä. | |
Itse opiskelen ensimmäistä vuotta Englannissa Buckinhamshiren yliopistossa Music Industry Management&Artistic Developementtia eli käytännössä A&R-Manageri tavaraa. Kolmivuotinen ja vastaa suomessa Kandia. Siinä mielessä kyllä täysin turha nimike jne. koska alalla ei välttämättä mitään tutkintoja tarvitse, mutta jo näiden ensimmäisten kuukausien aikana on tullut todella tärkeää tavaraa hihaan. Lehtorit ovat pitkään alalla työskennelleitä guruja ja opiskelijat motivoituneita. Muutenkin lokaationa loistava, 25min Lontoosta. Koulu kannustaa koko ajan kaikenlaiseen "omaan" promootioon ja managerointiin yms. ja merkkinä tästä Ke ja Pe vapainam, jotta voi käydä keikoilla. Suosittelen kyllä jos opiskelu alalle kiinnostaa, eikä kotomaasta löydy mitään. En varmaankaan valmistuttuani tule Suomeen töihin, mutta mikäli tulen, on ainakin kontaktipohjaa vientiä ajatellen. | Johnny Buzz 21.03.2008 00:58:07 (muokattu 21.03.2008 01:58:43) | |
|
Näissä tehtävissä on Suomessa ties minkälaista viheltäjää. Perus kaupallinen koulutus antaa hyvän pohjan ja kiinnostus musiikkiin on ehdoton vaatimus. Aloittelevalle voisin suositella seuraava: ala järjestämään ensin jotain klubia. Hoida sinne hyviä bändejä, luo kontakteja, opettele markkinoimaan tapahtumaa, tiedota, spämmää, liimaa julisteita ja tarroja jne. Jos sitä kautta tutustut johonkin lupaavaan bändiin, ala järkkäämään heille keikkaa. Siitä sitten pikku hiljaa eteenpäin. Jos satut löytämään jonkin hyvän bändin ja hoitamaan hommat hyvin, niin saman palvelun tarvitsevia bändejä löytyy tästä maasta pilvin pimein. Tuolla alalla kaikki on enemmän kiinni siitä millanen tyyppi olet. Sosiaalinen ja helposti verkostoituva menestyy paljon paremmin kuin hissukka. Se on raaka maailma. Näitä haluaisin painottaa: - Älä ikinä kuseta ketään - Tee aina ne asiat, jotka lupaat - Hoida hommat aina muutkin hommat ammattimaisesti - Hoida asiat läpinäkyvästi - Pidä huolta, että saat riittävän vapaa-ajan Itse en varsinaisesti ole tuolla alalla, mutta riittävän läheltä olen päässyt seuraamaan. Suomen musaskenessä toimii todella paljon ammattitaidottomia tyyppejä. Millään muulla alalla ei ole yhtä ammattitaidotonta jengiä (valitettavasti). Pieni sukupolven vaihdos olisi paikallaan. | ICE 25.03.2008 18:47:45 | |
|
Näitä haluaisin painottaa: - Hoida asiat läpinäkyvästi Täsmentäisitkö mitä tarkoitat läpinäkyvyydellä? Tosiaan juuh, suosittelen kaikille manageroinnista (ja myös musiikkiliiketoiminnasta) kiinnostuneille lukemaan Donald Passman All You Need To Know About Music Business. En tiedä tuleeko tuota kirjaa koskaan mainostettua tarpeeksi. :-) Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|