Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Popjazz
1 2 3
Geffen
23.10.2007 19:37:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kerran käyt tunneilla, niin kysy opelta suoraan, että kandeeko käydä.
 
En käy. Taisin mainita, että ei jääny kesätöistä tarpeeks rahaa kunnolliseen, jonka tunneilla kannatta käydä.
 
Nice boys don't play rock n' roll
Geffen
23.10.2007 19:41:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, jos ei soitto ole älyllisellä tasolla hanskassa niin onnea pääsykokeisiin. Jos on, niin sitä tarvitaan vähemmän. Siis tolla älyllisellä tarkoitat varmaan teoria yms..? Siis ei mulla viä pääsykoetta oo. Siihen on vielä useempi vuosi.
 
Nice boys don't play rock n' roll
Epämuusikko
23.10.2007 22:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En käy. Taisin mainita, että ei jääny kesätöistä tarpeeks rahaa kunnolliseen, jonka tunneilla kannatta käydä.
 
käy nyt edes yhdellä.
 
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Geffen
25.10.2007 11:38:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käy nyt edes yhdellä.
 
Kai sitä jolla työväenopiston kurssilla vois käydä. Mut hei tarviiko sitä CD:tä Tohtori Tonikkan mukana? Mitä hyötyy siitä on?
 
Nice boys don't play rock n' roll
KoRn88.
25.10.2007 13:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai sitä jolla työväenopiston kurssilla vois käydä. Mut hei tarviiko sitä CD:tä Tohtori Tonikkan mukana? Mitä hyötyy siitä on?
 
Kylläpä se aika hyödyllinen on. Siinä on nimittäin kaikki melodia- ja rytmidiktaatti harjoitukset, joita kirjassa on lähes joka sivulla.
 
Dr Dominant
25.10.2007 21:45:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai sitä jolla työväenopiston kurssilla vois käydä. Mut hei tarviiko sitä CD:tä Tohtori Tonikkan mukana? Mitä hyötyy siitä on?
 
Kirjan keskeinen pihvi on oppia lukemaan ja kirjoittamaan. Kirjoittamista treenataan siten että kirjoitetaan CD:llä olevia biisejä nuoteiksi. Ilman CD:tä toi "kuullun ymmärtäminen" siinä mielessä että pystyy kirjoittamaan kuultua musaa nuoteiksi jää pois.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Geffen
26.10.2007 18:28:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjan keskeinen pihvi on oppia lukemaan ja kirjoittamaan. Kirjoittamista treenataan siten että kirjoitetaan CD:llä olevia biisejä nuoteiksi. Ilman CD:tä toi "kuullun ymmärtäminen" siinä mielessä että pystyy kirjoittamaan kuultua musaa nuoteiksi jää pois.
 
Kiitos ihan sikana.. no täytyy siis siirtää ton ostoo et saan sen cd version.
 
Nice boys don't play rock n' roll
aaro
30.10.2007 19:32:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaako täällä olla ketään stadiassa musiikkialalla opiskelevaa?
Haluaisin tietää, kuinka vapaasti siellä voi vaikuttaa omaan opiskelutahtiin valitsemalla kursseja tms.
Opiskelen tällä hetkellä maatalous metsätieteellisessä tiedekunnassa helsingin yliopistossa, mutta poppiopinnot kiinnostaisi myös ja ajattelin jos yrittäisi opiskella rinnakkain näitä kahta alaa! Eli siis miten mahdollista?
 
Uskoisin siis, että mahdollisuuksia on päästä tuonne, kun alla on tolppa ykkösen teoriat klasaripuolelta ja 3/3 pianon klasaripuolelta ja (kirkko)uruista teen tolppaykköstä.
Poppipuoleen olen sen verran tutustunut vapaa-ajalla että tosiaan uskoisin olevan mahiksia päästä!
Eli opiskelun vapaudesta haluaisin tietää stadiassa...
 
baron
03.11.2007 01:32:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai sitä jolla työväenopiston kurssilla vois käydä. Mut hei tarviiko sitä CD:tä Tohtori Tonikkan mukana? Mitä hyötyy siitä on?
 
Tää nyt on toistoa, mutta ensin kirja antaa valmiudet tunnistaa jotain, rytmiä, melodiaa tai harmoniaa ja sitten sun tehtävä on CD:ltä tunnistaa ne, mutta jos yksin opiskelee, mä kyllä suosittelen, että hankkisi sen open kirjan, josta voi tarkistaa menikö oikein ja jos ei mennyt, miettiä missä vika ja kun sen on keksinyt, mennä vasta sitten eteenpäin.
 
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
koiralauri
09.12.2007 22:31:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä oon ysillä nyt tällä hetkellä ja tarkoitus olisi hakea pop/jazz linjalle, klassista kitaraa olen soittanut jonkun 7 vuotta ja 3/3 teen nyt tänä jouluna, sähkökitaraa muutaman vuoden ja ihan hyvin taittuu sekin, siitä ei mitään papereita ole kun olen ihan itsekseni sitä opiskellut. Teoriastakin on 3/3 paperit. Auttavatko nuo miten jos ja kun tarkoituksena olisi sähkökitaraa hakea pääaineena opiskelemaan. Entä millainen kappale siinä pääsykokeessa kannattaisi sen pakollisen coutaloupe islandin/tenor madnessin lisäksi vetää? Ja noihin pakollisiin kappaleisiin tulee lienee nuotit sitten jos pääsykokeeseen kutsu tulee? Vai pitääkö itse omatoimisesti etsiä jostakin?
 
Jerome_Chavez
10.12.2007 20:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi mutta nyt olen täysin pihalla. Kertokaa tälle hölmölle, että mitä tämä 3/3 tutkinto meinaa ja miten tämä pitää suorittaa ja mitä tuommonen 3/3 vaatii. Ja sitten olis muutaki kysymystä. Eli voiko toisen asteen koulutukseen hakee heti yläasteen jälkeen?
 
Bassonsoittaja korvesta
aaro
11.12.2007 13:05:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi mutta nyt olen täysin pihalla. Kertokaa tälle hölmölle, että mitä tämä 3/3 tutkinto meinaa ja miten tämä pitää suorittaa ja mitä tuommonen 3/3 vaatii. Ja sitten olis muutaki kysymystä. Eli voiko toisen asteen koulutukseen hakee heti yläasteen jälkeen?
 
en tiiä onko asiasta miten juttuja m-netissä esim faq:ssa tahi muualla mutta..
 
3/3 on musiikinharrastajien tavallaan perustason päättötutkinto. Muita vaihtoehtoja en tiedä 3/3 paperien saamiseksi kuin pyrkiminen musiikkiopistoon joko klasari tai pop/jazz puolelle ja käymällä vaaditut kurssit. Vaadittuja kursseja siis ovat pääsoittimen 1/3, 2/3 ja 3/3 tutkinto samoin kuin vastaavat teoriakurssit. Soitinpuolella tuo 3/3 siis meinaa jo sitä että olet ihan jees soittaja(en nyt oikein osaa sen paremmin määritellä) ja hallitset soittimesi ja hallitset nuotit hyvin ja osaat jotenkin soittaa suoraan nuoteista prima vistana.
teoriaosioihin kuuluu myös nuottien opettelua ja intervallien ja sointulaatujen ja kadenssien tunnistusta ja säveltapailua eli nuoteista laulamista. nämä voit ainakin periaatteessa opetella tuosta tohtori toonika kirjasta..
siinä taisi olla tärkeimmät!
Varmaankin jossain työväenopistossa voi suorittaa myös noita kursseja ja sitten yksityisopetuksena ja menee tekemään soittotutkinnon johonkin musaopistoon kun osaa vaadittavia asioita.
Ite en osaa sanoa jos on soittoharrastuksen alkuvaiheessa että kuinka nopeasti nuo oppii, riippuu tietty motivaatiostakin ja oppimiskyvystä ja musikaalisuudesta.
Itse olen oppinut nuo pitkän kaavan kautta klassisella puolella. Aloittanut kakarana ja käynyt osittain pakkopullana noita teorioita ja soittomotivaatiokin ollut enemmän tai vähemmän huono. Pääsoitintakin olen kerran vaihtanut pianosta kirkkourkuihin. Aikaa sitten siis olen jo saanut perustason 3/3 tutkinnon tehtyä ja nyt yritän kovasti ponnistella että saisin seuraavan tutkinnon päättötodistuksen keväällä eli tolppaykkösen. Sen turvin voisi joskus myöhemmässä vaiheessa jos muulta opiskelulta jää aikaa enne työelämään siirtymistä niin hakea tuonne AMK musalinjalle..
Jaja, siis peruskoulun jälkeen siis haetaan toisen asteen koulutukseen, joita ovat ainakin ammattikoulu ja lukio. kolmannen asteen oppilaitoksia ovat korkeakoulut eli yliopistot ja AMK:t eli ammattikorkeakoulut(joihin voi hakea lukion tai ammattikoulun päättöpapereilla)..
 
harvakseltaan selaan tätä työmusiikkialalla osiota joten jos kysyttävää jää niin toivommukaan joku muu vastaa. tai sitten laita pikaviestiä..
ja korjatkaa jos jotain tärkeää jäi sanomatta..
 
J_Mikkonen
11.12.2007 15:25:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä oon ysillä nyt tällä hetkellä ja tarkoitus olisi hakea pop/jazz linjalle, klassista kitaraa olen soittanut jonkun 7 vuotta ja 3/3 teen nyt tänä jouluna, sähkökitaraa muutaman vuoden ja ihan hyvin taittuu sekin, siitä ei mitään papereita ole kun olen ihan itsekseni sitä opiskellut. Teoriastakin on 3/3 paperit. Auttavatko nuo miten jos ja kun tarkoituksena olisi sähkökitaraa hakea pääaineena opiskelemaan. Entä millainen kappale siinä pääsykokeessa kannattaisi sen pakollisen coutaloupe islandin/tenor madnessin lisäksi vetää? Ja noihin pakollisiin kappaleisiin tulee lienee nuotit sitten jos pääsykokeeseen kutsu tulee? Vai pitääkö itse omatoimisesti etsiä jostakin?
 
Tänne Kajaaniin tais olla viime vuonna nuo kyseiset veisut, mutta ensi keväänä on taas uudet pääsykoebiisit jos tänne olet hakemassa (voi toki olla sattumaa että muuallekkin on samat biisit). Vapaavalintainen kappale kannattaa olla sellainen joka antaa parhaiten kuvan soittotaidostasi, eli vedä semmoinen biisi jonka osaat vaikka silmät kiinni. Mitään lottoprogea ei varmaan kannata kuitenkaan mennä vetämään, ei pääsykoebändi jouda semmosia treenaamaan. Saat pääsykoekappaleiden nuotit koululta pyytämällä, ja näin luulen olevan muissakin oppilaitoksissa kuin täällä Kajaanissa.
 
Ja veikkaanpa että nuilla papereillasi pääset heittämällä ainakin tänne meidän muskariin. Kannattaa kuitenkin reenata, ja hakea muihinkin oppilaitoksiin.
 
Jerome_Chavez
11.12.2007 17:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta onko välttämätöntä oltava tuo 3/3? Jos vaan vedän jonkun bassosoolon niin kelpaisko se?
 
Bassonsoittaja korvesta
koiralauri
11.12.2007 19:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Horo, puheistaasi päätellen opiskelet kyseisessä laitoksessa? Onko miten tasokasta opetus? Sinne olisin tosiaan siis tulossa.. Sais siis olla joku enämpi kitaravetonen kappale se vai? Että jos menen Seek&Destroyta vetämään ni nauravat?
 
J_Mikkonen
13.12.2007 16:53:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Horo, puheistaasi päätellen opiskelet kyseisessä laitoksessa? Onko miten tasokasta opetus? Sinne olisin tosiaan siis tulossa.. Sais siis olla joku enämpi kitaravetonen kappale se vai? Että jos menen Seek&Destroyta vetämään ni nauravat?
 
Jep, täällähän minä. Opetus on tasokasta, tosin ei ole paljon vertailukohtia itselläni, mutta olen kuitenkin tykännyt meiningistä. Ja yhtään epäpätevää opettajaa ei ainakaan vielä ole ollut.
Seek&Destroy ei välttämättä ole mikään paras pääsykoekipale, mielummin vaikka jottai bluesia joka antaisin hyvän kuvan soittajan komppaus ja improvisoiden soolon soittotaidosta. Hyvä vaihtoehto myos olisi vetäistä joko Hynnisen tai Louhensuon etydikirjoista joku ralli.
 
koiralauri
13.12.2007 18:43:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeap.. Ai että bluussia.. No eiköhän tuokin luonnistu. Onkos noita kyseisiä etydikirjoja sitten miten kirjastoissa vai pitäisikö oikein tilata jostakin? Mitäs itse soitit pääsykokeissa?
 
saastara
14.12.2007 02:52:04 (muokattu 14.12.2007 02:59:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se kannattaa pitää kuitenkin mielessä niitä etydejä kelaillessa, että miksi niitä siellä aikoo soittaa..? Siksi, että ne tuovat parhaiten ilmi juuri sinun yksilölliset muusikon / soittajan taipumuksesi, vai siksi, että haluat soittaa raadille jotakin mitä luulet heidän haluavan kuulla..?
 
Kyllä Helsingin Konsiksella oli ainakin ihan erikseen myös soolo-, / improvisointitehtävä silloin kun itse sinne hain, joten tuskin sitä näyttökappaletta kannattaa improvisointia silmällä pitäen valita..
 
Mutta toisaalta, vinkin antaja kun opiskelee Konsiksella ja minä en, joten tästä voimme kenties päätellä, että minua ei kannata välttämättä kuunnella.. :D Itse kuitenkin jaksan idealistina uskoa, että parhaimman kuvan annat itsestäsi soittajana juuri silloin kun vedät jotain itsellesi varmaa ja mielekästä musiikkia, sen sijaan, että koitat soittaa jotakin itsellesi vierasta sen takia, että uskot raadin siitä enemmän pitävän..
 
Kyllä se musikaalisuus soitossa paistaa, oli kyse sitten suobluesista tahi black metallista.
 
E: On se ihan hauskaa kuitenkin katsoa noissa joissakin soittokokeissa kun siellä pitkätukat nahkatakkeineen, kajalit silmissä, megasäröbuust EMG-mikkisine LTD RR:ien kanssa saapuu paikalle ja sanoo, että "tota noin, mä vetäisin teille nyt vähän tota Vivaldia". Eihän tuossa toki mitään väärää ole jos tosissaan on, eikä edes silloinkaan jos pelkästä raadin miellyttämishalusta sitä soittaa.. mutta moinen nuoleskelu voi läpi näkyessään aiheuttaa kyllä enemmän negatiivisia kuin positiivisia mielikuvia raadin silmissä..
 
Jos tuolle linjalle lähtee, niin kannattaa lainata kaverilta edes se perustele tai strato, niin ei ole niin läpinäkyvää meininkiä.. :D
 
-This is madness! -Madness? This is m.neeeeeeeeeeeet!!!!!!1
Petteri78
04.01.2008 21:55:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin.. setä vähän kertoo.. Pop&jazz on AMMATILLINEN koulu. Sinne vaadittavien juttujen taso on sellainen että periaatteessa tulisi jonkinmoista ammattitaitoa jo olla, toisin sanoen kokemusta bändisoitosta, keikoista, teoriasta, nuoteista, improvisoinnista (jazz, blues, pop/rock, latin). Olen kyseisen oppilaitoksen meininkiä seurannut läheltä, opiskellutkin siellä ja hieman jopa opettanut. Sinne halajaville vinkiksi, hankkikaa opettaja! En voi sanoa etteikö kukaan "stetson" meiningillä sinne pääsisi, mutta asiantuntevan opettajan ja erittäin ahkeran harjoittelun ja muusikin kuunteleminen erittäin monipuolisesti ovat keinoja päästä lähemmäs tavoitettaan. Pääsykokeissa ei oikeastaan sillä 3/3 paperilla tee mitään muuta kun ettei sitä tarvitse suorittaa sitten opiskelujen alkuvaiheessa, mutta sisäänpääsyyn sillä ei ole mitään vaikutusta. Kitaristeilla painotetaan tuntemusta harmoniasta, timingia, improvisaatiota blues ja jazz musiikissa, soundia ja yleistä tyylitajua. Joten niillä metallican biiseillä voi olla vähän vaikea mennä sisään, varsinkin kun ainakin ennen ne lähetti sieltä talosta ne pääsykoebiisit, eikä niitä voinut itse valita. Eli kannattaa alkuperäiselle viestin aloittajalle kertoa että siihen opettajaan kannattaa satsata, älä ota halvinta, ota paras jos haluat saada itsesi muutamassa vuodessa oppilaitoskuntoon.. se on mun vinkki.
 
Freelancer show
Enya
20.01.2008 14:48:22 (muokattu 21.01.2008 19:20:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseä syyhyttää nyt kovasti ja tekisi mieli päästä opiskelemaan ihan oikeastikin tota musiikkialaa, pedagogin titteli kiinnostaisi, kun opettajuus on ollut yläasteelta saakka se "Mikä susta tulee isona" -haave. Pistin tuonne kyseiseen laitokseen sähköpostia, kun epäilin hölmönä että ikäni (32) olisi jonkinmoinen este tälle, mutta nähtävästi yhteishakuun se ei vaikutakaan - ja aikuisopiskelijamainen touhu ei taas kiinnosta - kuten ei "pelkkä" harrastuskaan, että siinä mielessä tuo näyttäisi ainoalta vaihtoehdolta. Joten jännityksellä jään odottamaan, että mikä tuomio sieltä tulee. Ja mikä vaikutus tuolla iällä tähän on, sillä kuvittelisi, että ottavat ensisijaisesti juuri koulun penkiltä valmistuneita?
 
Minkälainen päivärytmi tuolla on, te ketkä siellä opiskelette? Työnteko opiskelun ohessa on itselle välttämätöntä oman firman takia (ja rahallisesti muutenkin), mutta mitä ajattelette, onko mahdollista yhdistää nämä kaksi?
 
Ja muutenkin mahdollisuuksistani - vakaa aikomus on kyllä tehdä ankarasti töitä tuonne pääsyn eteen - joskaan hylkääminen ei elämääni kaada. Olen kakarasta asti soittanut kiippareita jotenkuten (jonkun kurssinkin kävin joskus), lisäksi keikkakokemusta löytyy. Teoria on käsittääkseni hallussa tuon 3/3 verran ja olen vajaan vuoden päivät käynyt lisäksi asiansa osaavan, erittäin teoriapainotteisen kitaramaikan opissa. Suoraan nuoteista soitto menee ja säveltapailukin jollain tasolla. Koulutustausta on ammatillisen toisen asteen tutkinto.
 
Arvelen, että lähtökohdat ovat osaltani jokseenkin hyvät, mutta eniten pelkään, että en pääse edes valintakokeisiin saakka, mitä luulette =/
 
Edt: Hakutoimistolta tuli postia ja toivottivat tervetulleiksi yhteishaun tai *mikäseerillinenhakuoli* kautta. Kun nyt pääsisi paikan päälle, niin voisi huokaista helpotuksesta, sithän se on "vaan" itsestä kiinni =)
 
Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta ;)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «