Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sivut. yrittäjyys vs osa-aikainen työ, laskutus vs toimisto?
1
Anarkiapurilainen
13.09.2017 10:05:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen työttömänä tehnyt jonkun verran soolokeikkoja ( ehkä 2-6 / kk) ravintoloissa ja ottanut liksan laskutuspalvelun kautta. TE-palveluiden silmissä tämä on laskettu sivutoimiseksi yrittäjyydeksi ja sieltä on tullut lausunto että kaikki on OK esim. sovitellun päivärahan nostamisen kannalta.
 
Kuitenkin koko ajan on pieni pelko perseessä että mitä jos byrokraatti tekee uuden tulkinnan ja muuttaakin statuksen kokoaikaiseksi yrittäjäksi. Mitään selkeää rajaa ajallisesti tai rahallisesti eivät suostuneet antamaan, ei siis nykykeikkailulla ole akuutti ongelma, mutta periaatteessa kuitenkin haluaisi että kausiluontoinen isompikaan keikkamäärä ei tulevaisuudessa johtaisi pakkoyrittäjyyteen.
 
Tuli siis mieleen että menevätkö ohjelmatoimiston sopparit työkkärissä yleensä läpi työsuhteena / muodoltaan jonain "tarvittaessa töihin kutsuttavana"? Vaihtoehtona olisi siis tehdä soppari jonkun toimiston kanssa jonka kautta voisi mielellään myös laskuttaa itse myydyt keikat pienemmällä, lähempänä laskutuspalvelun tasoa olevalla provikalla, mutta kuitenkin työsuhteessa työskennellen.
 
Millaisia kokemuksia muilta löytyy aiheesta, mitkä ovat olleet parhaat ja huonoimmat tavat yhdistää osapäivämuusikkous ja sosiaaliturvan hyödyntäminen?
 
(Ps. "Hanki päivätyö" lienee se ratkaisu mihin tähtään joka tapauksessa, kiitos ehdotuksesta)
Vessajono
13.09.2017 19:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anarkiapurilainen: Tuli siis mieleen että menevätkö ohjelmatoimiston sopparit työkkärissä yleensä läpi työsuhteena / muodoltaan jonain "tarvittaessa töihin kutsuttavana"? Vaihtoehtona olisi siis tehdä soppari jonkun toimiston kanssa jonka kautta voisi mielellään myös laskuttaa itse myydyt keikat pienemmällä, lähempänä laskutuspalvelun tasoa olevalla provikalla, mutta kuitenkin työsuhteessa työskennellen.
 
Näissä varmaan saattaa olla toimistosta ja sopimuksen laadusta riippuvia eroja, mut ainakin mulla meni ihan "no questions asked", koska mä en laskuttanut itse mitään vaan kaikki tapahtui toimiston kautta ja ne maksoi mulle palkkaa.
 
Lennu: Mene paskaan, Pink Floyd on maailman paras pändi. Parempi ku Santa Cruz. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 335
nisumaka
14.09.2017 11:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TE-palveluiden silmissä tämä on laskettu sivutoimiseksi yrittäjyydeksi ja sieltä on tullut lausunto että kaikki on OK esim. sovitellun päivärahan nostamisen kannalta
 
Kuten alkuperäisestä kirjoituksesta ilmenee, tämä on tulkinnallinen juttu, josta ei ole olemassa selkeää ohjeistusta. Valitettava asia. Itselläni ei ole ollut koskaan vastaavaa tilannetta, mutta kaverilleni kävi niin, että free-lancer-keikkatyö tulkittiin pysyväksi keikkatyöksi, ja häneltä evättiin kaikki tuet, kuten päivärahat. Samaten minulle henk koht tuli sellainen tunne, että alkuperäisen kirjoittajan nykytilanne ei myöskään ole mikään tae tulevaisuudesta. Toisin sanoen jos ja kun tilanne jatkuu pitkään, tämä voi vaikuttaa tulkintaan. Ei tuossa oikein voi olla kuin tarkkana ja kuulostella, kuten tässä ketjussa käsittääkseni yritetään tehdäkin.
 
morfin_mafer
02.12.2017 12:49:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laskutuspalvelujen kautta on juuri tullut maksettavaksi YEL jos tulot ylittää tietyn summan vuodessa ja jos tulot ovat alle 10000 € vuodessa ei tarvitse laskuttaa / maksaa ALV:ta jos työ on muuta kuin esiintyvän taitelijan työtä.
 
En usko kuitenkaan että satunnainen keikka työ toisi yrittäjän statusta.
 
Yksi keino välttää yrittäjän statusta on maksaa jokin työosuukunnan jäsen ja osuusmaksu, koska työosuuskunta on taas vastuulinen työn antaja ja jäsentä ei näin ollen katsota yrittäjäksi missään vaiheessa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «