Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kannattaako miksaajaksi opiskelu?
1 2
Zulaius
19.11.2013 18:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka:
Jos mä olisin lähtenyt äänentoistokeikalle, eli nähnyt samanlaisen vaivan, en olisi tehnyt sitä alta 500 e.

 
Aikamoista liksaa pyydät. :o Vaikka tosta 500e vähennettäis pa-vuokra, vaikkapa 200e, niin silti tuntiliksa olisi varsin hulppeat 25e... Mutta jos hommia riittää niin todellakin good for you!
 
Ymmärrän kyllä pointin noin muuten, itelläkin vastaavanlaisia kokemuksia. Meidän humppabändin rumpali omistaa käyttämämme pa:t ja hän saakin tästä ekstrakorvauksen, ei tietenkään muilta pois vaan lisättynä kokonaistaksaan.
 
nisumaka
20.11.2013 12:55:02 (muokattu 20.11.2013 13:04:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mee ihan näin. 500 e siitä alvit veke. Tämän jälkeen auton kulut. Työnantajamaksut yms. Sitten toiminnalle pitää jyvittää jotain (toimisto, puhelin, vakuutukset, laitteiden huolto/kuoletus yms.). Kyllä realitetti olisi käytännössä noin 15 e brutto per tunti (sis kesälomakorvauksen), mitä tommoisesta voisi itselleen maksaa. Tollai mä funtsasin, sorry, ehkä vähän turhan lyhyelti esitin asiani edellisessä kirjoituksessani.
 
Mä vertasin asiaa siihen, mitä tavallaan asiakas sai: bändi + äänentoisto versus pelkkä äänentoisto. Eli joskus tuntuu vähän hassulta, miten tilaaja asian ajattelee tilatessaan bändin: "saatte tulla soittamaan"?
 
Janus
21.11.2013 00:36:49 (muokattu 21.11.2013 00:50:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Otetaanpa vielä yksi näkökulma esille. Roudarit saavat kunnon palkan työstään, onko näin.
 
Joo, näin on. Silloin kun edustamissani produktioissa on ollut varaa palkata teknikoita, useammankin kerran teknikot (kiinteä liksa) ovat saaneet illasta paremman korvauksen kuin riskissä mukana olleet muusikot ja solisti(t). Ja aika useasti myös huonomman.
 
Keikkapaikalla 12:30, kamojen roudaus (sis aktiivi PA:n 2x250W).
 
Tuo ei ole "PA". Nuo ovat laulukamat. Tuossa aikaisemmassa viestissä joku väläytteli "200 €" vuokraa kamoista, joka siis olisi aivan sketsiviihdettä tuon kokoisesta setistä puhuttaessa.
 
Nyt arvatkaas vaan, mitä bändinä me saatiin tosta hommasta.
 
Toivottavasti n. 300 € matkustus- ja laitekuluihin (yht. lähemmäs 500km ajosta), jonka päälle sitten per soittaja (en tiedä bändin kokoa, mahtuuko Poloon 4 henkeä?) se normiliksa eli 200-250 €, sanotaan 225 €, eli yhteensä... maltillinen arvaus = 1200 €?
 
nisumaka
21.11.2013 08:52:17 (muokattu 21.11.2013 09:24:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän kamat "PA" on ostoarvoltaan uutena about 4.000 e (siis mikit, mikserit, monitorit, telinnet, piuhat, kuljetuskotelot ..., siis toimiva tsetti). Noi on laulukamat, totta. Tommoinen tsetti taitaa lähteä jotain 80 e noudettuna ja palautettuna, sis ALV. Ja ei nyt paljasteta tarkaan meidän keikkojen hintoja, kun yhdellä meistä on leipä kiinni tässä leikissä, mutta valitettavasti alta tonnin tommoinen jää. 500 e alkaa olla "hääkeikasta" tänään ihan yläraja, mitä yksityinen maksaa, eli pieniä on näissä leikeissä mammonat. Lisätuloa me saadaan omien levyjen myynneistä. Ja joskus harvoin me mennään triolla ja meillä on pelle mukana, eli kuljetamme toisen artistin messissä ja vähennämmme tätä kautta kuljetuskuluja, josta saamme siis itse pientä lisäkorvausta.
 
Ja alkuperäiseen kysymykseen, kannattaako miksaajaksi opiskelu voisi vielä tollaisen oman kokemukseni lisätä, että vuosina 1985-1992, kun olin äänitarkkaaja radiossa, niin silloinen kuukausipalkka muodostui 8.000 mk tasolle. Siinä oli ihan pientä vaihtelua, koska jos työvuoro sattui pyhäpäivälle, tai lauantaina 21:00 jälkeen, niin siitä sai pienen korotuksen per tehty työtunti. Tuohon maailman aikaan tommoinen palkka oli teknisen koulun käyneen ja kokeneen äänilaitehuoltoteknikon keskiarvopalkka, arvelen.
 
EDIT: Tosta mä sitten jatkoin aikoinaan AMK:hon, tele-AV-tietotekniikaa lukemaan. Eli pointti tässä viimeisessä virkkeessä on se, että nuori henkilö ei sinälllään tee "lopullista kiveen hakattua valintaa" välttämättä siinä, että ryhtyy nyt vaikka ensin äänimieheksi ;-)
 
Vessajono
21.11.2013 10:39:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: 500 e alkaa olla "hääkeikasta" tänään ihan yläraja, mitä yksityinen maksaa, eli pieniä on näissä leikeissä mammonat.
 
No ei se kyllä ole.
 
"Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then."
nisumaka
21.11.2013 11:01:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sorry epätarkkuuteni. Jos orkesteri profiloituu ja hoitaa hääkeikat, synttärijuhlat yms. ja omaa kuuluisuutta ko markkinasektorilla, silloin on varmaan keikkapalkkiot ihan eri luokka, mitä meillä. Meitin orkka ei aktiivisesti myy itseään bilebändinä, tästä tuo 500e. Eli jos josku "puolituttu" kysyy meitä soittamaan, sitten toi pätee. Yritän olla tarkempi vastaisuudessa.
 
Janus
21.11.2013 12:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ja ei nyt paljasteta tarkaan meidän keikkojen hintoja, kun yhdellä meistä on leipä kiinni tässä leikissä, mutta valitettavasti alta tonnin tommoinen jää. 500 e alkaa olla "hääkeikasta" tänään ihan yläraja, mitä yksityinen maksaa, eli pieniä on näissä leikeissä mammonat.
 
vs.
 
Mikä järki alipalkattuna tehdä työtä olisi?
 
Miksi muuten "puolitutut" saavat bändin teidän "organisaatioltanne" polkuhintaan?
 
nisumaka
21.11.2013 12:13:18 (muokattu 21.11.2013 13:56:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi muuten "puolitutut" saavat bändin teidän "organisaatioltanne" polkuhintaan?
 
Siksi koska me (=minä) en koskaan astu ammattilaisten leivän päälle, ja näitä keikkoja on max 2 - 3 kpl per vuosi.
 
EDIT: Pikaisesti katsoin tämän vuoden, niin ton hintatason (500e) keikkoja on 1 kpl ja se tehtiin elokussa Raumalle. Jottei tuu väärää perspektiiviä. Siitä joo ei jäänyt, kuin rupi kouraan. 150 e autolle, 50 e kamoille, 4 pekkaan jaat loput, no je. Ruoka tosin tarjottiin.
 
Mutta palatakseni vielä tohon ihan alkuperäiseen kysymykseen, niin tällaisen voin vielä tähän ketjuun lisätä. Tää liipaa niin läheltä mun historiaani, siksi tämä ketju on tosi kiinnostava.
 
Tänään, kun mä ajattelen taaksepäin ajassa, niin mä pidän ainoastaan yhteyttä noihin vanhoihin KEIKKAKAVEREIHIN. Muissa työpaikoissa tapaamiini ihmisiin (ammattikorkean jälkeen) en ole koskaan pitänyt mitään yhteyttä. No tämä liittyy tähän asiaan sillä lailla, että jos alat miksaajaksi, niin varmasti tulet saamaan paljon kokemuksia, joita ei voi rahalla ostaa. Jos jotenkin yksinkertaistan ajattelumaailmaani:
 
ÄÄNITARKKAAJAN TYÖ OLI MINULLE ELÄMÄNTAPA. Nykyinen inssin duuni on hyvä työ. Siksi mä edelleen olen täällä mnetissä, ja käyn soittokeikoilla ;-)
 
Ruutukunkku
29.11.2013 13:13:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä (tai siis me) ainakin maksettiin hääbändille mukisematta sen mitä ne pyysi. Ne pyysi 800€. En ollut bändiä nähnyt, saati kuullut. Tuttu suositteli. Olin tyytyväinen.
 
I'm sorry Dave
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «