Aihe: Millaisella pohjalla sibelius-akatemiaan? | |
---|
Janus 17.08.2012 19:01:43 (muokattu 17.08.2012 19:02:01) | |
|
EDIT: poistetaas tää |
|
Charge: No mites sitten, tarvitseeko konsalle hakiessa olla musiikkiopiston todistukset, että olenpa muuten käynyt 3/3 tasoon asti taitoa hankkimassa, vai voiko sinne mennä ihan vaan yksityistuntipohjalla. Nimittäin mitä nyt olen joidenkin konservatorioiden sivuilla pyörähtänyt, niin haluaisivat jotain todistuksia musiikin opiskelusta...? Ei välttämättä tarvitse. Jos niitä erikseen jossain pyytävät, niin sitten ilmeisimmin siellä pitää. Yleisesti ajatellen on ihan sama mistä taidot on hankittu, taitotaso ratkaisee. Parhaat vastaukset saat soittamalla tai lähettämällä sähköpostia oppilaitokseen. Menee kerralla oikein, ei tarvi arpoa ja mietiskellä. "Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin." |
Charge 20.08.2012 15:54:57 (muokattu 20.08.2012 15:58:28) | |
|
No niin. On tässä nyt tultu pohdittua tätä asiaa puolin ja toisin. Mikä minua tässä stressaa, on se, etten tiedä tasoani. Helppoa olisi, jos olisi se paljon puhuttu musiikkiopistotausta, niin olisi käsitystä, mitä tuolla hakuohjeissa mainituilla tasoilla tarkoitetaan käytännössä, mikä niistä on matalin, mikä korkein jne. Nämä tasot jos joku avulias vielä viitsisi tänne minulle laittaa ylös, niin olisin onnellinen. No. Asia on nyt pihvi niin, että tämän abivuoden käyn yksityisillä pianotunneilla väh. 2 kertaa viikossa. Tällä hetkellä menossa on Aaronin pianokoulu 2, eli siitä voi jokainen kai päätellä, että oma tasoni ei teknisesti päätä huimaa ainakaan vielä. Luulenpa, että pian pääsen kuitenkin läpikäymään tuota pianokoulu 3:stakin. Olen tässä kuitenkin noiden pianokoulujen rinnalla soittanut mm. Für Eliseä, Bachin Preludi I:stä ja Chopinin Walze Am:aa, ja harjoitellut paljon sointukäännöksiä. Halu oppia on kuitenkin suuri ja kiinnostusta riittää. Kun saan nyt syksy ylioppilaskirjoitukset pulkkaan, ajattelin syventyä musiikin teorian maailmaan myös. Tässähän on onneksi melkein vuoden verran aikaa treenailla. Kiinnostuksesta musiikkiin olen harkinnut siis musiikin opiskelua, tällä hetkellä kiinnostaisi tuo musiikkipedagokia ehkä kirkkomusiikkia enemmän. Eli lukion jälkeen minun kannattaisi sitten luultavasti suunnistaa johonkin konservatorioon, jos ehdin tarpeeksi taitojani kartuttaa? AMKissahan on kovemmat pääsyvaatimukset? Ja sitten näitä polkuja pitkin pyrkiä Ouluun/Jyväskylän yliopistoon/SibAalle? Ja olisiko järkevintä jatkaa kuitenkin klassisella pohjalla, kun pääainstrumentti minulla on tosiaan tuo piano. Pop-jazziin voisin kuvitella hiukan helpommaksi tuo sisällepääsyn, mutta toisaalta hakijoita on varmaan pilvin pimein siihen(kin). Eli vaihtoehdot olis nyt konsa: taidemusiikki, AMK: pedagokiikka, Yliopisto: Musiikkikasvatus. Kommentoikaa ihmiset jotain. "Historys Written Today". |
|
Aiemmin mainittu kansanopistovuosi vois maistua. + kannattaa käydä tunneilla ja esiintymässä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Vessajono 20.08.2012 17:54:34 (muokattu 20.08.2012 17:56:34) | |
|
Charge: No mites sitten, tarvitseeko konsalle hakiessa olla musiikkiopiston todistukset, että olenpa muuten käynyt 3/3 tasoon asti taitoa hankkimassa, vai voiko sinne mennä ihan vaan yksityistuntipohjalla. Nimittäin mitä nyt olen joidenkin konservatorioiden sivuilla pyörähtänyt, niin haluaisivat jotain todistuksia musiikin opiskelusta...? Ei niitä papereita missään oikeasti edellytetä tai edes kysellä. Taidot ratkasee ja se on ihan sama millä tavalla ne on hankittu. Jos konsalle meinaa niin kannattaa pitää mielessä että niitä on muuallakin kuin Helsingissä. Tokihan kaikki haluaa just sinne ja sitä myötä onkin taas vaikeampi päästä sisälle. "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org |
|
No, tuo helsingin konsa nyt oli vaan tuollainen esimerkki. Oulu, Joensuu ja Jyväskylä kiinnostaisivat myös. Ei sillä paikkakunnalla niin kauhean väliä ole, kunhan olisi hyvä konsa, ja pääsisin opiskelemaan, kun tuo musiikki kiinnostaa. :) "Historys Written Today". |
|
Vessajono: Ei niitä papereita missään oikeasti edellytetä tai edes kysellä. Taidot ratkasee ja se on ihan sama millä tavalla ne on hankittu. - - Jos puhutaan Sibikseen pääsystä tai keikkamuusikkona itsensä elättämisestä, niin pitää paikkaansa. Jos puhutaan konservatorioon pääsystä, niin en allekirjoittaisi. Tässä on vielä se mutka, että ne muusikkokontaktit joilla ne keikat saadaan pitää luoda jossain. Koulu yleensä on aika hyvä paikka siihen puuhaan. Kaikkea parasta! Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
Charge 06.09.2012 12:46:28 (muokattu 06.09.2012 12:47:07) | |
|
Saanko kysyä, miksi tuo keikkailu on niin tärkeä osa konservatorioon tähtäävää treeniä? Itselläni on hyvät mahdollisuudet toimittaa kanttorin virkaa aina välillä, minkä kyllä keikkaamiseksi eli esiintymiseksi lasken. Tähän mennessä takana ko. keikkoja 4 kpl, ja kyllä niitä nyt varmaan jo tänä vuonna tulee saman verran lisää, vähintään. "Historys Written Today". |
|
Charge: Saanko kysyä, miksi tuo keikkailu on niin tärkeä osa konservatorioon tähtäävää treeniä? Itselläni on hyvät mahdollisuudet toimittaa kanttorin virkaa aina välillä, minkä kyllä keikkaamiseksi eli esiintymiseksi lasken. Tähän mennessä takana ko. keikkoja 4 kpl, ja kyllä niitä nyt varmaan jo tänä vuonna tulee saman verran lisää, vähintään. Onko kanttoreista niin kova pula, että sulle maksetaan aaronin pianokoulupohjalla kanttorin hommista? |
Charge 06.09.2012 16:19:58 (muokattu 06.09.2012 16:34:11) | |
|
Onko kanttoreista niin kova pula, että sulle maksetaan aaronin pianokoulupohjalla kanttorin hommista? Näköjään vahinkojen sattumisen aika ei ole ohi, hohho. ;) "Historys Written Today". |
Janus 06.09.2012 18:11:46 (muokattu 06.09.2012 18:11:57) | |
|
sepisti: Onko kanttoreista niin kova pula, että sulle maksetaan aaronin pianokoulupohjalla kanttorin hommista? En ihmettelisi. Kirkkomusiikki ei ole se kaikista seksikkäin suuntautumisvaihtoehto, kun musiikin ammattiopintoja ajattelee - jos haluaa nimenomaan urkuriksi, sitäkin voinee opiskella nykyisin solistisesti? Ja onhan "kesäkanttoreina" pyörinyt jo vuosia musikaalisia teinejä ihan ripari-isospohjalta.. |
Charge 06.09.2012 18:46:28 (muokattu 06.09.2012 18:48:49) | |
|
Toisaalta juuri tämä kanttorihomma oli se sysäys niille pianotunneillekin: Rupesi vaan tuntumaan, että pakko oikeasti tehdä jotakin sen keikkapalkan eteen. Ja kyllä minusta ainakin urut on perkeleen seksikäs isntrumentti, jos vain soittaja on tarpeeksi taitava. Tämä viimeksi mainittu kommenttihan ei siis koske minua itseäni suunnilleen missään määrin, ainakaan vielä. hymiö. "Historys Written Today". |
|
MrShaft: Jos puhutaan Sibikseen pääsystä tai keikkamuusikkona itsensä elättämisestä, niin pitää paikkaansa. Jos puhutaan konservatorioon pääsystä, niin en allekirjoittaisi. Useampaankin konsaan on tullut pyrittyä ja ikinä ei ole asian tiimoilta kyselty tai esim. vaadittu mitään todistuksia lähetettäväksi. Ja ilman mitään suorituksia tai tutkintoja mä alotin viime syksynä konsalla. "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org |
|
Ja ilman mitään suorituksia tai tutkintoja mä alotin viime syksynä konsalla. Saanko kysyä, otitko sitä ennen soittotunteja, ja mikä on istrumentti? Ja ootko pop-jazzilla vai klasaripuolella? "Historys Written Today". |
|
Charge: Saanko kysyä, otitko sitä ennen soittotunteja, ja mikä on istrumentti? Ja ootko pop-jazzilla vai klasaripuolella? Bassoa mä soitan rytmimusapuolella. Soittotunteja oli sen verran mitä ehti tulla sen edeltävän vuoden aikana kansanopiston musalinjalla. "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org |
|
Vessajono: Useampaankin konsaan on tullut pyrittyä ja ikinä ei ole asian tiimoilta kyselty tai esim. vaadittu mitään todistuksia lähetettäväksi. Ja ilman mitään suorituksia tai tutkintoja mä alotin viime syksynä konsalla. No eihän siinä sitten mitään. Mä oon vaan niin kamalan wanha, että aika on näemmä (onneksi) ajanut ohi. Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
|
MrShaft: No eihän siinä sitten mitään. Mä oon vaan niin kamalan wanha, että aika on näemmä (onneksi) ajanut ohi. Juu, ei kyllä minultakaan kysytty ikinä mitään todistuksia, kun konsalle hain....tai siis ainakaan mitään musaopistotodistuksia. Kyllä ratkaisevinta on se, että raati aistii hakijassa kehityskelpoisen/musikaalisen tyypin, toki taidot pitää olla jo riittävällä tasolla siinä instrumentissa mihin pyrkii. Teoriatietämyksessä annetaan kuitenkin anteeksi ja mielestäni ihan syystäkin, kyllä ne teoriat saa hallintaan koulun aikanakin. |
|
Mutta kaipa tuota katsotaan hyvällä, jos teoriat menee nappiin? olisiko suositella jotain hyvää teoriakirjaa opiskeltavaksi, riittääkö tohtori toonika? "Historys Written Today". |
Vessajono 03.10.2012 23:05:11 (muokattu 03.10.2012 23:05:47) | |
|
Charge: Mutta kaipa tuota katsotaan hyvällä, jos teoriat menee nappiin? olisiko suositella jotain hyvää teoriakirjaa opiskeltavaksi, riittääkö tohtori toonika? Riittää paremmin kuin hyvin, sehän on oppimateriaalinakin useissa kouluissa. Jos saa siinä käsitellyt asiat sujuvasti haltuun niin silloin ei kyllä teoriasta jää läpäisy kiinni. "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org |
Janus 04.10.2012 15:49:47 (muokattu 04.10.2012 15:50:07) | |
|
Charge: Mutta kaipa tuota katsotaan hyvällä, jos teoriat menee nappiin? Joo, kyllä. Kärjistys: en tiedä, mistä on syntynyt se käsitys, että oppilaitokset ovat täynnä supersoittajia, jotka eivät osaisi edes nuotteja sisään päästessään. Monesti näillä kovimmilla soittajilla on myös teoriaosaaminen vähintään tyydyttävällä (ellei loistavalla) tasolla, vaikka onkin tosi hip ja katu-uskottavaa tuhista kaulaliinan ja baskerin välistä "emmä noista noposista mitään tajuu, mä vaa skulaan". Monesti oppilaitoksissa ensimmäinen asia, joka pääsykokeissa laitetaan nenän eteen, on juuri teoriakoe kuuntelutehtävineen. Tällöin voi olla koko pääsykoepäivää silmälläpitäen valtava psykologinen merkitys sillä, onko teoriajuttuja tsekannut ollenkaan vai ei: on ihan OK jos kokeessa tekee jonkun virheen tai yksi osio vaikkapa kahdeksasta käsittelee osa-aluetta joka ei ole juurikaan hallussa. MUTTA, jos teoria-asiat menevät yli hilseen niin, että tuuli käy, ei ole välttämättä pääsykoepäivän paineissa parhaassa mahdollisessa terässä esittää instrumenttiosaamistaan. Pahimmillaan käy, kuin edellisellä kerralla kun pyrin ammattiopintoihin - päivä alkoi teoriakokeella, ja alle 5 min kokeen jakamisen jälkeen useampi hakija kävi palauttamassa tyhjän paperin ja pääsykoe oli heidän osaltaan siinä. Etenkin popjazz-teoriakirjoissa (Toonika on loistava) käsitellään ihan järjestään rytmimusiikin _käytäntöön_ kiinteästi liittyviä juttuja, joten teorian opiskelu ei mene hukkaan missään tapauksessa. (Olen sitä mieltä, että vastaavan tasoisilla "klasariteorian" oppimäärään liittyvillä asioilla on huomattavan paljon vähemmän tekemistä itse soittamisen kanssa, ehkä poislukien äänenkuljetussäännöt.) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|