Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpunuotitus keikalle
1
koskis
06.07.2023 21:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkanut tulemaan uusia biisejä opeteltavaksi siihen tahtiin, että karkeat muistiinpanot biiseistä tulisi tarpeeseen muistin tueksi keikalle. Tauotukset, lopetukset, nousut, spesiaalifillit, jne.
 
Mitenkä olette taklaneet nämä merkinnät? Rumpunuotit, omat raapustukset, jne?
 
Onko esimerkkejä tai referenssejä hyvistä käytännöistä tällaiselle musiikillisesti kouluttamattomalle rumpalistille?
 
Epämuusikko
07.07.2023 11:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee semmoiset mistä ite ymmärrät.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
sahkuifk
08.07.2023 19:38:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on uusissa sanoitukset ja niihin omia merkkejä, tiedän noista että missä mennään. Sitten kun opin, tai biisi jää pois niin jätän laput.
 
Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee.
Kefiiri
09.07.2023 11:20:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nähnyt lapun joissa oli värikoodattu ne rakenteet, tai niin tulkitsin, kun kappale muodosti janan jossa oli eri värisiä pätkiä :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
sepisti
15.07.2023 10:37:14 (muokattu 15.07.2023 10:37:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koskis: Alkanut tulemaan uusia biisejä opeteltavaksi siihen tahtiin, että karkeat muistiinpanot biiseistä tulisi tarpeeseen muistin tueksi keikalle. Tauotukset, lopetukset, nousut, spesiaalifillit, jne.
 
Mitenkä olette taklaneet nämä merkinnät? Rumpunuotit, omat raapustukset, jne?
 
Onko esimerkkejä tai referenssejä hyvistä käytännöistä tällaiselle musiikillisesti kouluttamattomalle rumpalistille?

 
Käyttävätkö bändin muut soittajat jotain lappuja? Mikäli käyttävät, niin kannattaa pyytää niistä kopio itselleen ja lisätä sitten itse omat merkinnät. Oletan että kouluja käymätön rumpalikin tietää kauanko tahti kestää, vaikka ei osaisikaan lukea nuotteja. Jos taas muutkin pärjäävät ilman lappuja, niin silloin pitää katsoa peiliin.
 
Epämuusikko
15.07.2023 19:05:55 (muokattu 15.07.2023 19:20:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mikäli käyttävät, niin kannattaa pyytää niistä kopio itselleen ja lisätä sitten itse omat merkinnät. tämä.
 
Lead sheetien / toivelaululappujen yms. "yleiskuponkien" seuraamiskyvyt kuuluvat yleissivistykseen, siihen ei juurikaan "nuotinlukutaitoa" tarvita. Mutta korostan siis, että kunhan henkilö itse niillä omilla lapuillaan pärjää niin homma ok.
 
Jos mahdollisen pikatuuraajan tulee voida pärjätä samoilla lapuilla esim. 3 tunnin varoitusajalla niin silloin kannattaa käyttää jo olemassaolevia ratkaisumalleja.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Kefiiri
15.07.2023 21:35:29 (muokattu 15.07.2023 21:36:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta aloittaja joutuu soittamaan toisten itse keksimiä kappaleita joita ei löydy toivelaulukirjoista. Eihän mitään jokamiesluokan Dream Theateria jaksa ulkoa opetella tilapäishommia varten.
Näin siis tulkitsin aloituksen...
 
En ole musiikin asiantuntija.
tito
13.08.2023 20:04:45 (muokattu 13.08.2023 20:12:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on muotoutunut tapa tehdä näppiksen perusmerkeillä pöytäkonella/pädillä/luurilla nopeasti
luettava "muistikuva" uusista biiseistä esim tuurauskeikoille jne nopeisiin tilanteisiin. Yritän saada biisin mahtumaan maksimissaan muutamalle riville isoilla lihavoiduilla fonteilla niin että näkee esim pädiltä lukea helposti kesken keikan. Esim seuraavasti esimerkillä:
 
"biisin nimi" 4/4 (132)
int (G) 4 / fill in beat 4
A1 B1 A2 B2 - Solo 12 -
tacket 6 ..I. ..I. / iiI .ii IIIii / B3
outro 4+2 / .... /.I II ! - / fine
 
suomennetuna: biisi, tahtilaji, tempo bpm
alkaa 4 tahtia skeballa (G), komppi mukaan toiset 4 tahtia
sitten perusrakennetta A B A B jne, jotain poimittavia iskuja/rytmejä/unisonoja oon kirjottanut niin että piste on tauko ja ! on neljäsosanuotti, iso i on kahdeksasosa, pieni i 16-osa, tacket merkkaa taukoa yms jne oman maun mukaan. Vinoviivalla tarvittavat tahtiviivat. En tiedä toimiiko tämä ihan kaikissa tilanteissa mutta itselle tämä on toiminut. Saa pädiltä luettua pimeässäkin baarinnurkassa, ottaa vaikka kuvakaappaukset google-sheeteistä niin että musta tausta ja valkoinen teksti niin ei loista näyttö häiritsevästi eikä syö akkuakaan liikaa vaikka jättää päälle keikan ajaksi. Tällä systeemillä saa about setillisen biisejä yhdelle näytölle kerrallaan lunttilapuksi kun oppii tiivistämään infon minimiin.
 
tatuparssinen.com
Jucciz
28.08.2023 02:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä vinkkejä titolla! Tacketista haluaisin jättää k:n pois, mutta muuten ei kyllä mitään moitittavaa. Tiivistäminen on hyödyllinen taito ja tommosilla hyvin pelkistetyilläkin kupongeilla pääsee monesti tosi hyvin maaliin.
 
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «