Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Osaatteko soittanut "väärinpäin"? Onko hyötyä?
1 2 3 4 5 6 7
kid ego
25.03.2022 15:13:05 (muokattu 25.03.2022 15:15:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sera ja pkettula, säästäkää palsta keskinäiseltä kinastelultanne. Minä en tiedä, että kuka kehitti minkäkin tekniikan, mutta riitapukarit jäähytän tarvittaessa.
 
Siivosin tästä nyt aika paljon sekä tappelua että spekulaatiota. Jatketaan otsikon aiheella.

-— Moderaattori —-

 
"Ehkä se on ihan hyvä ettet juo sitä viinaa. Ihan kaikki lähtee aina lapasesta." - Karvamammutti
pkettula
25.03.2022 16:43:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kid ego: Sera ja pkettula, säästäkää palsta keskinäiseltä kinastelultanne. Minä en tiedä, että kuka kehitti minkäkin tekniikan, mutta riitapukarit jäähytän tarvittaessa.
 
Siivosin tästä nyt aika paljon sekä tappelua että spekulaatiota. Jatketaan otsikon aiheella.

 
- Kiitos paljon!
 
Epämuusikko
28.03.2022 11:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=edAJdRnWeUY
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Eepostelija
25.04.2022 15:41:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aina soittanut oikeakätisenä normisetillä vasurilla hihat ja oikealla snare ja fillit.
 
Vasen käteni on jalkojen kanssa kuin orkesterin rytmisessio ja oikea käteni kuin soolokitaristi, sillä on vapaus maustaa.
 
En ymmärrä miten suurin osa rumpaleista voi soittaa kädet ristissä.
 
Sama kuin hiihtäisi jalat ristissä.
 
hollmi-5
26.04.2022 07:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eepostelija: Olen aina soittanut oikeakätisenä normisetillä vasurilla hihat ja oikealla snare ja fillit.
 
Vasen käteni on jalkojen kanssa kuin orkesterin rytmisessio ja oikea käteni kuin soolokitaristi, sillä on vapaus maustaa.
 
En ymmärrä miten suurin osa rumpaleista voi soittaa kädet ristissä.
 
Sama kuin hiihtäisi jalat ristissä.

 
Suurin osa rumpaleista soittaa kädet ristissä. Osa ihan hyvin. Suurin osa maapallon arvostetuimmistakin.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Eepostelija
26.04.2022 07:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Suurin osa rumpaleista soittaa kädet ristissä. Osa ihan hyvin. Suurin osa maapallon arvostetuimmistakin.
 
Joo näin on. Mitenköhän hyvin ne soittaisivatkaan jos eivät olisi alussa opetelleet kummallista luonnotonta ristiintikkausta.
 
Muistan kun aikoinaan sain opetusta rumpujen soittoon eräältä nykyään eturivin tv-rumpalilta. Hän ei voinut ymmärtää miten voin soittaa ns syli avoinna.
 
Yritin vuosia muuttaa soittoani mutta koin avosylimallin paljon järkevämmäksi.
Myös nuorena aloittelevana rumpalina koin jopa häpeää siitä että soitin toisin kuin muut. Mm komppipellin paikka oikealla oli minulle täysin luonnoton enkä sitä aluksi käyttänyt juurikaan. Vasta aikuisiällä rohkenin tulla asiassa kaapista ulos ja siirtää komppipelli vasemmalle hihatin yläpuolelle. Rytmikädelle.
 
Semmoinen idolien mallinvalta aloittelevia rumpaleita kohtaan on suuri ja halutaan samaistua. Kukahan muuten on alkujaan määritelly että rumpusetti pitäisi olla tietyllä tavalla kasattu?
 
Epämuusikko
26.04.2022 09:08:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eepostelija: Joo näin on. Mitenköhän hyvin ne soittaisivatkaan jos eivät olisi alussa opetelleet kummallista luonnotonta ristiintikkausta.
 
Muistan kun aikoinaan sain opetusta rumpujen soittoon eräältä nykyään eturivin tv-rumpalilta. Hän ei voinut ymmärtää miten voin soittaa ns syli avoinna.
 
Yritin vuosia muuttaa soittoani mutta koin avosylimallin paljon järkevämmäksi.
Myös nuorena aloittelevana rumpalina koin jopa häpeää siitä että soitin toisin kuin muut. Mm komppipellin paikka oikealla oli minulle täysin luonnoton enkä sitä aluksi käyttänyt juurikaan. Vasta aikuisiällä rohkenin tulla asiassa kaapista ulos ja siirtää komppipelli vasemmalle hihatin yläpuolelle. Rytmikädelle.
 
Semmoinen idolien mallinvalta aloittelevia rumpaleita kohtaan on suuri ja halutaan samaistua. Kukahan muuten on alkujaan määritelly että rumpusetti pitäisi olla tietyllä tavalla kasattu?

 
Eiköhän se ole historian saatossa hyväksi havaittujen konventioiden muovaama prosessi. Jos Sulle homma toimii niin fine, mutta kys. valinnan tehneet rumpalit ovat määrällisesti pieni (mutta tällä foorumilla jostain syystä suht' äänekäs) vähemmistö.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Eepostelija
26.04.2022 10:49:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: kys. valinnan tehneet rumpalit ovat määrällisesti pieni (mutta tällä foorumilla jostain syystä suht' äänekäs) vähemmistö.
 
Se johtunee tästä nykyisestä vähemmistövetoisesta ilmapiiristä. Nyt kaikki avosylirumpalit rohkeasti esiin. :)
 
En lähde asiassta väittämään, mutta luulen vasurin hoitavan hihat tasaisemmin ja lopputuloksen olevan jämptimpi kun fillit hoituvat siinä tasaisen tikutuksen sivussa oikealla kädellä, sen sijaan että hihatus katkeaisi tomipäräyksen ajaksi.
 
Vähän niinkuin konebiitti jatkuu taustalla ilman pieniäkään tahattomia tempomuutoksia.
 
Jos asiasta haluaisi kaivaa jotain psykofyysistä näkökulmaa on helpompi ns make love to instrument kun asento on syli avoinna. kuin kädet ristissä itsen ja soittimen välissä. Minulla itselläni muuten on hauska tyyli vaipua soiton aikana etukumaraan juuri tuon avosyliasennon takia. Kädet ristissä asento on jäykempi ja pysty. Ei kai sillä muuta väliä ole, paitsi unettavan biisin aikana voisi olla vaarana jopa nukahtaa snaren päälle. Vielä ei ole sitä tapahtunut.
 
Epämuusikko
26.04.2022 11:25:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eepostelija: Se johtunee tästä nykyisestä vähemmistövetoisesta ilmapiiristä. Nyt kaikki avosylirumpalit rohkeasti esiin. :)
 
En lähde asiassta väittämään, mutta luulen vasurin hoitavan hihat tasaisemmin ja lopputuloksen olevan jämptimpi kun fillit hoituvat siinä tasaisen tikutuksen sivussa oikealla kädellä, sen sijaan että hihatus katkeaisi tomipäräyksen ajaksi.
Minä lähden asiasta sen verran väittämään, että jos tomareille on pakko päästä kesken kompin niin silloin voi laittaa niin kakkoshaitsua kuin ykköshaitsun vasemmanpuolisia tomareita, jos ei käsien ristikkäisliikenne onnistu. Mutta kakkoshaitsuakin soitetaan vahvalla kädellä tässä skenaariossa ja se on homman pihvi.
 
Vähän niinkuin konebiitti jatkuu taustalla ilman pieniäkään tahattomia tempomuutoksia. Näin nyt pitääkin olla, eivät tahattomat temponmuutokset liity tähän.
 
Jos asiasta haluaisi kaivaa jotain psykofyysistä näkökulmaa on helpompi ns make love to instrument kun asento on syli avoinna. kuin kädet ristissä itsen ja soittimen välissä. Minulla itselläni muuten on hauska tyyli vaipua soiton aikana etukumaraan juuri tuon avosyliasennon takia. Kädet ristissä asento on jäykempi ja pysty. Ei kai sillä muuta väliä ole, paitsi unettavan biisin aikana voisi olla vaarana jopa nukahtaa snaren päälle. Vielä ei ole sitä tapahtunut.
 
Etunojassa rönöttely ei ole hyvästä. t: Buddy Rich ja Bill Evans.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
hollmi-5
26.04.2022 11:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omissa kuvissa on kahdessa setissä tomi myös vasemmalla kädellä. Ja kakkoshaitsua voi myös käyttää, mutta nyt se ei ole ollut tarpeen. Vasemmalla jalalla voi kompata ihan mukavasti haitsua polkien, jos oikealla kädellä hakee muita soitettavia.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Eepostelija
26.04.2022 12:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai asian voi ratkaista lisäämällä lyömäsoittimia. Tosin avosylin se on tarpeetonta.
 
Tapaan pitää vasenta jalkaa kantapää tuettuna hihatilla lukiten sen ja jalkaterä jää vapaaksi tuplapedaalille jollloin fillejä voi tehdä oikealla kädellä ja molemmilla basareilla, tai siis tuplapedaalilla. Tuplapedaalin saa ihan hihatin polkimen viereen.
 
Vasen käsi senkun nakuttaa hihat tahtia.
 
JanneO
28.04.2022 09:47:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole muuten ensimmäinen topic jossa jäsen Sera kirjoittelee juttuja ja mystisesti siihen samaan keskusteluun tulee uusi tai toinen nimimerkki joka kirjoittaa hämmästyttävän samanlaisia juttuja kuin jäsen Sera.
Lienee ihan täysin sattumaan...
 
Epämuusikko
28.04.2022 10:02:58 (muokattu 28.04.2022 10:03:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JanneO: Ei ole muuten ensimmäinen topic jossa jäsen Sera kirjoittelee juttuja ja mystisesti siihen samaan keskusteluun tulee uusi tai toinen nimimerkki joka kirjoittaa hämmästyttävän samanlaisia juttuja kuin jäsen Sera.
Lienee ihan täysin sattumaan...

 
Tämä ketju on ihan sutta ja sekundaa. Missään ei ole näyttöä että heikolla kädellä liidailu komppitilanteissa (raajojen roolit täysin peilattuna siis) parantaisi musiikillista kokonaishyvinvointia.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
hollmi-5
28.04.2022 10:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Tämä ketju on ihan sutta ja sekundaa. Missään ei ole näyttöä että heikolla kädellä liidailu komppitilanteissa (raajojen roolit täysin peilattuna siis) parantaisi musiikillista kokonaishyvinvointia.
 
Keskustelua on ihan hyvä käydä. Joku saattaa ajatella asiaa uudelta kantilta. Joskus jokainen kokeilee heikommalla kädellä liidausta tai setin kääntämistä niin, että soitetaan kädet auki. Vaijeri haitsulla etsitään toista parempaa asemaa jne.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Mösjöö
28.04.2022 10:53:28 (muokattu 28.04.2022 11:01:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän bändissä parissa biisissä muutama komppi joissa oikea käsi haitsulla ja pitäis päästä vasemmalla poksuttelemaan samaan aikaan kaikkia kolmea tomia. Aikani ristikuroteltuani ja kiroiltuani totesin että helpointa vaan suosiolla ostaa suljettu kakkoshaitsu oikealle puolelle.

Tossa näkyy: https://u.cubeupload.com/Konsta/zgM8C2.jpg
 
Periaatteessa on mun mielestä höhlää ostaa tavaraa muutaman kymenen sekunnin takia mutku mutku. Se ihan validi vaihtoehto että olisin opetellu soittamaan haitsua noissa kohdin vasurilla ja soitellu oikealla ne tomit ei kyllä tullu mieleenkään. Eikä tule.
 
hollmi-5
28.04.2022 14:21:52 (muokattu 28.04.2022 14:22:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Journeyn Dont Stop Believin-biisillä Steve Smith liidaa vasemmalla haitsua ja oikealla tulee tomeja ja symbaalia:
 
https://www.youtube.com/watch?v=1k8craCGpgs
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Duro
28.04.2022 15:28:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Journeyn Dont Stop Believin-biisillä Steve Smith liidaa vasemmalla haitsua ja oikealla tulee tomeja ja symbaalia:
 
https://www.youtube.com/watch?v=1k8craCGpgs

 
Täs vielä ko. komppi herran itsensä selittämänä. Muutenhan tainnu takoa rahaa hyvään tahtiin ihan ristikäsin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=uf9R6u1IMIQ
 
Prönts.
Eepostelija
28.04.2022 16:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mösjöö: Meidän bändissä parissa biisissä muutama komppi joissa oikea käsi haitsulla ja pitäis päästä vasemmalla poksuttelemaan samaan aikaan kaikkia kolmea tomia. Aikani ristikuroteltuani ja kiroiltuani totesin että helpointa vaan suosiolla ostaa suljettu kakkoshaitsu oikealle puolelle.

Tossa näkyy: https://u.cubeupload.com/Konsta/zgM8C2.jpg
 
Periaatteessa on mun mielestä höhlää ostaa tavaraa muutaman kymenen sekunnin takia mutku mutku. Se ihan validi vaihtoehto että olisin opetellu soittamaan haitsua noissa kohdin vasurilla ja soitellu oikealla ne tomit ei kyllä tullu mieleenkään. Eikä tule.

 
Soitatko sitten tomit vasurilla? En voisi itse kuvitellakaan.
 
Toivottavasti muuten kukaan ei luule että olen jonkun palstalaisen multinikki.
 
Itse miellän oikean käteni vahvemmaksi ja siksi haluan vetää snaret ja tomit sillä. Vasempani on heikompi ja saa siksi yksinkertaisen homman eli hihat. Niin tietty vasurilla myös komppipelti hihatin yläpuolella ja pieni crash vasemmalla.
 
Ja olen mielestäni täysin oikeakätinen.
 
Mösjöö
28.04.2022 17:35:56 (muokattu 28.04.2022 17:39:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eepostelija: Soitatko sitten tomit vasurilla?
 
Joo, helpompaa se mulle niin on. Oikee handu aina haitsulla ku komppi meneillään.
 
Tää on siis mulle vaan asettelu- ja ulottumisasia. Eli sikäli toki offtopiccia tässä langassa.
 
Saman asianhan ajais tomien siirtäminen (tai lisätomien ostaminen) "pää"haitsun puolelle mutta ekstrahaitsun osto tuntui vähemmän riesan ja/tai pienemmän rahanmenon tieltä.
 
Eepostelija
28.04.2022 19:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mösjöö: Joo, helpompaa se mulle niin on. Oikee handu aina haitsulla ku komppi meneillään.
 
Tää on siis mulle vaan asettelu- ja ulottumisasia. Eli sikäli toki offtopiccia tässä langassa.
 
Saman asianhan ajais tomien siirtäminen (tai lisätomien ostaminen) "pää"haitsun puolelle mutta ekstrahaitsun osto tuntui vähemmän riesan ja/tai pienemmän rahanmenon tieltä.

 
Jep. itselläni on tuo ikuinen ongelma varsinkin nuorempana ollut jatkuva rahanpuute jolloin olen joutunut sopeutumaan ehkä hieman poikkeavaan soittotyyliini. Tavallisella moposetillä ollaan menty ja sehän yleensä riittää. Näin vanhempana olisi vaikeampaa opetella muita tyylejä ja toisaalta fokus on pelkän rumpujensoiton sijaan jo musiikinteossa kokonaisvaltaisesti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «