Aihe: Rumpupläjäykset vol. IV | |
---|
|
Halford: Olen tämän sanonut aiemminkin ja sanon nyt uudelleen luettuani läpi Ronnie James Dion kuolema-ketjun. Jazzmies on Jumala. Luin sitä ketjua aikoinaan ja tykkäsin kun Jazzmies haukkui Whitesnakea. Uskon myös ymmärtäväni hänen "huumoristaan" ainakin 30%. |
dumbass 27.02.2011 22:32:21 (muokattu 27.02.2011 22:37:03) | |
|
jazzmies: Sitä olen aina miettinyt, mitä on tyylinmukainen soitto. Koko "tyylinmukaisuushan" terminä kannustaa yksipuolisuuteen ja aikaisempien soittomestareiden kopiointiin. Tyylinmukaisuutta tarvitaan minusta ainoastaan tilaisuuksissa, joihin soittaja on tilattu soittamaan tiettyjä soittamis kappaleita, jolloin on myös tarkoitus toimia musiikin, tapahtuman ja yleisön ehdoilla. Esimerkiksi koulujen pääsykokeissa :) Jazz-asioissa taas minusta tuollainen perseily on ihan hyvästä. Saattaa pian syntyä jotain uutta. Ihmiset, jotka luovat ja ovat luoneet uusia musatyylejä, eivät ole voineet olla kovin tyylinmukaisia. E: ylimääräinen hymiö poistettu |
|
dumbass: Koko "tyylinmukaisuushan" terminä kannustaa yksipuolisuuteen ja.... Voi jumalauta... Jason Bittner vetäsee jatsia ja lattaria kesken soolonsa, onko tyylinmukaista häh? Luoko uutta ja kiinnostavaa häh? E: Jonkinlaiset esitystekniset käytännöt jatsinkin maailmassa vallitsee, ei niistä tarvii olla puristin lailla olla pitämässä kiinni ja minulla ei ole mitään vastaan moderniakaan musiikkia, mutta tuossa pätkässä minusta Chambersin soitto riiteli itsensä kanssa, et sä ala kesken jazzkomppauksen tykittää jotain beattisooloa polyrytmisesti? Tuo toinen pätkä jossa se veti Sternin kanssa oli enemmän mieleeni koska soitto sopi kontekstiin paremmin... |
dumbass 27.02.2011 22:49:23 (muokattu 27.02.2011 22:59:08) | |
|
moderndrummer88: Voi jumalauta... Jason Bittner vetäsee jatsia ja lattaria kesken soolonsa, onko tyylinmukaista häh? Luoko uutta ja kiinnostavaa häh? Bittner on ihan paska rumpali, joten ei ylipäätään kiinosta mitä se tekee. Epäkiinostava soittaja ei voi luoda mitään uutta. Sen sijaan jos Peter Erskine nykäsee pari kiinostavan lattaristi fraseerattua juttua kesken jazz-soolonsa, se on helvetin siistin kuuloista mutta kärjistetysti "epätyylinmukaista", vaikka ethän sinä niin kehtaisi sille päin naamaa keikan jälkeen sanoa, kun oli niin hyvä soolo. Kyse onkin vain miellyttävästä soitosta ja epämiellyttävästä soitosta. Jos joku juttu dissonoi kontekstin kanssa, jotkut mieltää sen epätyylinmukaiseksi, itse vain paskaksi tai "erikoiseksi" ratkaisuksi. Myönnettäköön että tuo chambersin veto "ei lähtenyt". Mutta itseäni ärsyttää se, kuinka joidenkin rumpaleitten sooloista kuulee heti, että kaikki jutut on plokattu esimerkiksi joltain elviniltä suoraan. Siitä tulee vaan fiilis, että joo treenattu on, mutta missä sun oma kieli. Tuossa oli ainakin chambersin omaa kieltä, jos ei muuta. Bittner soittaa myös epäkiinostavilla soundeilla ja epätyylinmukaisilla lenkkareilla. moderndrummer88: ...et sä ala... En ehkä alakkaan, ei musta ole vielä pitkään aikaan siihen. Ehkä jonain päivänä. Siihen vaaditaan tiettyä auktoriteettia, että sut pyydetään vielä tuollaisen vedon jälkeen keikalle. niinku sanottu, en mä puolustele tuota sooloa, vaan kommentoin termiä. Minusta on komeaa kun uskalletaan vähän leikitellä jazzpoliisin kustannuksella. |
|
dumbass: Mutta itseäni ärsyttää se, kuinka joidenkin rumpaleitten sooloista kuulee heti, että kaikki jutut on plokattu esimerkiksi joltain elviniltä suoraan. Siitä tulee vaan fiilis, että joo treenattu on, mutta missä sun oma kieli. Tuossa oli ainakin chambersin omaa kieltä, jos ei muuta. Arvon dumbass - olet 100 % oikeassa. Musiikkityyli syntyy yksilöistä eikä toisinpäin. Rakennelähtöinen tekeminen jäljessä tulemista, mutta intuitiivinen tässä ja nyt, parhaimmillaan jopa tulevaisuuden tekemistä. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
|
dumbass: Bittner on ihan paska rumpali, joten ei ylipäätään kiinosta mitä se tekee. Epäkiinostava soittaja ei voi luoda mitään uutta. Sen sijaan jos Peter Erskine nykäsee pari kiinostavan lattaristi fraseerattua juttua kesken jazz-soolonsa, se on helvetin siistin kuuloista mutta kärjistetysti "epätyylinmukaista", vaikka ethän sinä niin kehtaisi sille päin naamaa keikan jälkeen sanoa, kun oli niin hyvä soolo. Kyse onkin vain miellyttävästä soitosta ja epämiellyttävästä soitosta. Jos joku juttu dissonoi kontekstin kanssa, jotkut mieltää sen epätyylinmukaiseksi, itse vain paskaksi tai "erikoiseksi" ratkaisuksi. Myönnettäköön että tuo chambersin veto "ei lähtenyt". Toisaalta jo Philly Joe Jones viljeli lattarijuttuja Milesin aikoihin nelosissaan, joten lattarijutut voitaneen laskea aivan hyvin jo ihan tyylinmukaiseksi soitoksi. Sitäpaitsi vähän lattarityylisesti fraseerattu juttu on aika kaukana tosta Denniksen ruplatuksesta. Mutta itseäni ärsyttää se, kuinka joidenkin rumpaleitten sooloista kuulee heti, että kaikki jutut on plokattu esimerkiksi joltain elviniltä suoraan. Siitä tulee vaan fiilis, että joo treenattu on, mutta missä sun oma kieli. Tuossa oli ainakin chambersin omaa kieltä, jos ei muuta. Totta, paikalleen ei saa jäädä polkemaan, mutta minun mielestä jazz on sellainen laji jossa pitää aika paljon plokata "mestareita" ihan jo oppiakseen sitä kieltä. Jazzmusa on harvalle meistä sellaista musiikkia jota ollaan jo aivan pienestä pitäen kuultu radiosta, levyiltä, leffoissa, ohjelmissa... joten muotokieli voi olla aika vierasta, verrattaen sit vaikka pop/rock -maailmaan. Minusta hienointa soittoa on, kun on ns. perinteet hallussa ja kuitenkin sitten vie hommaa eteenpäin ja tuo sen oman lisänsä soittoon, näin kai kaikki suuret mestarit on hommansa kehittäny? Ja Chambers on jo oman juttunsa kehittänyt ja hän joka Chambersin palkkaa bändiinsä tietää varmasti mitä tulee saamaan. En tiedä saisiko näin edes sanoa, mutta minusta täältä Suomesta sitten löytyy sellainen hyvä/paha esimerkkitapaus, että vaikka kaikki mahdollinen on varmaan jazzin saralta käyty läpi sitä omaa juttua ei ole löytynyt - Jukkis Uotila. Ne parit kerrat kun olen miestä nähny livenä rumpujen takana, tuntui että biisikohtaisesti pystyi erottelemaan että "okei no nyt on tommosta Tony Williams hommaa, sitten vähän Philly Joea jne..." ehkä tämä on ollutkin esteenä sille aivan terävimmän kärjen tasolle nousulle kansainvälisellä mittapuulla. Pianonsoitossakin vaikutteet kuuluu melko selvästi ketä soittajaa emuloidaan kulloinkin |
|
Nottis: Muille kerron tämän olevan mielestäni helvetin hyvä, Jazzmiehelle taas ilmoitan, että kyseinen pätkä on helvetin paska :) http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=79048&c=11#amedia Siinä on katusoittajan mallia, jos pääsis noista haitarikerjäläisistä eroon ja tilalle saisi tollaisia, olisin tosi onnellinen :) Kelpais antaa rahaakin. Toisaalta männä kesänä tossa Stadissa Elielinaukiolla oli jonkun sortin saksofonisti (??) ja rumpali pikkusetillä veivaamassa tosi mageeta meisinkiä. Toivottavasti näkis jannuja ens kesänäkin. :) Kappas! Näin juuri tämän saman hepun ihan elävänä New Yorkin jollain metroasemalla :) I'm on seafood diet: I see food, I eat it. |
|
koera: Kappas! Näin juuri tämän saman hepun ihan elävänä New Yorkin jollain metroasemalla :) Meillä on Sokoksen kulmalla hanuristiromanikerjäläinen. Ei tuu tahtiakaan musaa. Pelkkää älämölöä... Soundit, piuhat ja kajarit. |
Nottis 28.02.2011 17:52:23 (muokattu 28.02.2011 17:53:19) | |
|
hollmi-5: Meillä on Sokoksen kulmalla hanuristiromanikerjäläinen. Ei tuu tahtiakaan musaa. Pelkkää älämölöä... Ottaiskohan joku tosi iso kiho Arkadianmäellä asian hoitaakseen, jos ehdotettaisiin viime kesän (kaikkien) hanuriromanien vaihtoa päittäin yhteen tollaseen... :7 |
|
Nottis: Ottaiskohan joku tosi iso kiho Arkadianmäellä asian hoitaakseen, jos ehdotettaisiin viime kesän (kaikkien) hanuriromanien vaihtoa päittäin yhteen tollaseen... :7 Haittaako ne jo (oikeesti) Espoossakin? Tule apuun Soini... Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss |
|
hollmi-5: Meillä on Sokoksen kulmalla hanuristiromanikerjäläinen. Ei tuu tahtiakaan musaa. Pelkkää älämölöä... Täällä on viulisteja ja haitaristeja lähinnä. Valtaosa äänistä on oikeita, vaan kun ne perkeleet käyttävät taustanauhoja! That's cheating lol. I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
|
Epämuusikko: Täällä on viulisteja ja haitaristeja lähinnä. Valtaosa äänistä on oikeita, vaan kun ne perkeleet käyttävät taustanauhoja! Ehkäpä se on sitä tyylinmukaista soittamista! "Sitten tuli monia hittejä leijat ehkä suukon antaa saan viimeiseen mieheen" |
|
Nottis: Ottaiskohan joku tosi iso kiho Arkadianmäellä asian hoitaakseen, jos ehdotettaisiin viime kesän (kaikkien) hanuriromanien vaihtoa päittäin yhteen tollaseen... :7 Rajalan Lylyltä voisi aiheesta kysäistä. Jos Reiska Laine aihetta komppaisi vielä, niin. I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
|
Josh Freese http://www.youtube.com/watch?v=yuxzcIY67qQ http://www.youtube.com/watch?v=s0Rdn1n8yW4 http://www.youtube.com/watch?v=I_YN4ys5SU8 http://www.youtube.com/watch?v=yCrsiPCPU9s |
|
RNold: Josh Freese http://www.youtube.com/watch?v=yuxzcIY67qQ http://www.youtube.com/watch?v=s0Rdn1n8yW4 http://www.youtube.com/watch?v=I_YN4ys5SU8 http://www.youtube.com/watch?v=yCrsiPCPU9s Eikse soita tossakin? http://www.youtube.com/watch?v=xZJCfl0i9Eo Meitsi tykkää. Joku tän nyt haukkuu taas persoonattomaks halonhakkaajaks,mutta rokrok! Musta samaa "koulukuntaa" tuon Cameronin kaa http://www.youtube.com/watch?v=3qmmz-5GX-k |
|
Meitsi tykkää Matt Cameronista ihan sikana. Pearl Jam oli onnekas saadessaan jäbän Soundgardenin jälkeen. Oppinut myös hyväksi säveltäjäksi. http://www.youtube.com/watch?v=wzv7OtPL8S4 Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss |
|
Kailis: Meitsi tykkää Matt Cameronista ihan sikana. Pearl Jam oli onnekas saadessaan jäbän Soundgardenin jälkeen. Oppinut myös hyväksi säveltäjäksi. http://www.youtube.com/watch?v=wzv7OtPL8S4 http://www.youtube.com/watch?v=U_UM9tmc5rU Tota aina ihmeteltiin penskana ja vieläkin kova juttu! |
|
tomboarmageddon: http://www.youtube.com/watch?v=U_UM9tmc5rU Tota aina ihmeteltiin penskana ja vieläkin kova juttu! Toivottavasti et enää ihmettele. Soundit, piuhat ja kajarit. |
|
tomboarmageddon: http://www.youtube.com/watch?v=U_UM9tmc5rU Tota aina ihmeteltiin penskana ja vieläkin kova juttu! Kyl tuota vielkii kehtaa diggailla. :-) "Pianossa ei ole vääriä nuotteja" -Thelonius Monk |
|
Kailis: Meitsi tykkää Matt Cameronista ihan sikana. Pearl Jam oli onnekas saadessaan jäbän Soundgardenin jälkeen. Oppinut myös hyväksi säveltäjäksi. http://www.youtube.com/watch?v=wzv7OtPL8S4 Kiitsa tosta. Onpa elävä ja hyvä komppi. Mä digastuin häneen kans joskus 1995 kun kuulin Black hole sun -biisin. Se meni silloin mun maailmassa kategoriaan "vahva soitto joka svengaa". Pakko tätä kamar.... tähänkin. Soitti silloin muinoin Ayotteilla, sitten DW ja nyt on ollut järjissään jo pitkään ja soittaa Yamahalla. Tyypillistä nykyajan taitorummutusta, missä ei ole tarinankerronnasta tietoakaan. Tällaista pullistelua netti on enemmän kuin pullollaan. -jazzmies |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|