Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tempoista
1
mats petter
02.12.2006 22:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeppelin: since I´ve been loving you
Count Basie: Li´l darling.
Little Feat - monet..

- tempo mietitty huolella- ei itsestään selvä
- Pikkuisen sivussa siitä mihin itse sen ex tempore panisi.
- ja se pysyy.

Mitenkä paljon mietitte tempoasioita (siis muuta kuin sitä että sen pitää pysyä) Mikä on biisille oikea tempo? Kuka laskee, kuka määrää? Mitä jos nostaa / laskee hitusen - biisin luonne voi muuttua ihan toiseksi?

Ihmisillä tuntuu olevaan jotenkin luontainen taipumus hakeutua itselle mukaviin tempoihin. en tiedä ovatko ne omaa sykettä lähellä olevia vai mitä, mutta jos jättää temponlaskemisen vaikkapa pianistille, niin aina ollaaan niissä samoisssa mediumeissa..
 
Epämuusikko
02.12.2006 23:46:14 (muokattu 02.12.2006 23:46:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeppelin: since I´ve been loving you auts....
Count Basie: Li´l darling. Tripla-auts..........
 
*kännissä, katon Billy Wardin DVD:tä*
 
EDIT: ja kyllä, olen E-rittäin "comfort zone"-hakuinen.
 
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
MK73
03.12.2006 11:45:24 (muokattu 03.12.2006 11:47:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä aihe! Maailmassa monta ihmeellistä asiaa... niin kuin nuo tempot.
 
Me ei cover-bändin kanssa olla tempoja liikaa stressattu (ei muutenkaan turhaan treenata, kunhan soitetaan vaan :). Jossain "sopivassa" tempossa ne kipaleet tulee vedettyä, kummemmin miettimättä. Amatöörimeininkiä? Sitähän se, mutta eipä ole tanssivan yleisön puolelta koskaan kukaan tullut huomauttamaan, että toi meni väärässä tempossa.
 
No, ammattiympyröissä tai levytyssessioissa touhu on tietty tarkempaa. Monesti, kun kuuntelee nimenomaan studiomuusikkojen live-vetoja, ne tuppaavat kuulostamaan levyversioita hitaammilta, vaikka se tempo on ehkä juuri se oikea. En tiedä, mistä moinen vaikutelma? Joskus ehkä ammattilaisetkin voisivat (minun luvalla) vähän löysätä vieteriä, ja unohtaa klikit, tietokoneet ja taustanauhat. Tai sitten ne vaan on niin hyviä...
 
Ja sitten aloituksessa mainittu Zeppelin. Sen kohdalla ei voi puhua metronomin tarkasta soitosta, vaan hienosta "tempon hallinnasta". Bonzolla välillä komppi tuntui laahaavan, toisinaan pitkät fillit vaikuttivat jopa kiilaavan, mutta sittenkään homma ei lähtenyt lapasesta. Komppi siis hengitti, setin takana oli ihminen. Hidaskin biisi pysyi silti hitaana loppuun asti, vaikka joku filli ottikin vähän eteen. Vai oliko sekin vain harhaa?... :-) Musiikki jokatapauksessa svengasi !
 
Miracle
03.12.2006 12:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonzolla välillä komppi tuntui laahaavan, toisinaan pitkät fillit vaikuttivat jopa kiilaavan, mutta sittenkään homma ei lähtenyt lapasesta.
 
Aijjai, odotellaampa Jazzmiehen tai Hollmin noottia tästä. Eihän Bonzo missään nimessä kiilannut koskaan, laahaamisesta puhumattakaan. Hän vain fraseerasi poikkeuksellisesti. Pakollinen hymiö.
Ei siihen, itsekkin näen asian mainitsemallasi tavalla. Bonham huojui, mutta sopivasti. Tarkoituksenmukaisuudesta en mene sanomaan mitään.
 
Oma tempopää on niin laho että nykyään tulee turvauduttua klikin apuun erään bändini keikoilla. Biisin alussa tsekkaan temmon ja sen pohjalta lähdetään. Yhteensoiton aiheuttamaa kiilausta/laahausta sitten tapahtuu biisin aikana tarpeelliseksi koettava määrä. Joskus harvoin voi tyytyväisenä biisin jälkeen katsoa metronomia ja huomata ettei se tempo lopussa heittänytkään alkuperäisestä, ainakaan kovin. Kauhulla odottelen sitä aikaa kun laulajamme saa taustanauhansa värkättyä ja keikat pitää alkaa heittämään peltorit päässä.
Vaan pirullinen laite tuo metronomikin on. Reeneissä sen temmon saa helposti kiinni, mutta keikalla ei niin millään.
 
MK73
03.12.2006 12:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aijjai, odotellaampa Jazzmiehen tai Hollmin noottia tästä. Eihän Bonzo missään nimessä kiilannut koskaan, laahaamisesta puhumattakaan. Hän vain fraseerasi poikkeuksellisesti. Pakollinen hymiö.
 
Heh, tulkoon noottia. Mähän puhuin "tuntemuksista" ja vaikutelmista".. ja että kuulokuva voi olla vain harhaa. Kyllä Bonzolla muuten laahasi vaikkei laahannnnutkaan :)
 
Strumbali
03.12.2006 13:50:49 (muokattu 03.12.2006 14:02:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on tuo klikki ja taustanauhat käytössä. No siitäpä ensin, omalta kohdalta tuo on helpotus, kun ei tarvi niitä tempoja miettiä. Sen kanssa oon ottanut linjan, että biisit pitää pystyä soittamaan pelkän taustanauhan kanssa. Eli sillä ei ole väliä mitä muuta kuulet livenä, kunhan taustan. Sekin on ehkä pienen treenauksen jälkeen vain helpotus. Klikin kanssa ei paljon tempolla pelailla livenä, mutta yleensä hommaa pelaa, kun tempon saa hyvin sisälle ja painaa vaan menemään.
 
Klikin kanssa soitossa, muutaman vuoden jälkeen, olen huomannut joskus pysyväni aika hyvinkin taimissa ja luontaisesti soittavani eteen tiettyjä osia kappaleista. Olen vain miettinyt, että miten tempo tuntuu nousevan loppuun ja tajunnut soittavani itse eteen lopussa. Jännä juttu on se, että tarkkuutteen tuntuu vaikuttavan klikkisoundin valinta. Kaiutetulla klikilä soitan aina eteen. Joo, maailmassa monta... ;). Ja ei nyt ole mistään ammattitouhusta kyse. Klikki oli alkuun erittäinkin tarpeen oman soiton kannalta. Sen verran huojuvaa meininki oli.
 
Tempon valinnoista joskus väännetään jonkin verran. Oma linjani on jokainen kappale erikseen. Yleensä hitaampi tempo tuo jyhkeyttä kappaleeseen ja nopeampi taas kulkevuutta. Kyllä niitä saa miettiä, kun esim. 4/4:sta käydään 2/4:ssa. Yleensä kipaleet toimivat, kun vain koko porukalla on tempo hyvin sisällä. Juuri kuuntelen Gov't Mulen About to rage kappaletta, huh siinäpä sitä.
 
Bonham, eipä jaksa alkaa vääntämään. Zeppelin teki valtavan määrän hyviä kappaleita.
 
ettäjotta
Koplinki
03.12.2006 15:26:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, ammattiympyröissä tai levytyssessioissa touhu on tietty tarkempaa. Monesti, kun kuuntelee nimenomaan studiomuusikkojen live-vetoja, ne tuppaavat kuulostamaan levyversioita hitaammilta, vaikka se tempo on ehkä juuri se oikea. En tiedä, mistä moinen vaikutelma? Joskus ehkä ammattilaisetkin voisivat (minun luvalla) vähän löysätä vieteriä, ja unohtaa klikit, tietokoneet ja taustanauhat. Tai sitten ne vaan on niin hyviä...
 
Eiköhän aika moni studiorunkkari vedä ihan ilman sitä klikkiä kappaleet sinne narulle. Näin siitä tulee svengaavampaa. Onhan sitten näitä, että soitetaan klikkiin tietyssä "kulmassa", eli jonkin verran eteen tai taakse.. Sen "kulman" säätämiseen tarvitaankin sitten jo vähän kokemusta merkonoomin kanssa soittamisesta :ž
 
Älä sää tuu siihen kukkoilemaa! Kirka saatana... (Jackpot)
MK73
03.12.2006 16:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän aika moni studiorunkkari vedä ihan ilman sitä klikkiä kappaleet sinne narulle. Näin siitä tulee svengaavampaa. Onhan sitten näitä, että soitetaan klikkiin tietyssä "kulmassa", eli jonkin verran eteen tai taakse.. Sen "kulman" säätämiseen tarvitaankin sitten jo vähän kokemusta merkonoomin kanssa soittamisesta :ž
 
Niinkin. Paljon tehdään nykyään erilaisia sessioita; klikillä ja ilman, hajamiehityksellä tai kaikki kerralla. "Vapaasti hengittävät" sessiot ovat taas mukavasti kasvattaneet suosiotaan.
 
Epämuusikko
03.12.2006 19:28:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän aika moni studiorunkkari vedä ihan ilman sitä klikkiä kappaleet sinne narulle. Näin siitä tulee svengaavampaa. Ei sillä, etteikö klikin kanssa soitettu tavara voisi svengata...
 
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
jazzmies
03.12.2006 22:31:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Bonzolla muuten laahasi vaikkei laahannnnutkaan :)
 
Aivan! Kyllähän se hänen time-feel oli melkosen takakenoinen ja aavistuksen kolmimuunteinen tasajakoisissakin kappaleissa, mikä oli lisäävä rytmin jättömomenttia. Se toinen hidas varhainen Zeppelin-blues, 'I can't quit you baby', Royal Albert Hallin vedossa sisältää tahallisia pidätyksiä turn aroundissa rakenteen viime metreillä. Kyllä se Jussi taisi olla varsin tietoinen kaikista soittonsa ajoitukseen liittyvisä asioista, niin kuin jokainen huippurumpali.
 
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
Koplinki
03.12.2006 23:02:29 (muokattu 03.12.2006 23:28:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sillä, etteikö klikin kanssa soitettu tavara voisi svengata...
 
Ei niin, koska sanoin viestini lopussa, että voi klikillä soittoakin voi olla monenlaista.. Lue toki viestit loppuun :)
 
EDIT: bongasin typon
 
Älä sää tuu siihen kukkoilemaa! Kirka saatana... (Jackpot)
hollmi-5
04.12.2006 14:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham oli "luonnon lapsi". Umpimusikaalinen jässikkä, jolla kaikki tuntui toimivan soiton suhteen. Kyllä niiltä livepätkiltä on havaittavissa montakin kohtaa, joissa time elää omaa elämäänsä. Bändin muut osasivat hienosti seurata mukana ja hommassa oli läsnäolon tuntua.
 
Varsin hienosti John osasi sen "taakse" soittamisen ja fiilistä lisäsi soiva setti sekä pitkään soivat symbaalit.
 
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Proge
05.12.2006 23:38:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos luulee olevansa kova rumpali, kannattaa testaa Nilen Sacrifice Unto Sebek, niin eiköhän turhat luulot karise :)
 
Punainen tupa ja perunamaa. Kaikille warettajille toivon huonotuloista ja tylsää työuraa, jossa joku muu vie rahat.
mannerheim666
06.12.2006 00:28:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klikit vittuun
 
welho
06.12.2006 01:51:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tsekkailen monesti tempoja biisejä sävellettäessä laulajan kanssa. Tekstin ehdoilla mennään ja tempo on se missä laulut saadaan parheiten laulettua. Ehtii sanoa kaikki sanat järkevästi tai ei joudu venyttämään joitain juttuja..
 
Mutta tekstin, laulun ja melodian ehdoilla mennään. Niitähän noissa biiseissä yleensä tavataan kuunnella:)
 
Klikin kanssa soitetaan studiossa monesti myös sen takia että biisejä pystyy kätevästi editoimaan jälkikäteen jos on tarvis. Laulu ei monesti oo välttämättä siinä hetkessä valmis kun kannut on äänitetty, vaan sitä voidaan mulkata vielä moneen suuntaan ja siinä kohtaa on mahtavan helppo työstää kun homma on jiirissä klikin kanssa...
 
www.welhodrum.com
kampela
08.12.2006 13:28:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tsekkailen monesti tempoja biisejä sävellettäessä laulajan kanssa. Tekstin ehdoilla mennään ja tempo on se missä laulut saadaan parheiten laulettua. Ehtii sanoa kaikki sanat järkevästi tai ei joudu venyttämään joitain juttuja..
 
Mutta tekstin, laulun ja melodian ehdoilla mennään. Niitähän noissa biiseissä yleensä tavataan kuunnella:)
 
Klikin kanssa soitetaan studiossa monesti myös sen takia että biisejä pystyy kätevästi editoimaan jälkikäteen jos on tarvis. Laulu ei monesti oo välttämättä siinä hetkessä valmis kun kannut on äänitetty, vaan sitä voidaan mulkata vielä moneen suuntaan ja siinä kohtaa on mahtavan helppo työstää kun homma on jiirissä klikin kanssa...

 
Näinpä, ja lisäks nykyplätyillä on melkeinpä aina jotain ohjelmointeja. Ne saa sinne mukavasti jos on vedetty klikillä. Onkos täällä klikkiriita :(
 
http//:www.musamaailma.fi
Strumbali
08.12.2006 14:04:13 (muokattu 08.12.2006 14:04:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos täällä klikkiriita :( Hjooh, tosi kova vääntö meneillään :). Minun puolesta kaikki saa soittaa ilman ja kanssa ja miten vaan, kunhan ovat tyytyväisiä lopputulokseen.
 
ettäjotta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «