Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha Transacoustic FG-TA akustinen kitara efekteillä
1
faq1
31.10.2023 15:50:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta tästä Yamahasta? Sisäisest efektit hieman (h)(k)oukuttelevat ostamaan.. Vaan onko sen arvoista?
 
En löytänyt mainintaa, onko tuossa varmasti sisäinen viritysmittari matkassa? Olisi kumma, jos ei olisi.
 
Löytyykö muilta merkeiltä tällaisia?
 
https://www.f-musiikki.fi/fgtabs-tr … GiAgUPq-1G5YB5yCNSxCxYaAthcEALw_wcB
 
Iiwana-80
31.10.2023 16:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä oli Yamahan LL-TA ja vaihdoin pois, kun en tykännyt. Reverbiä lähinnä tuli joskus käytettyä, mutta sekään ei patterin kulutukseen suhteutettuna ollut vaivan arvoinen. Enemmän tykkään perinteisestä kitarasta ja vaihdoinkin sen sitten LL-16:sta. Kitara kitarana ja efektit efekteinä.
 
Melkein sanoisin, että viritysmittaria ei tuossakaan ole. Ainakaan minun LL-TA:ssa ei ollut, eikä kuvan mukaan olisi tuossa halpamallissakaan.
 
Mutta kyllä joku varmaan voi tykätäkin. Jos käyttää ladattavia akkuja, niin virran kulutuskaan haittaa.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
faq1
31.10.2023 21:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka monta tuntia maltillisessa soitossa arviolta täydet paristot kesti?
 
Iiwana-80
01.11.2023 08:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Kuinka monta tuntia maltillisessa soitossa arviolta täydet paristot kesti?
 
En oikein osaa sanoa, kun käytin efektejä vain joskus ja jouluna, ja lisäksi vain ladattavia akkuja. Niiden kapasiteettihan taitaa olla pienempi, kun aidon pariston. Kaksi AA -paristoa kerrallaan se syö. Lisäksi tietysti kulutusta voi vähentää, jos sammuttaa sähköt kun ei käytä. Niissä on joku aikakatkaisu kyllä ja ittellä tahtoi jäädä sammutus sen varaan. Heittona sanoisin, että ladattavat akut simahti varmasti viimeistään seuraavana päivänä.
 
Chorusta en käyttänyt koskaan. Reverbiä satunnaisesti. Varmasti nuotiolla rämpytyssoitossa se voisi olla mukavakin. Itsellä ei sen tyylisiä tarpeita ole, niin koin turhana ominaisuutena. LL-TA on painavakin kun mikä. Nyt LL-16 on muistaakseni materiaaleiltaan sama, mutta kuitenkin kevyempi.
 
Mulla on tapana aina rakastua soittimiini ja nytkin tämä LL-16 on maailman paras soitin ikinä. En vaihda sitä koskaan pois. LL-TA ei herättänyt koskaan näitä fiboja. Sekin merkkaa varmaan jotain.
 
Tuubissa on aika paljon demottu näitä transakustisia kitaroita. Siitä pääsee vähän jyvälle.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
Penasol
01.11.2023 08:40:26 (muokattu 01.11.2023 08:44:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittelin jotain transacousticia liikkeessä keväällä, ja ihan ok kitaralta se vaikutti. Ihan mukava soittaa eikä sointikaan mikään tumppu ollut. Efektit tuntuivat toimivilta, että siinä mielessä kitara kyllä vakuutti. Hieno systeemihän se on ja hienoa, että akustista kitaraa kehitetään.
 
Itse en kuitenkaan koe noille efekteille mitään tarvetta ja luulen, että niiden kanssa on uutuuden viehätyksen riski. Niillä voi epäilemättä olla käyttöä, mutta kannattaa miettiä mitä oikeasti tarvitsee. Omaa musaa jos väsäilee tai nuotiolla soittelee, niin varmasti noista voi saada iloa irti ihan enemmältikin. Itse soitan klassista kitaraa ja kokeilin siis nailonkielistä. Johonkin Bachiin choruksen lisääminen tuntuu aika turhalta, mutta muissa musatyyleissä voi käyttöä löytyä ihan eri tavalla.
 
En tiiä saatana
faq1
01.11.2023 09:00:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuollaisen ostaisin, niin menisin se ajatus edellä, että se on pelkkänä akustisena varmasti erittäin hyvä soitin ja ne efektit vaan bonuksena, jotka nostanevat hintaa jotakin 150 euroa.
 
Hieman vitsihän tuo paristojenkesto noissa on.
 
Iiwana-80
01.11.2023 13:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, se on pieni hinta. Kannattaa käydä Fasulla kokeilemassa miltä tuntuu ja kuulostaa omaan korvaan. Ei niitä efektejä ole pakko käyttää.
 
Riffi-lehti on tehnyt lyhyen jutun siitä TA mallista, joka mullakin oli. Tosin väri oli eri, mutta muuten sama soitin. Tässä https://riffi.fi/artikkelit/laitete … c-akustisen-kitaran-uusi-ulottuvuus
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
mpekkanen
01.11.2023 16:01:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Kuinka monta tuntia maltillisessa soitossa arviolta täydet paristot kesti?
 
En tiedä mitä efektejä tuossa on, mutta esim delay vie sähköä varmaan eniten ja sitten reverb ja chorus.
Mulla oli joskus Boss delay johon hommasin virtalähteen kun patteri meni parissa tunnissa.
 
faq1
02.11.2023 09:26:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa Transacoustic -systeemissä tärisytetään kantta, joka vaatii paristoilta energiaa.
 
Suomennos:
"Kitaran sisälle on asennettu laite, joka resonoi vastauksena kielten värähtelyyn. Laitteen synnyttämät värähtelyt välittyvät sitten kitaran runkoon sekä sen sisällä ja ympärillä olevaan ilmaan, mikä johtaa autenttisiin kaiku- ja kuoroääniin, jotka todella säteilevät rungon sisältä."
 
faq1
03.11.2023 11:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sitten ostin käytettynä Yamaha Transacoustic LS-TA BS kitaran, 820 euron hintaan. Kitara on uutta vastaavassa kunnossa.
Ensi kokemus lähes hämmästyttävä, kuinka upeasti soi - siis ilman efektejä(kin)
 
Yamaha Transacoustic LS-TA BS
https://www.thomann.de/fi/yamaha_tr … pC8IZZ9443pzpNcd_rRqjwaAuzpEALw_wcB
 
Iiwana-80
03.11.2023 13:14:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno peli. Aivan samanlainen kun minun pois vaihtama sillä erolla, että mun oli LL kopalla.
 
Hyvin se soi sekä efekteillä että ilman. Chorusta en juuri kokeillut, mutta reverbi ei ainakaan omaan korvaan jättänyt toivomisen varaa.
 
Siinä sinulla soitin pitkäksi ajaksi.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
faq1
03.11.2023 15:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tule koskaan enää ostamaan akustista teräskielistä, ellei tuo jotenkin vahingoidu.
Jos tuosta aikoisi paremman, niin pitäsi varmaan tonni pari laittaa nappulaa lisää pöytään. Kotisoittajana tuo taso on enemmän kuin riittävä.
 
Iiwana-80
03.11.2023 17:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: En tule koskaan enää ostamaan akustista teräskielistä, ellei tuo jotenkin vahingoidu.
Jos tuosta aikoisi paremman, niin pitäsi varmaan tonni pari laittaa nappulaa lisää pöytään. Kotisoittajana tuo taso on enemmän kuin riittävä.

 
Kyllä Yamahat on kelpo soittimia ja kohtuullisen hintaisia vielä. Vantaan Fasulla kokeilin LL-26, enkä ainakaan pikaisella tutustumisella huomannut eroa, vaikka silläkin on hintaa kuitenkin yli 4 000€. En sortunut ostamaan esimerkiksi siksi, että tämän 1 300€ soittimen kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana kosteusasioiden kanssa. En tykkää lutrata kostuttajien kanssa ja jos tämä sitten jossain vaiheessa ottaa vähän säröä, niin ei harmita niin kun tekisi selvästi kalliimman soittimen kanssa.
 
Minä ole myös sen luontoinen, että minulla on tietyllä ajanhetkellä aina maailman parhaat soittimet, joihin olen syvästi rakastunut. Esimerkiksi tämä nykyinen, niin en myöskään aio milloinkaan vaihtaa sitä. Ainoastaan se LL-TA ei synnyttänyt oikein koskaan tällaisia tuntemuksia.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
faq1
03.11.2023 18:23:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen minäkin miettinyt, että jos hypätään tästä 1200 eur hintaluokasta vaikka 4000 eur soittimeen, niin voiko se enää paljon parantua, tai miten se parantuu? Miten perustella vaikka 3000 eur lisähintaa?
 
Iiwana-80, etkö käytä kostuttajaa kitaroisasi? Ootko onnistunut niin, ettei ole halkeamia tullut?
 
Iiwana-80
03.11.2023 19:07:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Olen minäkin miettinyt, että jos hypätään tästä 1200 eur hintaluokasta vaikka 4000 eur soittimeen, niin voiko se enää paljon parantua, tai miten se parantuu? Miten perustella vaikka 3000 eur lisähintaa?
 
Iiwana-80, etkö käytä kostuttajaa kitaroisasi? Ootko onnistunut niin, ettei ole halkeamia tullut?

 
Ei mitään kostuttimia, eikä vielä ainakaan ole tapahtunut mitään. Taannoin oli vuosikausia muuan Alvarez, joka tuotetietojen mukaan oli mahonkia kauttaaltaan, eikä siinäkään mitään damagea tapahtunut. Mulla on varmasti ollut vain hyvää tuuria näiden kanssa ja varmasti tämä nykyinen sitten haleta retkahtaa vuoden parin kuluttua. En neuvo kokeilemaan.
 
Ymmärtääkseni tuo LL-26 on Japanin saarella käsin tehty alusta loppuun ja siksi sillä on sitten hintaa reippaammin. Silmämääräisesti ja omin korvin en eroa huomannut. Elektronikkakin on ainakin tuotetietojen mukaan sama.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
faq1
06.11.2023 13:56:10 (muokattu 06.11.2023 13:59:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyttärellä on noin 470 euron Takamine. Luultavasti, kunhan kuulee minun soitinta niin alkaa haluamaan samoja soundeja.
 
Ootko Iivana-80 (tai joku muu) verrannut näitä noin 1200 euron Yamahoita muihin saman hintaluokan tai hieman halvempiin kokopuisiin kitaroihin? Onko eroja? Onko jäänyt joku malli mieleen, jota voisi suositella?
 
Youtubessa on paljon vertailuja, mutta se kyllä tasapäistää kitarat siten että ei oikein saa eroista kunnolla selvää. Ainoa tapa loppu viimeksi että menee kokeilemaan.
 
Iiwana-80
06.11.2023 14:29:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Ootko Iivana-80 (tai joku muu) verrannut näitä noin 1200 euron Yamahoita muihin saman hintaluokan tai hieman halvempiin kokopuisiin kitaroihin? Onko eroja? Onko jäänyt joku malli mieleen, jota voisi suositella?
 
En varsinaisesti ole testaillut. Nykyään on aika huonostikin kauppojen hyllyillä noita keskitason ja siitä ylöspäin kitaroita. Mutta olen aika tarkkaan katsellut ja kuunnellut J.P. Cormierin videot ja niiden perustella pystyy vähän muodostamaan omaa käsitystä https://www.youtube.com/@JPCormier/videos Cormier on kanadalainen pitkän linjan muusikko ja tekee hyviä videoita, joissa testailee erilaisia soittimia. Yamaha fanihan hän on, mutta arvostaa tietysti muitakin paremman luokan soittimia.
 
Niin ja jos lapselle kitaraa katselee, niin kopan koko on tietysti yksi johon pitää kiinnittää huomiota.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «