Aihe: Nylonkielisen soundi ? | 1 |
---|
Matoleka 05.06.2021 00:53:05 (muokattu 05.06.2021 01:04:09) | |
|
Henkilökohtaisesti tykkään nylonkielisen akkarin äänestä tietynlaisessa musiikissa, vaikka perinteisellä classisella, leveä kaulaisella kitaralla en tykkääkkään (olipas sanahirviö) soittaa. Todella outo kapeaan teräskieliseen tottuneena. Olen kuitenkin päättänyt ostaa 'naikkarin' koska niitäkin saa alle 50mm kaulalla ja kokeilla jos sellaisen kanssa pääsisi sinuiksi. Kysymys kuuluukin. Millaisella kitara / kieli yhdistelmällä saa aikaiseksi sellaisen hieman särähtävän (pärisevä??), nasaalin jopa nauha särinään (fret puzz) verrattavissa olevan soundin nylonkieliseen akustiseen kitaraan? Vähän kuin vaihtaisi sähkökitaralla tallamikistä- kaulamikkiin ja polkaisi särön päälle. Tiedän. Kuulostaa oudolta mutta kuuntele (jos et ole jo kuunnellut/tiedä) vaikka Queen, Innuendo biisin akustinen kitarasoolo, niin tiedät mitä tarkoitan. Soundi ei ole "puhdas" vaan sopivan rosoinen. Lähteekö kyseinen ääni tietynlaisesta kitarasta, kielistä vai saadaanko se aikaan efekteillä? Vai kaikkien näiden yhdistelmällä? Vai onko se vaan siellä sormissä se ääni? :) -säätö ei lopu koskaan |
|
Piti oikein kuunnella biisi.... Oli siinä joku viive/modulaatio -efektikin, mutta "särinää" löytyi minusta lähinnä flamenco-tyylisissä pätkissä ja se vaatii ainakin ne sormet, joilla saa harjattua kieliä aika pontevasti. |
|
Just sitä flamenco osuuden soundia tässä haetaan. Löysin videon jossa kuuluu hyvin tämä mitä haen .Eli onko vastaus roundback-tyylisessä nylonkielisessä kitarassa vai pystyykö samaan ns. perinteisellä akustisella. Kaikki ei varmasti tykkää tuon tyylisestä soundista mutta itselleli juuri tuo on se mitä haen. https://youtu.be/8QJiurgXOfY -säätö ei lopu koskaan |
|
Nailonkielet ja kielet tarpeeksi lähelle otelautaa, niin soundi tulee helposti. Queenin innuendo nailon flamenko osuuden kitarasoundi ei ole minusta hyvä, vaan ihan kuin piezon kautta nauhoitettu, kun siinä on niitä sivuääniä, jotka itse liitän siihen. Perinteisesti nailonkielisissä on kielet melko korkealla, kun haetaan sitä puhdasta kielen värähtelyä ja soittaminen vaatii erilaista sormivoimaa/-tekniikkaa. |
Matoleka 07.06.2021 06:02:29 (muokattu 07.06.2021 06:05:40) | |
|
Eli en ollut kaukana arvailujeni kanssa. Jotenkin päättelin että osa soundista voi todellakin tulla siitä, että kielet särähtävät hieman epäpuhtaasti nauhoihin. Ja selkeästi tämä korostuu mitä alempanta soitetaan jolloin kielet resonoivat kaikista voimakkaimmin. Piezomikki varmasti vielä lisää efektiä jos sellainen on käytössä. Tälläinen kitarasoundi jakaa varmasti mielipiteitä, enkä usko kuuluvani siinä suhteessa enemmistöön. Mutta tuskin kuitenkaan ainut joka siitä pitää. :) -säätö ei lopu koskaan |
|
Jotain sukua tuolle on varmaan näppäilytyyli, jossa kieltä tai useampaa kiskaistaan ylöspäin niin, että se ainakin aluksi rämähtää nauhoihin. |
|
perttime: Jotain sukua tuolle on varmaan näppäilytyyli, jossa kieltä tai useampaa kiskaistaan ylöspäin niin, että se ainakin aluksi rämähtää nauhoihin. Ymmärtääkseni flamencossa soitetaan aika paljon ikään kuin kynnet edellä, eli päinvastoin kuin normaalinäppäilyssä: peukalo lyö ylöspäin, muut sormet viuhkana alaspäin. Kun flamencosoittajalla on usein paksulti lakatut kynnet (tai tekokynnet), soundi on melkein lähempänä sormiplektroja kuin sormia. (En tiedä miten toimisi pitämällä sormiplektroja kynsien puolella: kävin aikoinaan parilla tunnilla kiinalaisen pipa-luutun kanssa, ja opettaja teki minulle sen kanssa käytetyt plektrat jostakin läpinäkyvästä muovista, jotka sitten teipattiin kynsien päälle. Periaatteessa samankaltainen tekniikka kuin flamencossa.) Korjatkaa te jotka tiedätte paremmin. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
Tässähän se on selitetty videon muodossa. Good buzz and bad buzz :) https://youtu.be/S_VOdV0LfqU -säätö ei lopu koskaan |
|
Itse naikkarin ammattilaisena niin soittajana kuin soitinkorjaajana suosittelen tämmöistä: flamencokitara tai seetrikantinen, nopeasti syttyvä klassinen matalalla actionilla ja normaali- tai light tension kielet. Klassisen nailonkielisen normaali action on 6. kieli XII asema 3,5-4,0 mm / 1. kieli 3,0-4,0 mm elikkä 1. kieli n. 0,5 mm matalammalla kuin 6. kieli. Siitä sitten vähennät n. 1,0 mm niin alkaa löytymään hakemasi soundi. Paras tietysti olisi, että nauhat on hyvässä kunnossa, jotta särrää samalla tavalla joka kohdasta. Yläsatulan kielihahlot viilattuna aivan samalla tavalla kuin ns. normaaliactionissa. Ei edes tarvitse vedellä kieliä kannesta poispäin vaan ihan normaalisti soittaa siten että kielet pyritään saamaan värähtelemään kannen suuntaisesti. Silloin matalasta actionista johtuen särinää tule juuri sopivasti hyvälläkin tekniikalla soitettaessa. |
|
Itse olen opetellut soittamaan tekokynsien kanssa. Ei se vaikeaa loppujen lopuksi ole kuin vain harjoittelee tarpeeksi. :=) Täältäkin löytyy vinkkejä harjoitteluun https://www.tekokynnet.fi/oppaat/in … rumenttien-soittaminen-tekokynsilla Frendit ovat kyllä ihmetelleet miksi ihmeessä haluan pitää tekokynsiä... :D |
pappasfin 22.09.2023 17:44:39 (muokattu 24.09.2023 15:40:50) | |
|
Matoleka: Just sitä flamenco osuuden soundia tässä haetaan. Löysin videon jossa kuuluu hyvin tämä mitä haen .Eli onko vastaus roundback-tyylisessä nylonkielisessä kitarassa vai pystyykö samaan ns. perinteisellä akustisella. Kaikki ei varmasti tykkää tuon tyylisestä soundista mutta itselleli juuri tuo on se mitä haen. https://youtu.be/8QJiurgXOfY Kyllä flamenco tyylinen soitto on ihan hyvän kuulloista, samoin perus klasarisoitto. Snappy soundi on ihan kiva mun mielestä, siinä se menee yhtä kivasti kuin perus klassinen soundi. Itse soittelin aikaisemmin enemmän sormenpäiden nahoilla (selvästi pehmeämpi sointi), olen kokeillut muutamia sormiplektroja mutta eivät ainakaan mulla istu siten, että niistä tykkäisin joten nykyisin olen kasvattanut kynnet ja niillä yritän nyt saada jotain aikaiseksi, tosin nyt leikkasin niitä taas lyhkäiseksi ;D Sitten olen soitellut tuota mun nylonkielistä Yamaha NCX 900 FM kitaraa normiplektralla myös. Tuo snappy soundi tulee parhaiten jos soittelee kynsillä, plekulla ja sellaisella vähän reilummalla tatsilla. Itse en flamenco-tyylistä ole soitellut mutta kylläkin suht terävällä snappy-soundilla (kynnet, pleku välineinä, reilumpi tatsi ja ainakin delay ja reverbi antaa ihan kivan säväyksen soundiin). Alla yksi näyte vaan snappy-soundista (tausta on DT:n kappale, johon tykkäsin lisätä omaa improvisaatiota mukaan ja perään on pianon kanssa sitten samalla kitaralla perus-soundia. En ole mikään ihme soittelija ja ihan vaan kotona omaksi huviksi. https://www.dropbox.com/scl/fi/fn4q … lkey=uic8bv0xbs37y8l8syz57a9n8&dl=0 Ääninäytteen soittokamat: Yamaha NCX900 FM elektroakustinen nylonkielinen (cutaway) Boss GT10 Scarlett äänikortti DAW muistaakseni protools Ketju Kitara normi piuhalla - Boss GT10 - Scarlett äänikortti - Protari ja siitä äänitys suoraan ilman jälkikäsittelyjä. PappaSFin |
pappasfin 22.09.2023 17:53:22 (muokattu 24.09.2023 15:42:22) | |
|
Seagler99: Itse olen opetellut soittamaan tekokynsien kanssa. Ei se vaikeaa loppujen lopuksi ole kuin vain harjoittelee tarpeeksi. :=) Täältäkin löytyy vinkkejä harjoitteluun https://www.tekokynnet.fi/oppaat/in … rumenttien-soittaminen-tekokynsilla Frendit ovat kyllä ihmetelleet miksi ihmeessä haluan pitää tekokynsiä... :D Nykyisin yritän soitella vähän omilla kynsillä, mutta en kasvata niitä pitkiksi. Olen yrittänyt myös erilaisia sormiplekuja mutta eivät vaan istu minulle. Aikaisemmin pelkillä sormenpäiven nahoilla soitellut. PappaSFin |
pappasfin 22.09.2023 17:55:57 (muokattu 24.09.2023 15:42:49) | |
|
VegaLeyffinen: Itse naikkarin ammattilaisena niin soittajana kuin soitinkorjaajana suosittelen tämmöistä: flamencokitara tai seetrikantinen, nopeasti syttyvä klassinen matalalla actionilla ja normaali- tai light tension kielet. Klassisen nailonkielisen normaali action on 6. kieli XII asema 3,5-4,0 mm / 1. kieli 3,0-4,0 mm elikkä 1. kieli n. 0,5 mm matalammalla kuin 6. kieli. Siitä sitten vähennät n. 1,0 mm niin alkaa löytymään hakemasi soundi. Paras tietysti olisi, että nauhat on hyvässä kunnossa, jotta särrää samalla tavalla joka kohdasta. Yläsatulan kielihahlot viilattuna aivan samalla tavalla kuin ns. normaaliactionissa. Ei edes tarvitse vedellä kieliä kannesta poispäin vaan ihan normaalisti soittaa siten että kielet pyritään saamaan värähtelemään kannen suuntaisesti. Silloin matalasta actionista johtuen särinää tule juuri sopivasti hyvälläkin tekniikalla soitettaessa. Tämä on kyllä hyvä pointti jos haluaa sitä flamenco tyylistä, ehkä kivempi soittaakin matalammalla actionilla ja tulee sopivasti sitä "pehmeää napsua". PappaSFin |
|
Mulla oli aikoinaan musta Yamaha C40, ja siinä oli aivan erilainen tatsi kuin perinteisen värisissä. Kuuluukohan se asiaan, vai olikohan se vain sattumaa? Tatsi oli niin kuin flamenco-kitarassa, hyvin kevytsoittoinen oli ja jos vähänkin rankemmalla tatsilla näppäili, niin rämisi oikein kunnolla. Ei noissa mustien kitaroiden esittelyteksteissä kyllä mitään mainita, että niissä kuuluisi olla muuta eroa puunväriseen verrattuna kuin väri. Vaan mitenkähän lienee. |
|
Matoleka: Just sitä flamenco osuuden soundia tässä haetaan. Löysin videon jossa kuuluu hyvin tämä mitä haen .Eli onko vastaus roundback-tyylisessä nylonkielisessä kitarassa vai pystyykö samaan ns. perinteisellä akustisella. Kaikki ei varmasti tykkää tuon tyylisestä soundista mutta itselleli juuri tuo on se mitä haen. https://youtu.be/8QJiurgXOfY Lyhyilläkin kynsillä saa saundia aikaan. Ja muuttelemalla soittotapaa. Flamencon ja klassisen soittotavalla saa revittyä irti kaikkea kivaa. https://www.youtube.com/watch?v=oPd7wMYVYYo |
|
leprechaun: Lyhyilläkin kynsillä saa saundia aikaan. Ja muuttelemalla soittotapaa. Flamencon ja klassisen soittotavalla saa revittyä irti kaikkea kivaa. https://www.youtube.com/watch?v=oPd7wMYVYYo Lyhyesti vielä että tuossa YT:ssä kundi muuttaa soundimaailmaa soittamalla eri kohdissa eri tavoin. Muutos on huomattava. Noin yleisesti soundeista akustisessa, soitetaanko akustisesti vai äänentoiston kautta. Jos käytetään äänentoistoa niin onko mikitys hyvä? Esim nylonTakamineissa mikitys on ollut erinomainen. |
|
Matoleka: Kuulostaa oudolta mutta kuuntele (jos et ole jo kuunnellut/tiedä) vaikka Queen, Innuendo biisin akustinen kitarasoolo, niin tiedät mitä tarkoitan. Steve Howe soittaa Queenin Innuendossa Gibson Chet Atkins -kitaralla, kuten seuraavasta haastattelusta käy ilmi: https://brianmay.com/queen-news/que … res/2022/06/on-the-spot-steve-howe/ |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|