Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Osto-opas akustisille kitaroille
1 2 3 4 5 6 7 8
Rozamor
21.06.2018 20:05:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti kaikki ei ole jo juhannuksen vietossa...!
Vähän neuvoa kaipailisin. Ostin just Thomannilta Ortega merkkisen 7/8-kitaran, kun aattelin että pienikätisenä sellainen sopisi mulle paremmin. Eilen ja tänään olen sitä kokeillut ja ihmetellyt kun alimmat kielet soi kumman säröisesti ja 1. nauhalla soitettavia nuotteja en saa millään soimaan puhtaasti. Kun olen soittanut vasta n. 2 v, ensimmäiseksi tulee ajatus, että vika olis minussa... Mut jospa tämä 200 euron kitara onkin susi?
Montako "mahdollisuutta" uudelle kitaralle pitää antaa ennen kuin luovuttaa? Vai pitäiskö vain luottaa siihen "gut feelingiin" että jos ei tunnu heti alkuun hyvältä, niin tokko se tästä paraneekaan?
 
(P. S. Varsinainen soittimeni on ukulele, eli mun kitaraongelmat liittyy yleensä aina tuohon soittimen isoon kokoon.)
 
tuskiz
21.06.2018 23:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa tyypilliseltä 200 euron akustisen kitaran ongelmalta. Jos kitara on muuten kivanoloinen ja tuntuu sopivalta itsellesi, vie se soitinkorjaajalle huoltoon niin laittaa sen kuntoon, maksanee noin 50-100 euroa riippuen mitä kitaralle pitää tehdä.
 
Muussa tapauksessa reklamoi Thomannille takaisin niin antavat ehkä paremman tilalle tai vastaavasti rahat takaisin.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Kipponi
22.06.2018 00:01:54 (muokattu 22.06.2018 00:02:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa katsoa myös oikea vireys. Yleensä tuo särinä johtuu, että ylä-satulan kieliurat on viilattu liian matalaksi tai leveäksi jolloin kieli pääsee liikkumaan sivuttain.
Näkemättä tässä nyt mahdoton sanoa varmaksi mitään. Korjaajalle.
 
Rahan syntyminen teknisesti tapahtuu niin, että Keskuspankin taseen molemmille puolille varoihin ja velkoihin lisätään sama summa ja simsalabim. Rahaa luotiin tyhjästä. Ei tarvitse setelikoneita ;).
Rozamor
22.06.2018 00:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Onhan tää nätti ja kiva kitara kaikin puolin, mutta soitinkorjaamoa ei ole lähitienoilla F-musiikin kielisoitinverstas olis lähin, mutta vaatis paketin lähettämistä, enkä tiedä kannattaisko tätä lähteä fiksaamaan 50-100 euron edestä!
(Mun 2 normaalikokoista kitaraa maksoi vähemmän kuin tämä, eikä niillä ole tällaista ongelmaa. Ei mitään häikkää soinnissa ja vireessä, ovat vaan mulle liian isoja...)
 
Ja se oli kyllä ihan oikeaan osunut arvaus, että kielet liikkuvat sivusuuntaan! Huomasin sen kyllä itsekin, mutta en tajunnut että siitä tää johtuis. Eli kyllä tää vaatis tosiaan vähän isompaa remonttia.
Eli taidan palauttaa Thomannille. Olishan se pitänyt arvata, että kun tää oli jo kerran palautettu ("pieniä käytön merkkejä"), niin oli kai siihen palautukseen joku syy...!
7/8-kokoisten kitaroiden valikoima ei ole Thomannilla kovin huikea, joten nyt vissiin vain pyydän rahat takaisin ja yritän pärjätä isojen kitaroiden kanssa.
 
Rozamor
27.06.2018 01:40:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä ketä nyt kiinnostaa, mut kerronpa kuitenkin, miten kävi tämän 7/8 Ortegan kanssa... Pari päivää soittelin, sormet kipeinä, yrittäen sulkea pois sen vaihtoehdon, että vika olis minussa ja mun sormissa... Mutta kun kaksi muuta kitaraa soi paremmin (vaikka ne on halvempia ja loogisesti ajatellen siis huonompia...!) Kävin läpi kaikki netistä löytämäni neuvot, mutta totesin että ei minusta ole sellaisiin korjausyritelmiin. Jos olis ollut joku kitarapaja lähitienoilla, olisin oikopäätä mennyt pyytämään korjausarvion.
Eli palautukseen se sitten lopulta lähti. Mietityttää vain että mitä ko. nettikauppa tällä palautetulla soittimella nyt tekee. Laittavatko sen uudelleen myyntiin alennuksella ja maininnalla "slight traces of use"? (Koska näinhän minäkin sen ostin, kuvitellen tyhmänä, että edellinen asiakas ei ehkä ollut tykännyt väristä tai jostain muusta detaljista...).
No niin, vahingosta viisastuu...!
Sikäli harmittaa, ettei mulle ei näiden särinäongelmien takia oikein varsinaisesti valjennut, olisko 7/8-koko merkittävästi auttanut mua soittamaan paremmin. Mut luultavasti ei...!
 
tuskiz
27.06.2018 14:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa mennä tosiaan uudelleen myyntiin B-stock tuotteena. Ei Thomann noille palautetuille viitsi tehdä mitään erikoisempaa, edes tarkempaa kuvausta eivät tarjoa sekä kuvia eivät ota mistään säätötoimista puhumattakaan.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Rozamor
29.06.2018 01:01:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm. Tosi kurjaa seuraavalle hyväuskoiselle ostajalle...!
 
ATS-406
02.05.2019 15:51:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rozamor: Hmm. Tosi kurjaa seuraavalle hyväuskoiselle ostajalle...!
 
Kyll mää olisin tuon säätänyt soittokuntoon!
 
T. Arto
 
12-strings
mitr
02.11.2019 14:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

14v tyttö tahtoisi kitaran. Ei ole siis koskaan soitellut kitaralla.
Ostaisitteko thomanin vai gear4music mallin
https://m.thomann.de/fi/harley_bent … rngitarre.htm?o=7&search=1572696065
 
https://www.gear4music.fi/fi/Kitara … tic-Guitar-by-Gear4music-Black/1IFN
 
73nd3r
02.11.2019 20:15:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitr: 14v tyttö tahtoisi kitaran. Ei ole siis koskaan soitellut kitaralla.
 
Aika äärimmäisen tärkeää olis, että joku jolla on jonkinverran kokemusta kitaroista ja soittamisesta testais ja parhaassa tapauksessa säätäiskin sen kitaran, kun on melko todennäköistä että et sijoita noin kitaran hintaa ammattilaisen tekemään perussäätöön.
 
Ja alta satasella saa sitten alta satasen tason kitaran, ihan merkistä riippumatta. Testiin: soiko kevyellä kosketuksella, soiko vireessä , onko muuten mieleinen. Soundin nyanssit saa odottaa seuraaviin kitaroihin, jos soittointo jatkuu.
 
Noista kahdesta tuo HB, ihan sen takia että thomannista on pelkästään hyviä kokemuksia palautus/vaihto/yms hommien suhteen. Testaukseen, ja jos ei sovi käteen tai ei soi kunnolla niin takaisin kauppaan.
 
iec
18.12.2019 12:14:07 (muokattu 18.12.2019 12:16:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitr: 14v tyttö tahtoisi kitaran. Ei ole siis koskaan soitellut kitaralla.
Ostaisitteko thomanin vai gear4music mallin
https://m.thomann.de/fi/harley_bent … rngitarre.htm?o=7&search=1572696065
 
https://www.gear4music.fi/fi/Kitara … tic-Guitar-by-Gear4music-Black/1IFN

 
Kaikki kitarat ovat yksilöitä, mutta halvoissa luottaisin Yamahaan. Yamahalla on kuitenkin jonkinlainen laadunvalvonta myös edullisimmissa malleissa, eli todennäköisyys saada kohtuullinen halpa kitara on aika hyvä.
 
Vaikkapa tämä: https://www.thomann.de/fi/yamaha_f310_tbs_westerngitarre.htm
 
Mikäli mahdollista, suosittelen ostamaan tuon kitaran sieltä oikeasta liikkeestä, esim F-musiikilta: https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … rat/yamahateraskielinen-kitara-f310 .Tässä tapauksessa on vieläpä samanhintainen kuin Thomannilla.
 
Tämä kyseinen Yamahan malli on 25" skaalalla, mikä on siis puoli tuumaa lyhyempi kuin perinteinen teräskielinen tyypillisesti. Se tarkoittaa, että samalla kielipaksuudella lyhyempiskaalainen on todennäköisesti vähän helpposoittoisempi, sillä ei tarvitse painaa niin lujaa sillä otelautakädellä kieliä nauhoihin.
 
Vastaavaa kitaraa löytyy myös käytettynä paljon. Hyvällä tuurilla löytyy hyvin soiva ja hyvissä säädöissä oleva kitara. Hintaluokka on noin 60-100 euroa käytettynä.
 
Jos katselet noita halpoja kitaroita, niin suosittelen pysymään erossa Axesmith ja Williams-merkkisistä kitaroista ja myöskin Clas Ohlsonin myymistä kitaroista. Niistä ei tule kuin paha mieli (Näitä olen silloin tällöin testaillut Verkkokauppa.comissa yms myymälöissä.) Harley Bentonkin on todennäköisesti parempi valinta.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Pine Head
07.02.2021 07:50:07 (muokattu 07.02.2021 08:05:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos katselet noita halpoja kitaroita, niin suosittelen pysymään erossa Axesmith ja Williams-merkkisistä kitaroista ja myöskin Clas Ohlsonin myymistä kitaroista. Niistä ei tule kuin paha mieli.
 
Mikä niissä niin huonoa on?
 
Itse harkitsen nyt tällaista:
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … assinen-akustinen-kitara/lisatiedot
 
Tuo maksaakin sen verran vähän, ettei harmita jos sille sattuu jotain.
 
iec
07.02.2021 18:24:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: Mikä niissä niin huonoa on?
 
Itse harkitsen nyt tällaista:
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … assinen-akustinen-kitara/lisatiedot
 
Tuo maksaakin sen verran vähän, ettei harmita jos sille sattuu jotain.

 
Huonoa noissa markettien yms verkkokauppojen halppiskitaroissa on tyypillisesti:
-Satula (urat viimeistelty surkeasti, kielet satulan kohdalla liian korkealla tai sekä että)
-Nauhatyö ( päät törröttävät ja repivät naarmuja sormiin, osa nauhoista ei kunnolla paikoillaan jolloin särinöitä)
-kaula (kiero johonkin suuntaan joko propellilla tai sitten reliefiä liikaa tai liian vähän, tai kaularauta ei säädä kaulaa oikeasta kohtaa.) Toki nylonkielisessä on harvoin kaularautaa millä voisi säätää.
-Sointi (honottaa tai resonoi jostakin kummasti)
-Kielet liian korkealla (tallapala vaatii hiomista)
 
Hyvällä tuurilla saat kohtalaisesti soitettavan kitaran , mutta huonolla tuurilla lähes jokainen noista yllämainituista asioista on pielessä. Jollain Yamahalla, Hohnerilla tai Ibanezillä nuo on edes sinnepäin heti lähtiessä. Toki yksilöitä ne kaikki on, mutta laadukkaammilla merkeillä nuo on todennäköisemmin kunnossa.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Pine Head
10.02.2021 06:40:32 (muokattu 10.02.2021 07:33:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, taidan unohtaa nuo Axesmithit yms. Kun ei niistä löydy edes netistä mitään tietoa, niin aika epäilyttäviä.
 
Entäs tämä sitten: Epiphone Pro-1 Classic?
 
Onko mitään sanottavaa ko. kitarasta? Itselläni on aiempaa kokemusta ainoastaan Yamahan ja Fenderin akustisista. Tuollainen olisi kuitenkin tarjolla, ja mietin kannattaisiko hommata. Siis jos verrataan vaikka Yamahan klassiseen C-40 malliin, niin kumpi on ''parempi''?
 
Kipponi
10.02.2021 10:42:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: Ok, taidan unohtaa nuo Axesmithit yms. Kun ei niistä löydy edes netistä mitään tietoa, niin aika epäilyttäviä.
 
Entäs tämä sitten: Epiphone Pro-1 Classic?
 
Onko mitään sanottavaa ko. kitarasta? Itselläni on aiempaa kokemusta ainoastaan Yamahan ja Fenderin akustisista. Tuollainen olisi kuitenkin tarjolla, ja mietin kannattaisiko hommata. Siis jos verrataan vaikka Yamahan klassiseen C-40 malliin, niin kumpi on ''parempi''?

Tuossa hintaluokassa Yammu C-40 on eniten myyty maailmassa.
Se kertoo jotain.
Ehkä kuitenkin tuo Epiphone teräskielisenä. Jammun leveä kaula vaatii erilaista soittotekniikkaa ja pitkät sormet.
Riippuu myös mitä musiikkia soittaa nylon tai teräskielinen?
Nylonkielisenä Yamaha noista kahdesta. Laatu on hyvä.
Itellä Yamaha CG122MS kokopuukannella, jos rahaa niin kokopuukansi.
Sivut ja pohja voi olla laminoidut ne ei hirveästi soundia huononna.
Oma Yamaha kävi ammattilaisen säädöissä, tehdassäädöt oli kielet aika korkealla mulle. Basso E 4mm ohut e 3.5mm.
Nyt on 3.5mm ja 3.2mm. Kopsasin maailmankuulun Tatjanan kitaran säädöt. Nyt on melko helpposoittoinen.
 
Talousasioiden (diletantti positiivisessa mielessä) homekoira.
Pine Head
10.02.2021 15:36:35 (muokattu 10.02.2021 15:38:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hakusessa olisi nimenomaan nailonkielinen. Ja Yamaha C-40 olen jo kyllästynyt, koska minulla on ollut niitä puolisenkymmentä kipaletta vuosien varrella. Olisi jo aika kokeilla jotain uutta. Tuossa Epiphonessa on kuulemma tavallista ohuempi kaula. Se olisi plussaa. Koska olen kuitenkin periaatteessa ''sähkökitaristi'', joka nyt vaan haluaisi soittaa tällä hetkellä nailonkielistä.
 
iec
10.02.2021 18:06:01 (muokattu 10.02.2021 18:10:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: Hakusessa olisi nimenomaan nailonkielinen. Ja Yamaha C-40 olen jo kyllästynyt, koska minulla on ollut niitä puolisenkymmentä kipaletta vuosien varrella. Olisi jo aika kokeilla jotain uutta. Tuossa Epiphonessa on kuulemma tavallista ohuempi kaula. Se olisi plussaa. Koska olen kuitenkin periaatteessa ''sähkökitaristi'', joka nyt vaan haluaisi soittaa tällä hetkellä nailonkielistä.
 
Tuosta voi vähän tutkailla mitä eroja on klassisissa kitaroissa: https://kitarablogi.com/2016/12/12/ … mmenen-edullista-klassista-kitaraa/
 
Hintaluokka on yli 250 euroa. Näiltä samoilta valmistajilta löytyy halvempiakin malleja, joissa on sitten tehty kompromisseja eri asioiden suhteen. Testatuissa oli kaikissa kokopuinen kansi. Tuosta kun tiputetaan alempaan hintaryhmään, on niissä yleensä laminaattikansi. Esim vaikka Yammun C40.
 
Minulle on tullut sellainen käsitys oman kokemukseni perusteella, että Yamahalla on pikemminkin ohuimmasta päästä se kaulaprofiili verrattuna perinteisempiin valmistajiin.
 
Tuomankin sivuilta voi etsiskellä ainakin kaulan leveyden perusteella klassisia. Paksuutta ei ole yleensä speksattu tarkasti. Löytyy tosiaan 48mm...52mm leveyksiä.
 
Niin.... monesti sekoitetaan leveys-> leveä/kapea (width) ja paksuus->paksu/ohut (depth), kun puhutaan kaulasta. Leveys on satulan leveys kaulan päässä ja paksuus taas on se paljonko materiaalia on otelaudan ja kaulan takaosan välillä siinä noin 1. Nauhan paikkeilla.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kipponi
10.02.2021 18:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: Hakusessa olisi nimenomaan nailonkielinen. Ja Yamaha C-40 olen jo kyllästynyt, koska minulla on ollut niitä puolisenkymmentä kipaletta vuosien varrella. Olisi jo aika kokeilla jotain uutta. Tuossa Epiphonessa on kuulemma tavallista ohuempi kaula. Se olisi plussaa. Koska olen kuitenkin periaatteessa ''sähkökitaristi'', joka nyt vaan haluaisi soittaa tällä hetkellä nailonkielistä.
Jaa no sitten joku Ibanez nylonkielinen jossa sähkökitaramainen kaula esim. Ibanez AEG50N 255€ tai Ibanez GA35 308€ Thomann.
Itelle kattonut noita myös.
Mikä se budjetti oli sekin ratkaisee?
 
Talousasioiden (diletantti positiivisessa mielessä) homekoira.
LassiLi
09.04.2021 18:47:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt vaihtamassa Harley Benton Delta Blues O kitaraa parempaan ja ajatuksissa olis vaihtaa Yamaha FG-800M. Onko ihan metsään jos ajattelen et vaihdan parempaan ja laadukkaampaan. Tosiaan ihan aloittelija olen. On vaan itsellä mielessä että olis kivempi treenata kun olis hyvät vehkeet. Jos parempia ideoita niin sa ehdotella hinta max 400e
-Lassi
 
Kipponi
09.04.2021 22:07:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LassiLi: Olen nyt vaihtamassa Harley Benton Delta Blues O kitaraa parempaan ja ajatuksissa olis vaihtaa Yamaha FG-800M. Onko ihan metsään jos ajattelen et vaihdan parempaan ja laadukkaampaan. Tosiaan ihan aloittelija olen. On vaan itsellä mielessä että olis kivempi treenata kun olis hyvät vehkeet. Jos parempia ideoita niin sa ehdotella hinta max 400e
-Lassi

Pitääkö olla dreadnought koppainen?
Jos pitää niin esim. Tätä on kehuttu Fender CD-140SCE NAT 333€.
Soololovi ja mikitys on hyvä olla.
 
Jaa toi Harley Benton olikin orchestra koppainen.
Jos siinä koossa pysytään niin esim. Epiphone L-00 studio 311€.
Epiphone on aika pikkukoppanen sopii pienikätiselle lyhyt skaala.
Noissa molemmissa mikitys ja tärkein asia kokopuu kansi.
 
Niin tolla Yamahalla ei voi mennä vikaan, mutta se on dreadnough koppanen eli aika iso ja mikitys puuttuu.
Akustista on ihan erilaista soittaa vahvistimen kautta, joten suosittelen mikitettyä. Jälkiasennus on yleensä pirun kallista jos hyvän mikin haluaa.
Eli +200€+ joku esivahvistin eli kallista.
 
Talousasioiden (diletantti positiivisessa mielessä) homekoira.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «