Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rakennetaanpas bändille valoshow.
1 2 3 4 5 6 7
fifehole
05.12.2003 14:44:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OOKOO, ei tässä mitään. Hyvä että tuli selväksi pointti. Mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mutta välillä tuntuu että "ammattiylpeys" ei anna tilaa muille kuin omille tavoille tehdä mitä nyt sitten ikinä tekekään.
 
Head for an eye
kivi
05.12.2003 17:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OOKOO, ei tässä mitään. Hyvä että tuli selväksi pointti. Mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mutta välillä tuntuu että "ammattiylpeys" ei anna tilaa muille kuin omille tavoille tehdä mitä nyt sitten ikinä tekekään.
 
Tuli vaan mieleen, että jos nyt joku orkesteri päättää tyytyä neljään kanavaan ja ohjaa niillä, sanotaanko vaikka kahdeksaa lyhytnokkaista PAR64-kannua, ei varmaan oo mitenkään tärkeää saada sitä valotiskiä mikserin luo, vaan homma hoituu ihan lavan laidastakin. Jos siis on se autokuski miksaajan ohella erikseen.
 
Kyllähän neljästä vaihtoehdosta näkee, mihin ne osuu.
 
Muuten oon kyllä vähän samaa mieltä, että salin poikki ei kannata viedä verkkojännitteitä, jos erillinen himmenninpakki ja vanha pöydänraato on mahdollista saada lähes samalla rahalla, käytettynä ainakin. Antaa ohjauspulssin matkustaa, siitä on paljon vähemmän vaivaa eikä se sulata omaa letkuaan, vaikka ois kaapeli unohtunut kelalle.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
fifehole
05.12.2003 17:20:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta joka sana, kuitenkin puolustan mainitsemaani kaapelia. Me käytämme sellaista vieläkin, siinä menee 5ch kanavalle sähkö eikä se ole kuin etusormen paksuinen laku samaa kaapelia mitä on teollisuuskäytössä. Eikä sitä pidä laittaakaan yleisön sekaan jos vaan mahdollista mutta se on mahdollista jos ei muuta voi. Ei se niin hyvä ratkaisu ole se vanha signaalipiuhakaan, sillä se menee poikki helposti vaikka buustinkannasta tai korkokengistä.
 
Olen samaa mieltä myös siitä että vanha Pultsari on parempi kuin tuo mainitsemani vilkutin, mutta sen pitikin olla halpa ja simppeli eli yksi palikka. Eikä niitä ohjelmia tarvitse kaikkia käyttää ja liuista voi tehdä scenet itse.
 
Mut hei, niinkuin Sormunen sanoi nämä on mielipiteitä ja paras ratkaisu saattaisi olla pelkät kannut palamassa muutamalla eri värikalvolla.
 
Head for an eye
sormunen
05.12.2003 18:39:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mut hei, niinkuin Sormunen sanoi nämä on mielipiteitä ja paras ratkaisu saattaisi olla pelkät kannut palamassa muutamalla eri värikalvolla.

 
No kerran vielä pitää puuttua, vaikkei enää pitänytkään. Eli:
 
(1) en mä sanonut, että nämä on mielipiteitä vaan, että jokainen tekee niinkuin haluaa.
 
(2) simppeli ei ole synonyymi yhdelle palikalle vaan esimerkiksi tässä tapauksessa (ja monesti muutenkin laitteissa) tasan päinvastoin.
 
(3) jos niitä ohjelmia ei tartte käyttää, niin miksi ihmeesä ne pitää ostaa? Mitä tämä pieneen kuoreen sullottu ohjelmointi, himmennin, liut, näytöt jne jne tekee kestävyydelle ja huollettavuudelle?
 
(4) en kyllä kykene näkemään mitään käytännöllisyyttä siinä, että aluksi viet pöytien ja sohvien ja pattereitten välistä 16A virran parikymppisellä letkulla pääkeskuksesta paikasta A paikkaan B ja sitten samat virrat, mutta jaettuna viuhkalla takaisin paikkaan A ja jätät virtakeskuksen paikkaan B.
 
(5) "kun vanha signaalipiuha" menee rikki, on tarjolla vain ohjausjännitettä ja joka tapauksessa keikka voi jatkua, kun himmentimille ei käy kuinkaan. Tässä on tarjolla 230V ja oikarissa koko systeemi sanoo POKS ynnä on vaarallinen.
 
Kyllähän aina joudutaan viemää jojot lavalta pääsähköistä mikserille, toinen ääneen ja toinen valoon (paitsi esim. Rockdeskille), mutta ne ovat paksua kumia ja ennenkaikkea koko järjestelmän keskus ei ole yleisön joukossa.
 
(6) vielä tämä multikaapeli; siis se oli etusormen paksuinen naru ja siinä kulki viisi kanavaa sähköä? Selitys: siellä ei ole mitään suojia, vai onko? Mä en suosittele sitä käyttämään kuvailemiisi vetoihin. On pakattu paljon pieneen tilaan ja kumia on vähän.
 
Voi olla, että ymmärsin tämän kohdan väärin, mutta se varmaan selvinnee. Oletan, että kyse on socapex-tyyppisestä ratkaisusta, mutta jos niin ei ole, niin joku varmasti valaisee.
 
Kivelle: kyllä kuule ammattihönö veistää valot neljällä kanavalla kevyesti. Tosin silloin niiden kanavien pitäisi olla 10A, tässähän ne olivat 5A. Ja mitä vähemmän mahdollisuuksia, sitä tärkeämpää on nähdä, mitä tekee. No tottakai, autokuskipohjalta kannattaa tehdä lavalta, koska samalla se kundi voi myös tehdä muutakin kuten pitää kuria ja vaihtaa kieliä.
 
En mä oikein osaa enää paremmin selittää.
 
fifehole
06.12.2003 14:56:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä oikein osaa enää paremmin selittää.
 

 
Niimpä, mäkin lopetan omaltaosaltani, mutta hyvä että näistä hommistakin on juttua täällä.
 
Hetiperään kysymys, onko olemassa jotain asiallista kirjallisuutta valotekniikasta?
 
Head for an eye
Moratoria
10.12.2003 10:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollu aikaa lukea näitä edellisiä viestejä mutta kuitenkin. Mä olen suunnitellut mennä lukion jälkeen opiskelemaan teatterikorkeakouluun valo- ja äänisuunnittelulinjaa. Aattelin erikoistua tuohon valoon ja tulikin mieleen kysyä että olisko valosuunnittelijalle kysyntää tällä musa-alalla?
 
Valokaari
10.12.2003 14:53:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aattelin erikoistua tuohon valoon ja tulikin mieleen kysyä että olisko valosuunnittelijalle kysyntää tällä musa-alalla?
 
Ainahan taitavalle töitä löytyy... vähän eri asia että mistä sen koulutus sitten kannattaa hankkia.
 
Jos ajattelit ihan vain mennä räpyttelemään valoja jonkin rockbändin mukaan, niin ehkä VÄS ei ole se paras mahdollinen paikka aloittaa. Yritä vaikka mieluummin opetella sähkön perusasiat ja yrität samalla tutustua muusikoihin.. rohkeasti vaan. Yleensä ne ovat ihan mukavia :)
 
Ehkä siinä sitten jossakin vaiheessa joku bändi tarvitsee keikalleen "teknistä tukea" ja siitä sitten ura alkaa pikkuhiljaa urjeta.
 
Myöskin voit kysellä vaikkapa kesätyöpaikkoja eri ääni- ja valoalan yrityksiltä... tietenkin se sähköpuolen hallinta ei ainakaan haitaksi ole näissäkään hommissa.
 
Tietääkseni noissa oppilaitoksissa keskitytään enemmän noihin teatterialan hommiin ja rokkipuoli jätetään niille, ketkä sitä kehtaavat tehdä... olen aikoinani tehnyt noita keikkoja aika paljonkin ja jos mä totuuden kertoisin, että millä taidoilla siellä aina välillä keikkoja tehdään, niin ette te uskoisi alkuunkaan ;)
Mutta sanotaan, että kesäfestareilla varsinkin voi vastaan tulla melkeinpä ihan mitä vaan.
"Ai sähköt vai? Eiks bändillä oo omaa sähköö mukana?"
 
Niin ja nykyään yritän mahdollisuuksien mukaan pysyä mahdollisimman paljon erossa noista valopuolen touhuista ( okei, aina välillä tulee lipsuttua..)
Että ei se välttämättä ole se paras mahdollinen tapa hankkia leipäänsä; työn henkinen ja fyysinen rasitus on ihan omaa luokkaansa.
 
Ehkä noissa isoissa systeemeissä tuolla suuressa maailmassa voi suunnitteluosasto tosiaankin vain keskittyä suunnittelemaan ja jättää työn varsinaisen toteuttamisen muille... muttä kyllä täällä koti-Suomessa olen itse aikoinani ollut pysyttämässä PA:ta ja rakentamassa valoja ihan samojen ihmisten kanssa, jotka ne ovat suunnitelleetkin.
 
Paljon jäi sanomatta, mutta jatkakoon kokeneemmat neuvomista..
 
Vilhelmus
09.01.2004 12:35:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollu aikaa lukea näitä edellisiä viestejä mutta kuitenkin. Mä olen suunnitellut mennä lukion jälkeen opiskelemaan teatterikorkeakouluun valo- ja äänisuunnittelulinjaa. Aattelin erikoistua tuohon valoon ja tulikin mieleen kysyä että olisko valosuunnittelijalle kysyntää tällä musa-alalla?
 
Hyvä ajatus, mutta varaudu siihen, että Vässiin on ihan hel-ve-tin vaikea päästä.
 
Now he knows his father betrayed, Now his wings turn to ashes to ashes his grave.
Burning Winter The Coveralls
Moratoria
10.01.2004 14:33:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä ajatus, mutta varaudu siihen, että Vässiin on ihan hel-ve-tin vaikea päästä.
 
Ei epäilystäkään...
 
Marzi
14.01.2004 13:52:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän siinä tietysti mitään, jos joku muu roudaa roudarin puolesta. Ole onnellinen, mutta varaudu siihen, että kaikkialla näin ei ole. Toi bändi haluaa tehdä ilmeisesti noin ja se on tietysti OK.
 
Pakko sanoa tähän väliin pieni "näin me tehdään" -juttu. Meillä kaikki teknikot roudaa(3kpl) kimpassa kamat sisään. Sitten minä laitan ensin taustalakanan, mahdolliset lavasteet ja valostandit + lamput pydeen lavalle. Sillä välin ääniheebot pystyttää mikserinsä ja muut releet, muttei lavalle mitään. Sitten pinkataan PA kimpassa. Poppari haluaa joskus auttaa tässä. Emme anna lupaa. :) Sitten meikäläinen kasaa backlinen, rumpali kasaa rumpunsa itse.
 
Tässä vaiheessa ääniköt hyökkää lavalle, vetää monitorit paikalleen, kytkee ne ja mikittää bändin. Samaan aikaan meikälänen hoitaa alustavan ohjelmoinnin tiskillä(groupit ja chaset) Mikityksen jälkeen on soundcheck, jolloin suuntaan etuvalot. Ihan lopuksi suuntaan kaiken muun(kun näkee missä kamat ja ukot on), teippaan muutaman ristin ja viivan lattiaan trikkejä varten ja jos lavan etureuna on ilman aitaa, laitan siihen varoitusteipin. Ja hoidan ohjelmoinnin loppuun viimeiseksi.
 
Sitten syömään ja lepäämään.
Backstagelle n. tunti ennen keikkaa ja töihin.
 
Ennen keikkaa vien kitarat ja bassot lavalle, viritän ne ja laitan aloituskepit piuhan päähän. Kuulokevahvistimet ja kovalevy päälle. Tarkistelen, ettei piuhoissa ole ylimääräisiä mutkia, kaikki piuhat ja spedut toimii ym. Leatherman on usein kovassa käytössä juuri ennen keikkaa kun pitää vielä kiristellä taiteilijoiden kitara- tai bassopotikoita, vaihtaa rikkinäisiä letkuja ym. Tässä vaiheessa voi vähän siivota lavalta ylimääräisiä tuoppeja ym. Tarkastan vielä savukoneen ja kaikki lamput, ettei mitään palavaa ole lamppujen lähellä.(esim popparien soundcheckissä unohtamia vaateita ym.) Lisäksi tsekkaan, että himmentimet ja muut koneet on päällä.
 
Tämän jälkeen monitoriukko tuo juomat ja pyyhkeet ja tarkistaa piuhoituksen(laulumikit ja monitorit ym. mihin yleisö pääsee käsiksi.)
 
Sitten tsekkaan vielä tiskillä, että kaikki toimii sieltä päästä. Seuraava homma on varmistaa, että popparit pääsee lavalle jostain. Ei saa olettaa, että poppari osaa itse lavalle. Kun niin olettaa, niin joku tekee heti Spinal Tapit. Baari kun näyttää soundchekissä usein ihan erilaiselta. :)
 
Kaikkeen tähän pre-gig -aktiviteettiin menee n. 20-30 minuuttia.
Kun kaikki on paikoillaan lavan läheisyydessä on aika aloittaa keikka. Alkunauha pyörähtää.
 
Keikan loputtua laitan valotiskin kuljetuskuntoon, samoin tekee miksaaja omille vermeilleen. Uskomaton määrä tuoppeja löytyy mikserin kannelta heti jos sen jättää siihen normaaliasennossa.
 
Lavalta kerään ensin JUOMAT(Ihan ensin kannattaa aina kerätä vedet, siiderit ja oluet ym. pois lavalta. Voi sitä sotkua muuten...)sitten bassot ja kitarat veke, laitan backlinen ja irtokannut nippuun ja vedän kaikki valopiuhat pois mitkä pystyy. Popparit komennetaan tylyin lausahduksin pois lavalta jos sinne yrittävät. "tulisin roudaamaan" -kommentti takoittaa oikeasti "olen niin jurrissa, että en tajua tekeväni anti-rock -kliimaksia tässä hyöriessäni". Päästä poppari pahasta, älä päästä sitä töihin keikan jälkeen. Se luultavasti on vain tiellä ja kaataa kaljaa tai kamat johonkin.
 
Ääniukot hyörii lavalta ensin mikit pois, sitten mikkipiuhat ja lopuksi kaiken mihin ylettyvät. PA jää usein pystyyn odottamaan aamua. Sitä ku on epäkohteliasta laskea ihmisten niskaan.
 
Joku hoitaa liksan, mikäli se on käteislaskutuksella. Tämä tehdään mieluusti ennen juominkien aloittamista. Ja pitää muistaa iitellä ja olla kohteliaskin. Muistuupa mieleen vanhojen setien tarina, jossa 30 donaa mummonmarkkaa keikkaliksaa oli hukassa. Löytyi sitten jostain keikkabussin ihmemestasta parin viikon päästä mihin solisti oli liksan tunkenut. Plexithän se oli, tottakai.
 
Ilta päättyy siihen, että kamat on nipussa aamuroudausta varten. Sitten ehtii ehkä vetäistä muutaman oluen itsekin ja voi painella vaikka mahdolliseen yösaunaan.
 
Aamujumpan aikaan otetaan pa alas, sitten mahdolliset telineillä seisovat lamput ja katossa kiikkuvat kaapelit ja pusketaan setti autoon. Poppari haluaa joskus auttaa tässä. Älä anna sille lupaa siihen.
 
Talon jengi kiitellään, vaikkei olisi kiittelemistäkään. Fiksuus ei maksa mitään.
 
Thank you Cleveland! Ja matka jatkuu kohti uusia seikkailuja.
 
Pidän ääntä, olen.
Joni K.
19.01.2004 10:30:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee OT mutta menköön...
 
Joku hoitaa liksan, mikäli se on käteislaskutuksella. Tämä tehdään mieluusti ennen juominkien aloittamista.
 
Erikoista että teillä on muuten noinkin tarkkaan mietitty työjärjestys eli kuka tekee ja mitä tekee mutta liksat "hoitaa joku". Erikoista.
 
Talon jengi kiitellään, vaikkei olisi kiittelemistäkään.
 
Minkä ihmeen takia? Jos talon hlökunnan toiminnassa on ollut jotain parantamisen varaa, miksi ette kerro sitä heille? Mistä kuvittelet että he muuten muuttaisivat tapojaan. Rakentava keskustelu, se on kaiken a&o.
 
Asenteestasi paistaa muutenkin nuori innokkuus mutta muista että ilman sitä "popparia" sinulla ei olisi töitä. Kunnioitusta sille saralle.
 
Marzi
19.01.2004 12:01:06 (muokattu 19.01.2004 16:29:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erikoista että teillä on muuten noinkin tarkkaan mietitty työjärjestys eli kuka tekee ja mitä tekee mutta liksat "hoitaa joku". Erikoista.
 
Joku tekniikasta. Kuka sattuu ehtimään. Mitäs kummaa tuossa on. Ja tuo työjärjestys nyt ei ole mitenkään tarkka, se on vaan käytännöllinen ja ajan kanssa muotoutunut. Esim. monitoriukon toimittamat juomat ja pyyhkeet kulkeutuu sinne hänen mukanaan siksi, että hän on yleensä viimeinen, joka lavalla käy ennen bändiä. Kaikilla on oma selkee tonttinsa ja juttunsa, ei pyöritä muiden tiellä vaan tehään kimpassa ja hommat sujuu jouhevasti. JA kun tekee samalla sakilla kymmeniä vetoja, niin tietty rutiini tuohon tekemiseen tulee väkisinkin. Jos ei tulisi olisin huolestunut.
 
Jos talon hlökunnan toiminnassa on ollut jotain parantamisen varaa, miksi ette kerro sitä heille? Mistä kuvittelet että he muuten muuttaisivat tapojaan. Rakentava keskustelu, se on kaiken a&o.
 
Tottakai kerrotaan jos on aihetta. järjestelyt, järjestysmiehet ja kaikki mahdollinen saa palautetta jos sitä pitää antaa. Mutta pelkästään se, että talon väki on koppavaa ei riitä syyksi, ettei sano kiitosta lähtiessä. Monelle tuntuu riittävän. Fiksuus ei maksa mitään, mutta sen puute voi tulla kalliiksi.
 
Asenteestasi paistaa muutenkin nuori innokkuus
 
Joo joo. Mikäs sille mahtaa, että on nuori. Innokkuus on eri asia kuin tahto tehdä duuninsa hyvin. Popparilla pitää olla hyvä olo, sillon se soittaa hyvin ja keikat sujuu.
 
mutta muista että ilman sitä "popparia" sinulla ei olisi töitä. Kunnioitusta sille saralle.
 
Kunnioitusta popparille? Hemmetti, sen eteenhän niitä töitä tehdään, että poppari saa keskittyä keikkaansa ja hoitaa sen hyvin. Muu hoidetaan sille sen puolesta. Mitä sä oikein kuvittelet? Että halveksin popparia? Ei tod! sehän sen liksan maksaa ja tuo meetvurstin pöytään. Ääni/valopuoli on palveluala, siihen kuuluu oleellisesti PALVELU. Ja sitähän se on kun sanoo popparille, että menes sinä kuule kahville, mie hoian. Vai miten sä asian käsität?
 
Sitäpaitti pieni ylimääräinen homma, jonka tekee itse on yleensä vain helpottava tekijä. Ei pyöri liikaa ukkoja lavalla kerralla ja homma sujuu nopeammin.
 
EDIT: Pikku viilausta juttuun +
 
Sitäpaitti, tuo mun juttu tossa ylempänä minkä kirjoittelin oli ensin vaan kuvaus siitä miten meidän produktiossa toimitaan, mutta sitten siihen tuli vähän tuollaisia omia mielipiteitä siitä, miten hommat voi hoitaa. Esimerkkejähän nää kaikki on, kaikki hoitakoon hommansa miten lystäävät. Mä hoidan tai ainakin yritän hoitaa ne niin, että ne tulee tehtyä, popparilla on hyvä olo keikkareissulla ja se säästyy turhalta työltä. Osa asiaa tossa jäi tarkentamatta muuten ihan vaan väsymisen takia. Ei aina jaksa kirjoittaa kaikkea niin perusteellisesti kuin pitäs. Tarkennuksia multa saa toki aina kysyä jos nyt joku asia sattuu kovasti jäädä mieltä vaivaamaan.
 
Niin ja joo. Siksi mä mielestäni oon siellä tien päällä, että mä teen siellä asioita popparin puolesta. Aika usein se menee niin, että poppari tekee checkin ja vetää keikan ja siihen sopii mun mielestä pyrkiä. Vakitekniikka tuntee bändin yleensä niin hyvin(mun mielestä ainakin pitäisi tuntea), että ei bändiä tarvisi kuin keikan vetämään. Silti monet käyvät checkissä, minä itsekin ollessani lavalla. Se ei johdu luottamuspuolasta oman ryhmäni vakitekniikkaa kohtaan, vaan puhtaasti siitä, että mä haluan olla siellä. Ja oon ottanut bändissäni muutenkin tekniikkavastaavan roolin keikoilla.
 
Jos popparin ei tarvi huolehtia keikalla muusta kuin omasta soitto/showroolistaan niin se helpottaa kiertämistä aika tavalla. Jos mä oon ite lavalla mä edellytän tiettyjä asioita. Ja sit kun mä oon siellä lavan toisella puolella mä teen itse edellyttämäni asiat automaattisesti ja mieluummin vähän enemmän. Kukapa ei joskus olisi toivonut omaa kitara/rumpu/bassoteknikkoa, joka roudaa sun kamat ja pitää niistä huolta kun oot itse bilettämässä keikan päälle. Minä ainakin oon toivonu monesti. Osaksi, että oon laiskanluontoinen. Hedonismi rules.
 
Kysehän on vaan siitä, minkä roolin haluaa töissään ja tekemisissään ottaa. Onko se valomies, joka ei puhu bändille mitään vai onko se valomies/backliner jolle voi myös kertoa tarpeen tullen murheensa ja johon voi aina keikan päällä luottaa. Mä pyrin aina olemaan asiakkaalle mukava, hoitamaan hommani mahdollisimman hyvin annetulla kalustolla ja saavutetulla kokemuksella ja pyrin myös tottakai olemaan henkilönä sen verran korvaamaton, että hommia on vastakin. Lisäksi tiukan paikan tullen otetaan painitossut esiin ja heitetään niin Pohjanmaata että. :)
 
Jos toi on outo tapa lähestyä työtään niin sitten se on. Toki omistan paidan, jossa sanotaan, että perfektionismi on perseestä. :D Minkäs sitä luonteelleen mahtaa. Sen verran mulla on työmoraalia ja asennetta, että yritän aina hoitaa homman himaan, tavalla tai toisella. Sama koskee tietysti koko tiimiä, tekniikkaryhmää ja bändiä. Mitä sä haluat siellä tien päällä tehdä ja miten sä sen teet. Se on aika oleellista mun mielestä. Eri ryhmien kanssa toimiminen ja kanssakäyminen on aina erilaista, mutta tietyt asiat pysyy samana on siellä stagella sitten Kirka tai Metallica.
 
Jaksamista kaikille artisti/muusikko/taiteilija/ääni/valo/backline -hönöille! Myös sulle Joni K. Ei olla liika vakavia. :D
 
Pidän ääntä, olen.
Jami
17.02.2004 16:34:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon koittanu selvitellä valohommia näin omatoimisesti katselemalla Thomannin tarjoamia ynnä vähän muidenkin. Tavoitteena olis että vois urheiluhallin/koulun liikuntasalin/jonkun muun vastaavan mestan katosta sammuttaa ne loistelamput ja silti soittajat näkyisivät ja näkisivät. Mutta kun noista perkeleen vermeistä ei ota tolkkua. Että mitä ne oikein tekee ja mitä ne tarttee kaverikseen. jne.
 
Tämä keskustelu ei juurikaan tuonut valaistusta mun surkeisiin tietoihini. Jätkät prassailee slangillaan, vittuilee toisen tekemistä ratkaisuista, puhuu maailmanstarojen valoista jne. Ei ole mitään olennaista mulle tästä selvinnyt. Turhaan luin kun en ymmärtänyt puoliakaan.
 
Voisko nyt nämä tietävät tehdä oikean faqin jossa mentäis ensin nuo vermeet läpi. Vähän kuin parturikoulun ohjekirjan kohta A: Otetaan lakki pois päästä. Sitten vois koota linkkejä missä löytyis kuvat ja ehkä hinnatkin. Sitten jo päästäiskin erikokoisten ja hintaisten systeemien kokoonpanoihin ja itse valosuunnitteluun. Ihan pienestä alkaen.
 
Uskon monen muunkin täällä kaipaavan tuota faqia. Esim. kysymykseen erilaisista lampuista löytyis vastaus. Kun on noita pitkärunkoisia ja lyhyitä, on mustia ja metallinvärisiä, on erikokoisia telineitä jne.
 
Niin että tapelkaa muualla ja faqiin faktaa.
 
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Jäärä
19.02.2004 14:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan pienestä alkaen...
 
Mäkin kaipaisin tämmöistä alusta-alkaen-opastusta. Mitään jäähallia ei ole tarkoitus valaista, eikä mitään lasershowta tartte järjestää, valaistuksen täytyy mahtua pienen bändin pieneen pakettiautoon (muiden laitteiden sekaan), pystytyksessä ei saa mennä kahtakymmentä minuuttia enempää ja sitä ohjattaisiin lavaltakäsin, suunnilleen ainut tapahtuma valaistuksessa olisi himmennys biisien loputtua ja ehkä pieni erillaisuus seuraavassa biisissä jne. Aika pienellä budjetilla liikutaan.
 
Mutta kiitoksia jo edellämainituista seikoista.
 
"Koneella on koneen tahti"
Marzi
19.02.2004 19:18:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin että tapelkaa muualla ja faqiin faktaa.
 
Kuka tästä ylipäätään faqin halusi? En minä ainakaan kun en Jumalan sanaksi juttujani väitä.
 
Mutta oikeassa olet, ehdottamasi kaltainen oikea faq olisi poikaa. Siinä on vaan se ongelma, että jo pelkän spotin, tai par-kannun, kuten sitä "slangissamme" nimitetään, sisältö on mielipideasia. Toinen tykkää kapeesta umpiosta, toinen leveemmästä. Kaikille löytyy paikkansa ja ns. oikea käyttökohteensa, mutta lopuksi kaikki on niin mutu- ja mielipidepohjaisia juttuja, että kyseisestä faqista tulee helposti sotatantere. Että osta tälläinen lamppu ja se on hyvä. Ja seuraavassa hetkessä joku on jo paremman ajatuksen kanssa matkassa.
 
Pelkästään ajatus "säkeistössä stillivaloa, kertosäkeessä liikettä" aiheuttaa helposti vastareaktion, että pitääkö noin aina olla ja noinko muka sitä vaan tehään. Pitäs aina perustella juurta jaksain, että "no okei, kun tässä kertsissä lauletaan, että pyörii pyörii, niin valotkin vois tehdä sitä ja tukea tekstiä taiteelliselta kantilta ja värisävytkin sopii moodiin..."
 
Joo joo, mut kun joskus pelkkä liike vaan näyttää hyvältä ilman sen suurempia taiteellisia tavoitteita tai suuria tunteita. Pitää vaan löytää se juttu ja tehä se silleen tyylikkäästi. Pieni on kaunista ja liika liikaa. Järjen käyttö on sallittua, tässäkin.
 
Homma menee täällä niin helposti siihen, että kun yrität kertoa jotain perustavaa ja yleistä sut jyrätään heti. Ei paljon innosta ainakaan henk. koht. Kritiikkiä otan vastaan kyllä, varsinkin rakentavaa sellaista. Ja saa ja pitää oikaista jos oon väärässä. Mut sellainen tuulimyllyjä vastaan taistelu on ihan turhaa, mielipiteitä kun on joka asiaan yhtä monta kuin vastaajaa.
 
Mut jos joku jaksaa alkaa pärvöttää laitekataloogeja niin siitä vaan. Tilausta olis. Perusvalaistus, sen kytkentä, ohjaus ja hinta. Lienee sitä mitä hait?
 
Pidän ääntä, olen.
Jami
20.02.2004 09:19:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marzi sai senverran syyttä suotta silmilleen aloitusjutustaan että ymmärrän kovasti että haluat heittää hanskat tiskiin. Olisit kuitenkin yksi niistä jotka tietää kunhan haluat kertoa meille oikeat asiat. Vastapelurisi ei faqia tee. Hän yleensä keskittyy vain arvostelemaan muiden sanomisia.
 
Spotti eli par-kannu? Linkki kuvaan ja selitys minkälaista valoa mikäkin spotti antaa. Mikä siinä tekee sen valokiilan rajauksen ja miksi sitä kutsutaan? Onko se jollain numerolla vai? Minkäslaisen lampun siihen kannattaa marketista hakea? Ja minkälaisen pleksin? jne. jne. Eli aivan peruskertomus valolaitteista, niiden nimistä ja toiminnasta. Tappelut alkaa vasta kun valosuunnittelu pääsee käyntiin. Ennen sitä pitäis tuntea laitteet.
 
Tämä olis Marzi sulle helppo nakki jos vain viitsisit. Mä oikein tosissani pyydän kun sille faqille olis niin paljon käyttöä.
 
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Jarkko.
20.02.2004 13:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin vanhan muusikoiden.netin keskustelun aikaan - siis ennen niitä ezBoard-virityksiä - Marzi kirjoitti hyvän faq:in 'aloittelijoille'. Luulin ottaneeni sen talteen, mutta eipäs löytynytkään. Silloin noi faqit oli kerätty yhdelle sivulle, joka ei tullut tietokannasta kuten nykyään, mutta osoitetta en muista - anyone? Joskus sain sivun esiin myös http://web.archive.org/ :in avulla, mutta nyt muusikoiden.net -kamaa on on sen verran, ettei onnistu.
 
Sen wanhan jutun kun löytäisi, ei varmaan uutta tarttis kirjoittaa?
kivi
21.02.2004 13:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marzi:
Kuka tästä ylipäätään faqin halusi? En minä ainakaan kun en Jumalan sanaksi juttujani väitä.

 
Juu, et kai, mutta hyvä että laitettiin, kun niinhän se on kuin Jami sanoi: jos täällä joku FAQ:n kirjoittaa, se olet sinä.
Noi toiset ammattilaiset vois kans ottaa asiakseen heittää rakentavia ja laajentavia kommentteja omilta erityisaloiltaan sen sijaan että keskittyvät kinaamaan työjärjestyksestä, työnjaosta keikalla ym. toissijaisista asioista.
 
Hm. Otetaas kärsivällisesti alusta. Mä en ole valomies, enkä valojen kanssa pusannut, mutta tällaista on tarttunut korvaan:
 
-Valolaitteiden perus-työjuhta on PAR-kannu, joka muistuttaa sangallista kurkkupurkkia
-PAR-kannuja on ainakin kuutta eri kokoa, pienistä messu- ja näyttelyheittimistä isoihin lavavaloihin. Koko näkyy numerosta, esim PAR56 jne.
-PAR-kannuja on pitkä- ja lyhytnokkaisia. Pitkänokkaiset sopivat isoille lavoille (kapea kiila), lyhytnokkaiset pienille lavoille ja lähivaloiksi (leveä kiila)
-PAR-kannuihin saa myös erilaisia linssejä, jotka hajoittavat ja kokoavat valoa eri tavoin, esim rengaskuvioinen fresnel-linssi
-Uloimpana PAR-kannussa on kehys, johon laitetaan filtteri eli värikalvo
-Värikalvoja saa useammalta eri valmistajalta, ja saman valmistajan kalvojen värit sopivat paremmin yhteen kuin eri valmistajien sekoittaminen
-Valolaitteet kiinnitetään telineisiinsä, joiden nimi on trussi tai ansas, sen mukaan onko kysymys pysty- vai vaakarakenteesta
 
...esim tuolla tavalla vois FAQ toimia. Korjatkaa ja jatkakaa:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sormunen
21.02.2004 16:00:00 (muokattu 21.02.2004 16:26:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


...esim tuolla tavalla vois FAQ toimia. Korjatkaa ja jatkakaa:-)

 
Siis laiteFAQqi? No semmosesta voisikin olla iloa. Tosin siinäkin pitäisi pysyä aika perusasioissa, kun valmistajilla on omat juttunsa näiden peruasioiden sisällä.
 
Toinen, mistä voisi olla iloa, voisi olla erilaisten tilanteiden kartoitus. Ja niistähän Marzi alussa ja mä esimerkiksi moneen kertaan ollaan jo annettu kuvitteellisia rakennusohjeita.
 
Nää laskutukset ynnä muut on sitten semmosta hölöpölöä, mihin ei tässä pitäisi puuttua ollenkaan enkä ainakaan itse ole sitä tehnytkään. Samoinkuin "vilkuta vain" jne.
 
Mutta esimerkiksi tilanteeseen "meillä on urheilutalo, mitä sinne suunnitella ja mitä ne maksaa", on aika oikeaan osunut vastaus linkki http://www.lightinen.com tai joku muu vastaava, koska se on heidän bisneksensä. Ja bisnes se on se urheilutalokin; miksi pitäisi saada ilmaista neuvontaa? Mutta taas toisaalta kysymykseen "mitä siinä suunnittelussa voisi ottaa huomioon, jotta se olisi käyttäjälle ystävällinen" voitaisiin taas listata mieleenjohtuvia asioita, niinkuin esimerkiksi sivulla http://www.nettiteatteri.com on tehty.
 
Ja vielä: on aivan luonnollista, että jos ei erota lamppua toisesta, ei mistään "Rakennetaanpa bändille valoshow" ole oikein mitään iloa, koska ei oikein käsitä niitä ehtoja, millä toimitaan. Sama kai koskee studiofoorumia, mistä on kuitenkin minullekin ollut paljonkin iloa. Sitä voi näet keskusteluitten viitoittamana ottaa asioista selvää ja ehkä oikaista jonkun mutkan.
 
Ongelma on myös selkeästi se, puhutaanko "oikeasti asiasta" vai neuvotaanko jotain ylipäätänsä selviämään tilanteesta vai neuvotaanko peräti "selviämään halvalla etten sanoisi ilmaiseksi". Tuohon viimeiseen en halua tämmöisellä yleisellä foorumilla osallistua mitenkään monestakaan syystä.
 
Eli:
(1) tekninen lista
(2) esimerkkitapauksia
(3) meillä on suunnitteilla juttu; mitä ottaa huomioon
 
Tämmöseen olisi ilo osallistua.
 
EDIT: perusteethan ovat sähkö -> himmennin -> ohjain. Himmennettäväksi kelpaava lamppu on kytketty himmentimeen. Ohjaimella ohjataan himmennintä murskaamalla sitä virtaa, joka sähköistä himmentimeen tulee. Sen mukaan lamppu himmenee tai kirkastuu. Kaikki muu variointi on sitten tilannekohtaista.
 
Valonteon tarkoitus taas on valaista kohde joko valolla tai pimeydellä tai niiden vaihtelulla. Kaikki muu on sitten kiinni suunnittelusta. Tääkin on oikeasti aika tärkeä asia, kun yleensä eka kysymys on "mimmonen strobo pitäisi olla, jotta olisi niingo sillä ja sillä".
 
Jami
05.03.2004 21:57:13 (muokattu 05.03.2004 22:03:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähänkö tämä ny tyssäs? Marzi on kiertueella että sen ymmärrän. Joku muu istuu kotona soffan nurkas ja tuumii että mihin sitä oikein vois lähteä mukaan. Kallisarvoisen nouhaun jakamisessa. No ei apuja löytyny tähän hätään kummaltakaan.
 
Marzilta kyllä kun soitin kännykkään. Ettivät tissibaaria Saariselällä. Löytivät mutteivat menneet kun maksoi 10 ekua. Ei vissiin mikään varsinainen rahasampo sitten tämä valotouhukaan. Mä olsin tissistä kyllä kympin maksanu. No ei tämä nyt tähän kuulu. hähähäh. Malttoi Marzi kuitenkin pitkän tovin jutella. Ja vinkkejä sain. Siitä kiitos.
 
Mun oli pakko tehdä omat ratkaisut. Kovasti ne arveluttaa mutta näin se nyt sitten meikkiksellä menee:
 
2 kertaa 4 spottia telineissä molemmin puolin a`1000w keskitiukalla kiilalla. Ajattelin että neljä väriä olis. Vakiopaketti molemmin puolin.
 
Kolme tonnista lattialle. Vissiinkin kaks takaseinää koristamaan joko nurkista ristiin tai vierekkäin ja jollain sopivalla kulmalla. Viimeinen vois olla jostain sopevasta kulmasta rumpuihin.
 
Pa:n päälle molemmin puolin teatteriheitin. a`500w. Paan ne siihen himmarin viimeiseen lähtöön. 10-40 astetta säädettävissä. Luonnonvalomattakalvoa josta saa leikata sopevat palat. Tekee luonnonvalosta mattaa ja miellyttävää. Toivottavasti.
 
Nuo vaatii kaks kappaletta 6kanavaisia himmareita. Thomanilta 366e kpl. Meinasin ensin että kun noissa kanavaan menee 10amppeeria ja se kestäis kaks tonnista että sitä mukaa mutta sitten valkeni että koko boksilla on 32amppeeria maksimi. Päädyin että pannaan tonninen per kanava ja kaks himmennintä.
 
Sitten tulee usvakone joka tekee valoista valot kun ne näkyy vaikkei näköjään savua ookkaan. Tulee kyllä sitten savukonekin jota saa valopöydästä nappia painamalla pölläyttämään.
 
Niin se valopöytä tulee kans. Behringerin 24kanavainen. Eipä tuo paljon maksanu. Mahdollisuuksia on 120 lavastusta. Eli valaistusnäkymää. Juoksuvaloja liukunopeudensäätimellä, musiikkiohjaus jne.
 
Nyt sitten tulee tuo sähköpuoli. Mihinkäs nuo pitäis kytkeä? Koulukeskuksen talkkari just kehui että on nyt vermeet viimesenpäälle kun on seinässä 32amppeerinen töpseli. Riittääkös tuo nyt sitten mihin. Riittääkö mun värkkeihin 16amppeerinen? Pa.n alapäät vaatii 16a-sulakkeen. Mihin sitä nyt sitten uskaltaa mennä näillä vermeillä keikalle? Yläpäähän vaatii 500w ja sama kontrolliin. Bassovahvistin ja kitarat vaatii maksimi 500w.
 
Sähköpuolesta nyt pitäis saada konsultaatiota. Minkäslaisia lähtöjä ja paljonko virtaa pitäis näillä vermeillä löytyä?
 
Voimavirtaa löytyy vissiinkin nykään lähes joka paikasta????. Sähköliikkeessä tutustuin että ovat eri kokoisia. Ei paljon mutta selvästi 16a on pienin, 32a on suurempi ja dannyshoussa pitää olla 64a. Pitääkös mulla olla nyt sitten nuo kaikki piuhat olemassa? 25m yhtä voimavirtakaapelia maksoi jo vanhan tonnin. Kalliiksi tulee valo.
 
Tuos on valovermeet ja tehovaatimukset. Kertokaa nyt ihmeessä että minkälainen virta noihin piisaa.
 
Edit: Niin ja ratkaisuni järkevyyteen voi ottaa vapaasti kantaa. Myös ratkaisuuni liittyviä valosuunnitteluvinkkejä otan kiitollisuudela vastaan.
 
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «