Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvamonitorointi + tarvittavat laitteet for dummies
1 2 3
basisti1971
26.05.2022 08:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Rallattelija: Kyse EI ole koskaan siitä missä tehdään tai millä tehdään. Kyse on VAIN JA AINOASTAAN lopputuloksesta. Jos lopputulos on se mitä haluttiin on asiat tehty oikein.
 
^Tämä.
 
ja
 
Pauli Lappalainen: Muuten monitoreihin laitetaan sitä mitä poppari haluaa ja tarvitsee soittemisen/laulamisen avuksi. Siihen päälle se mitä tarvitaan jotta fiilis olisi kiva ja lavalla mukavaa olla.
 
^Tämä.
 
Ainakin mun kokemuksen perusteella muotoutunut mielipide on täysin samoilla linjoilla.
 
Villejä tarinoita siitä mitä kaikkea joku tietty poppari kulmiinsa/sidefilleihinsä (koska 90-luvulla kun puoliammatikseni ääntä tein ei korvamonitorointia vielä Suomessa juuri harrastettu) kaipasi, löytyy varmasti runsaasti niiltä jotka ovat kauemmin ja/tai vaatimattomammin resurssein ääntä tehneet.
 
Haluamaansa matskua poppari myös kulmiinsa sai (vuotojen ja muiden teknisten rajoitteiden puitteissa toki) vaikka kuinka oudolta itsestä tuntui, ja toivottavasti saa kulmiinsa/nappeihinsa nykyäänkin kun mahdollisuudet ja kalusto on ainakin teoriassa aivan toista luokkaa kuin vaikkapa 20 vuotta sitten.
Eikä korvamonitorein häärätessä tarvitse vuotoja suuntaan tai toiseen miettiä juuri lainkaan.
 
Toki olisi ihanaa jos jokaisella maakuntaliigankin harraste-cover-orkesterilla olisi vimpanpäälle laitteet, omat erilliset etupää- ja monitorimiksaajat, valoukosta ja roudareista puhumattakaan.
Ja etupäämiksaaja pääsisi aina miksaamaan tuossa edellämainitussa kuuntelukolmiossa.
Ja rahaa tulisi ovista ja ikkunoista niin että jokaiselle vielä jotain jäisikin.
Ja...
"Niitä eväitä syödään jota reppuun on pakattu" paikallissanonta pätee kuitenkin tässäkin tapauksessa.
 
Olisi myös ihanaa kun pystyisi ääntä tekemään kehityksen kärjessä olevin laittein, mutta kuten omalla kohdalla aikoinaan vastentahtoisesti monitorien teko talon monitorimikseriksi valkkautuneella MS-multimixillä, aniharvoinhan tuohon on taloudellisia resursseja, aiakaan niin että olisi millään mittarilla taloudellisesti järkevää.
Luonnollisestikin parempaa -tai ihan mitä muuta tahansa- pyydettiin ja toivottiin taajaan, mutta taloudellisia resursseja ei vaan ollut.
Liki kalkkiviivoilla saatiin oikea monitorimikserikin, ja tuolla oli ilo tehdä töitä ne muutamat kerrat ennen surullista loppua.
 
Tiedä sitten onko omat vuosikymmenten varrella koetut kokemukset jollain tapaa erikoislaaatuisia tai harvinaisia, mutta etenkin multikattauksissa homma ei yleensä mennyt ihan kuin Strömsössä.
Joten edelleen olen sitä mieltä että mieluummin varautuu etukäteen tuossa aiemmassakin viestissäni maalailemiini kauhuskenarioihin, kuin katsoo varautumatta ja voimattomana vieressä kun kakkonen ennenpitkää joka tapauksessa osuu propeliin.
 
Tietty, jos sidosryhmistä löytyy henkilö joka soittimien ja vahvareiden sijaan upottaa huomattavia summia PA-laitteisiin vain pyyteettömältä harrastuspohjalta, moisen hyödyntäminen on tietysti huippujuttu bändille kuin bändille.
Vaikeaa kuitenkin mahtaa edelleenkin olla saada ilmais- tai pay-to-play keikalle harrastelijaakaan ilmaiseksi, vaikka pyytäisi pelkkiä kamoja.
Joten mennään sellaisella kattauksella johon on taloudellinen mahdollisuus.
 
T:Samuli
 
Rallattelija
26.05.2022 22:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
 
Villejä tarinoita siitä mitä kaikkea joku tietty poppari kulmiinsa/sidefilleihinsä

 
Tosi tarina:
Minä etupäässä josta myös monitorit tehtiin. Chekissä kyselin Onko toiveita monitoreista.
Kitaristi: Laita vähän kaikkea.
Hetkenpäästä monitorista paukkui pellehermannin tunnari
Minä: tuleeks tarpeeksi kovaa??
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
musamies
01.06.2022 02:11:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Tämä ei ihan pidä paikkansa. Olen työskennellyt sellaisessakin ympäristössä, jossa orkesterin kitaristi ja rumpali kuuntelivat napeista suoraan masteria. Yleensä tilanne ei ole tämä, vaan kuunnellaan omaa miksausta.
 
Ennen sähköhärveleiden yleistymistä kuunneltiin aina ikäänkuin masteria ja oma soitin oli lähempänä, joten se oli voimakkaampana. Nyt digivehkeiden yleistymisen myötä on realistinen vaihtoehto, että voi olla yksilöllisiä monitorointimiksauksia. Olen niiden kannalla, mutta vielä enempi kaipaan treeneihin selkeitä nuotteja, enkä mitään netistä kaivettuja sekavia sointulappuja. Kunnon nuotit tuo selkeyttä, eikä tarvi olla kovin voimakkaalla oma soitin, jotta tietää mitä tapahtuu.
 
musamies
01.06.2022 02:13:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Tosi tarina:
Minä etupäässä josta myös monitorit tehtiin. Chekissä kyselin Onko toiveita monitoreista.
Kitaristi: Laita vähän kaikkea.
Hetkenpäästä monitorista paukkui pellehermannin tunnari
Minä: tuleeks tarpeeksi kovaa??

 
Tämä on nimenomaan mitä keikoille haluaisin, kunnon klassikko tunnareita - pellehermanni käy myös.
 
anapena
01.06.2022 16:37:26 (muokattu 01.06.2022 16:40:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Ennen sähköhärveleiden yleistymistä kuunneltiin aina ikäänkuin masteria ja oma soitin oli lähempänä, joten se oli voimakkaampana. Nyt digivehkeiden yleistymisen myötä on realistinen vaihtoehto, että voi olla yksilöllisiä monitorointimiksauksia. Olen niiden kannalla, mutta vielä enempi kaipaan treeneihin selkeitä nuotteja, enkä mitään netistä kaivettuja sekavia sointulappuja. Kunnon nuotit tuo selkeyttä, eikä tarvi olla kovin voimakkaalla oma soitin, jotta tietää mitä tapahtuu.
 
Mä taas koen, että reeneissä ja miksei keikallakin se oman soittimen kuuluminen on todella tärkeää. Ja soittokavereidenkin, että semmonen yhteensoitto kehittyis mahdollisimman hyväksi. Reenejä ja keikkoja on sen verran harvoin, että tuon ominaisuuden kehittymisessä on vielä paljon varaa. Jos ei oikein kuule mitä tekee, niin niitä tavallaan vääriä ja oikeita ääniä ei hahmota niin hyvin. Joskus nuorempana olin hyvinkin nuoteista riippuvainen, se oli sitä aikaa kun soitin koskettimia, nyttemmin bassoa.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Secreterial
02.01.2023 16:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan tätä ketjua törkeästi. Bändillä treeniskä ja PA-kamat löytyy, ei mitkään huiput, mutta ihan toimivat Thomannin aktiivikajarit. Laulu kuuluu kohtuullisen hyvin, ainakin soittajille. Itse siis laulan, mutta kaipaisin enemmän omaa ääntä kuuluville lähinnä itselle. Eli jonkinlainen in-ear monitorointi tai vastaava ilmeisesti auttaisi asiaan? Joskus aiemmalla reeniskällä oli kuulokkeiden kautta, mutta ei korvatulppien kanssa oikein toiminut sellaset peruskuulokkeet.
 
"I never bluff" - Cordell Walker
pitk
02.01.2023 19:10:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Secreterial: Lainaan tätä ketjua törkeästi.
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=149113
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
Secreterial
02.01.2023 20:28:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=149113
 
Ei kovin aktiiviselta ketjulta vaikuta, sen vuoksi tätä lainasin, kun vähän tuoreempi sentään. Jos ei itse osaa, niin kannattaa kysyä, näin minä oon ajatellut aina. Muut tietää näistä huomattavasti paremmin kuin minä ja oma aika ei riitä alkaa asioita sen kummemmin tutkimaan, jos joku pystyy suoraankin neuvon antamaan.
 
"I never bluff" - Cordell Walker
rintapek
02.01.2023 20:40:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Secreterial: Jos ei itse osaa, niin kannattaa kysyä,
 
Juu, mut ennen sitäkin kannattaa lukea aiheesta tehty FAQ
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Pauli Lappalainen
02.01.2023 21:24:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Secreterial: Lainaan tätä ketjua törkeästi. Bändillä treeniskä ja PA-kamat löytyy, ei mitkään huiput, mutta ihan toimivat Thomannin aktiivikajarit. Laulu kuuluu kohtuullisen hyvin, ainakin soittajille. Itse siis laulan, mutta kaipaisin enemmän omaa ääntä kuuluville lähinnä itselle. Eli jonkinlainen in-ear monitorointi tai vastaava ilmeisesti auttaisi asiaan? Joskus aiemmalla reeniskällä oli kuulokkeiden kautta, mutta ei korvatulppien kanssa oikein toiminut sellaset peruskuulokkeet.
 
Jos ei in-ear systeemeihin halua lähteä, niin joku kulmamonitori voisi auttaa, pienempikin.
 
pitk
02.01.2023 22:53:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Secreterial: Ei kovin aktiiviselta ketjulta vaikuta, sen vuoksi tätä lainasin, kun vähän tuoreempi sentään. Jos ei itse osaa, niin kannattaa kysyä, näin minä oon ajatellut aina. Muut tietää näistä huomattavasti paremmin kuin minä ja oma aika ei riitä alkaa asioita sen kummemmin tutkimaan, jos joku pystyy suoraankin neuvon antamaan.
 
Tuossa monitorointiketjussa on kaikki perusasiat, jotka eivät ole muuttuneet yhtään sen kummemmiksi.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
Pauli Lappalainen
03.01.2023 07:24:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Tuossa monitorointiketjussa on kaikki perusasiat, jotka eivät ole muuttuneet yhtään sen kummemmiksi.
 
Näin
 
Vehkeet ja vimpaimet saattavat olla erilaisia, mutta tarve monotoroinnille ja tavat joilla tarpeen voi tyydyttää on pysynyt.
 
Harmi, että iso osa noista kirjoittaneista ammattilaisista on jättänyt nämä sivut.
 
musamies
03.01.2023 11:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuttunut on se, että vimpaimia saa helposti eikä aina ole kalliita.
 
Heikennystä on tapahtunut siinä jos menee treeneihin, ei välttämättä toimita siten, että mukana olisi kunnolliset nuotit, vaan voi olla jotain omituista netistä kaivettua. Kunnollisten nuottejen avulla idea pysyi kirkkaampana mitä missäkin biisissä aikoo tehdä ja ei tippunut kartalta vaikkei monitorointi ollut huipputasoa.
 
Kunnollinen nuotti mahdollistaa biiseihin tutustumisen ilman soitinta. Vielä kurjempi muutos on, että sellaisen musiikin tuotanto, joka synnyttäisi vaikka uusia Toivelaulukirjoja ja Fakebookkeja, ei ole kovin vireää.
 
Minä toivotan korvamonitorit silti tervetulleeksi jos se tarkoittaa, että lavalla ei huudateta niin lujaa jotain muita äänilähteitä.
 
anapena
03.01.2023 11:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Secreterial: Lainaan tätä ketjua törkeästi. Bändillä treeniskä ja PA-kamat löytyy, ei mitkään huiput, mutta ihan toimivat Thomannin aktiivikajarit. Laulu kuuluu kohtuullisen hyvin, ainakin soittajille. Itse siis laulan, mutta kaipaisin enemmän omaa ääntä kuuluville lähinnä itselle. Eli jonkinlainen in-ear monitorointi tai vastaava ilmeisesti auttaisi asiaan? Joskus aiemmalla reeniskällä oli kuulokkeiden kautta, mutta ei korvatulppien kanssa oikein toiminut sellaset peruskuulokkeet.
 
Esmes tämmöinen matalan mikkiständin päähän, mikki sisään, thruusta PAhan.
https://www.thomann.de/fi/behringer_b105d.htm
 
tai
 
Kuulottimet, ehkä avoimet, ja tällainen.
https://www.thomann.de/fi/behringer_ma_400.htm
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Pinewood
03.01.2023 16:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aiheeseen liittyen tällainenkin noin tonnin hintainen vaihtoehto on olemassa:
 
Zoom Livetrak L-20
 
https://zoomcorp.com/en/jp/digital- … ital-mixer-recorders/livetrak-l-20/
 
https://www.thomann.de/fi/zoom_livetrak_l_20.htm
 
Tarjoaa 20-kanavaisen mikserin ohella mm. kuusi monitorimiksausta, jotka voidaan ajaa monitorien sijasta kuulokkeille pakettiin sisältyvien kuulokevahvistimien kautta, 22-kanavaisen tallennusmahdollisuuden ja Bluetooth-ohjattavuuden iPadilla.
 
anapena
07.01.2023 13:02:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suhtmielenkiintoinen vaihtoehto! Siitä on vähän pienempiäkin vaihtoehtoja tarjolla
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
tjj2000
29.01.2023 17:07:55 (muokattu 29.01.2023 17:22:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs tämä menee, kun tämä käytössä:
 
https://www.thomann.de/fi/ld_systems_mei_100_g2.htm
 
Jos on samalla taajudella toimiva vastaanotin, älämölö tulee vastaanottimesta merkistä riippumatta, vai onko näissä oltava samaa merkkiä ja mallia kaikki?
 
Niin ja tämähän on dummies ketju, ennen kuin joku alkaa jotain ylimääräistä älämölöimään :)
 
Eli tässä on samat taajuudet Kuin LD, toimivatko yhdessä?
https://www.ltt-versand.de/en/sound … uhf-300-bodypack-823-832/863-865mhz
 
All I hear is Hellhounds...
pitk
29.01.2023 20:44:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tjj2000: Mitenkäs tämä menee, kun tämä käytössä:
 
https://www.thomann.de/fi/ld_systems_mei_100_g2.htm
 
Jos on samalla taajudella toimiva vastaanotin, älämölö tulee vastaanottimesta merkistä riippumatta, vai onko näissä oltava samaa merkkiä ja mallia kaikki?
 
Niin ja tämähän on dummies ketju, ennen kuin joku alkaa jotain ylimääräistä älämölöimään :)
 
Eli tässä on samat taajuudet Kuin LD, toimivatko yhdessä?
https://www.ltt-versand.de/en/sound … uhf-300-bodypack-823-832/863-865mhz

 
Yleensä ei kannata lähteä sotkemaan, saattaa toimia, mutta isommalla todennäköisyydellä jotain ongelmia on luvassa.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
akiha
30.09.2023 15:11:39 (muokattu 30.09.2023 19:02:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko nykyisin bluetooth korvamonitoreja joiden latenssi olisi riittävän lyhyt korvamonitorikäyttöön? Tarkoitus olisi saada rumpalille klikki korvaan synkassa koneelta tulevien taustojen kanssa. Monitoreihin tulisi pelkkä klikkiraita joten äänen laatuun ei ole tarvetta panostaa satasia. Äänikortissa ei ole bluetoothia, joten jonkilainen lähetinkin tarvitaan. Jos tällaiseen on nykyisin vaihtoehtoja tarjolla, kaipaisin suosituksia.
 
Einherjar
30.09.2023 20:02:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akiha: Onko nykyisin bluetooth korvamonitoreja joiden latenssi olisi riittävän lyhyt korvamonitorikäyttöön? Tarkoitus olisi saada rumpalille klikki korvaan synkassa koneelta tulevien taustojen kanssa. Monitoreihin tulisi pelkkä klikkiraita joten äänen laatuun ei ole tarvetta panostaa satasia. Äänikortissa ei ole bluetoothia, joten jonkilainen lähetinkin tarvitaan. Jos tällaiseen on nykyisin vaihtoehtoja tarjolla, kaipaisin suosituksia.
 
Ei ole blutootheja vielä tarpeeksi pienellä latenssilla.
Eikö tuossa olisi vain helpoin puskea äänikortin phonesista piuhalla rumpalin korvaan?
Jos rumpali ei aja sitä, niin äänikoritn ulostulosta esim. rumpalin viereen pikkumikseriin tai piuhalliseen bodypackiin?
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «