Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitoroinnista
1 2 3 4 5 6 7 8
Jasks
10.12.2017 17:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist: Onko olemassa jotain "personal monitor controlleria" , jossa yksinkertaisesti potikan asennossa klo 12 ovat "aux" (mic) ja "main" (stereo) jollain lailla balanssissa ja kääntämällä vasta/myötäpäivään - toinen sisääntulo vaimenee ja toinen voimistuu.
 
Idea on saada aikaiseksi laulajalle yksinkertainen henkilökohtainen kontrolleri, josta voi lavatilanteessa yksin ja nopeasti säätää laulun ja musiikin suhdetta omassa monitorissa.

 
Tarkoitatko jotakuinkin tällaista: https://www.thomann.de/fi/fischer_amps_inear_monitor_bp.htm
 
Mono-mix asennossa voi säätää noiden kahden kanavan balanssia keskenään. Laitteen manuaalissa lukee esimerkkinä nimenomaan tilanne, jossa toisessa kanavassa muu bändi ja toisessa laulaja. Potikalla saa sitten säädettyä toista kovemmalle ja samalla toinen hiljenee. Kääntämällä esimerkiksi kokonaan vasemmalle, kuulee ainoastaan kanavaa 1.
 
- J
 
http://www.youtube.com/user/Ayriainen
harpist
10.12.2017 23:19:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasks: Tarkoitatko jotakuinkin tällaista: https://www.thomann.de/fi/fischer_amps_inear_monitor_bp.htm
 
Mono-mix asennossa voi säätää noiden kahden kanavan balanssia keskenään. Laitteen manuaalissa lukee esimerkkinä nimenomaan tilanne, jossa toisessa kanavassa muu bändi ja toisessa laulaja. Potikalla saa sitten säädettyä toista kovemmalle ja samalla toinen hiljenee. Kääntämällä esimerkiksi kokonaan vasemmalle, kuulee ainoastaan kanavaa 1.
 
- J

 
Aletaan lähestyä asian ydintä - tosin molemmat kanavat ovat tuolloin monona.
 
Ja koska tämä on tehty "langallista" korvamonitorointia ajatellen, lähtöplugi (3,5mm) herättää epäillykset laitteen kestävyydestä omaa tarvetta ajatellen. (?)
 
Outputista kun pitäisi vetää omalle henkilökohtaiselle lattia- (tolpannokka) monitorille henkilökohtaisesti "miksattu" signaali.
 
Mutta perusajatuksena, juuri tällaista toimintoa haen ja mielellään ainakin "bändi" saisi olla stereona ..... jos vain mahdollista.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
miksaajasetä
10.12.2017 23:21:27 (muokattu 10.12.2017 23:24:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaava mono-toiminto löytyy monista pienistä kuulokevahvistimista.
 
Jos tausta pitää saada stereona, sekin onnistuu vaikka tällaisella:
 
https://www.thomann.de/fi/fischer_amps_in_ear_body_pack_xl.htm
 
Tuossa taitaa tosin olla erilliset napit taustalle ja omalle mikrofonille.
 
sepisti
12.12.2017 02:41:33 (muokattu 12.12.2017 03:11:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist: Aletaan lähestyä asian ydintä - tosin molemmat kanavat ovat tuolloin monona.
 
Ja koska tämä on tehty "langallista" korvamonitorointia ajatellen, lähtöplugi (3,5mm) herättää epäillykset laitteen kestävyydestä omaa tarvetta ajatellen. (?)
 
Outputista kun pitäisi vetää omalle henkilökohtaiselle lattia- (tolpannokka) monitorille henkilökohtaisesti "miksattu" signaali.
 
Mutta perusajatuksena, juuri tällaista toimintoa haen ja mielellään ainakin "bändi" saisi olla stereona ..... jos vain mahdollista.

 
Siis onko teidän laulajalla kaksi kappaletta niitä monitoreja? Vai mihin sitä stereo-signaalia tarvitaan.
 
Kyllähän tuon homman voisi hoitaa esimerkiksi jollain halvalla pikkumikserillä myös.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Tami
12.12.2017 10:04:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti stereo tarvitaan, koska sellainen "pitää olla" riippumatta käytettävästä kalustosta :-).
 
Kuten mainittu halvimmillaan jollain tuollasella: https://www.thomann.de/fi/the_t_mix_mix_502.htm
 
Tuostahan saapi sitten stereona korviin jos/kun jossain vaiheessa se tulee tarpeelliseksi.
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
-Q-
12.12.2017 10:36:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Siis onko teidän laulajalla kaksi kappaletta niitä monitoreja? Vai mihin sitä stereo-signaalia tarvitaan.
 
Varmaksi en tiedä mutta olettaisin että solisti käyttää tuota mainittua langallista korvamonitorointia..
 
Mulla on kokemusta tuollaisesta Art MyMonitorista. Tekee juuri pyydetyn asian, paitsi säätöön on kaksi potikkaa. Mutta sivuhuomiona, aika monella laulajalla on useampia toiveita sen korviin tulevan laulusoundin suhteen ja tällä ratkaisulla ei mitään säätömahdollisuuksia tietenkään ole. Tai voihan sinne korviin ajaa bändimiksauksen seassa laulun kaikua myös, se helpottanee jo vähän.
 
harpist
13.12.2017 01:23:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei hyvää päivää jälleen kerran .
 
Tarkastin vielä kirjoittamani kysymyksen ja sen, mitä siinä kysyin (?) .
 
harpist:
 
Onko olemassa jotain "personal monitor controlleria" , jossa yksinkertaisesti potikan asennossa klo 12 ovat "aux" (mic) ja "main" (stereo) jollain lailla balanssissa ja kääntämällä vasta/myötäpäivään - toinen sisääntulo vaimenee ja toinen voimistuu.
 
Idea on saada aikaiseksi laulajalle yksinkertainen henkilökohtainen kontrolleri, josta voi lavatilanteessa yksin ja nopeasti säätää laulun ja musiikin suhdetta omassa monitorissa.
 
Laulajan ulottuville kontrolleriin tuodaan siis kaapeleilla "kuiva" mikkilinja ja "miksattu" bändi. Kontrollerista voi solisti suoraan (ilman äänimiehen kättä) säätää nopeasti oman laulun ja taustan balanssin itselleen sopivaksi.
 
Ilmeisesti tähän hommaan kävisi "headphone controller/amp" - mutta kaikissa tähän asti vastaan tulleissa nuo sisäänmenot/ulostulot on toteutettu eri potikoilla.

 
Tämän jälkeen ehdin vastata yhteen asialliseen ehdotukseen:
 
harpist:
 
Aletaan lähestyä asian ydintä - tosin molemmat kanavat ovat tuolloin monona.

Ja koska tämä on tehty "langallista" korvamonitorointia ajatellen, lähtöplugi (3,5mm) herättää epäillykset laitteen kestävyydestä omaa tarvetta ajatellen. (?)

Outputista kun pitäisi vetää omalle henkilökohtaiselle lattia- (tolpannokka) monitorille henkilökohtaisesti "miksattu" signaali.

Mutta perusajatuksena, juuri tällaista toimintoa haen ja mielellään ainakin "bändi" saisi olla stereona ..... jos vain mahdollista.

 

 
Probleeman ratkaisu alkaa edetä asiallisesti - mutta sitten paikalle löytävät taas nämä iänikuiset "kyseenalaistajat" - epämääräisine vihjauksineen ja hymiöineen.
 
Heille tiedoksi .....
 
Eiköhän se ole niin, että minä kyllä tähän ikään ja kokemukseen mennessä tiedän itse - millaista laitetta tarvitsen ja etsin.
 
Jos en tietäisi - kysymyksen asettelu olisi varmasti ollut toisenlainen, jolloin näille ilmaan heitetyille "spekuloinneille" tarvettani kohtaan olisi saattanut olla edes jonkinmoinen perustelu - nyt ei.
 
Asia on käsitelty loppuun - kiitos kysymyksen sisäistäneille nimimerkeille.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
sepisti
13.12.2017 03:20:23 (muokattu 13.12.2017 03:31:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist: Ei hyvää päivää jälleen kerran .
 
Tarkastin vielä kirjoittamani kysymyksen ja sen, mitä siinä kysyin (?) .
 

 
Tämän jälkeen ehdin vastata yhteen asialliseen ehdotukseen:
 

 

 
Probleeman ratkaisu alkaa edetä asiallisesti - mutta sitten paikalle löytävät taas nämä iänikuiset "kyseenalaistajat" - epämääräisine vihjauksineen ja hymiöineen.
 
Heille tiedoksi .....
 
Eiköhän se ole niin, että minä kyllä tähän ikään ja kokemukseen mennessä tiedän itse - millaista laitetta tarvitsen ja etsin.
 
Jos en tietäisi - kysymyksen asettelu olisi varmasti ollut toisenlainen, jolloin näille ilmaan heitetyille "spekuloinneille" tarvettani kohtaan olisi saattanut olla edes jonkinmoinen perustelu - nyt ei.
 
Asia on käsitelty loppuun - kiitos kysymyksen sisäistäneille nimimerkeille.

 
Joo sori. Sitä vaan omassa kuplassaan tuppaa unohtamaan, minkälaisia purkkavirityksiä itsekin teki ennen kuin kokemusta alkoi karttumaan. Ei mulla ainakaan tarkoitus ollut aukoa päätäni. Tämä kun ei ole mikään ammattimiesten-net, niin välillä tekee mieli heittää tarkentava kysmys. Monet ihan kokeneetkin soittajat ovat usein ihan pihalla äänentoiston toteuttamisesta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
harpist
13.12.2017 13:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Joo sori. Sitä vaan omassa kuplassaan tuppaa unohtamaan, minkälaisia purkkavirityksiä itsekin teki ennen kuin kokemusta alkoi karttumaan. Ei mulla ainakaan tarkoitus ollut aukoa päätäni.
 
Edelleen on siis tarkoitus antaa muiden ymmärtää, että kyseessä on "purkkaviritys" ja sen toteuttaminen perustuu siihen, ettei kokemusta ole kertynyt vielä tarpeeksi - ainakaan kommentoijaan verrattuna (?)
 
No - kokemukseni, käytettävissä olevan oman kalustoni, sekä A/V- ja äänentoistoalan "osaamiseni" perusteella - en lähtisi haastamaan.
 
sepisti:Tämä kun ei ole mikään ammattimiesten-net, niin välillä tekee mieli heittää tarkentava kysmys.
 
sepisti:Monet ihan kokeneetkin soittajat ovat usein ihan pihalla äänentoiston toteuttamisesta.
 
Tarinahan voisi olla myös tällainen.
 
Joku kysyy; onko markkinoilla vielä rattivaihteisia henkilöautoja ?
 
Ei yhtään hyödytä mennä joukkoon "täsmentävin" kysymyksin ja kommentein; "onko sulla edes ajokorttia" , "mihin tarvitset manuaalivaihdetta" - "automaattivaihteisto on paljon parempi kyseiseen tarkoitukseen" .
 
"Kyseenalaistaja" menee siis mukaan keskusteluun jollain aivan muulla asialla kuin sillä, mistä on kyse.
 
Eikä "täsmentävien kysymysten" esittäjän tieto-taidoista ole kenelläkään mitään käsitystä - saattaa vain olla että hän on joskus saanut itse ajaa automaattivaihteisella autolla ja nyt "ratsastaa" sillä.

Todellisuudessahan keskustelun aloittaja - kysyjä - voi omistaa kymmeniä automaattivaihteisia autoja, saattaa jopa korjata niiden vaihdelaatikkoja, olla alan ammattilainen - autourheilija tms. - mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan, hän vaan haluaisi hankkia "rattivaihteisen" auton ja siksi esitti kysymyksen.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
sepisti
14.12.2017 00:24:24 (muokattu 14.12.2017 00:25:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan itseäni:
 
sepisti: Siis onko teidän laulajalla kaksi kappaletta niitä monitoreja? Vai mihin sitä stereo-signaalia tarvitaan.
 
Kyllähän tuon homman voisi hoitaa esimerkiksi jollain halvalla pikkumikserillä myös.

 
Jaksat runoilla automaattivaihteista, mutta aivan liikaa olisi ollut vastata kysymykseen stereosignaalin tarpeesta :D
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Einherjar
14.12.2017 16:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist: Aletaan lähestyä asian ydintä - tosin molemmat kanavat ovat tuolloin monona.
 
Ja koska tämä on tehty "langallista" korvamonitorointia ajatellen, lähtöplugi (3,5mm) herättää epäillykset laitteen kestävyydestä omaa tarvetta ajatellen. (?)
 
Outputista kun pitäisi vetää omalle henkilökohtaiselle lattia- (tolpannokka) monitorille henkilökohtaisesti "miksattu" signaali.
 
Mutta perusajatuksena, juuri tällaista toimintoa haen ja mielellään ainakin "bändi" saisi olla stereona ..... jos vain mahdollista.

 
Siis täh?
Ok. Pitää saada voc+bändi miksattua jollakin stereona, mutta tolpannokkamonitoriin, eli mono-monitoriin?
Pitäisikö tätä nyt vähän aukaista enemmän?
 
Itse lähtisin mielummin pikkumikserin kanssa toimimaan, kun että korvamonitoreille tarkoitetun bodypack-vahvistimen kanssa kikkailemaan. Joissakin pikkumiksereissä (ainakin Yamaha tulee mieleen) on pohjassa ruuvia, että ne saa suoraan (suoran) mikkiständin nokkaan kiinni. Sillä saa siistin läjän systeemistä.
 
Tolpannokkamonitoreissa kyllä yleensä on suoraan pikkumikseri (kuten Behringer B205D), ettei tarvisi kun tökkiä pari xlr:ää kiinni. Kait se olisi kaikista helpoin?
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
harpist
19.12.2017 05:04:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Siis täh?
Ok. Pitää saada voc+bändi miksattua jollakin stereona, mutta tolpannokkamonitoriin, eli mono-monitoriin?
Pitäisikö tätä nyt vähän aukaista enemmän?

 
Voi olla, että ulkoinen antini kysymyksen asettelun kanssa ei ollut mitä selvin - mutta kaksi-kolme henkilöä vastasi täsmällisesti ymmärtäen kysymykseni.
 
Sen jälkeen tuli nämä "täsmentävät" vastakysymykset - mitäköhän varten ?
 
Selvennetään siis vielä kerran - mitä etsin ja mihin tarpeeseen:
 
Pöydästä tuodaan laulajan monitoreille menevä signaali "käymään" solistin ulottuvilla olevaan "potikkaan" - joka puoleen tai toiseen kääntämällä lisää /vähentää laulun ja säestyksen suhdetta toisiinsa.
 
Toisin sanoen - solisti on itsensä Herra - kuinka paljon hän kuulee monitoreistaan omaa laulua / säestystä.
 
Ymmärrettävää on, että kaapelointi "säestys" ja "laulu" ei saa olla pöydästä monitoriin (solistille) lähtiessä vielä tuossa vaiheessa mixattu toisiinsa. Solisti tekee sen itse kappaleen vaatiman tarkkuuden, soiton voimistumisen tai muun syyn mukaan. ( omalla kohdalla esim. soittaessani huuliharppua akustisesti laulumikkiin - se soi hiljemmin mitä lauluääni on )
 
Laitteen fyysisestä olemuksesta johtuen laitteessa saattaa ja voi olla myös "main volume".
 
Toivomuksena on, että laitteen "säestys in" ja " mix out" olisivat stereona.
 
Tämän jälkeen on aivan sama tapahtuuko monitorointi solistille lattiamonitorein, tolpannokasta tai vaikkapa korvanapein - stereoon tarvitaan kaksi monitoria - monoon riittää yksi.
 
Jos ja kun laulajalle halutaan tehdä tarpeeksi erittelevä monitorointi (=esim. panoroida instrumentit eri kohtiin kahden monitorin väliin ) tarvittaan niitä sisään meneviä "instrumenttikanavia" kaksi - laululle riittäessä edelleen se yksi kanava.
 
Ulos vastaavasti tällöin tarvitaan ne samat kaksi "instrumenttikanavaa" joihin laulaja on itse miksannut "monoa" laulua.
 
Jos käytetään taustanauhoja - niiden säestys on miltei poikkeuksetta valmiina kahdella kanavalla.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
xerxes
19.12.2017 10:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tulee tästä mieleen 'more me' -toiminto, jota löytyy noista digimikserien monitoriohjelmista. Ainakin Soundcraft ui12 olis halvemmasta päästä vekotin, jossa moinen systeemi on. Aux-lähtöjä on 2, joten se riittäisi tässä vaiheessa. Pitää vaan tuoda ne signaalit siihen sopivasti. Vois olla ehkä tutkimisen arvoinen vaihtoehto?
 
https://www.youtube.com/watch?v=Kqfh-1HtMB8
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Tami
19.12.2017 23:17:18 (muokattu 19.12.2017 23:26:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist:
Laitteen fyysisestä olemuksesta johtuen laitteessa saattaa ja voi olla myös "main volume".
Toivomuksena on, että laitteen "säestys in" ja " mix out" olisivat stereona.
Tämän jälkeen on aivan sama tapahtuuko monitorointi solistille lattiamonitorein, tolpannokasta tai vaikkapa korvanapein - stereoon tarvitaan kaksi monitoria - monoon riittää yksi.
 
Jos ja kun laulajalle halutaan tehdä tarpeeksi erittelevä monitorointi (=esim. panoroida instrumentit eri kohtiin kahden monitorin väliin ) tarvittaan niitä sisään meneviä "instrumenttikanavia" kaksi - laululle riittäessä edelleen se yksi kanava.

 
Niin tässä kirjoituksissa paistaa hyvin läpi "älkää pojat tulko setää neuvomaan, kyllä minä tiedän mitä tarvitsen" asenteesi. Mulle jää tuosta kertomuksestasi mieleen, että olet pihalla kuin tamponin naru siitä, miten tuollainen järjestely on käytännössä tuolla lavoilla tehty... ja sitten vedät porot sieraimeen kun joku ei olekkaan samaa mieltä, että siihen solistin lanteille pitää saada joku belt-pack-tyyppinen rasia.
 
Edelleen kun sä mainitsit tuolla sen tolpannokkamonitorin, on se heti asiasta ymmärtävien silmissä mono!!! Siis silloin sä et tartte stereota!!! Jos nyt kuitenkin on ihan sama mikä se monitorijärjestelmä on sen "summaimen" jälkeen, sen voisi mainita... eikä puhua tolppamonitorista mitään.
 
Sama vastaus kuin aiemmin: pikkumikseri johon voit tuoda vaikka sata stereo-panoroitua bändiä (mietippä vielä miten miksaaja keikalla panoroi saliin ulostulevan äänen ja solistin korviin tulevan matskun) ja sitten sen solistin monosoundin.... Tarvittaessa kuunteluun on saatavissa mikseristä riippuen esmes kaikua, jota moni laulajan toivoo hiukkasen kuulevansa itsekin.
Sitten siitä pikkumikseristä voitte vedellä monoa tai stereota tai vaikka kuulokeulostulosta suoraan korviin. Edelleen käytössä on alkeelliset eq:t sen kuuntelun muokkaamiseen jne jne...
 
harpist:
Ymmärrettävää on, että kaapelointi "säestys" ja "laulu" ei saa olla pöydästä monitoriin (solistille) lähtiessä vielä tuossa vaiheessa mixattu toisiinsa. Solisti tekee sen itse kappaleen vaatiman tarkkuuden, soiton voimistumisen tai muun syyn mukaan. ( omalla kohdalla esim. soittaessani huuliharppua akustisesti laulumikkiin - se soi hiljemmin mitä lauluääni on )

 
Niinno miksei voi? Kyllähän se orkan miksaaja tekee töitä siihen, että laulu kuuluu. Mitäs jos se stereona (hymiö) tuleva miksaus pöydästä sisältääkin jo se laulun. Ja sitten jos solisti haluaa kuulla enempi, hän miksaa sillä potikalla sekaan lisää omaa laulua. Eli tämä on se "more-me"-juttu mitä tuossa yllä kuvattiin. Harvoin on se tilanne, että saliin menevästä äänestä tulee liikaa laulua solistin korviin. Kyse on toteuttamistavasta (Hymiö).
 
harpist:
Ulos vastaavasti tällöin tarvitaan ne samat kaksi "instrumenttikanavaa" joihin laulaja on itse miksannut "monoa" laulua.

Niin paitsi jos työnnät ne sinne tolppamonitoriin, on se ihan yks hailee montako letkua sinne vedätte...
 
Loppuun viittailevia ja osin jopa vit**ilevia hymiöitä!!
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
harpist
22.12.2017 07:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Mulle jää tuosta kertomuksestasi mieleen, että olet pihalla kuin tamponin naru siitä, miten tuollainen järjestely on käytännössä tuolla lavoilla tehty... ja sitten vedät porot sieraimeen kun joku ei olekkaan samaa mieltä, että siihen solistin lanteille pitää saada joku belt-pack-tyyppinen rasia
 
Sanoisin, että melkoista stereotypiaa ja olettamusta asian suhteen. On aivan sama, miten asia on muiden osalta "lavoilla" tehty tai miten olen aiemmin itse saman asian ratkaissut. Väitän edelleen itse tietäväni parhaiten, mitä ja millaista ratkaisua tällä hetkellä haen ja tarvitsen.
 
"Lanteille belt-pack- tyyppinen rasia" .... tuokin on täysin sinun omaa visiota ja mielikuvituksen tuottamaa olettamusta. Eihän minulla ole ollut edes tiedossa, millaisia ratkaisuja olisi tarjolla ...
 
Ja kaikella kunnioituksella, jos ratkasu on belt-pack tyyppinen rasia - kyllä se vedetään todennäköisesti teipillä kiinni laulajan ulottuville mikkistandiin.
 
Edelleen kun sä mainitsit tuolla sen tolpannokkamonitorin, on se heti asiasta ymmärtävien silmissä mono!!! Siis silloin sä et tartte stereota!!! Jos nyt kuitenkin on ihan sama mikä se monitorijärjestelmä on sen "summaimen" jälkeen, sen voisi mainita... eikä puhua tolppamonitorista mitään.
 
Mutta jos stereo on tarjolla - voin valistaa - kahdella tolpannokkamonitorillakin tekee kyllä stereon.
 
Sama vastaus kuin aiemmin: pikkumikseri johon voit tuoda vaikka sata stereo-panoroitua bändiä
 
Mieti - olisikohan käytännöllisyydellä tai jopa eri solistien rajoitteilla jotain osuuttaa siihen, miksi pikkumikseri ei sovellu tällä kertaa tarpeisiin, vaan olen lähtenyt etsimään "yhden potikan ratkaisua".
 
Mietippä vielä miten miksaaja keikalla panoroi saliin ulostulevan äänen ja solistin korviin tulevan matskun ja sitten sen solistin monosoundin....
 
Jokaisella laulajalla on oma - jopa ehkä fyysisistä rajoitteista johtuva laulutapa. Toiset laulavat säestyksen "päälle" vaatien kuulemaan enemmän omaa ääntään. Toiset pystyvät laulamaan säestyksen sekaan ns. tasavertaisesti miksattuna.
 
Faktaa on, ettei laulutyyli /-volume saa muuttua sen takia, että laulajan monitorointi alkaa mennä muiden ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta hänen tarpeistaan nähden "metsän puolelle".
 
Tuossa vaiheessa miksaaja ei pysty tietämään, millaisella jyrkkyydellä laulaja haluaa tasapainoa säädettävän. Ja jos huomioon otetaan vielä se, että mikrofonin taakse saattaa astella joissain tarpeissa myös vaihtuvat laulajat -> saa kukin säädettyä säestyksen ja laulun tasapainon helposti ja nopeasti mieleisekseen.
 

Tarvittaessa kuunteluun on saatavissa mikseristä riippuen esmes kaikua, jota moni laulajan toivoo hiukkasen kuulevansa itsekin.
 
Wow - aina oppii jotain uuttaa .....
 
Sitten siitä pikkumikseristä voitte vedellä monoa tai stereota tai vaikka kuulokeulostulosta suoraan korviin. Edelleen käytössä on alkeelliset eq:t sen kuuntelun muokkaamiseen jne jne...
 
Yksinkertaisuutta ja käytännön toimivuutta tässä on lähdetty hakemaan. Ja lisätään tähän vielä nyt se yksi ja vaikein muuttuja ; useampi laulamisen taitava - mutta tekniikasta vähemmän ymmärtävä solisti - joilla jokaisella vielä oma käsitys miten haluavat itsensä monitorista kuulla - kyllä siinä vaiheessa yksinkertaisuus on valttia.
 
Niinno miksei voi? Kyllähän se orkan miksaaja tekee töitä siihen, että laulu kuuluu.
 
Tahtoo vain pikkubändeissä olla, että se "miksaaja" soittelee jotain instrumenttia siellä lavalla itsekin, eikä pysty reakoimaan jos esim. lavasoundi on noussut mm. hyvän draivin takia. Jos laulaja ei siinä vaiheessa kuule itseään - lopettaako laulamisen tai jos mahdollista ; säätää omatoimisesti oman laulunsa ja säestyksen balanssiin vähentämällä "orkan / taustan osuutta". On nimittäin täysin mahdotonta laulaa "nuottia kohdalleen" jos ei kuule laulamaansa (vrt. kuulovammaisen puhe) Äänihuulten lihasmuisti ja luukuulo ei siinä vaiheessa riitä kertomaan "missä mennään"
 
Mitäs jos se stereona (hymiö) tuleva miksaus pöydästä sisältääkin jo se laulun. Ja sitten jos solisti haluaa kuulla enempi, hän miksaa sillä potikalla sekaan lisää omaa laulua. Eli tämä on se "more-me"-juttu mitä tuossa yllä kuvattiin. Harvoin on se tilanne, että saliin menevästä äänestä tulee liikaa laulua solistin korviin. Kyse on toteuttamistavasta (Hymiö).
 
Jos muiden instrumenttien volumetaso ei pysy vakiona vaan esim. nousee - niin noinko järjestely on käytännössä tuolla "lavoilla" sinun mukaan tehty - mihin viittaat ensimmäisessä lauseessasi.
 
Nostetaan siis samassa suhteessa monitoreihin tulevan laulun osuutta kuin mitä instrumenttien volume on kohonnut. (?) Mitenköhän käy kierto-ongelmien kanssa ?
 
Niin paitsi jos työnnät ne sinne tolppamonitoriin, on se ihan yks hailee montako letkua sinne vedätte...
 
Jos stereota on tarjolla - mikä estää käyttämästä kahta tolpannokkamonitoria.
 
Loppuun viittailevia ja osin jopa vit**ilevia hymiöitä!!
 
Tämä loppukateettisi toimikoon muistutuksena siitä - kuinka "fiksua" ja "varteenotettavaa" keskustelu kanssasi parhaimmillaankin voi olla.
 
Muille:
 
Kiitän kaikkia kysymykseeni asiallisesti suhtautuneita vastaajia - jonkin ratkaisun tulen varmasti asialle löytämään.
 
Muut solistit / laulajat olkoon sitten tulevaisuudessa niitä, jotka arvioivat ratkaisuni toimivuuden.
 
Pidättäydyn jatkamasta keskustelua - Joulua kaikille.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «