Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitoroinnista
1 2 3 4 5 6 7 8
Liverpooligan
19.08.2015 12:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väliin naurettavan yksinkertainen kysymys. Siis sellaiselle, joka tietää.
 
Millaista päätevahvistinta (siis nyt lähinnä tehomäärää haen) tarvitaan viisihenkisen bändin treenikämppä ja pienten keikkojen monitorointia varten? Harkinnassa passiivilattiamonnarit, joiden ottoteho 500W. Ja kun monnareita tulee käyttöön neljä kappaletta, niin riittääkö edes yksi kaksikanavainen päättäri?
 
olavi_t
19.08.2015 14:33:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liverpooligan: Harkinnassa passiivilattiamonnarit, joiden ottoteho 500W. Ja kun monnareita tulee käyttöön neljä kappaletta, niin riittääkö edes yksi kaksikanavainen päättäri?
 
Kahdella kanavalla saat kaksi monitorimiksausta. Mikäli soittajat tämän kestävät, niin eihän siinä sitten mitään.
 
Nelikanavaisia päätteitä on saatavilla aika paljon esim Lab.Gruppenilta, QSC:ltä ja Powersoftilta. Joten jos vain lompakko kestää, niin ehkä sellainen olisi ihan näppärä.
 
rintapek
19.08.2015 14:34:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liverpooligan: Väliin naurettavan yksinkertainen kysymys. Siis sellaiselle, joka tietää.
 
Millaista päätevahvistinta (siis nyt lähinnä tehomäärää haen) tarvitaan viisihenkisen bändin treenikämppä ja pienten keikkojen monitorointia varten? Harkinnassa passiivilattiamonnarit, joiden ottoteho 500W. Ja kun monnareita tulee käyttöön neljä kappaletta, niin riittääkö edes yksi kaksikanavainen päättäri?

 
Toi ny riippuu ihan siitä miten sä haluat monitoroinnin toteuttaa.
 
Kyl vaik gx5 jaksaa ruokkia kahta ämyriä/kanava. Jos sulla on mikserissä yksi monitoriauxi niin kaikki kuuntelee samaa. Jos sulla on mikserissä kaksi monitoriauxia niin voit tehdä sillai, et vaik laulaja ja kitaristi kuuntelee auxia 1 kanavasta 1 ja basisti ja rumpali kuuntelee auxia 2 kanavasta 2. Viides bändiläinen asettuu lavalle siten, et kuulee jotain jostain.Jos ämyrit on samoja, miin kanavaan 1 kytketyt ämyrit soi keskenään yhtä lujaa kuin myös kanavan 2. Jos tahdot jokaisen ämyrin voimakkuutta säätää erikseen, niin tarttet neljä kanavaa päätettä.
 
Jos tahdot jokaiseen ämyriin oman mixin, niin tarttet mikserin jossa on neljä monitoriauxia.
 
Se on sit eri asia kuinka järkevää se omatoimibändillä on. Äänet siin lauteilla menee iloisesti sekaisin kuitenkin, mut se raukka joka on mikserin vieressä joutuu kesken soiton minuutin välein ruuvaamaan sitä mikseriä kun milloin tänne tarttee nyt enemmän laulua ja tänne enemmän kaikkea ja tätä hiljaisemmalle ja tänne parempaa akustiikkaa.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
Liverpooligan
19.08.2015 15:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.
 
Mikseri on mallia Allen & Heath Zed 428, joten onnistuuko tuosta monitorointi suoraan vai tarvitaanko erillinen pikkumikseri väliin?
 
rintapek
19.08.2015 15:56:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liverpooligan: Kiitos vastauksista.
 
Mikseri on mallia Allen & Heath Zed 428, joten onnistuuko tuosta monitorointi suoraan vai tarvitaanko erillinen pikkumikseri väliin?

 
No sä saat tosta neljä auxia prefadeiksi ja hyödyntämällä gruppeja ja matriisia viel muutaman monitorilähdön lisääkin.
 
Kysymykses "mikä tai mimmoinen vahvistin" ei o hirveen relevantti ennen kuin tiedät miten sä sen monitoroinnin tahdot toteuttaa.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
Liverpooligan
28.08.2015 13:36:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monitorointia ollaan ajateltu treenikselle lähinnä laulajille (vokalisti ja kaksi taustalaulajaa). Keikoille näiden lisäksi myös rumpalille lattiamonitori, keikkailu on vielä alkuvaiheessa, ja niillä muutamalla ollaan menty keikkajärjestäjän vehkeillä (lattiamonitorointi).
 
Ajatus on siis mahdollisimman kustannustehokas keino saada monitorointi vielä tässä vaiheessa nimenomaan treeniskäyttöön ja nimenomaan laulajille. Bändissä meillä on viisi jäsentä, joista yksi laulaa, kaksi on kitarassa, yksi bassossa ja sit rumpali. Toinen kitaristi ja basisti laulaa taustoja.
 
krautio
31.08.2015 21:03:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka tulee ajettua kaikua, kompuraa ym. monitoreihin vai meneekö luomuna?
 
Hey Ho, Let's Go!
Pauli Lappalainen
31.08.2015 21:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krautio: Kuinka tulee ajettua kaikua, kompuraa ym. monitoreihin vai meneekö luomuna?
 
Kuulokemonitoreihin tarvittaessa, kulmiin ei.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
krautio
31.08.2015 23:01:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko joku tietty syy miksi ei?
 
Pauli Lappalainen: Kuulokemonitoreihin tarvittaessa, kulmiin ei.
 
Hey Ho, Let's Go!
Örkinrumilus
31.08.2015 23:14:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompura häiritsee laulajan dynamiikanhallintaa, efektit säveltarkkuutta ja molemmat vaikuttaa laulajan itsensä kuulemiseen koska kulmasta ulostuleva kama ei oo niin selkeetä.
 
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
Pauli Lappalainen
01.09.2015 08:07:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krautio: Onko joku tietty syy miksi ei?
 
Kiertoherkkyys lisiintyy ja sitten tuo em. dynamiikanhallinta.
 
Kompura ja kaiku kulmissa saattavat helpottaa olemista mutta vähentävät tarkkuutta.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
Katti
02.09.2015 11:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Kiertoherkkyys lisiintyy ja sitten tuo em. dynamiikanhallinta.
 
Kompura ja kaiku kulmissa saattavat helpottaa olemista mutta vähentävät tarkkuutta.

 
Mutta tässäkin poikkeus vahvistaa säännön. Suurin osa iskelmä / jazz / tangolaulajista (varsinkin se sievempi sukupuoli) haluavat kaikua kulmiin(kin)... Ja silloin sitä tietysti annetaan mitä pyydetään...
 
...kompuraa itse kyllä myös välttelen viimeiseen asti...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Pauli Lappalainen
02.09.2015 11:14:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Mutta tässäkin poikkeus vahvistaa säännön. Suurin osa iskelmä / jazz / tangolaulajista (varsinkin se sievempi sukupuoli) haluavat kaikua kulmiin(kin)... Ja silloin sitä tietysti annetaan mitä pyydetään...
 
...kompuraa itse kyllä myös välttelen viimeiseen asti...

 
Annataan tietysti, jos pyydetään, ei siinä.
 
Monitorimiksaajan tärkein tehtävähän on saada artisti viihtymään lavalla ja tuntemaan olonsa mukavaksi, joten kompromissejä on pakko tehdä.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
krautio
15.12.2015 11:20:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen käyttänyt nyt monella keikalla rumpalin ja haitaristin monitoreina Genelecin 8030A kaiuttimia. Kun monitorin nostaa mikkitelineellä ihan korvan korkeudelle, niin volat saa jättää varmasti puoleen verrattuna siihen, että se huutaisi lattialta.
 
Hey Ho, Let's Go!
Jkob
30.12.2015 14:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trubakeikoille olisi välillä tarvetta pienelle monitorille jonka saisi vaikka nuotti -tai mikkiständiin kiinni. Miksei tietty ihan lattiamalliakin. Pa :na toimii Fishmanin Soloamp jossa siis itsessään on monitorilähtö. Usein tulee vain soitettua vekottimen takana jolloin itseni kuuleminen on hankalaa mikäli yleisö metelöi.
 
Onkohan kellään vastausta tällaiseen tarpeeseen?
 
Pauli Lappalainen
30.12.2015 17:08:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jkob: Trubakeikoille olisi välillä tarvetta pienelle monitorille jonka saisi vaikka nuotti -tai mikkiständiin kiinni. Miksei tietty ihan lattiamalliakin. Pa :na toimii Fishmanin Soloamp jossa siis itsessään on monitorilähtö. Usein tulee vain soitettua vekottimen takana jolloin itseni kuuleminen on hankalaa mikäli yleisö metelöi.
 
Onkohan kellään vastausta tällaiseen tarpeeseen?

 
Joku tuommoinen:
 
http://www.thomann.de/fi/fostex_630 … id=5cea68817f8e497184f7327a112c122f
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
dewil
02.01.2016 23:47:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/tc_helicon … rslt_Tc+electronic+monitor_329681_2
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Pauli Lappalainen
03.01.2016 10:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: http://www.thomann.de/fi/tc_helicon … rslt_Tc+electronic+monitor_329681_2
 
Jopas on värkki.
 
Tavaraa kuin Eka Vekaran housuissa.
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
Suisiideri
03.01.2016 22:52:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: http://www.thomann.de/fi/tc_helicon … rslt_Tc+electronic+monitor_329681_2
 
Hieno värkki. Kantaa noita lavalle kuormalavallisen ja käskee poppareiden virittää itse. Jää enemmän aikaa kaljanjuontiin.
 
harpist
10.12.2017 17:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Huom! Olet kirjoittamassa yli 706 päivää vanhaan aiheeseen!"
 
- toivottavasti en sentään turhaan (?)
 
Onko olemassa jotain "personal monitor controlleria" , jossa yksinkertaisesti potikan asennossa klo 12 ovat "aux" (mic) ja "main" (stereo) jollain lailla balanssissa ja kääntämällä vasta/myötäpäivään - toinen sisääntulo vaimenee ja toinen voimistuu.
 
Idea on saada aikaiseksi laulajalle yksinkertainen henkilökohtainen kontrolleri, josta voi lavatilanteessa yksin ja nopeasti säätää laulun ja musiikin suhdetta omassa monitorissa.
 
Laulajan ulottuville kontrolleriin tuodaan siis kaapeleilla "kuiva" mikkilinja ja "miksattu" bändi. Kontrollerista voi solisti suoraan (ilman äänimiehen kättä) säätää nopeasti oman laulun ja taustan balanssin itselleen sopivaksi.
 
Ilmeisesti tähän hommaan kävisi "headphone controller/amp" - mutta kaikissa tähän asti vastaan tulleissa nuo sisäänmenot/ulostulot on toteutettu eri potikoilla.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «