Muusikoiden.net
03.05.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiuttimen ostajan ABC
1 2 3 4 58 9 10 11 12
theikki
13.07.2007 09:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja pitkäomaisessa salissa päällekkäin, saadaan pidempi heitto. Liuskottumiseen auttaa osta kaksi vähän kapeampaa (esim 65 asteista) komeroa. Päällekkäin asettaessa (sikäli jos ja kun ripustaminen ja täten tilttaus eli suuntaus pystysuunnassa) kannataa kokeilla laittaa ylempi kaapppi ylösalaisin. Saa pillit lähemmäs toisiaan ja liuskottuminen helpottaa.
Voisitko kertoa mitä liuskottuminen tarkalleen on..kiitti,
 
Timppa Heikkilä
pitk
13.07.2007 10:19:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisitko kertoa mitä liuskottuminen tarkalleen on..kiitti,
 
"Kampasuodinilmiö, eri aikoina tulevien samanlaisten signaalien summautuessa syntyvä ilmiö, joka tekee taajuusvasteeseen piikinkaltaisia vaimentumia." Lähde: http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/sanasto.html
 
Eli kuuntelualueella eri kohdissa eri taajuudet korostuvat tai vaimentuvat. Siis soundi muuttuu.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
theikki
13.07.2007 13:47:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Kampasuodinilmiö, eri aikoina tulevien samanlaisten signaalien summautuessa syntyvä ilmiö, joka tekee taajuusvasteeseen piikinkaltaisia vaimentumia." Lähde: http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/sanasto.html
 
Eli kuuntelualueella eri kohdissa eri taajuudet korostuvat tai vaimentuvat. Siis soundi muuttuu.

 
Eli ne on sama asia.Joo,tota en tienny et sillä on tollanenkin nimitys.Kiitos paljon!
 
Timppa Heikkilä
Reddie
03.08.2007 20:18:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen useasti ihmetellyt minkä tähden yläpäät, en tarkoita line array systeemiä, vaan "normi" kaappeja yläpäinä. On kuitenkin laitettu suoran kepin nokkaan. Kaapeissaa suuntavuus kuitenkin aika usein taitaa torvilla on symmetrinen kaapin malliin nähden. Tilan takaseinästä tulee toisinaan niin kamalat kaiut. 40-asteeen pysty suuntaavudella kaappi kannattaa laittaa ainakin 20-asteen kulmaan. Tosin itselläni ei käytännönkokemusta ole kertynyt vielä hirveästi, mutta tämän olen huomannut. Jos kaapin saan nostettua hyvin, se kannattaa laittaa vielä vinompaan. Pikku laskutoimituksella ottaa selvää tarkasta kulmasta jolloin diskantit ei iske suoraan takaseinään ja baarissakin on huomattavasti lepposampaa työväkeä jos tiski(ei mikseri vaan se mistä saa viinaa) on suoraan lavasta poispäin.
 
Kaiutinvalmistajista esimerkiksi JBL on ihmetellyt samaa, ja laittanut osaan tolpannokka-kajareistaan kulma-adapterin pohjaan, jolloin kaiutin voidaan laittaa tolpan nokaan suuntaamaan alaspäin.
 
http://www.jblpro.com/JRX/coverage.htm
 
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
rintapek
03.08.2007 20:29:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja laittanut osaan tolpannokka-kajareistaan kulma-adapterin pohjaan, jolloin kaiutin voidaan laittaa tolpan nokaan suuntaamaan alaspäin.
 
Onhan noita. Vaikka tuommoinen:
www.thomann.de/fi/km_19670.htm
 
One kind of music only - the good kind
multipaavo
04.08.2007 21:15:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

40-asteeen pysty suuntaavudella kaappi kannattaa laittaa ainakin 20-asteen kulmaan.
 
Tai sitten ei :p
 
Elikkäs torvi suuntaa suurimmalla herkkyydellään on-axis alueella ts. keskellä. Asia selviää helposti tutkailemalla minkä vaan valmistajan polarplotteja.
 
Itse stäkkäilen komeroita mahdollisuuksien mukaan niin, että on-axis keila osuisi kauimmaiseen kohtaan, minne ääntä halutaan tuutata. Tavoitteena saada SPL edes piirun tasaisemmaksi yleisöalueella ja varsinkin siellä takanurkassa. Homma riippuu tietty vielä paikasta missä veetään.
Tämä siis tolpannokka laitteiden kanssa jotka sijoittuu verraten alas, jolloin "normi" 40 astetta pystyyn aukeeva torvi levähtää _ihan_tarpeeks_ siihen eturiviin. Asia muuttuu varsin toiseksi kun koilotin leijuu metreissä.
Asia muuttuu toiseksi myös jos käytössä on asymmetrisiä torvia kuten Nexon PS-sarja, L-Acousticsin ARCS tms...
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
theikki
05.08.2007 03:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiutinvalmistajista esimerkiksi JBL on ihmetellyt samaa, ja laittanut osaan tolpannokka-kajareistaan kulma-adapterin pohjaan, jolloin kaiutin voidaan laittaa tolpan nokaan suuntaamaan alaspäin.
 
http://www.jblpro.com/JRX/coverage.htm

 
Ja olen lucas hk.lla tehnyt etupäästä ja ihmetellyt minne se kaikki keskialue häviää..no siihen eturiviin ja kun kävin siellä edessä,niin hirvee meteli päin niitä eturiviläisiä.
 
Timppa Heikkilä
Woodoo
10.08.2007 22:15:35 (muokattu 10.08.2007 22:18:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse stäkkäilen komeroita mahdollisuuksien mukaan niin, että on-axis keila osuisi kauimmaiseen kohtaan, minne ääntä halutaan tuutata. Tavoitteena saada SPL edes piirun tasaisemmaksi yleisöalueella ja varsinkin siellä takanurkassa. Homma riippuu tietty vielä paikasta missä veetään.
Tämä siis tolpannokka laitteiden kanssa jotka sijoittuu verraten alas, jolloin "normi" 40 astetta pystyyn aukeeva torvi levähtää _ihan_tarpeeks_ siihen eturiviin. Asia muuttuu varsin toiseksi kun koilotin leijuu metreissä.
Asia muuttuu toiseksi myös jos käytössä on asymmetrisiä torvia kuten Nexon PS-sarja, L-Acousticsin ARCS tms...
 
-Paavo

 
Tämä olikin hyvä huomio kyllä mitä en osannut ajatella. Nyt tiiän taas hiukan enemmän :)
 
Onko siis järkevää koittaa edes kaikuja poistaa hankalissa tiloissa nostamalla tolpat niin korkealle kun uskaltaa turvallisuuden rajoissa ja kääntää sit hiukan? Vai hakkaako tässä päätään vain seinään?
 
Tulee mieleen vain joka kerta paikallisen yläasteen liikuntasalissa toteutetut keikat, kun kaikuu niin pirusti ja rumasti oli nappuloita vääntämässä kuka tahansa. Itse en ole kyseisessä paikassa ole onneksi ollut muuta kuin yleisössä.
 
Lisäys: taidankin kyllä ostaa tuollaset K&ämmän härvelit tai sit askarrella itse portaattomat, ihan testiksi edes.
 
multipaavo
10.08.2007 23:33:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko siis järkevää koittaa edes kaikuja poistaa hankalissa tiloissa nostamalla tolpat niin korkealle kun uskaltaa turvallisuuden rajoissa ja kääntää sit hiukan? Vai hakkaako tässä päätään vain seinään?
 
Lisäys: taidankin kyllä ostaa tuollaset K&ämmän härvelit tai sit askarrella itse portaattomat, ihan testiksi edes.

 
Hakkaa ehkä enemmän ääntä seinään :-/
Kaikuhelvetissä koitan pitää kääkät lähempänä yleisöä jolloin poka kuulee enemmän suoraa kuin heijastunutta ääntä, mutta perseestä se on yhtä kaikki.
Kirjotan tätä Lahdessa missä oon _totaalisessa_kaikukammiossa_ keikalla. Ainoo asia mikä autaa on kovemman luokan starba jota on saatu katsomaan useempi sata ihmistä jotka absorvoivat ääntä ihan mukavasti, mutta ei tässä oikeen hifistä voi vielkään puhua...
 
Mulla on kokemusta tälläsistä tilttikilkkeistä joissa on portaaton säätö:
http://www.k-m.de/SPEAKER-TILT-CONNECTOR.3+M5ae9ea534a8.0.html
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
smio
07.11.2007 14:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meiltä löytyy treenikämpältä mikserivahvistin, jonka maksimiteho ei riitä kaiutikaapeille. Onko noita mahdollista saada mitenkään kytkettyä yhteen. Tarviiko mikserin ja kaappien väliin jonkun laitteen? Vai pitäiskö hommata erillinen vahvistin/uusi mikserivahvistin? Itse en näistä asioista mitään ymmärrä.
 
musamies
07.11.2007 18:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee mieleen vain joka kerta paikallisen yläasteen liikuntasalissa toteutetut keikat, kun kaikuu niin pirusti ja rumasti oli nappuloita vääntämässä kuka tahansa. Itse en ole kyseisessä paikassa ole onneksi ollut muuta kuin yleisössä.
 
On kokeiltu liikuntasalia ja liikuntahallia. Ei isoja ongelmia kun pitänyt volat kurissa ja yleisö on vaimentanut sopivasti kaiuntaa.
 
Sama se on kun menee johonkin rappukäytävään tms. puhuu hiljaa, niin ei huomaa kaiuntaa samalla tapaa kuin kovaa huutaen.
 
iba68nez
09.01.2008 10:47:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä sitä vielä suunnitellaan bändille jonkunnäkösen PA:n hankkimista treenikämpälle ja satunnaisille pikkukeikoille. Kiinnostais kuulla teidän asioista ymmärtävien näkemystä tällaseen juttuun.
 
Jos nyt oletetaan että hommataan joku mikseri ja joku pääte, niin sit päästään tähän kaiutinpuoleen. Ainakin nyt aluks 2 x full range pöntöt ja subbari.
 
Eli kaapit ja subbari: aktiivi- vai passiivi?
 
Tai siis, saavutetaanko jotain etua hommaamalla aktiivit? Vai onko mitään merkitystä aktiivi/passiivipöntöillä kun kunnollinen pääte on erikseen? Onko eroa soundeissa tms?
 
Monitoroinnista ei tartte tässä vaiheessa välittää.
 
rintapek
09.01.2008 14:12:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asioista ymmärtävien näkemystä tällaseen juttuun.
... jos asioista kummemmin ymmärtämättömän näkemys kelpaa, niin...
Jos ihan ensiksi luet tämän ketjun aivan alusta ja ajatuksen kanssa. Sitten voit vertailla näkemyksiä vaillapa tuossa "my first speakers"- ketjussa.
 
Jos nyt oletetaan että hommataan joku mikseri ja joku pääte, niin sit päästään tähän kaiutinpuoleen.
Eli kaapit ja subbari: aktiivi- vai passiivi?
Tai siis, saavutetaanko jotain etua hommaamalla aktiivit? Vai onko mitään merkitystä aktiivi/passiivipöntöillä kun kunnollinen pääte on erikseen? Onko eroa soundeissa tms?

 
Aktiivikaiuttimien "etu" on siinä, että valmistaja on puolestasi valinnut kaiuttimelle sopivan vahvistimen ja asentanut sen kaiutinkotelon sisään. Lisäksi mahdollisesti limitterin kaiuttimen suojaksi. Kokonaispaino (ja hinta) tuppaa jäämään huomattavasti pienemmäksi. (Vrt, nyt vaikka tuo rcf:310 passiivi painaa 10kg ja aktiivi 12kg ja hintaero on n.200. Eli, mistä löydät neljälläsadalla neljäkiloisen vahvistimen, joka jaksaa kahta tuommoista ämyriä käskyttää samoilla tehoilla?)
 
Ainakin nyt aluks 2 x full range pöntöt ja subbari.
Ainakin aluksi sen subbarin voi unohtaa. Ainakin jos basistilla on kelvollinen combo ja bassaria ei mikitetä. Tai käytössä ei ole sähkörumpuja. Tai jos kiipparisti ei vedä vasuribassoja. Tai jne... jos "systeemiin" kytketään vain laulumikit ja akustinen, niin siinä ei subbari ole kuin haitaksi.
 
Tuosta toisesta ketjusta ymmärsin, että hakusessa on budjettivehkeet ja jälleenmyyntiarvolla ei ole niin väliksi?
Kahdessa tapauksessa sillä kuitenkin on melko lailla merkitystä:
1- bändi lopettaa, jolloin käsissä on läjä laatikoita, joista ei tahdo päästä eroon, porukka ostaa mielummin tkaupasta uutta, koska eivät uutenakaan maksa mitään ja kaupan päälle saa kolmen vuoden takuun.
2- bändi jatkaa toimintaansa, jolloin jossain vaiheessa tekee mieli täydentää kamoja, tai peräti päivittää ne pykälää parempiin.
 
Tuossa toisessa ketjussa järjestysmies jo ehtikin "suosittelemaan" noita mainittuja rcffiä tai dbtechin operoita. Meni ilmeisesti budjetin yläpuolelle? Joka tapauksessa, viimeksi kun katsoin, niin "Akun tehtaalla" oli noita dbtechin 405:a vähän käytettynä hintaan 380/kpl. Budjettiluokassa tuolla hinnalla noissa on jo melkoisesti vastinetta rahalle, sanoisin.
 
One kind of music only - the good kind
iba68nez
09.01.2008 14:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla niin että budjettiluokan vehkeiden hankkimista ei enää suunnitella, hommataan sit vähän parempaa vaikka käytettynä. Laatueroista eri valmistussarjojen välillä on tullut luettua ja kuultua sen verran että itsesuojeluvaisto on herännyt.
 
Subbari saattaa olla aika tarpeellinen, basariaki on tarkotus mikitellä, ja kyseessä on iso bändi jolla tarkotus saada aikaan tanakka poljento "miehekkäällä alapäällä" ;) Ainaki edellisissä bändeissä oli subbarit kehissä ja ei niistä ainakaa haittaa ollu. En tosin sit hyödystäkään osaa sanoa.
 
MuusikkoMies
29.11.2008 00:30:14 (muokattu 29.11.2008 11:25:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaiset 4 monitoria ja 2 kaiutinkaappia kannattaisi hommata bändille joka käy isommissa baareissa tai tapahtumissa soittamassa jos budjetti on (noin) 3000e?
 
Dj.Dumbass
29.11.2008 16:31:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaiset 4 monitoria ja 2 kaiutinkaappia kannattaisi hommata bändille joka käy isommissa baareissa tai tapahtumissa soittamassa jos budjetti on (noin) 3000e?
 
Aika kova vaihtoehto voisi olla hankkia koko rahalla 6kpl Mackien SRM450 aktiivikaiuttimia. Varmaan tulee muitakin ehdotuksia kaiutinmalliksi, minulla noista varsin hyviä kokemuksia.
 
But what would Musamies do?
Arkka
03.12.2008 21:05:46 (muokattu 26.04.2009 22:46:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändikäyttö treenikämpällä ja pikkukeikoilla: Edellämainitun isoveli, teholuokka 300W-500W menettelee jo vähän kovempaakin soittavan bändin laulutarpeeseen.
 
Jos ostaa vain yhden halvan aktiivipöntön laululle rokkibändin treeniskäyttöön, niin onko alle 300 €:n mitään järkevää? Alle 400 €:n varmaan löytyy jo jotain? Jos ei, niin mikä olisi järkevää? Liian halpa ei voi olla, mutta mikään ihan luokaton skräpä ei lämmitä.
 
Lie selvää, että äänenlaadusta voi tinkiä, mutta treeniskäyttöön pitäisi toimia, eli laulu pitäisi saada kuuluville.
 
Joku mainitsi mfs-ketjussa db technologies opera 405:n. Mitenkäs se? Mitenkäs ne halvemmat operat? Mitenkäs tuo kestävyys noissa db technologiessin kaiuttimissa yleensä? Hajoaako käsiin?
 
Ja pärjääkö yhdellä ~300W:n aktiivikaiuttimella lainkaan parinkytä neliön treeniksellä? Ei mitenkään hullun kovaa soiteta, mutta tulpat päässä rokkia kuitenkin. Pääasia että edes laulaja kuulisi itsensä. Mulla ei ole mitään käsitystä tuollasten äänenvoimakkuudesta.
 
E: jotta ei olisi aivan turha postaus (taisi olla väärä paikkakin tälle ehkä), vastaan tähän itse, että hommattiin 1 kpl Mackie SRM450 ja sitä käytetään halvan pikkumikserin kans reeniksellä. Ainakin meidän käytössä on ajanut asiansa, eli laulu on saatu kuuluville. Hinta meni vähän alkuperäisen budjetin yli kyllä.
 
Grandpa: My Homer is not a communist. He may be a liar, a pig, an idiot, a communist, but he is not a porn star.
mettju-5
09.12.2008 22:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidänkin bändillä on tullut aika hankkia uudet pa- / laulukaapit. Rahat riittäis täälläkin esillä olleista malleista DB:N Opera Live 405, tahi tiukkaan laskettuna mackien SRM 450 malleihin. Kumpaa suositellaan? Niin ja kuinkahan paljon saundiin on tulossa takapakkia, kun tällä hetkellä treeniksellä laulellaan FBT:N MAXX 4 kaappeihin. Mut ne kaapit on siellä kiinteänä ja pysyy. Mikseriksi olemme ajatelleet Soundcraftin EFX8:aa. Siitä ei oo paljon huonoa kuullu.
 
Soundslivestä näyttäis kyseiset värkit (siis DB:T ja Soundcraft) irtoavan edukkaasti. Onko tästä putiikista kuulunu huonoa?
 
Kiitos jo etukäteen. Jos teksti hukkuu tähän ketjuun, nakkaan sen etusivulle. Tiedoksi ylläpidolle / valvojalle ;)
 
aimotuska
10.12.2008 07:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos jo etukäteen. Jos teksti hukkuu tähän ketjuun, nakkaan sen etusivulle. Tiedoksi ylläpidolle / valvojalle ;)
 
Kun tän pitäis olla nimestäänkin päätellen semmonen ABC-ketju, mikä sisältäis oikeita neuvoja ja vinkkejä, eikä vakiopaikka tälle iänikuiselle kysymykselle.
 
Hommaa niitä FBT:tä lisää. Ovat kehuneet kovasti.
 
gu
25.04.2009 19:18:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko Eroa pahasti yhdellä tai kahdella subilla, kun kyseessä on keskikokeinen tila ja tehoa alle 1000w. Olisiko kannattavampaa osta yksi kunnon subi? Käyttöä olisi sillointällöinen bänditapahtuma ja discojumputus.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «