Muusikoiden.net
03.05.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiuttimen ostajan ABC
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Pyrtsi
08.09.2016 13:53:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku antaa neuvoa PA-kaiuttim(i)en ostoon?
 
Tässä vaiheessa siis kokonainen PA olisi meille ehkä turhan hintava investointi, joten pitäisi hommata jokin (aktiivi)kaiutin treeniskäyttöön power metal-bändin laulukamoiksi. Tarkoitus olisi kuitenkin hommata sille kaveri tulevaisuudessa ja muutenkin täydentää PA pienimuotoiseen livekäyttöön (ravintola/klubi/pienet ulkoilmakeikat) riittäväksi, joten sen pitäisi olla tarpeeksi tehokas myös livekäyttöön.
 
Tähän mennessä meiltä löytyy jo yksi Samsonin aktiivikaappi, muistaakseni tuo http://www.samsontech.com/samson/pr … products/pa-cabinets/auro/aurod412/ , joka toimii nyt kiipparivahvarina. Siitäkin saisi kyllä laulun tulemaan mikserillä, mutta en ole kyllä ihan varma riittääkö se toistamaan laulunkin tarpeeksi kovaa rumpujen yli treeniksellä
 
Jos siis on kokemuksia/suosituksia, millainen kaiutin olisi hyvä tai mitä ominaisuuksia kaiuttimella pitäisi olla näihin tarpeisiin ja mitä merkkejä ja malleja erityisesti kannattaisi harkita niin saa ehdottaa.
 
oksatboys
08.09.2016 17:05:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyrtsi: Jos siis on kokemuksia/suosituksia, millainen kaiutin olisi hyvä tai mitä ominaisuuksia kaiuttimella pitäisi olla näihin tarpeisiin ja mitä merkkejä ja malleja erityisesti kannattaisi harkita niin saa ehdottaa.
 
12" tai miksei 10" aktiiviskobe n. 500e hintaluokassa on jo sellainen millä jotain tekeekin. Merkkien väleillä ei ole suuria eroja kun puhutaan tietyn hintaluokan vehkeistä.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
niilopi
05.03.2017 23:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites noi art 310a. Ois tarjolla vanhempaa mallia mk1 7-vuotta vanha. Uskaltaako noita ostaa noin vanhoja ja onko yhtä hyviä kun uudemmat. Suurimpana erona ainakin output high 50w vanhoissa joka nostettu 100w uudemmissa. Elementit noissa on ilmeisesti jopa paremmat vanhoissa.
 
SteveHarris
06.03.2017 02:16:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla noita mk1 on muutama, täysin kelpo vehkeitä
 
www.go13band.com
teemuz
13.10.2017 18:35:27 (muokattu 14.10.2017 02:56:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas viisaammat että meneekö ihan metsään jos soitan kyseisellä vahvarilla näitä pönttöjä
 
https://www.thomann.de/fi/ev_elx_115.htm
Power rating: 400 W RMS, 1600 W peak
 

 
https://www.thomann.de/fi/behringer_inuke_nu6000dsp.htm
Power rating: 2x 3000 Watt @ 4 Ohm, 2x 1500 Watt @ 8 Ohm
 
Päätteestä mitattu 8ohmille 1000w jatkuvaa ja kajareissa siis 400w rms tehonkesto, mutta jos säädän päätteen vaikka 50% niin eihän sen pitäisi antaa liikaa virtaa pöntöille?
 
Periaatteessahan voisin kait kytkeä noi kaapit sarjaan jolloin tulis 4ohmille se kuorma ja päätteestä on mitattu 1 550w neljälle ohmille. Onko sekin liikaa?
 
Einherjar
14.10.2017 12:12:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teemuz: Kertokaas viisaammat että meneekö ihan metsään jos soitan kyseisellä vahvarilla näitä pönttöjä...
 
Tuo kaappi haluaisi itselleen optimitilanteessa 800w @ 8ohm. Ei siis mennä ihan hirveän kaukana sitten lopulta. Vahvarin tehoja ei siis tarvi pudotella kun vähän. -3dB = tehon puolitus, jolloin mennään lähellä.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
zedder
31.05.2019 14:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jollakulla tietoa tai hyviä arvauksia sitä koskien että onko näillä suurehkoja laatu- tai suorituskykyeroja:
 
https://www.thomann.de/fi/alto_tx_210.htm
 
https://www.thomann.de/fi/behringer_b210d.htm
 
https://www.thomann.de/fi/alto_tx_208.htm
 
(Behringerin B1xx -sarjan kaiuttimissa on kuulemma selvästi huonompi alataajuuksien toisto kuin B2xx -sarjalaisissa ja siksi pudotin ne pois listalta.)
 
Käyttötarkoituksesta sen verran että ihan henkilökohtaiseen käyttöön tulisi pienehköön treenihuoneeseen toistamaan taustaraitaa (basso ja rummut) sekä laulua. Tällä hetkellä kaiuttimina on 8" Samson Auro ja 5,25" Behringer (joka on sijoitettuna mikkiständin likelle ikäänkuin monitoriksi). Noillakin on pärjännyt, mutta äänikentän levitystä pitäisi saada ja bassoonkin olisi kenties kiva saada pieni lisäpotku. Ehkäpä yksi 10" ämyri olisi riittävä lisä.
 
Toki suurempia ja parempia pönttöjä on tarjolla, mutta paino ja koko on tässä jonkinmoisessa roolissa ja johonkin raja on vedettävä. Käyttö on kuitenkin sen verran vähäistä etten viitsi rahallisestikaan ihan hirveästi tähän panostaa.
 
Tuossa Altossa ei ole minkäänmoista EQ:ta, mahtaako se olla ongelma? Mikseristä voi toki tehdä säätöjä. Toinen 8" kaiutin olisi roudattavuuden kannalta toki houkutettelevampi vaihtoehto kuin nuo 10" versiot. Onko 2" ero elementeissä sellainen että síllä on suurta käytännön merkitystä?
 
Hyvin resonoiva yksilö.
Janatuiska
25.01.2020 15:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haussa PA-kaapit, tässä vaiheessa pelkästään yläpäät. Pääasiallinen käyttö on sähköpiano (Nord Electro 6D) ja naislaulu, ehkä joskus harvoin sähkökitara Line6 Pod-tyyppisen purkin läpi. Tilat ovat pieniä/keskikokoisia juhlatiloja, yleisöä max 50. Ajatus on, että järjestelmä olisi subbarilla laajennettavissa työväentaloluokan tansseihin, yleisöä ~200 hlö. Nyt mietityttää yläpäiden koko.
 
Olen testannut piano/laulu sekä Yamahan DXR10:tä että DXR12:sta. 10-tuumaisesta päällimmäinen tuntuma oli se, että piano ei päässyt oikeuksiinsa, ehkä vähän honky-tonk. Jäin jo miettimään olikohan EQ-säädöissä jotain sanomista. 12-tuumaisella homma toimi hyvin mutta onhan ne isohkot yksin roudatessa ja nosteltaessa.
 
Nordin foorumilla porukka näyttäisi rakastuneen QSC:n K8.2:een. Pianoiden kehutaan kuulostavan hyvältä, jenkkityyliin awesome. Suomalaisessa musiikkiliikkeessä myyjät eivät suositelleet 8-tuumaisia tällaiseen käyttöön. Perusteluita ei oikein tullut, eiköhän ollut hyllyssä? En ole missään päässyt vielä testaamaankaan 8-tuumaisia pianon kanssa.
 
Onko ajatuksia/näkemyksiä yläpäiden koosta tällaisessa käytössä? Äänenpaineethan eivät ole mitään hirveitä. Onko kokemuksia sähköpianon ajamisesta 8-tuumaisten läpi? Olisiko 8-tuumainen yläpää 12-tuuman subbarilla riittävä työväentalon iltamiin humppabändille?
 
Pianistina ajattelen asiaa ehkä liikaa pianosoundin kautta. Mites laulu 8-tuumaisten kanssa?
 
Äänen avautumiskulma näyttäisi vaihtelevan eri kokoisissa kaapeissa. Pitäisikö minun ottaa tämä jotenkin huomioon valinnassa kun esiintymispaikat vaihtelevat pienen juhlatilan ja työväentalon välillä?
 
Egea
04.10.2020 09:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Mietin äänentoistoa hommaan, jossa on elektroninen tausta ja laulua päälle mikrofonista. Osaisitteko neuvoa, minkälainen kannettava laite sopisi tähän? Saisi olla mahdollisimman kevyt, edullinen ja hyvä. : ) (Budjetti nyt ehkä 80-200e, saa olla käytetty laite.)
Tulee pieniin tapahtumiin.
 
Lisäkysymys, suosituilla kannettavilla JBL-kaiuttimilla moinen ei kai mitenkään onnistu (kaksi äänilähdettä päällekkäin)?
 
musamies
04.11.2020 13:41:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janatuiska: Haussa PA-kaapit, tässä vaiheessa pelkästään yläpäät. Pääasiallinen käyttö on sähköpiano (Nord Electro 6D) ja naislaulu, ehkä joskus harvoin sähkökitara Line6 Pod-tyyppisen purkin läpi. Tilat ovat pieniä/keskikokoisia juhlatiloja, yleisöä max 50. Ajatus on, että järjestelmä olisi subbarilla laajennettavissa työväentaloluokan tansseihin, yleisöä ~200 hlö. Nyt mietityttää yläpäiden koko.
 
Olen testannut piano/laulu sekä Yamahan DXR10:tä että DXR12:sta. 10-tuumaisesta päällimmäinen tuntuma oli se, että piano ei päässyt oikeuksiinsa, ehkä vähän honky-tonk. Jäin jo miettimään olikohan EQ-säädöissä jotain sanomista. 12-tuumaisella homma toimi hyvin mutta onhan ne isohkot yksin roudatessa ja nosteltaessa.
 
Nordin foorumilla porukka näyttäisi rakastuneen QSC:n K8.2:een. Pianoiden kehutaan kuulostavan hyvältä, jenkkityyliin awesome. Suomalaisessa musiikkiliikkeessä myyjät eivät suositelleet 8-tuumaisia tällaiseen käyttöön. Perusteluita ei oikein tullut, eiköhän ollut hyllyssä? En ole missään päässyt vielä testaamaankaan 8-tuumaisia pianon kanssa.
 
Onko ajatuksia/näkemyksiä yläpäiden koosta tällaisessa käytössä? Äänenpaineethan eivät ole mitään hirveitä. Onko kokemuksia sähköpianon ajamisesta 8-tuumaisten läpi? Olisiko 8-tuumainen yläpää 12-tuuman subbarilla riittävä työväentalon iltamiin humppabändille?
 
Pianistina ajattelen asiaa ehkä liikaa pianosoundin kautta. Mites laulu 8-tuumaisten kanssa?
 
Äänen avautumiskulma näyttäisi vaihtelevan eri kokoisissa kaapeissa. Pitäisikö minun ottaa tämä jotenkin huomioon valinnassa kun esiintymispaikat vaihtelevat pienen juhlatilan ja työväentalon välillä?

 
Tuntuu pianosaundi muuttuvan eri ämyreillä. Laitoin uuden avauksen siitä missä ämyreissä hyvä ääni esim. pianokäyttöön keskiäänien osalta.
 
Pitäs enempi saada näkemystä tarviiko kartiossa olla kokoa äänen suuntaamiseen ja onko kaksitie hyvä jos jako osuu tärkeälle alueelle. Mikä on kokemusperäinen tieto mikä äänentoisto luonnollisin pianoon.
 
Mark_
09.02.2023 16:36:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noviisi kysyy pa-laitteiston ostosta truba / duo keikoille esim. terasseille. Riittäskö tämä 2 X 200 W https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … amaha-Stagepas-400BT-PA-jarjestelma vai pitäskö se olla tuo isompi 2 X 340 W? https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … amaha-Stagepas-600BT-PA-jarjestelma
 
Voiko tuohon ekaan liittää lisäks esim. 300 wattisen monitorin?
Missä vaiheessa mikserin tehot ei enää riitä kaiuttimille ja miten tuo ylipäätään menee?
 
Kommentteja jotka tietää.
 
rintapek
09.02.2023 19:08:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mark_: Noviisi kysyy pa-laitteiston ostosta truba / duo keikoille esim. terasseille. Riittäskö tämä
 
Jos aatellaan akkariduoa terassilla niin vaadittavat (tai pikemminkin terassinomistajan sallimat) äänenpaineet ei o yleensä kovin suuret.
miks ei pärjäis? Terasseja toki on monen kokoisia ja juopunut yleisö ittessään pitää meteliä, mut suurinpiirtein tommoiseen käyttöön noi Stagepassit on tehty.
 
Yamahat noin yleensä tekee sen mihin ne on meinattu ja ovat perinteisesti olleet luotettavuudeltaan erittäin hyviä.
 
Toi stagepassi on tehty helppokäyttöiseksi sillai, et ton yksinkertaisempaa laitetta ei oikeestaan ole. Eli ei tartte hirveesti opettelua. Piuhat kii volumea auki ja efektiä mausteeks.
 
Ei toi oo maiilman ainoo, paras tai edes halvin vaihtoehto mut kyl mä näkisin, et mun trubaduoni vahvistustarpeet hoituis tuollakin.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
varakeef
10.02.2023 10:20:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mark_: Voiko tuohon ekaan liittää lisäks esim. 300 wattisen monitorin?
Missä vaiheessa mikserin tehot ei enää riitä kaiuttimille ja miten tuo ylipäätään menee?

 
Kyllähän tuohon monitorilähtöön voi kytkeä kuinka isotehoisen monitorin tahansa. Lähtö on linjatasoinen, eli aktiivimonitori siihen olisi laitettava (tai pääte ja passiivimonitori).
 
En ilman manuaalin silmäilyä hahmota, miten tuohon monitorilähtöön reititettäisiin signaaleja kanavakohtaisesti. Lieneekö sitten niin, että tuo monitorilähtö tuuttaa saman miksauksen kuin mikä menee päälähtöihin? Tämä voi olla ärsyttävä rajoite.
 
Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa
pitk
12.02.2023 13:44:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Kyllähän tuohon monitorilähtöön voi kytkeä kuinka isotehoisen monitorin tahansa. Lähtö on linjatasoinen, eli aktiivimonitori siihen olisi laitettava (tai pääte ja passiivimonitori).
 
En ilman manuaalin silmäilyä hahmota, miten tuohon monitorilähtöön reititettäisiin signaaleja kanavakohtaisesti. Lieneekö sitten niin, että tuo monitorilähtö tuuttaa saman miksauksen kuin mikä menee päälähtöihin? Tämä voi olla ärsyttävä rajoite.

 
Se on tosiaan oikeasti toinen master-lähtö, olla on on vola. Periaatteessa trubahommaan riittää, mutta voi tosiaan olla snadisti ärsyttävää, ettei pääse kontrolloimaan erikseen monitoriin tulevaa leveliä. Toisaalta taas on tod näk etu, että monitoribalanssi on sama, kuin yleisölle menevä, koska sitä joutuu kuitenkin itse kontrolloimaan. Yamaha on merkkinä hyvä, myös halvempien sarjojen osalta.
 
Manuaalin mukaan:
"MONITOR OUT jacks
These connect to powered speakers for monitoring purposes, and output a mix of
Follow the important precautions below to prevent noise and possible damage to external devices and the unit when you operate this switch.
Be sure to leave this switch off if you do not need phantom power, or when you connect a
the signals from channels 1 to 9/10 (STAGEPAS 600BT) or channels 1 to 7/8 (STAGEPAS 400BT). You can adjust the output level using the MONITOR OUT control A. If only the L (MONO) jack is used, the signals from the L and R channels are mixed and output."
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
Esmojii
17.04.2024 11:19:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin tietää, kuinka ylös herzeissä päästään Richard Allan -kaiuttimella B12T.
Taajuusvasteen tiedän, mutta vaikea lukea noita tehtaan antamia taulukoita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «