Muusikoiden.net
03.05.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiuttimen ostajan ABC
1 2 3 4 58 9 10 11 12
NeliX4
26.03.2014 19:41:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri näin tapahtuu :)
 
Sami_T
26.03.2014 20:33:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepe7: emme ole väkipakolla niitä subbareita hankkimassa. peruskysymys tässä lienee, että saavuttaako niillä hyötyä ylipäänsä tällaisessa tilanteessa. onko aktiivisubbari sitten ihan pois laskuista?
 
Ei se oo pois laskuista mutta koska sulla on vahvistin jo ennestään niin _edullisin_ (ja myös jossain määrin käytännöllisin) tapa saada potkua tohon settiin on lisätä 2 kpl passiivisubeja.
 
Aktiviisubi on ihan hyvä vaihtoehto mutta jos haluat edes jonkinlaatuisen vehkeen/vehkeet niin joutuu lyömään rahaa pöytään enemmän.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
tepe7
26.03.2014 22:21:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ok, millainen sen/niiden aktiivisubin/subbareiden pitäisi olla tehoiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan? onko mahdollista saada jokin esimerkki vaikka t-kaupan katalogista. ja miten sellainen kytketään järjestelmään?
 
musamies
27.03.2014 00:28:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepe7: ok, millainen sen/niiden aktiivisubin/subbareiden pitäisi olla tehoiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan? onko mahdollista saada jokin esimerkki vaikka t-kaupan katalogista. ja miten sellainen kytketään järjestelmään?
 
Pelkästään yhdellä tällaisella sai aika kivasti terästystä kun pääkaiuttimet on 12" tai 8" tuuman kokoluokkaa:
http://www.thomann.de/fi/behringer_b1500dpro.htm
 
Osansa kohtuu hyvään terästävyyteen tekee juuri se kun tämän saa säädettyä omaan tarpeeseen ja tilanteeseen ja mukaan voi ottaa yhtenä vaihtoehtona aux:iin kytkemiseen, jolloin saa täsmä jytkettä vain juuri niihin mikserin kanaviin, joihin tarvii.
 
Tuo voi olla laadukkaampi:
http://www.thomann.de/fi/mackie_hd1501.htm
 
Kaikki pienet subbarit ei välttämättä ole ihan hengettömiä jos ei aivan alinta alapäätä tarvi. Passiivisysteemi oikeasti vaatii mielestäni enempi panostamista ja mielenkiintoa, jotta sen saa säädettyä hyvin toimivaksi. Tässä nyt kuitenkin jotain esimerkkiä todennäköisesti aika hyvin potkivista pikkuämyreistä:
http://www.auraaudio.fi/xd12
 
rintapek
31.03.2014 20:59:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:
 
Lisäksi tossa esiteltiin tollasta dB:n 12 tuuman aktiivisubia niin omana mielipiteenä laususin että tollasella ei tee rokkihommissa pienimmässäkään keikkapaikassa yhtään mitään.

 
Tapasi mukaan puhut asiaa.
 
Mut tota viimeistä kappaletta en ihan allekirjoita.
 
Noi on hirveen roudanäppärät ja noilla saa sähkörummutkin kuulostamaan joltain muulta kuin donkeykongilta. Et sinänsä saattavat monellekin olla ihan käyttökamaa.
 
Mä kun en osaa soittaa, mut mä osaan soittaa hiljaa ja siit huolimatta sähkärit on pelastanu monta keikkaa.
 
Jos taas on tiedossa, et humppaliiteri on iso tai väkeä on paikalla enempi, niin asianmukaisen äänentoiston saa paikalle yhdellä puhelulla vaikka soittamalla sun firmaasi? Omilla kamoilla liikkuessa sprintterillä tai vasikkaa vetäen kun tarttee ottaa huomioon kamojen koko ja paino. Ja harrastehommissa hinnallakin on merkitystä. Kun niillä ei ole tarkoitus tienata.
 
Rikkonaisia vehkeitä mä en viitti keikalle raahata, koska olen ihan vitun laiska. Eli ehjiä ja toimivia saavat olla, mut mitäpä kaltaiseni harrastehumppaaja tekis vimosen päälle pro- vehkeillä? Mahdollisuuksia ja ominaisuuksia joita mä en osaa käyttää? Eikä kukaan bändistä.
 
Ammattivehkeet ammattilaisten käsiin ja meille humppaharrastajille helppokäyttöisiä, mut toimivia tee- se- itse- vehkeitä. Niin maailma pysyy radallaan.
 
musamies
31.03.2014 22:50:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek:Jos taas on tiedossa, et humppaliiteri on iso tai väkeä on paikalla enempi, niin asianmukaisen äänentoiston saa paikalle yhdellä puhelulla vaikka soittamalla sun firmaasi? Omilla kamoilla liikkuessa sprintterillä tai vasikkaa vetäen kun tarttee ottaa huomioon kamojen koko ja paino. Ja harrastehommissa hinnallakin on merkitystä. Kun niillä ei ole tarkoitus tienata.
 
Rikkonaisia vehkeitä mä en viitti keikalle raahata, koska olen ihan vitun laiska. Eli ehjiä ja toimivia saavat olla, mut mitäpä kaltaiseni harrastehumppaaja tekis vimosen päälle pro- vehkeillä? Mahdollisuuksia ja ominaisuuksia joita mä en osaa käyttää? Eikä kukaan bändistä.

 
Itselle sopii parhaiten sellainen vimosen päälle pro, jossa tämä professionalismi on käytetty mahdollisimman helppoon roudattavuuteen ja siihen ettei vehkeet hajoile. Myös jos äänenlaatu on parasta mahdollista on plussaa ja sen eteen olen valmis tinkimään maksimiäänenpaineesta.
 
Eniten mielestäni kehittämisen sarkaa olis juuri hyvässä oikein kompaktissa subbarissa, joka toimii aktiivisena helposti missä vaan pikkukeikkailussa.
 
Joskus saattaa tulla mentyä soittamaan myös niin, ettei mukana ole ketään muita ja sillon tarvitaan vielä pienempää kuin Sprinter kokoluokkaa - pitää jo mahdollinen yleisökin ihan hölmönä jos yksin roudaa isoa ja painavaa rojumäärää.
 
NeliX4
01.04.2014 13:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohan niitä pieniä hyviä suppareita! Joudut vaan ostamaan yläpäät samaa sarjaa ja ovat kalliita.
 
Sami_T
02.04.2014 19:13:28 (muokattu 02.04.2014 20:53:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tapasi mukaan puhut asiaa.
 
Mut tota viimeistä kappaletta en ihan allekirjoita.
 
Noi on hirveen roudanäppärät

 
No niinhän ne on mutta on vaan liian pienet ja väärät vehkeet, etenkin kun kysyjä oli alunperin käsittääkseni ostamassa vain yhtä tollaista.
 
Jos nyt kuvitellaan että bändillä on mikseri lavalla ja olisin jostain syystä jeesaamassa bändiä soundcheckissa. Kysyjän bändihän oli siis rokkibändi. Pistetään kitaristit soittaan back to blackia että päästään käsitykseen siitä että mikä on se lavamökä minkä tasolle meidän tarvis niiden sähkörumpujen kanssa vähintään PA:ssa päästä. No mä hoidan ne rummut kuuluviin, sen basariosaston kanssa joutuu olemaan vähän varovainen koska on yksi onneton aktiivisubi. Tarkistan vielä sieltä subbarin persiistä että siellä ei punanen valo vilku. Nonni, kaikki hyvin. Hoidellaan loput hommat mallilleen ja poistun muualle.
 
Myöhemmin illalla itse keikalla sitten joku bändistä keksii että ny on kova meininki, laitetaas ny vielä vähän enemmän jytinää tähän touhuun. Popparit ei sitten todellakaan katsele mitään valoja ja vielä vähemmän kuulee sinne lavalle että nyt siellä se subbari huutaa leipää. Siinä kohtaa tollanen 12" dB-"subi" sanoo ensin tumps, tumps, tumps. Sitten skroink skroink skroink. Ja seuraavaks se ei sano enää yhtään mitään ja hyvin pian ihan nenällä haistaa siinä lavalla ja lähiympäristössä että nyt jotain hajos.
 
Mä oon nähny kun ihan järkevät muusikot on tollasilla pikkukeikoilla hajottanu vähän järeämpiäkin subbareita. Niitä bändit aina meille aina välillä kantaa korjattavaksi että oliskohan tässä joku kosketushäiriö. Metrin päästä oikeesti haistaa että juu se ja näköjään vähän muutakin. Tyypillisesti kun kaivaa grillin irti ja yrittää varovasti liikuttaa elementtiä niin se ei hievahdakaan.
 
Sitkeimmille on tilattu uus elementti ja ne on hajottanu vielä senkin ennenkuin on ruvennu kirkastuun että "Not Enough Rig For The Gig" on nyt tosiasia.
 
Tollasille muutaman satasen aktiivisubbareille on ehkä jossain paikkansa mutta viimeistään kun joku sanoo "rock" niin ne muuttuu totaalisen vääriksi vehkeiksi.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Sami_T
02.04.2014 19:39:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Joudut vaan ostamaan yläpäät samaa sarjaa
 
Miksi?
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
musamies
02.04.2014 19:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista subbarien järeyksistä, että itse soitin viimeksi treeneissä Yamaha CP4 stagepianolla, jonka olin kytkenyt yhden Behringer B1500D subbarin suotimen läpi kahteen tuollaiseen vanhaan ja pieneen Genelec:iin. Pienet Genelecit toimi yllättävänkin hyvin kun kevensin niiden rasitusta suodattamalla bassoja pois subbarin suotimella.
 
Subbari oli tarpeettomankin järeä näin heikkotehoisille kaiuttimille. Kivasti tuli piano stereona, jousia, puhaltimia, rhodesia jne...
 
Väittäsin jopa, että aika hyvää treenisaundia tuli saatua aikaan!
 
Genelec 1019A Monitoring Speaker
ideal for mobile work
_ 3 dB from 60 Hz to 20 kHz
101 dB SPL per pair in a normally damped 30 cu.m. control room
two integrated power amplifiers
active filters and symmetric input
compact size, only 16 liters
reliable
cost effective
 
The Genelec 1019A is a compact, two-way, bi-amplified monitor speaker, designed for small-size control rooms, continuity studios, OB-vans, etc., where space requirements and sound quality are of prime importance with less demand for high SPL.
 
Genelec 1019A was in production during the years of 1979 - 1994 and was replaced with 1030A.
 
Einherjar
03.04.2014 01:09:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: ...Mä oon nähny kun ihan järkevät muusikot on tollasilla pikkukeikoilla hajottanu vähän järeämpiäkin subbareita...
 
Tuo on muuten ihan totta. Monesti sitä pikkukeikkaa aliarvioidaan nimenomaan suppasen puolesta ihan liikaa. Monesti sitä bassoa saa kuitenkin ajaa melko lujaa, kun lavalta tulee muuta tavaraa reteenlaisesti peittämään. Ei ehkä ajeta kun ajatuksen verran bassoa ja vähän enemmän basaria, mutta nehän sitä tehoa vasta imeekin.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
musamies
03.04.2014 09:00:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Tuo on muuten ihan totta. Monesti sitä pikkukeikkaa aliarvioidaan nimenomaan suppasen puolesta ihan liikaa. Monesti sitä bassoa saa kuitenkin ajaa melko lujaa, kun lavalta tulee muuta tavaraa reteenlaisesti peittämään. Ei ehkä ajeta kun ajatuksen verran bassoa ja vähän enemmän basaria, mutta nehän sitä tehoa vasta imeekin.
 
En tiedä oliko täältä kukaan rakentamassa tänä vuonna Salpausselän kisoissa äänentoistoa. Vaikka siellä on hyppyrimäkien ja urheilustadionin yhteydessä aika isot puitteet, silti tuntui, että tänä vuonna subbareista tuli aivan liikaa bassoa ja muutenkin jos ne niin kovalla on kuin olivat, olisi pitänyt viedä kauemmaksi yleisöstä.
 
Ettei vain ollut joku sen koulukunnan edustaja säätelemässä, jonka mielestä basson pitäisi tuntua.
 
Pienet subbarithan menee paskaksi jos ei mee katsomaan mitä siellä tapahtuu ja jos jää oottelemaan, että nyt basson pitää tuntua ja potkia kuin pahimmissa jytinätilaisuuksissa, ne menee rikki. Itse ainakin pyrin katsomaan mahtaako elementti liikkua kuinka paljon jos se on nähtävissä. Oma haasteensa on jos subbarit on niin voimakkaita ettei niiden läheisyyteen voi mennä. Urheilukisoissa oli hyvin pitkälle näin ja silti ihmisiä lähellä pahinta jytinälähdettä.
 
pitk
03.04.2014 21:38:30 (muokattu 03.04.2014 21:41:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: En tiedä oliko täältä kukaan rakentamassa tänä vuonna Salpausselän kisoissa äänentoistoa. Vaikka siellä on hyppyrimäkien ja urheilustadionin yhteydessä aika isot puitteet, silti tuntui, että tänä vuonna subbareista tuli aivan liikaa bassoa ja muutenkin jos ne niin kovalla on kuin olivat, olisi pitänyt viedä kauemmaksi yleisöstä.
 
Ettei vain ollut joku sen koulukunnan edustaja säätelemässä, jonka mielestä basson pitäisi tuntua.
 
Pienet subbarithan menee paskaksi jos ei mee katsomaan mitä siellä tapahtuu ja jos jää oottelemaan, että nyt basson pitää tuntua ja potkia kuin pahimmissa jytinätilaisuuksissa, ne menee rikki. Itse ainakin pyrin katsomaan mahtaako elementti liikkua kuinka paljon jos se on nähtävissä. Oma haasteensa on jos subbarit on niin voimakkaita ettei niiden läheisyyteen voi mennä. Urheilukisoissa oli hyvin pitkälle näin ja silti ihmisiä lähellä pahinta jytinälähdettä.

 
Mitä ihmeen tekemistä tällä on kaiuttimen ostajan ABC:n kanssa? Eikö näistä hölinöistä voisi veistää ihan muun otsikon alla? Jos tätä palstaa ylipäätään moderoidaan, voisi joku siirtää / poistaa nämä tyhjäkäyntikirjoitukset, jotta aihe pysyisi selkeänä, eikä jokaisen kaiuttimen ostamista harkitsevan tarvitsisi kahlata läpi käsittämätöntä määrää tauhkaa ja kohinaa.
 
Painan itselleni varoitusta.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
musamies
03.04.2014 21:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Mitä ihmeen tekemistä tällä on kaiuttimen ostajan ABC:n kanssa? Eikö näistä hölinöistä voisi veistää ihan muun otsikon alla? Jos tätä palstaa ylipäätään moderoidaan, voisi joku siirtää / poistaa nämä tyhjäkäyntikirjoitukset, jotta aihe pysyisi selkeänä, eikä jokaisen kaiuttimen ostamista harkitsevan tarvitsisi kahlata läpi käsittämätöntä määrää tauhkaa ja kohinaa.
 
Painan itselleni varoitusta.
 
Pitk.

 
Jos sä haluat, että tästä tulis sellanen vähän kuin ohjekirjanen, varmaan pitäs vetää asioita jotenkin yhteen jossain vaiheessa kun keskustelusivulla kaiketi on tarkoitus, että viestejä tulisi toisen perään riippuen siitä mitä aikaisemmin on puhuttu eikä pelkästään niin, mitä siinä ihan ensimmäisessä aloitusviestissä oli.
 
pitk
05.04.2014 21:09:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Jos sä haluat, että tästä tulis sellanen vähän kuin ohjekirjanen, varmaan pitäs vetää asioita jotenkin yhteen jossain vaiheessa kun keskustelusivulla kaiketi on tarkoitus, että viestejä tulisi toisen perään riippuen siitä mitä aikaisemmin on puhuttu eikä pelkästään niin, mitä siinä ihan ensimmäisessä aloitusviestissä oli.
 
Joo, ohjekirjanen olis ok, tämä on jäytetty ylläpidon toimesta pysyväksi, joten mielestäni olisi suotavaa, että pysyttäisiin aiheessa. Rönsyilyn voi hoitaa tuolla muissa otsikoissa?
 
Ja edelleen, pyydämn ylläoitoa poistamaan tämänkin postauksen. Ei liity MILLÄÄN tavalla otsikkoon.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
tepe7
06.04.2014 10:41:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitoksia vastauksista. koska meillä ei ole keikkoja lahden hiihtomontussa, emmekä pyri saamaan bassolle sellaista potkua, joka oli zz topilla oulunkylän puistossa 199X (beardin bassorumpu pyrki väkisin uudelleentahdistamaan sydämen oman rytmin), luulen että unohdamme koko subbariasian toistaiseksi, jotta emme särkisi mitään. :)
 
musamies
06.04.2014 11:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkäämme luovuttako näin vähästä, vaan koitetaan olla hengessä mukana, että viedään asiaa Kaiuttimen ostajan ABC:n suuntaan ja myös siihen, että edellinen kirjoittaja löytää sopivaa subbaria jossain vaiheessa.
 
Hiihtomonttu oli hatarasta kaiuttimien ostoon liittyvästä yhteydestään riippumatta siinä mielessä kiinnostava, että sen luulisi olevan ammattilaisnäkökulmastakin ja mielenkiintoisella tavalla haastava kohde oikeanlaisen kaluston saamisen kannaltakin. Tässä esimerkissä illan ohjelmaan kuului ilotulituksen lisäksi myös Disco Inferno ja musiikillisen tykityksen olisi voinut jättää sille sensijaan, että kisojen aikaan on jo rankka bassotykitys.
 
Tuo sydämentahdistus huomio on siinä mielessä hyvä, että se kuvaa sitä liioiteltua potkua myös mihin esimerkissäni viittasin. Nykyisin on saatavilla kyllä aivan saakelin voimakkaita vehkeitä. Jos niin paljon voimaa käytetään, tulisi enemmän panostaa laitteiden oikeanlaiseen sijoittamiseen.
 
Jos pyritään saamaan keskustelua laitteiden ostamiseen, pienillä ja halvoilla laitteilla ei vastaavaa tykitystä saa aikaan, mutta ne on helpompia sijoittaa ja eivät mene rikki jos käyttäjä huolehtii siitä ,että säätelee niintä sen mukaan, ettei kyseessä ole hiihtomonttu tai ZZ Top laitteet.
 
Oma tapa huolehtia tälläisesta vähän vaatimattomamman luokan subbarista on ollut, että kytken sen kaiuttimista ensimmäisenä päälle ja tsekkaan mitä sieltä tulee vaikka silloin kun bassorumpua poljetaan. Tsekkaus elementin liikettä katsomalla (jos se näkyy), kuuntelemalla ja koteloa tunnustelemalla. Kun kaikki nämä havaintotyökalut osoittaa, että nyt elementti liikkuu jo tarpeeksi, ei yritä sen enempää ja monessa tapauksessa tämä riittää.
 
tepe7
20.04.2014 22:08:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jatkan vielä hieman kaiutinasiaa. jos lähtökohtana on päätevahvistin, jonka ilmoitettu teho on 775w/8 ohm, 440w/8 ohm (crown 2500), niin miten seuraavien kaiuttimien erilaiset desibeliluvut vaikuttavat ulostulevaan ääneen?
 
peavey messenger pro 15, 600w program/4 ohm, 98 dB sensivitity tai
jbl jrx 212 m, 250w/8 ohm, 128 dB SPL
 
eli mitä tuo dB ero vaikuttaa lopputulemaan, koska peaveyn kaiuttimilla vahvisin antaa tuon 775w ja jbl:län vastaavilla 440w...
 
musamies
21.04.2014 14:24:07 (muokattu 21.04.2014 14:27:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepe7: jatkan vielä hieman kaiutinasiaa. jos lähtökohtana on päätevahvistin, jonka ilmoitettu teho on 775w/8 ohm, 440w/8 ohm (crown 2500), niin miten seuraavien kaiuttimien erilaiset desibeliluvut vaikuttavat ulostulevaan ääneen?
 
peavey messenger pro 15, 600w program/4 ohm, 98 dB sensivitity tai
jbl jrx 212 m, 250w/8 ohm, 128 dB SPL
 
eli mitä tuo dB ero vaikuttaa lopputulemaan, koska peaveyn kaiuttimilla vahvisin antaa tuon 775w ja jbl:län vastaavilla 440w...

 
Mun silmät näkee kyl tossa vaan Peaveyn kohdalla herkkyysluvun ja JBL kaiuttimen kohdalla maksimiäänenpaineen.
 
SPL luvusta voi päätellä kuinka kovaan möykkään kaiutin on tarkoitettu ja sensitivity taas meinaa kuinka järeää vahvistinta tarvitaan tuottamaan tietty äänenpaine.
 
SPL luvulla on merkitystä siis siitä näkökulmasta katsotaanko enempi stadionluokan, seurojentaloluokan vai studion lähikenttämonitorin järeysastetta.
 
Sensitivity taas sitä, että kun sulla on ehkä tietty päätevahvistin, herkemmillä kaiuttimilla saa samoin vatein enempi ääntä. Toisaalta epäherkillä kaiuttimilla saattaa saada hifimmän äänen jos ei rasita niitä liikaa. Herkkyys tai epäherkkyys eivät kerro kaiuttimen laadusta vaan enempi sen suunnitteluperiaatteista ja kotelorakenteesta.
 
silimanni@hotmail.com
19.06.2014 00:28:44 (muokattu 19.06.2014 00:47:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
sanokaas mitkä aktiivi kaapit ois didgeridoon soiton vahvistamiseen passelit. äänialueeltaan sais olla laajat kun tuo pörinä sisältää monenlaista taajuutta. oon katellu tälläsiä: http://www.thomann.de/fi/ev_elx_112p.htm ja http://www.thomann.de/fi/yamaha_dsr112.htm oiskohan jommissa kummis järkeä?
 
tarkoitus on hankkia subba erikseen kun raha tilanne paranee. subba tulee olemaan passiivinen ja vahvistin on jo valmiina. alto mac 2.4
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «