Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA kamat raskaampaan musiikkiin
1 2 3 4 5 6
miffe
21.09.2006 16:40:39 (muokattu 21.09.2006 16:46:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa kamaa ajan minäkin, mut päätteet pyöritteli peukaloitaan sen jälkeen kun siirsin möyheen sieltä pois. Hyvin jaksoi. Ikävää oli vaan se, että fillareita piti ajaa tosi lujalla, että ne peittosi lavalla jo valmiiksi vallinneen helvetillisen mäiskeen.
 
Meillei ole ongelmana kuin rumpujen pellit. Tietysti voisi joskus tehdä niin, että splittaa monitorilandiaan menevän bassaritauhkan kahteen osaan - munakas soundi rumpalille ja kaikesta alapäästä vapautettu napse muille. Saisi headroomia lisää. Mutta ei se auta tilanteessa, jossa pelkästään laulu saa monitorit kyykkäämään.
 
Kyllä mä ymmärrän, että heviä soitetaan lujaa, mutta päättömällä meuhkaamisella ei oo asiaa kuin stadioneille ja sehän tiedetään, miten monesti aloitteluvaiheessa oleva bändi semmosiin bakkanaaleihin pääsee.
 
Ongelmana on tämän kyseisen orkesterin kanssa ainoastaan laulun saaminen kuuluville, eikä kyse ole tällä kertaa mikkivuodosta tai kierrosta vaan yksinkertaisesti siitä, että kaikki lootat eivät puske yhtä paljoa puhdasta ääntä ulos. Kitarakaapit puhaltavat sivuilta lavalle ja niiden volyymi on suorastaan maltillinen. Ja sen takia sitä sinne keskellä oleviin monitoreihin ajetaankin.
 
Öööö... auxilähdöissäkö? Puhuit edellisessä viestissä 6:sta(?) gatesta monitoripäässä, siellä mä ne vielä ymmärrän, mutta eihän niitä enää mihinkään auxeihin tukita, jos comp/gate on jo inserteissä. Myö ymmärretään varmaan toisiamme nyt väärin..?
 
Siis siellä monnarilandiassa ne gatet on normaalisti kanavainserteissä, ja etupäästä monitoreja vetäessä ne on siellä insertissä jo sen etupään takia. Jos noita monnareja tehdään etupäästä, on kiva splittailla joitakin strategisia kanavia, jotta saisi esim. kompressoimattoman laulun monitoreihin. Ja tos mun Yamahassa se on helppoa ja hauskaa...
 
miffe, äänimies
miffe
21.09.2006 17:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herätys - tätä on (suomalainen) todellisuus. Olisko kannattanut ottaa yhteyttä suoraan laitetoimittajaan jos homma on noinkin kriittinen.
 
Laitetoimittajan yhteystiedot sain tasan samana päivänä, kun selvisi, ettei rideri ole mennyt eteenpäin kaikista vakuutteluista huolimatta. Olin festivaalin järjestävään tahoon yhteydessä asiasta hyvissä ajoin ja sieltä vakuutettiin, että kaikki menee eteenpäin.
 
Lähinnä kyseessä oli taas se "ottakaa muhun yhteyttä, niin tiedätte mihin teidän EI tarvitse varautua". Tarkoitus oli vain ilmoittaa tarvittavien kanavien, mikkiständien jne. määrä ja se, että matkassa on omat mikit ja etupäähän efektipurkki.
 
Tässähän ne teknikoiden munat punnitaan. Nyt täytyy muistaa, että tämän maan vuokrafirmoilla ei ole esim. joka saatanan merkkiä miksereitä tarjolla vaan kukin tahollaan valitsee sen itselleen kustannustehokkaimman ratkaisun.
 
Festivaaleilla olettaisi jonkun perustason kuitenkin olevan käyttökelpoisten värkkien paremmalla puolella.
 
Vedät sillä tai sitten et vedä. Tuo omat tullessasi jos ei talon vehkeet kelpaa.
 
Näin juuri ja nimenomaan ongelma on siinä, kun se tekniikkajannu alkaa urputtaa, että meillä on tämmönen ja sähän et omaas tänne kytke. Soittasivat etukäteen ja kertoisivat, että oman tuominen ei ole vaihtoehto. Tai jos on noin vaikeaa, niin sitten semmoinen lauta, jonka asiakas tai asiakkaan tilaama artisti haluaa. Parhaassa tapauksessa säästävät omaa työtänsä.
 
Amen. Edelleen: tämä on tässä maassa vallitsevaa todellisuutta jota tuossa yllä selostan. Enpä ole kertaakaan urani aikana törmännyt siihen, että artisti ei vetäisi keikkaansa kun just sitä tiettyä hilavitkutinta tai dägädäätä ei ole käytettävissä.
 
Minä olen kerran joutunut vaihdattamaan PA:n vain yhtä iltaa ennen keikkaa. Ei näet ollut millään otettu huomioon, että paikalle tulee bändi, joka tarvitsisi vielä monitoritkin.
 
Lähellä on ollut kerran: eräs joukkio vaati ehdottomasti MD421-mikkejä rumpuihin ja taksillahan niitä piti paikalle kyyditä. Toisaalta tämäkin joukko oli maailmanlaajuisesti myynyt muutamankin miljoonan äänitettä joka antoi vähän eri kaikupohjaa vaatimuksille kuin esim. jonkun maakuntaorkesterin speksit.
 
Mulla on ne omat mikit matkassa, joten ei kaadu tollaseen. Muutenkin aika turha ottaa tuollaista esimerkkinä, vaikka toisaalta taisi joillekin olla uutta, että artistin tarpeet otetaan huomioon edes joskus.
 
Kyllähän myös fakta on se, että jos artisti jättää esiintymättä tekniikan vuoksi niin pyyhkeet saa artisti, ei laitetoimittaja. Artistit ovat sen verran fiksuja että tuollaista riskiä ne eivät ota vaikka mukana olisi minkälainen hienohelma puikoissa.
 
Suomessa on paikkoja, joissa annetaan palttua yhtään minkäänlaisille vaatimuksille. Lahden Torvi on hyvä esimerkki. Sellaisiin paikkoihin mennään sopivalla asenteella ja viedään mukana omaa, jos sitä oikeasti tarvitaan esiintymisen mahdollistamiseksi. Ja aina olen siellä keikan saanut tehtyä.
 
Yhden tapauksen muistan, kun artisti ei olisi halunnut mennä lavalle. Kun ryhmälle kerrottiin, että aikaa lavalle astumiseen on tasan kaksi minuuttia, jonka jälkeen jos soittoa ei kuulu ryhmän matkalaukut heitetään hotellista kadulle ja lennot peruutetaan eli sen jälkeen ryhmä on täysin omillaan. Mites luulette hommassa käyneen?
 
Minä taas olen ollut todistamassa, kun artistit on vastaavalla tavalla heitetty oman onnensa nojaan. Syynä tosin oli se, että osa jengistä oli siinä määrin päihtyneitä, ettei esiintymisestä olisi tullut mitään. Tapahtuman järjestäjän mukaan ainut harmi oli, että lentoliput oli jo maksettu etukäteen.
 
Tässä taas off-topicia kylliksi. Jos tämän takia ketju lukitaan niin hyvä.
 
Eli keskustelun tukahduttaminen on vain positiivinen asia. Jepjep. Yksi totuus jne.
 
miffe, äänimies
LHU
21.09.2006 17:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tästä keikastahan olemme keskustelleet myös ihan face-to-face
 
Niinkö? Saattanut olla melko yksipuolista keskustelua. Sen ainoan kerran kun mä olen sut tavannut niin muut eivät saaneet suunvuoroa. Ehkä se on keskustelua, vähän niinkuin nää sun peräkkäiset postaukset.
 
Toiveena olisi, että joku ottaisi yhteyttä. Eipä kuulunut mitään.
 
Rocksin tekninen politiikka on ollut (ja luultavasti tulee olemaan) se että talon tekniset speksit on netissä ja jos ne ei bändille riitä niin lisää saa tuoda, ihan vapaasti. Mä luulen että sen mestan teknisellä vastaavalla on parempaakin tekemistä kuin soitella miksaajille että kamaspeksit on netissä.
 
Keikkapäivänä talon teknikko tulee paikalle KOLME TUNTIA BÄNDIEN SAAPUMISEN JÄLKEEN
 
No voi, mihinkä aikaan bändit saapuivat? Te olitte varmaan tosi ajoissa kun sä jossain toisessa threadissa kerroit ajelleesi keikka-autollanne useita tunteja parinsadan metrin matkaa. Rocksin teknikoiden työaika alkaa klo 18.00 (vaikka sun raiderissas lukeekin että palvelijan pitää olla paikalla silloin kun sinäkin). Sekin lukee netissä (sc 18-20 välillä). Tuohon teidän tapaukseen en voi ottaa kantaa kun en tiedä kuka siellä on ollut töissä, toisaalta ihan sama.
 
Ensimmäisen alkaa kitinä lämppäribändien rummuista
 
Ootko koskaan kuullut sanontaa joka alkaa "Niin metsä huutaa..."
 
Siitä vaan.
 
Sä oot miffe jännä kaveri. Itseasiassa koskaan aiemmin en ole törmännyt ihmiseen joka haluaa työskennellä tällä ajoittain hyvinkin sosiaalisella alalla tuollaisilla metodeilla, eli haukkumalla julkisesti kollegoita, mahdollisia työnantajiaan sekä keikkapaikkoja. Sä oot suututtanut viimeisen puolen vuoden aikana niin ankaran määrän alan amaattilaisia että ei paljon kateeksi käy. Kannattais välillä katsoa peiliin, ihan oikeasti.
 
Jokohan tää off-topic vihdoinkin saataisiin lukkoon? Annanpa varmuudeksi varoituksen vielä itsellenikin.
 
miffe
21.09.2006 18:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinkö? Saattanut olla melko yksipuolista keskustelua. Sen ainoan kerran kun mä olen sut tavannut niin muut eivät saaneet suunvuoroa. Ehkä se on keskustelua, vähän niinkuin nää sun peräkkäiset postaukset.
 
Kyllä sinäkin sait sanottavasi kuuluville.
 
Ja nyt olen tässä vastaillut noihin aivan selkeästi mulle osoitettuihin viesteihin, joista osa on selvästi hyvän maun alapuolella kuten osa munkin teksteistä. Mutta se tietysti kertoo ihmisestä itsestään, jos laskeutuu mun tasolle :)
 
Rocksin tekninen politiikka on ollut (ja luultavasti tulee olemaan) se että talon tekniset speksit on netissä ja jos ne ei bändille riitä niin lisää saa tuoda, ihan vapaasti. Mä luulen että sen mestan teknisellä vastaavalla on parempaakin tekemistä kuin soitella miksaajille että kamaspeksit on netissä.
 
Nimenomaan kitinä ja valitus tuli siitä, että sitä omaa laitteistoa tuotiin mukana (varmasti sen pystyit lukemaan aiemmasta kirjoituksestani). Ja siitä omasta rojusta oli tehty ilmoitus. Jos niiden tuominen kerta oli niin epäsopivaa, niin miksei mua siitä informoitu? Eli kyseessä on selkeästi laajalle levinnyt periaate, jossa ketään ei kiinnosta, vaikka palveluammatissa sen luulisi olevan varsin tärkeää.
 
No voi, mihinkä aikaan bändit saapuivat? Te olitte varmaan tosi ajoissa kun sä jossain toisessa threadissa kerroit ajelleesi keikka-autollanne useita tunteja parinsadan metrin matkaa.
 
Backline alkoi mennä sisään tasan neljältä (kuten oli sovittu) ja minäkin olin paikalla about viideltä.
 
Rocksin teknikoiden työaika alkaa klo 18.00 (vaikka sun raiderissas lukeekin että palvelijan pitää olla paikalla silloin kun sinäkin). Sekin lukee netissä (sc 18-20 välillä). Tuohon teidän tapaukseen en voi ottaa kantaa kun en tiedä kuka siellä on ollut töissä, toisaalta ihan sama.
 
Tulipahan kuitenkin paikalle vasta seiskalta (ja nimenkin sulle kerroin). Vaatimus talon teknikon olemisesta paikalla bändin (teknikoiden) saapuessa on ihan standardikamaa. Kesällä tuli erään festivaalin promoottorilta hirveä valitus siitä, että talon teknikko ei ollut klo 17 näyttämässä valomiehelle, mistä hän saa omille leluilleen sähköä. Talon sen iltaiselle ukkelille vaan oli ilmoitettu, että paikalla pitää olla vasta klo 18. Lopulta oli selvinnyt, että festivaalin järjestäjä oli sopinut, että paikalla on joku (ei mitään sen tarkempaa). No eipä ollut ja sen yhden illan tuuraamassa olluthan siitä sai valituksen niskaansa. Lisäksi artistin yhteystietoja ei ollut mistään saatavilla, eikä annettu ennakkoinformaatio pitänyt ollenkaan paikkaansa.
 
Tässä on lähinnä kyse siitä, että joku sai paskaa palvelua ja kertoi siitä eteenpäin.
 
Ootko koskaan kuullut sanontaa joka alkaa "Niin metsä huutaa..."
 
Olen. Mutta toisaalta kestän aika paljon henkilööni kohdistuvia hyökkäyksiä, koska niihin olen jo tuttunut. Ja suurin osa mua haukkuvista ei ole koskaan mun kanssa töitä tehnyt.
 
Sä oot miffe jännä kaveri. Itseasiassa koskaan aiemmin en ole törmännyt ihmiseen joka haluaa työskennellä tällä ajoittain hyvinkin sosiaalisella alalla tuollaisilla metodeilla, eli haukkumalla julkisesti kollegoita, mahdollisia työnantajiaan sekä keikkapaikkoja.
 
Jospa ottaisivat kritiikin (eri asia kuin haukkuminen) ja parantaisivat toimintaansa sen pohjalta. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen jostakin sanonut. Mutta sitten pitää saman asian tulla jonkun ns. ison gurun suusta ja heti alkaa tapahtua. Itsellä on kyllä aina valitukseen ihan perusteltu syy. Toisinaan se vaan menee joiltakin kritiikin kohteina olevilta ohi, kun eivät ymmärrä mistä puhun.
 
Esimerkki: Minä yritän selittää, miksi päällekkäin puhaltavat ämyrit eivät toimi hyvin. Esitän matemaattiset ja fyysiset syyt siihen. No ei mene jakeluun. Sitten maahantuojan edusta tai tehtaan setä kertoo saman ja heti menee perille, eikä perusteluja kysytä.
 
Tapahtuma vuosien takaa. Lavan päässä oli hässäkkää, linjat kateissa ja vähän kaikki miten sattuu. Etupäässä bändin miksaaja huusi "Tehkää ny jotain", kun about kaikilla oli sormi suussa. Nyt nuo silloin kritiikkiä saaneet työskentelevät kovastikin yhdessä tämän samaisen miksaajan ja hänen silloin ja nykyisin miksaamansa yhtyeen kanssa. Nähtävästi oppivat, ettei ole aika seisoskella silloin, kun on ongelmia, vaan etsitään syy ja ratkaisu. Tai sitten nykyisin ei tehdä enää samanlaisia virheitä.
 
Silloin asia meni perille.
 
Sä oot suututtanut viimeisen puolen vuoden aikana niin ankaran määrän alan amaattilaisia että ei paljon kateeksi käy. Kannattais välillä katsoa peiliin, ihan oikeasti.
 
Toivottavasti ovat suuttuneet edes aiheesta, eivätkä tietämättä itse asiasta hölkäsen pöläystä.
 
miffe, äänimies
Vivo
22.09.2006 11:56:34 (muokattu 22.09.2006 12:00:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitto et elämä voi ollakkin niin vaikeeta joillekkin. Vaikka kuulostaakin naivilta, niin usein joutuu valitsemaan onko mielummin onnellinen vai oikeessa... jokainen sitten tekee tämän ratkaisun ihan itse.
 
one foot in the rave
kauppi
22.09.2006 12:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan bändin kans mietitty että hommattais PA kamat, eli kyselisin muutamaa asiaa ja raskaampi hevi olis kyseessä.

1. Paljonko pitäis tehoa saada vahvarista irti ? Bändireenit, pienet keikat.

2. Raita määrä? Pari kitaraa, basso Laulu, taustat , rummut mikä on tarpeeksi ja mikä liikaa? olis tarkotus nauhotella myös.

3. Kaiuttimet? millaset? merkkiä mallia.

4. Omakohtasia kokemuksia merkeistä ja malleista ja muita ominaisuuksia mitä pitäs löytyä.

Kiitos

 
Palataanpa muutamien mutkien kautta alkuperäiseen aiheeseen.
 
Kuten aiemmasta keskustelusta on jo varmaan käynyt ilmi, harrastajapändi voi hoitaa asiat joko halvalla tai hyvin.
 
Oletetaan että lavalla on riittävän kokoinen backline-kalusto; kitaristeilla half-stackit marshallia (tai vast.) ja basistilla joku 1*18" + 4*10" pino tai vastaava.
 
Jos halvalla haluaa päästä niin ehdotan että ostatte tukevahkot kaiuttimet etupäähän subbareilla, sidefillit ilman subbareita ja riittävän kokoiset päätteet. Lavan laidalle pikkumikseri jossa efektikone sisäänrakennettuna. Mikseriin ajetaan vain laulut, (kiipparit), basari ja jos välttämättä tarvitsee niin tomit. Muu ääni sitten suorana lavalta. Monitoreihin vain basaria (kiippareita) ja laulua. Muu monitorointi ja etupään balanssi sitten lavavolyymiä säätämällä.
 
Mikseriksi esim. joku mixwizard ja sitten FOH ja sidefill kaapit saman valmistajan samaa sarjaa olevia. Niin isot kuin lompakko kestää. Kyllä siihen helposti se 10ke kuitenkin menee.
 
Jos haluaa tehdä hyvin niin varaatte 1000e/keikka äänentoisto/valopalveluiden ulkoistamiseen.
 
Kesän jatkoa,
 
musamies
22.09.2006 15:41:19 (muokattu 22.09.2006 15:45:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan bändin kans mietitty että hommattais PA kamat, eli kyselisin muutamaa asiaa ja raskaampi hevi olis kyseessä.
 
1. Paljonko pitäis tehoa saada vahvarista irti ? Bändireenit, pienet keikat.

 
Aika hulppean tuntuisia kuvioita näyttäs olevan muilla. Kun itse vierailin viimeksi heavy bändin treeneissä niihin itse osallistuen, soitettiin vanhassa navetassa vai oliko sikala kyseessä, ei ollut mitään PA:ta, vaan pienet laulukamat. Vaikka puitteet ja kamat eivät olleet kauhean prameat, bändin soitto kuulosti hyvinkin lähellä olevasti esikuviltaan.
 
Teijo K.
22.09.2006 16:15:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika hulppean tuntuisia kuvioita näyttäs olevan muilla. Kun itse vierailin viimeksi heavy bändin treeneissä niihin itse osallistuen, soitettiin vanhassa navetassa vai oliko sikala kyseessä, ei ollut mitään PA:ta, vaan pienet laulukamat. Vaikka puitteet ja kamat eivät olleet kauhean prameat, bändin soitto kuulosti hyvinkin lähellä olevasti esikuviltaan.
 
Heviä on niin tuhatta eri sorttia, että se sana hevi sinällään ei kerro meille juuri mitään. Tsekkaa vaikka joku moderni levytys, mitä näitä nyt on Meshuggahia tms. ja sitten Black Sabbathin eka vuoronperään. Taatusti on eritason laitetarpeet että kuullottaa esikuvaltaan. Sabbathiin ei laitepuolella tarvita edes mitään kauhean ihmeitä.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
musamies
22.09.2006 19:26:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa vaikka joku moderni levytys, mitä näitä nyt on Meshuggahia tms. ja sitten Black Sabbathin eka vuoronperään.
 
Mä en hirveesti tsekkaile musiikin moderneimpia virtauksia paitsi ehkä joskus radiota kuuntelemalla. Enemmän panostan tsekkailun laaja-alaisuuten tyylillisesti ja ajallisesti. Ehkä Meshuggahiin palaan sitten kun se on lisätty Toivelaulukirjoihin ;-) Leikki leikkinä, voin tsekata kun tulee vastaan jossain.
 
Netistä jotain lyhyitä näytteitä löyty ja täytyy kyllä sanoa, että enemmän on vakuuttanut vanhempi hevi.
 
Teijo K.
22.09.2006 21:13:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en hirveesti tsekkaile musiikin moderneimpia virtauksia paitsi ehkä joskus radiota kuuntelemalla. Enemmän panostan tsekkailun laaja-alaisuuten tyylillisesti ja ajallisesti. Ehkä Meshuggahiin palaan sitten kun se on lisätty Toivelaulukirjoihin ;-) Leikki leikkinä, voin tsekata kun tulee vastaan jossain.
 
Netistä jotain lyhyitä näytteitä löyty ja täytyy kyllä sanoa, että enemmän on vakuuttanut vanhempi hevi.

 
Pointtina ei nyt ollut mä tykkään sä tykkäät mikä on hyvää musaa -leikki, vaan se, että hevissä on monia eri tyylejä joilla on eri vaatimukset laitteiston suhteen. Ymmärrätkö? Itsehän en heviä kuuntele ollenkaan. Mutta se että sinä olet kavereitten kanssa soittanut jotain mitä sanot heviksi ei oikeastaan kerro meille muille juuri mitään siitä millaista musiikkia siellä on soinut. Edelleen siihen Sabbathiin pääsee aika pienellä panostuksella, mutta jokin uudempi vaatii toisenlaista näkemystä ja toisenlaisia laitteita.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
PL
22.09.2006 21:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jokin uudempi vaatii toisenlaista näkemystä ja toisenlaisia laitteita.
 
Esim. 1 kpl jonkinmoisia yläpäitä ja 27 kpl suppasia. Puolelleen.
 
musamies
22.09.2006 23:29:42 (muokattu 22.09.2006 23:45:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pointtina ei nyt ollut mä tykkään sä tykkäät mikä on hyvää musaa -leikki, vaan se, että hevissä on monia eri tyylejä joilla on eri vaatimukset laitteiston suhteen.
 
Niimpä on muussakin musassa. Ehkä tuosta tulee mieleen, että osa heavyyn liittyvästä meiningistä lähestyy kokonaisuutena musikaaleja, teatteria ellei peräti oopperaa - lähes sirkusta - koska siinä on niin paljon muutakin showta kuin pelkkää musiikkia. Ainakin euroviisuvoittajan kohdalla voisi sanoa, että kysymys oli paljon myös visuaalisesta puolesta.
 
Mutta se että sinä olet kavereitten kanssa soittanut jotain mitä sanot heviksi ei oikeastaan kerro meille muille juuri mitään siitä millaista musiikkia siellä on soinut.
 
Sehän on helppo korjata!
 
Tuossa lyhyesti tunnelmia heavybändin treenistä joku vuosi sitten kahdella dynaamisella halvalla laulumikillä äänitettynä:
http://www.asikkalalainen.net/musa/heavyrules.mp3
 
Niin ne näyttivät jätkät vetävän hyvällä asenteella ilman kalliita vehkeitä.
 
aimotuska
23.09.2006 10:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa lyhyesti tunnelmia heavybändin treenistä joku vuosi sitten kahdella dynaamisella halvalla laulumikillä äänitettynä:
http://www.asikkalalainen.net/musa/heavyrules.mp3

 
Joo... tämä on toki mun henkilökohtainen mielipide, mutta tuota ei nykyään laskettais edes hard rockiksi.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
musamies
23.09.2006 10:28:07 (muokattu 23.09.2006 10:55:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo... tämä on toki mun henkilökohtainen mielipide, mutta tuota ei nykyään laskettais edes hard rockiksi.
 
En tiedä miksi lasketaan, mutta veikkaan, että jätkät nykyjään vetää samaa matskua jos heillä vielä bänditoimintaa on. Oltiin kuitenkin liikkeellä halvoilla laulukamoilla ja äänittäminenkin onnistui hyvinkin minimaalisin panostuksin.
 
Meidän kunnassa ei ole Hartwall areenaa, megakalliita äänentoistovehkeitä harrastushommiin. Vieressä olevassa kaupungissä Lahdessa on ehkä kalliita vehkeitäkin joissain yhteyksissä, mutta ne ei ole välttämättä harrastebändien ulottuvilla. Siellä ei Sibeliustalossa, Kaupunginteatterissa, vanhalla konserttitalolla tai edes jäähallissa vedetä kovin usein heviä.
 
Ehkä jossain Torven tapaisessa saatetaan vetääkin, mutta turha sinnekään on mitään jättikamoja tuoda ja esiintymään pääsee pikkubudjetilla.
 
Kyllä mä luokittelen edelleen heavy kategoriaan seuraavanlaisia bändejä:
Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Rainbow, Uriah Heep ja Iron Maiden.
 
Eipä sitä muillakaan musiikin aloilla ole vanhoja tekijöitä mitätöity, vaan niitä on nostettu arvoonsa.
 
Saa nähdä mitkä tyylisuuntaukset moderneimmasta musasta jää elämään vuosikymmeniksi.
 
Teijo K.
23.09.2006 10:48:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä miksi lasketaan, mutta veikkaan, että jätkät nykyjään vetää samaa matskua jos heillä vielä bänditoimintaa on. Oltiin kuitenkin liikkeellä halvoilla laulukamoilla ja äänittäminenkin onnistui hyvinkin minimaalisin panostuksin.
 
Meidän kunnassa ei ole Hartwall areenaa, megakalliita äänentoistovehkeitä harrastushommiin. Vieressä olevassa kaupungissä Lahdessa on ehkä kalliita vehkeitäkin joissain yhteyksissä, mutta ne ei ole välttämättä harrastebändien ulottuvilla. Siellä ei Sibeliustalossa, Kaupunginteatterissa, vanhalla konserttitalolla tai edes jäähallissa vedetä kovin usein heviä.
 
Ehkä jossain Torven tapaisessa saatetaan vetääkin, mutta turha sinnekään on mitään jättikamoja tuoda ja esiintymään pääsee pikkubudjetilla.

 
Totta ihmeessä niillä mennään mitä on, ja tehdään asiat niin hyvin sitten annetuilla resursseilla ja ihan turha niitä on itkeä. Se että onko lopputulos sitten esikuvan mukainen on asia erikseen. Kyllähän tekin jonkin esikuvan mukaisia olette, mutta ei nuorison heviesikuvien.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Teijo K.
23.09.2006 10:50:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo... tämä on toki mun henkilökohtainen mielipide, mutta tuota ei nykyään laskettais edes hard rockiksi.
 
Mukavaa rockia, miusta, ei liity musiikkina ketjun aiheeseen mielestäni millään tavalla. Kyllä mää tota kuuntelisin.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
musamies
23.09.2006 10:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tekin jonkin esikuvan mukaisia olette, mutta ei nuorison heviesikuvien.
 
Mä tapasin kurssilla juuri uuden naispuolisen tuttavuuden, joka ikänsä puolesta lähestyy eläkeikää. Hänkin kuuntelee heviä ja oli vieläpä joku hevibändin paita päällä.
 
Tottakai nuori polvi tekee asioita uudella tavalla ja niin se pitää ollakin.
 
aimotuska
23.09.2006 12:01:45 (muokattu 23.09.2006 12:02:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukavaa rockia, miusta, ei liity musiikkina ketjun aiheeseen mielestäni millään tavalla. Kyllä mää tota kuuntelisin.
 
Onhan legendamusalla ihan varmasti oma kuulijakuntansa (kuuntelen mäkin totoa ;). Eikä tässä ole edelleenkään kyse siitä, onko joku hyvää vai huonoa musaa.
 
VAAN. Jos joku nuori sälli tulee tänne kysymään neuvoa hevibändin PA-vehkeiden hommaamisesta, niin voidaan olla aika varmoja siitä, että kyse ei ole black sabbathin kaltaisesta nykymittapuun mukaan perus-ränttätäntäksi luokiteltavasta musasta.
 
Voihan virrenveisuukin olla raskasta (l. tosi heviä, mään) eikä siihen tarvita muuta kuin äänijänteet.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
musamies
23.09.2006 14:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VAAN. Jos joku nuori sälli tulee tänne kysymään neuvoa hevibändin PA-vehkeiden hommaamisesta, niin voidaan olla aika varmoja siitä, että kyse ei ole black sabbathin kaltaisesta nykymittapuun mukaan perus-ränttätäntäksi luokiteltavasta musasta.
 
Voihan se olla niinkin, mutta ei tunne itse niin paljon nuoria heviharrastajia, että olis omalla kohdalla täyttä varmuutta.
 
Omalla kohdalla homma on mennyt niin päin, että jos tuli aloitettua soittamisen ja kuuntelun merkeissä jostain 1960 ja 1970 luvun musiikkityyleistä, vähän 1980 luvunkin, niin uudet virikkeet on suuremmalla vauhdilla tullut noita vuosi vanhemmasta musasta ja hitaasti uudemmasta. Aikamatka vanhempaan musaan on sujunut kovemmalla vauhdilla kuin uudempaan.
 
J.T.
23.09.2006 16:16:17 (muokattu 23.09.2006 16:57:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ne omat mikit matkassa, joten ei kaadu tollaseen. Muutenkin aika turha ottaa tuollaista esimerkkinä,
 
Anteeks nyt sitten. Minä vaikenen.
 
vaikka toisaalta taisi joillekin olla uutta, että artistin tarpeet otetaan huomioon edes joskus.
 
Kyllä tuolla keikalla vaatimukset muilta osin täytettiin. Mikrofoneissakin oli ihan ammattitason vaihtoehdot tarjolla, jotka yleensä kelpasivat muille. Ne tomimikit jostain syystä tuntuivat olevan kulminaatiopiste jollekin muulle vitutukselle. Kun näköjään paremmin tiedät, niin anna vinkki miten hommat jatkossa hoidetaan.
 
Eli keskustelun tukahduttaminen on vain positiivinen asia. Jepjep.
 
Viittasin lähinnä omaan lässytykseeni tässä threadissa. Mutta jos muut haluavat vääntää vielä tästä aiheesta, be my guest. I rest my case.
 
Yksi totuus jne.
 
Se ainoa oikea näyttäisi löytyvän vain sinulta.
 
EDIT: Noin niinkuin pikku vinkkinä jonka voinen näin vanhempana ja kokeneempana antaa: kannattaisi ehkä pari kertaa miettiä miten sitä omaa missiotaan näillä julkisilla palstoilla julistaa. Vaikka olisitkin oikeassa, niin asiat voi esittää rakentavassa hengessä - ja hyvä fraasi yleensä on: "Minun mielestäni". Kollegoiden (ja kilpailijoiden) mustamaalaaminen julkisesti ei edistä omaa asiaasi millään tavalla. Et hyödy siitä mitään. Jos oikein hiertää, niin tällaiset asiat hoidetaan yleensä kasvotusten siellä "nurkan takana" ja sen jälkeen niitä ei repostella julkisilla foorumeilla. Tällä alalla ei kannata ihmisiä suututtaa. Saat kusipään maineen ja sellaisen henkilön kanssa kukaan ei halua työskennellä. Sana kiertää näissä piireissä ja voipi käydä niin, että töitä ei välttämättä löydy helposti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «