Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA kamat raskaampaan musiikkiin
1 2 3 4 5 6
santtus
20.09.2006 22:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kyllä miffelle sen verran sanoa, että ei taida suomesta vielä yhdeltäkään PA firmalta löytyä GeoS:ää niin paljoa, että sillä heviä vetäis. Siihen hommaan kun sitä sais olla vähintään kuusitoista puolellaan, siihen vielä kahdeksan CD12:ta ja Mielellään S2:ia tai CD18 kaappeja runsaasti.
 
Hyvä PA se on, muttei nyt heviin kuitenkaan. Tämähän on jo ihan off-topicia, mutta kun aina kerrot tietäväsi näistä asioista paljon, on selkeät asiavirheet kuitenkin pakko korjata.
 
Reddie
20.09.2006 23:18:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kait meikäläinen vois tuoda lanttiseni mukaan tähän hintavertailuun. Oon kasaillu tässä viimeisen kolmen vuoden aikana pientä läjää kasaan, lähinnä omaksi huvikseni ja sitä varten, että se mahdollistaisi edes pienimuotoiset keikat. Tässä on meikäläisen läjä TÄHÄN MENNESSÄ:
 
Mackie 1640 Onyx -mikseri Firewire-kortilla n. 1800€
 
Crown XLS-602 päätevahvistin 459€
4x JBL JRX115 kaiutinta yht. 1134€
Cordial 24+4 -kaukokaapeli 300€
 
Behringer Ultramizer Pro DSP1424p DSP 50€
dbx ProVocal mikrofonietuaste 250€
dbx DriveRack PA kaiutinprosessori 459€
dbx RTA-mittamikrofoni 115€
 
2x Shure SM57 mikrofonia n. 180€
3x AKD D880 mikrofoni n. 250€
1x Shure 55SH kopio-mikrofoni 50€
2x Rode NT1-A n. 370€
 
YHTEENSÄ : n. 5400€
Hinnat on niitä mitä meikäläinen on niistä erinnäisten diilien avulla maksanu, ja miten nyt suunnilleen satun muistamaan. Sit voidaan listata tähän vielä ne tavarat mitä multa VÄHINTÄÄN puuttuu, ja aion hankkia et ton läjän sais kokonaiseksi ILMAN MONITOREITA:
 
2x JBL JRX118S-subbaria yht. 805€
Crown XLS-802 pääte 623€
2x dbx 166XL yht. 406€
2x Lexicon MX200 / 1x MX400 n. 400€
4x Shure SM57 n. 360€
 
Tulee lisää n. 2600€. Sit jos otetaan vielä monitorit lisäksi:
 
4x JBL JRX112m yht. 1092€
2x Crown XLS-602 yht. 917€
 
Tulee lisää n. 2000€ jonka jälkeen
 
YHTEENSÄ : 10 000€
 
Tässä ei ollut mukana caseja, johtoja, ja esimerkiksi prosessointi-osasto on tossa aika alkeellinen. Muutenhan kyseessä on ihan laatumerkkejä, mutta halvinta mallistoa. Kirjoituksen tarkotus on siis tuoda tota budjettia vähän esille.
 
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
aimotuska
21.09.2006 00:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiputa toiset yläpäät pois ja silti jää aika monesti alapäät piiputtamaan.
 
Pakko olla kahdet yläpäät puolelleen, että saa peittoa tarpeeksi.
 
Ei tule kevättä näiden kanssa.
 
Tulee tulee. Bongoapinalle ei oo sub+top filliä, joka on ehkä suurin puute, mutta muuten kyllä riittää ihan hyvin kun ei aja basaria/bassoa noista läpi. Joo, olishan ne topakat sidefillit vielä kivat olla olemassa, mutta menee ilmankin.
 
Edellisellä metallikeikalla tuli vedettyä 14 ränniä jo pelkästään rummuista, joten toi ei kyllä kelpais ilman nikottelua. Muutenkin tykkään tuplamikityksistä.
 
No se menee aina niin kun tykkää ja tottuu. Mä teen tolla setillä metallipuolelta lähinnä LP:tä silloin kun ei oo keikkajärjestäjällä omaa PA:ta: http://www.luminapolaris.net. Sinne riittää hyvin 1BD, 2SD, 3RT, 4RT, 5FT, 6HH, 7OHL, 8OHR, 9BS d.i., 10BS mic, 11GT, 12GT, 13VOC, 14VOC. Intro-CD vie viimoset 15 & 16 kanavat. Tietty jos jaksaa ja vain pystyy, niin sitten lähtee 24:n A&H kyytiin, mut yleensä ei jaksa eikä pysty. :)
 
Kyllä noilla vetäis, jos vaan tois mukana omat efektit ja kohinaportit.
 
Juu, sieltä halvemmasta päästähän nuo on. Erityisesti se midiverbi, joka on aika kauhea säksättäjä. Pitäis joskus jaksaa pistää jotain tilalle, mutta kun tuollakin vielä toistaiseksi pärjää niin ei oo ihan ensimmäisenä listalla. Tomeille pitäis ehkä hommata joskus neljän gaten kikkula, mut sekin on tuolla takempana listalla.
 
Subbareita pitäis tosiaan saada lisää. Nuo HK:t ei välttämättä oo maailman tykimpiä vehkeitä, mutta niistä lähtee yllättävän paljon löylyä ja niitä on ihan mukava kantaa jopa itsekseen. Portaissa. -kin. Mut sitten tulee se ihana ongelma, että tota settiä ei liikutella kuin kuormurilla ja sitä ei tulla hankkimaan todennäköisesti koskaan. Nytkin pitää olla kaksi pakua ja kuomukärry, jos ja kun valot lähtee kyytiin.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
miffe
21.09.2006 01:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kyllä miffelle sen verran sanoa, että ei taida suomesta vielä yhdeltäkään PA firmalta löytyä GeoS:ää niin paljoa, että sillä heviä vetäis. Siihen hommaan kun sitä sais olla vähintään kuusitoista puolellaan
 
Johan pomppas. Mä pystyn vetämään 2-3 A8/puoli Carcosan kanssa ja helposti. Tohon samaan pystyy kyllä 4-5 Geo ässää, jos käytetään ripustettuja CD12 bottneja (150Hz jako) ja oikeita subeja lattialla. Ja tossa Carcosan riderissa ei Geo S ole edes mainittuna.
 
Jos mennään saivarteluun niin tollasella tyypillisellä 6-10 metrin etäisyydellä tiskistä kaappeihin ei normaaleissa järkevissä pinkkauksissa 5 -> 16 (9 kaapin lisäys) tunnu siellä miksaustiskillä oikein miltään, koska se meteli paukkuu kovaa ja korkeelta miksaajan yli. Eli lisäheittoa ja äänenpaineen osalta tasasempaa äänikenttää sillä saadaan. Jos oikeesti halutaan painetta enemmän vaihdetaan sitten joihinkin järeempiin tötteröihin.
 
siihen vielä kahdeksan CD12:ta ja Mielellään S2:ia tai CD18 kaappeja runsaasti.
 
Bottnea ei ole koskaan riittävästi (höpöhöpö itselleni) ja katosta tippuva maali tai muu irtaimisto kertoo vain akustisen tehon syöpymisestä rakenteisiin. Joutavatkin sieltä pois meteliä vaimentamasta!
 
Hyvä PA se on, muttei nyt heviin kuitenkaan. Tämähän on jo ihan off-topicia, mutta kun aina kerrot tietäväsi näistä asioista paljon, on selkeät asiavirheet kuitenkin pakko korjata.
 
Ja on pikkugeolla heviä vedetty. Mutta ei sillä sun ridereihin kirjottamaa 115dB (A, slow) saavuteta millään ilveellä, eikä missään olosuhteissa.
 
miffe, äänimies
miffe
21.09.2006 02:05:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko olla kahdet yläpäät puolelleen, että saa peittoa tarpeeksi.
 
Aika harvassa paikassa tarviaa niin paljon levitystä. Ja loppupelissä osalla taajuuksista se kiila kapenee enemmän (alle torvien nimellisen) kuin kuvittelisi johtuen 15" kartioiden ajamisesta varsin korkealle.
 
Tulee tulee. Bongoapinalle ei oo sub+top filliä, joka on ehkä suurin puute, mutta muuten kyllä riittää ihan hyvin kun ei aja basaria/bassoa noista läpi.
 
Mutkun ei vain riitä. Oli yhdellä keikalla laulajan edessä 2x TFM-212 ja QSC PLX2402 (yks kulma/kanava). Klipillä mentiin jo pelkästään laulun kanssa ja vielä sinne olis sitä bassaria pitäny saada.
 
No se menee aina niin kun tykkää ja tottuu. Mä teen tolla setillä metallipuolelta lähinnä LP:tä silloin kun ei oo keikkajärjestäjällä omaa PA:ta: http://www.luminapolaris.net. Sinne riittää hyvin 1BD, 2SD, 3RT, 4RT, 5FT, 6HH, 7OHL, 8OHR, 9BS d.i., 10BS mic, 11GT, 12GT, 13VOC, 14VOC. Intro-CD vie viimoset 15 & 16 kanavat.
 
Lappeenrannassa sua odottaa Resolution neloset (ellei nyt sitten vaihdeta Auroihin), M7CL-32 ja vähintään riittävästi subbasosastoa paikassa, jonka RT60 on luokkaa 3-5 sekuntia riippuen taajuudesta...
 
Tomeille pitäis ehkä hommata joskus neljän gaten kikkula, mut sekin on tuolla takempana listalla.
 
Me tarvitaan 8 ja monnarilandiaan 6, eikä toi jälkimmäinen ole todellakaan liioittelua.
 
Subbareita pitäis tosiaan saada lisää. Nuo HK:t ei välttämättä oo maailman tykimpiä vehkeitä, mutta niistä lähtee yllättävän paljon löylyä
 
Semmoista puolipotkivaa murinaahan niistä irtoaa, mutta torviin tottuneelle ne vaan kuulostaa värittyneille. Vesiputouskäyrät kertovat paljon.
 
miffe, äänimies
aimotuska
21.09.2006 07:57:49 (muokattu 21.09.2006 08:11:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika harvassa paikassa tarviaa niin paljon levitystä.
 
Usko pois, on tarvittu ja tullaan tarvimaan. 60x40 torvi. Alunperin mulla oli noita vaan yhdet ja aina jäi keskelle tai laidoille kauhea aukko sen mukaan, mihin päin niitä yritti sohottaa.
 
Ja loppupelissä osalla taajuuksista se kiila kapenee enemmän (alle torvien nimellisen) kuin kuvittelisi johtuen 15" kartioiden ajamisesta varsin korkealle.
 
No vielä suuremmalla syyllä, siis?
 
Mutkun ei vain riitä teille. :)
 
Oli yhdellä keikalla laulajan edessä 2x TFM-212 ja QSC PLX2402 (yks kulma/kanava). Klipillä mentiin jo pelkästään laulun kanssa ja vielä sinne olis sitä bassaria pitäny saada.
 
Jjjjust... No teillä on sitten lavamöly ihan eri luokkaa. Tossa oli just neljä TFM-kulmaa käytössä lauantaina rotuaarilla, joita ajettiin 4x1kw päätteellä. Syöttelin sinne aluksi bassoa ja basaria, kunnes tokan biisin aikana huomasin, että pääte huutaa leipää koko ajan. Bassokama pois ja siirrettiin tauhka sidefilleihin ja rupes riittämään. Ei noista TFM:stä edes kannata kuvitella saavansa samanlaista jytkettä aikaan kun mitä filleillä saatiin. Meillä oli tosiaan vuokraromut livepaletilta, kun eihän tolla mun setillä tehdä ulkoilmassa yhtään mitään -- paitsi sidefillejä. Oli 1xEV ja 1xHK puolellaan ja soundit oli kyllä tosi tiukat. Ei mitään epämääräistä murinaa.
 
Me tarvitaan 8 ja monnarilandiaan 6, eikä toi jälkimmäinen ole todellakaan liioittelua.
 
Juu, kyllä monnareissa sais ollakin gatet jos ajellaan erillisellä tiskillä ja koko pannusettiä. Meille riittää auximonnarit ihan nätisti ja ettei ihan offtopiciksi mentäis, niin todennäköisesti riittää alkuperäiselle kysyjällekin.
 
Semmoista puolipotkivaa murinaahan niistä irtoaa, mutta torviin tottuneelle ne vaan kuulostaa värittyneille. Vesiputouskäyrät kertovat paljon.
 
Sano: kalliisiin ja hyviin torviin tottuneelle. Ei se pelkkä torven olemassaolo vielä tee autuaaksi.
 
Joka tapauksessa noista HK:sta lähtee kyllä tiukkaa jytkettä kun sitä niille vain annetaan. Kauhean alas ne ei mene, mut se -3dB@50Hz riittää useimmiten livehommiin.
 
E: Mut hei, tässähän meillä alkaa oikeesti hahmottua jonkunlainen runko FAQille nimeltään hevi-PA. Jos tälle nyt olis tilausta?
 
Setti 0: Laulukamat
Setti 1: Reddien setti
Setti 2: Mun setti
Setti 3: Mun setti plus tuplasubbarit, isompi tiski ja rumpufilli
Setti 4: Carcosa?
Setti 5: Ulkoilmaan torinlaidalle
Setti 6: Hartwall-areena
Setti 7: Stadionrokkia pihalla
Setti 8: No vaikka se Rammstein... :)
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
santtus
21.09.2006 07:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys kuuluukin, että missä sä olet sitä heviä sillä vetänyt? Kokeiltu on normaalissa rockhommassa sitä settiä kuusi puolellaan ja yläpäästäkin rupeaa potku loppumaan. Kun siis tässä threadissä alunperin rupesit itse GeoS:ää suosittelemaan hevihommiin, oli pakko kommentoida, ettei se siihen ole oikea väline.
 
Tiedän kyllä, että Amerikan pojat ovat isoilla GeoS seteillä isompiakin kisoja tehneet, mutta se vaatii aina suuren määrä Cd12 kaappeja ja sen lisäksi oikeita suppasia (S2 ta CD18).
 
Tämä nyt perustuu siis omiin käyttökokemuksiin, eikä vain jostain luettuun.
 
pitk
21.09.2006 08:52:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutkun ei vain riitä. Oli yhdellä keikalla laulajan edessä 2x TFM-212 ja QSC PLX2402 (yks kulma/kanava). Klipillä mentiin jo pelkästään laulun kanssa ja vielä sinne olis sitä bassaria pitäny saada.
 
Mutkun mutkun. Pitäskö niitten opetella soittamaan hiljempaa?
 
Toiseksi: Tuollaiset "raiderit" tämän maan kaliiberissa on aivan yhtä tyhjän kanssa. Niistä katsotaan inputit ja dynamiikat (nekin mahdollisuuksien mukaan). Keikkajärjestäjä ottaa toteutuksen firmalta x budjetilla y ja niillä mennään. Piste. Turha tulla jonkun faksatun tai mailatun lappusen kanssa esittämään, että "tämä on liite meidän sopimukseen ja nää pitää olla tai ei voi vetää". Harvemmin nähnyt kenenkään moista liitettä allekirjoittaneen. Pyytää saa ja asialliset hommat hoidetaankin, mutta tuollaisen kattauksen tilaaminen johonkin pizzerian nurkkaan on jotakuinkin turhaa. Ja vielä turhempaa on vetää siellä kebap-kioskissa tuollaisilla äänenpaineilla.
 
PS laadin mäkin joskus El Otro Yo nimiselle (kukaan ei tunne...) didgeri/ambience bändille raiderin. Laitoin siihen kaikkia sellaisia laitteita, joita ei ollut siihen aikaan edes maassa. Jostain syystä Lepakossa moisia ei ollut, kun saavuin. Mainittu asiapaperi tosin oli niitattuna Dark Audio9n toimiston seinälle useampia vuosia...
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Roberto
21.09.2006 09:05:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika harvassa paikassa tarviaa niin paljon levitystä. Ja loppupelissä osalla taajuuksista se kiila kapenee enemmän (alle torvien nimellisen) kuin kuvittelisi johtuen 15" kartioiden ajamisesta varsin korkealle.
 
Mutkun ei vain riitä. Oli yhdellä keikalla laulajan edessä 2x TFM-212 ja QSC PLX2402 (yks kulma/kanava). Klipillä mentiin jo pelkästään laulun kanssa ja vielä sinne olis sitä bassaria pitäny saada.
 
Lappeenrannassa sua odottaa Resolution neloset (ellei nyt sitten vaihdeta Auroihin), M7CL-32 ja vähintään riittävästi subbasosastoa paikassa, jonka RT60 on luokkaa 3-5 sekuntia riippuen taajuudesta...
 
Me tarvitaan 8 ja monnarilandiaan 6, eikä toi jälkimmäinen ole todellakaan liioittelua.
 
Semmoista puolipotkivaa murinaahan niistä irtoaa, mutta torviin tottuneelle ne vaan kuulostaa värittyneille. Vesiputouskäyrät kertovat paljon.

 
Vittu mitä leijumista. Amiksen pihalla kuulee samanlaista läppää, aihe vaan on japsikiesien tuunaus.
 
santtus
21.09.2006 09:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa. Se 115dBA. Se onkin nykyään aika hauskaa luettavaa. Muutama vuosi sitten tuo tuli erään teini-idolin raideriin hätäpäissään ja kokemattomuuttaan kirjoitettua. Tyttäret kun huusivat sen uuden, hienon ja kalibroidunkin desibelimittarin mukaan 114dBA voimalla ja tämä siis biisien välissäkin.
 
Nyttemmin raideria kirjoitettaessa muokkaa vaan sitä samaa pohjaa uudelle orkesterille. Jos siellä on jotain epäselvää ja ihmeellistä, siitä tulee yleensä kesän festarikierroksen aikana isoilta pojilta näpeille. Sitten sitä korjataan. Tuosta ei vain kukaan ollut vielä huomauttanut, ehkäpä siksi, että kuten pitk sanoi: Se ei kiinnosta ketään.
 
Kiitoksia kuitenkin, kun nyt asiasta mainitsit. En tosin taida enää lappua kuukauden takia muuttaa.
 
audio2005
21.09.2006 11:06:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiputa toiset yläpäät pois ja silti jää aika monesti alapäät piiputtamaan. Tolla vetelee noin 200-300 henkeä normaalia metallia, mutta Carcosan kanssa voisi jäädä jonnekin 100 vesisäkin tietämille :)

Ja tää postaus saikin sitten aikaan sen, että päivitin koko eepoksen. Löytyypi osoitteesta http://www2.lut.fi/~holm/pdf/carcosa.pdf

 
Varmaan toisista on kiva nysvätä noita lappuja, mutta kun olisi vielä noita keikkoja...
 
http://www.carcosaband.com/
 
LHU
21.09.2006 12:14:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutkun mutkun. Pitäskö niitten opetella soittamaan hiljempaa?
 
Tai ottaa tulpat pois korvista? Tai vaihtaa miksaajaa? Toihan tekee bändillekin hallaa kun on pikkuelvis puikoissa vaatimassa kuun taivaalta. Ja mikä toi carcosa on? En oo koskaan kuullutkaan. Onks se joku bändi mikä tekee keikkoja sen takia että miffe pääsee miksaamaan ja tuplamikittämään? Paljon sä miffe maksat niille että ne lähtee sun kanssa keikalle? Täytyypä tulla yhdistyksen poikain kanssa joskus katsomaan ja varsinkin kuuntelemaan...
 
aimotuska
21.09.2006 12:35:13 (muokattu 21.09.2006 12:39:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Järjetön lavamöly on tosi monen aloittelevan bändin ongelma. Pakko panna volat kaakkoon "ku tää vahvistin ei soi muuten". Joojust.
 
LP:n tuuraava rumpali totesi tossa just rotuaarilla, että meininki oli kuin jossain kalamaljassa soittais; maailma humisee ympärillä eikä mistään saa mitään otetta. Meikäläinen istuu takavasemmalla monitoriloukussa ja fiilinki sama -- miten helkkarissa tää nyt yhtäkkiä näin meni? Popparia lappaa huutamassa mun korvaan, että mitään ei kuulu, paa nyt @_$"# mun monitoriin lisää kaikkea!!!!!111
 
Ero edelliseen Housebändiin oli vain erinäkönen basisti, toinen kitaristi ja vokalisti. Housebändin kanssa ei mitään ongelmaa.
 
Poristiin siinä sitten rumpalin kanssa keikan jälkeen ja ah sitä ihanaa tunnetta, kun joku viimein tajuaa, mitä mä oon yrittäny sanoa vuosikaudet: lavamölyä pienemmälle niin kaikilla on kivempaa. Bändin vakiojäseniin ei vielä uponnut, mutta tää tuuraava rumpali olikin jo kauemmin alalla vaikuttanut konkari.
 
Ei sillä, on se kiva jos musa jytää myös lavalla, mutta koitetaan pitää jonkunlainen järki silti päässä. Jos tosiaan kaksi TFM:ää ei riitä ajamaan pelkkää vokaalia, niin kusessa ollaan ja pahasti.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
J.T.
21.09.2006 12:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miffe: Rideri oli lähetetty, mutta festivaalitoimisto ei sitä eteenpäin toimittanut (ei kyllä muidenkaan lärpäkkeitä tekniikan toimittaja nähnyt). Kivat heille.
 
Herätys - tätä on (suomalainen) todellisuus. Olisko kannattanut ottaa yhteyttä suoraan laitetoimittajaan jos homma on noinkin kriittinen.
 
PL: homma on vaan asenteesta kiinni.

Kamat kuin kamat, tekee sen mitä osaa värkkien ehdoilla sekä soittaja että miksaaja, turhaa sitä on elvistellä sillä, että kun olis vittu se ja se vitkutin niin kyllä soundais niin että omat housut kastuu.

 
Tässähän ne teknikoiden munat punnitaan. Nyt täytyy muistaa, että tämän maan vuokrafirmoilla ei ole esim. joka saatanan merkkiä miksereitä tarjolla vaan kukin tahollaan valitsee sen itselleen kustannustehokkaimman ratkaisun. Vedät sillä tai sitten et vedä. Tuo omat tullessasi jos ei talon vehkeet kelpaa. Olen tämän monille ulkomaan jätkillekin joskus joutunut sanomaan kun veijarit soittaa päivää ennen keikkaa ja alkavat vaatimaan 64-kanavaista ATI Paragonia monitoriin ja etupäähän.
 
pitk: Tuollaiset "raiderit" tämän maan kaliiberissa on aivan yhtä tyhjän kanssa. Niistä katsotaan inputit ja dynamiikat (nekin mahdollisuuksien mukaan). Keikkajärjestäjä ottaa toteutuksen firmalta x budjetilla y ja niillä mennään. Piste. Turha tulla jonkun faksatun tai mailatun lappusen kanssa esittämään, että "tämä on liite meidän sopimukseen ja nää pitää olla tai ei voi vetää". Harvemmin nähnyt kenenkään moista liitettä allekirjoittaneen. Pyytää saa ja asialliset hommat hoidetaankin, mutta tuollaisen kattauksen tilaaminen johonkin pizzerian nurkkaan on jotakuinkin turhaa. Ja vielä turhempaa on vetää siellä kebap-kioskissa tuollaisilla äänenpaineilla.
 
Amen. Edelleen: tämä on tässä maassa vallitsevaa todellisuutta jota tuossa yllä selostan. Enpä ole kertaakaan urani aikana törmännyt siihen, että artisti ei vetäisi keikkaansa kun just sitä tiettyä hilavitkutinta tai dägädäätä ei ole käytettävissä. Lähellä on ollut kerran: eräs joukkio vaati ehdottomasti MD421-mikkejä rumpuihin ja taksillahan niitä piti paikalle kyyditä. Toisaalta tämäkin joukko oli maailmanlaajuisesti myynyt muutamankin miljoonan äänitettä joka antoi vähän eri kaikupohjaa vaatimuksille kuin esim. jonkun maakuntaorkesterin speksit.
 
Kyllähän myös fakta on se, että jos artisti jättää esiintymättä tekniikan vuoksi niin pyyhkeet saa artisti, ei laitetoimittaja. Artistit ovat sen verran fiksuja että tuollaista riskiä ne eivät ota vaikka mukana olisi minkälainen hienohelma puikoissa.
 
Yhden tapauksen muistan, kun artisti ei olisi halunnut mennä lavalle. Kun ryhmälle kerrottiin, että aikaa lavalle astumiseen on tasan kaksi minuuttia, jonka jälkeen jos soittoa ei kuulu ryhmän matkalaukut heitetään hotellista kadulle ja lennot peruutetaan eli sen jälkeen ryhmä on täysin omillaan. Mites luulette hommassa käyneen?
 
Tässä taas off-topicia kylliksi. Jos tämän takia ketju lukitaan niin hyvä. Alkuperäiseen kysymykseen ei ole patenttivastausta. Tärkein kysymys kuitenkin lienee, mihin pyritään ja toiseksi paljonko lompakosta löytyy rahaa. Noilla reunaehdoilla sitten pitäisi soveltaa.
 
miffe
21.09.2006 15:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No vielä suuremmalla syyllä, siis?
 
Tarkoitin sanoa, että se kahden kaapin paneminen vierekkäin kaventaa sitä suuntakuviota kartioiden toiminta-alueella alle niiden torvien levityksen.
 
Vertauksena esim. kolme kpl vierekkäin sijoitettua Geo S830, jotka levittää nätisti 90 astetta diskantilla, mutta kapeimmillaan kuvio menee alle 80 asteen (lähde: Production Partner)
 
Jjjjust... No teillä on sitten lavamöly ihan eri luokkaa. Tossa oli just neljä TFM-kulmaa käytössä lauantaina rotuaarilla, joita ajettiin 4x1kw päätteellä. Syöttelin sinne aluksi bassoa ja basaria, kunnes tokan biisin aikana huomasin, että pääte huutaa leipää koko ajan. Bassokama pois ja siirrettiin tauhka sidefilleihin ja rupes riittämään. Ei noista TFM:stä edes kannata kuvitella saavansa samanlaista jytkettä aikaan kun mitä filleillä saatiin.
 
No me ei sinne eteen tarvita kuin kitaristeja ristiin, laulajat omiaan, liidille vähän toista kitaraa ja bassarin napsetta. Huomionarvoista oli, että tuolla mainitsemmallani keikalla monitorit miksasi laitetoimittajan edustaja, joka ihmetteli, että monnaritiskistä joutui lämäsemään PADin päälle liidilaulun kanavasta (ihan normaali SM 58 mikkinä, A&H Mixwizard monitorilauta).
 
Juu, kyllä monnareissa sais ollakin gatet jos ajellaan erillisellä tiskillä ja koko pannusettiä. Meille riittää auximonnarit ihan nätisti ja ettei ihan offtopiciksi mentäis, niin todennäköisesti riittää alkuperäiselle kysyjällekin.
 
Kyllä mekin yleensä etupäästä on monnarit vedetty ja silloin ne gatet on siellä olleet.
 
E: Mut hei, tässähän meillä alkaa oikeesti hahmottua jonkunlainen runko FAQille nimeltään hevi-PA. Jos tälle nyt olis tilausta?
 
Setti 0: Laulukamat
Setti 1: Reddien setti
Setti 2: Mun setti
Setti 3: Mun setti plus tuplasubbarit, isompi tiski ja rumpufilli
Setti 4: Carcosa?

 
Hah! Sun PA riittäs ihan hyvin, jos vain monnareita pari lisää ja mun oma etupää. Ei se loppupelissä sen vaikeampi ole. Ja meillä loppupelissä kulkee aika paljon kaikkea kilkettä mukana.
 
miffe, äänimies
miffe
21.09.2006 15:48:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys kuuluukin, että missä sä olet sitä heviä sillä vetänyt?
 
Huomasitko ollenkaan, että kerroin asiasta passiivissa? En ole itse vetänyt. Olen nähnyt, kuullut ja luottavista tahoista saadun informaation perusteella todennut, että riittää, jos ei aivan järjettömiä paineita tarvita. Geosoft on konservatiivinen noiden äänenpaineiden ilmoittamisen kanssa (ilmoittaa alakanttiin) ja jo pelkästään sillä voin vahvistaa, että hyvin riittäisi ainakin mulle.
 
Kokeiltu on normaalissa rockhommassa sitä settiä kuusi puolellaan ja yläpäästäkin rupeaa potku loppumaan. Kun siis tässä threadissä alunperin rupesit itse GeoS:ää suosittelemaan hevihommiin, oli pakko kommentoida, ettei se siihen ole oikea väline.
 
Ei välttämättä se paras väline, mutta sillä ovat ihmiset pärjänneet ihan hyvin. Minäkin pärjäisin, jos vain ei alapää rupeais piiputtamaan.
 
Tämä nyt perustuu siis omiin käyttökokemuksiin, eikä vain jostain luettuun.
 
Vissiin olette vetäneet kovemmilla paineilla kuin mun tarve on. Olen toki itsekin joskus innostunut vetämään, jos vaan kamat antaa periks ja tulee puhtaasti. Mutta yleensä siihen ei tarvetta ole.
 
miffe, äänimies
miffe
21.09.2006 16:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutkun mutkun. Pitäskö niitten opetella soittamaan hiljempaa?
 
Tarvii sen laulun tulla peltien yli sinne lavalle. Jos keikka on sellaisessa paikassa, että rumpali on alle metrin päässä laulajasta, on peltien tuottama meteli aivan infernaalinen. Näitä paikkoja on Suomessa melkoisen monta.
 
Toiseksi: Tuollaiset "raiderit" tämän maan kaliiberissa on aivan yhtä tyhjän kanssa. Niistä katsotaan inputit ja dynamiikat (nekin mahdollisuuksien mukaan).
 
Nekin kuskataan itse mukana. Ei siis mitään muuta informaatioarvoa kuin kertoa kuinka monta mikkipiuhaa, lavahakua ja ränniä kaukokaapeliin tarvitaan. Noikin tosin yleensä kulkevat mukana. Eli klubikeikalle tosta lärpäkkeestä ei olis sulle oikeestaan mitään informaatioarvoa. Sitäkö yrität kertoa?
 
Keikkajärjestäjä ottaa toteutuksen firmalta x budjetilla y ja niillä mennään. Piste. Turha tulla jonkun faksatun tai mailatun lappusen kanssa esittämään, että "tämä on liite meidän sopimukseen ja nää pitää olla tai ei voi vetää". Harvemmin nähnyt kenenkään moista liitettä allekirjoittaneen.
 
Onko se nyt loppupelissä liian vaikea tuoda sinne paikalle riittävä PA? Lähtökohtaisesti oletan, että paikalle tuodaan kohtuullisen hyvälaatuinen PA, joka tuottaa mökää tarpeeksi. Eikä äänenpaineen tuottokyvyn vaatimus ole mitenkään poikkeava moniin muihin artisteihin verrattuna. Tuossa lärpäkkeessä ei ole mitään muuta korostettu kuin riittävää monitorointia.
 
Pyytää saa ja asialliset hommat hoidetaankin, mutta tuollaisen kattauksen tilaaminen johonkin pizzerian nurkkaan on jotakuinkin turhaa. Ja vielä turhempaa on vetää siellä kebap-kioskissa tuollaisilla äänenpaineilla.
 
Et tainnut siis sisäistää tuota tai sitten pidät ihan keikoilla normaalisti olevaa äänenpainetta turhana/liikana. Tänä vuonna olen nähnyt yhdellä keikalla 106,9dB (A, Leq 60 min) mittauksen ja se oli liikaa. Carcosan keikat jäävät selvästi alle sadan. Nummirock 2005 oli luokkaa 97-98dB (A, Leq 15 min).
 
Ja olen muuten nuo speksit täyttävän kattauksen saanut keikalle. Monitoreja tosin ei ollut noin montaa käytössä (paikalla kylläkin), koska lavan eteen ei mahtunut kuin kolme kulmamonnaria. Paikkana Teatteriklubi Joensuussa, yleisöä rapiat sata ja PA JBL SRX-722F + SRX-728 puolellaan. Miksaustiski kolmisen metriä kaapeista. Riitti ihan hyvin, eikä kukaan valittanut, että olis tullu liian lujaa :)
 
miffe, äänimies
miffe
21.09.2006 16:17:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siellä on jotain epäselvää ja ihmeellistä, siitä tulee yleensä kesän festarikierroksen aikana isoilta pojilta näpeille. Sitten sitä korjataan. Tuosta ei vain kukaan ollut vielä huomauttanut, ehkäpä siksi, että kuten pitk sanoi: Se ei kiinnosta ketään.
 
Kyllä jotkut niistä vaatimuksista kannattaisi ottaa todesta, tai edes soittaa riderin kirjoittajalle ja kysyä, onko hän tosissaan. Tänä(kin) kesänä on saanut taas kuulla niin paljon siitä, että riittämättömällä PA:lla on jouduttu vetämään. Eikä ole ollut kiinni laadusta tai soundista, vaan yksinkertaisesti siitä, että ei vain ole tarpeeksi puskenut painetta. Syynä on toisinaan kyllä ollut asetetut äänenpainerajat, jonka mukaan PA on mitoitettu.
 
Yksi tänä kesänä todettu tapa on speksata PA sellaiseksi, ettei sillä edes teoriassa voi saavuttaa asetettua äänenpainemaksimia. Eipähän joudu käskemään ketään panemaan hiljemmalle, jos vain on suojaukset itse laitteistossa kunnossa.
 
Luulisi järjen käyttämisen olevan sallittua siellä toimiston puolella tarjousta kirjoitettaessa. Keikalla on aika vittumainen olla, jos ihmiset valittavat, ettei PA riitä.
 
miffe, äänimies
aimotuska
21.09.2006 16:19:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No me ei sinne eteen tarvita kuin kitaristeja ristiin, laulajat omiaan, liidille vähän toista kitaraa ja bassarin napsetta.
 
Samaa kamaa ajan minäkin, mut päätteet pyöritteli peukaloitaan sen jälkeen kun siirsin möyheen sieltä pois. Hyvin jaksoi. Ikävää oli vaan se, että fillareita piti ajaa tosi lujalla, että ne peittosi lavalla jo valmiiksi vallinneen helvetillisen mäiskeen.
 
Kyllä mä ymmärrän, että heviä soitetaan lujaa, mutta päättömällä meuhkaamisella ei oo asiaa kuin stadioneille ja sehän tiedetään, miten monesti aloitteluvaiheessa oleva bändi semmosiin bakkanaaleihin pääsee.
 
Kyllä mekin yleensä etupäästä on monnarit vedetty ja silloin ne gatet on siellä olleet.
 
Öööö... auxilähdöissäkö? Puhuit edellisessä viestissä 6:sta(?) gatesta monitoripäässä, siellä mä ne vielä ymmärrän, mutta eihän niitä enää mihinkään auxeihin tukita, jos comp/gate on jo inserteissä. Myö ymmärretään varmaan toisiamme nyt väärin..?
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
miffe
21.09.2006 16:36:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai ottaa tulpat pois korvista? Tai vaihtaa miksaajaa?
 
Oletetaanpa nyt, vaikka paikka nimeltä On The Rocks (olet varmaan kuullut? Helsinki, you know... tästä keikastahan olemme keskustelleet myös ihan face-to-face). Lavan syvyys on sen verran pieni, että laulaja on melkein kiinni pelleissä, jolloin on joko käytettävä korvamonnareita tai tulppia. Jotta tuollaisessa tilanteessa saadaan laulu kuulumaan lavalle peltien yli, tarvitsee monitoreista lähteä mökää varsin paljon. Mutta sen luulisit itsekin tietävän, kuten myös, ettei se ole miksaajasta kiinni.
 
Toihan tekee bändillekin hallaa kun on pikkuelvis puikoissa vaatimassa kuun taivaalta.
 
Päivän pakollinen huumoripläjäys? Enhän minä oikeastaan pyydä kuin kolmea asiaa: riittävää PA:ta, riittävää monitorointia ja yhteydenottoa.
 
Palataanpa tuonne On The Rocksiin. Lähetin yhteystiedot useampi viikko ennen keikkaa. Toiveena olisi, että joku ottaisi yhteyttä. Eipä kuulunut mitään. Keikkapäivänä talon teknikko tulee paikalle KOLME TUNTIA BÄNDIEN SAAPUMISEN JÄLKEEN. Ensimmäisen alkaa kitinä lämppäribändien rummuista, toisena mun halu käyttää omia mikkejä ja kolmantena ongelmaksi muodostui mun oma miksaustiski, joka ei kyllä paljoa tilaa vie. Noista jokaisesta kitinän aiheesta oli lähetetty tieto, mutta ketään ei tuntunut kiinnostavan. Lopulta molemmat lämppäribändit vetivät samoilla rummuilla ja mun mikeillä. Pääesiintyjällä oma kannukattaus ja talon mikit.
 
Jos itse olen toimittamassa tekniikkaa, käyn kaikki bändit/artistit läpi, jos vain yhteystiedot ovat saatavilla. Aina. Vältytään yllätyksiltä ja jokainen tietää, mitä odottaa. Lisäksi pakkauslistat ovat nykyisin saatavilla.
 
Täytyypä tulla yhdistyksen poikain kanssa joskus katsomaan ja varsinkin kuuntelemaan...
 
Siitä vaan.
 
miffe, äänimies
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «