Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Livemiksaamisen perusperiaatteet
1 2 3 4 5 6
kivi
28.11.2006 16:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sivusto tällä hetkellä nähtävissä osoitteessa http://depsu.dy.fi/reiska/
 
Sivujen mukaanhan sitä sai levittää, kunhan lähde mainitaan. Mikäli Reiska kuitenkin sen haluaa pois, niin lähtee. :(

 
Ei näy. Virheilmoitusta pukkaa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
pwc
28.11.2006 16:56:31 (muokattu 28.11.2006 17:00:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei näy. Virheilmoitusta pukkaa.
 
Mitäköhän ihmettä.. testasin kahdella koneella ja kolmella eri selaimella, toimii kaikilla. Eikä näy palvelimen logissakaan virheilmoitusta. Muutin kuitenkin vähäsen, jos nyt toimisi?
 
EDIT: Hups. Olipa jäänyt testaaminen puolitiehen. IE ei osannut, mutta nyt toiminee.
 
kivi
28.11.2006 17:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: Hups. Olipa jäänyt testaaminen puolitiehen. IE ei osannut, mutta nyt toiminee.
 
Kiits. Toimi hyvin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
miffe
28.11.2006 17:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve. Millonkohan olet Miffe asiasta ollut minuun yhteydessä? Valitettavasti minulta on tämä yhteydenotto mennyt ohi.
 
Noin kaksi-kolme vuotta sitten sen sähköpostin lähetin.
 
Olet Miffe täysin oikeassa, että siellä on varmaan virheitä. Minulle niitä ainakin sattuu. Ne jutut on kirjoitettu kaikki viime vuosikymmenellä ja ovat edelleen siinä samassa tilassa. Jutut ovat siis vanhoja Rytmi artikkeleita jostain 97-99 vuosilta.
 
Tämän arvelin olevan syynä vastaamattomuuteen, jotta artikkelit olisivat siinä samassa muodossa. Voi olla, että meili on mennyt syystä tai toisesta ohi.
 
Sinällään tieto oli hyvää, mutta varsinkin tuo kaiuttimien liikepoikkeamaa käsittelevä tieto pompsahti mulla selvästi päin näköä.
 
Villen veikkaus oli oikea, että ne ovat tarkoitettu edistämään tiedon saantia. Pahoittelen, että olen sotkenut suomalaista audiotietämystä virheellisillä tiedoillani.
 
Minä taas pahoittelen sitä, että tästä saatiin näin suuri soppa aikaiseksi. Missään vaiheessa en kuitenkaan ole meriittejäsi ja pioneerin asemaasi mollannut, vaikka joku niin saattaisi luulla. Tarkoitukseni oli vain kertoa, että kovillekin jätkille sattuu huteja. Pidän sua edelleen livepuolella isona auktoriteettina.
 
Minulle valitettiin viime viikolla, että oletpa Saarinen paskan PA:n tehnyt. Ja tämäkin väite oli täysin totta. Tosin tein sen kyseisen PA:n 1987 ja edelleen saan siitä vastuun kantaa. Sen teenkin, mutta en mielelläni.
 
Tekniikka kehittyy ja ihmiset oppivat uutta - toiset hitaammin ja loput nopeammin. Hyvän teoreettisen pohjan avulla uuden sisäistäminen on helpompaa. Tähän olen viitannut osaan vanhan liiton jätkistä, jotka yksinkertaisesti vanhasta tottumuksesta eivät osaa/halua käyttää hyväkseen uudempien laitteiden suomia mahdollisuuksia. Yksi näistä on valmistajan älä-tee-näin listojen sivuuttaminen, koska ennenkin on joku temppu toiminut, vaikka se uudessa tilanteessa sotisi kaikkea suunniteltua vastaan.
 
Minulla ei ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa lukea, saati päivittää vanhoja tekstejäni, joten pyysin Ilkkaa poistamaan virheellisen informaationi netistä.
 
Sääli, sillä ei olisi montaa kohtaa tarvinnut muuttaa.
 
miffe, äänimies
kivi
28.11.2006 17:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sääli, sillä ei olisi montaa kohtaa tarvinnut muuttaa.
 
Mitäpä jos Miffe kopioisit ne nettiteatterijutut tuosta ylläolevasta linkistä ja korjaisit ne kohdat, mielellään yhtä helppotajuisiksi ja selkeiksi kuin alkuperäisetkin?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
miffe
28.11.2006 17:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Audiokirjassakin on varmaan virhe. Se pitää äkkiä haukkua, ja ampua alas koko opus...
 
Kuten jo aiemmin sanoin, niin lähestulkoon kaikkiin todellisiin tietokirjoihin on saatavilla ERRATA, jossa korjataan virheelliset tiedot. En tuolle kirjalle sellaista löytänyt, joten nähtävästi siinä ei ole virheitä tai sitten kirjoittaja tai julkaisija ei sitä halua myöntää.
 
Vielä ei ole sattunut vastaan kirjaa, josta ei virheitä löytyisi. Nykyisin tieto vanhenee sitä tahtia, että kirjoittaja ja opuksen ennen julkaisemista läpikäyneet eivät kaikkea pysty tarkastamaan. Ehkä kaikkein huonoimman arvosanan tällä saralla saavat ohjelmointia käsittelevät kirjat, joissa noin 10% (perstuntuma) annetuista ohjelmalistauksista ei mene läpi millään kääntäjällä saatikka sillä mahdollisesti kirjan mukana tulleella.
 
Aikanaan tuskailin mm. yhden signaalinkäsittelyä käsittelevän kirjan kanssa, kunnes professori sanoi, että kyseisen opuksen ERRATA on pitkä kuin nälkävuosi. Mm. FIR-suotimien käppyröiden suodinjyrkkyykset listaava taulukko oli täysin metsässä (oli mennyt rivit sekaisin). Vasta kolmannessa painoksessa se oli saatu korjattua. Samassa kirjassa oli myös siirtofunktio (tarkemmin FFT) esitetty täysin päin mäntyä.
 
Opetus: lähdekriittisyys kannattaa, jos saadut lopputulokset eivät tunnu järkeviltä.
 
miffe, äänimies
duane
28.11.2006 17:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opetus: lähdekriittisyys kannattaa, jos saadut lopputulokset eivät tunnu järkeviltä.
 
Emmä usko, että sun vanhempia voi tästä kaikesta syyttää
 
Behringer herättää täällä voimakkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta onhan se merkkituote t.mixiin verrattuna?
LHU
28.11.2006 17:54:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammutettais nyt kuitenkin ne noitaroviot.
 
Vaikea on sammuttaa kun kaveri heittää itse bensaa rovioon sen minkä pätemiseltään ehtii. Duanelle lasahti plussa tosta edellisestä.
 
"Näytänkö mä sun mielestä joltain s..tanan palautelaatikolta?"
sormunen
28.11.2006 18:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea on sammuttaa kun kaveri heittää itse bensaa rovioon sen minkä pätemiseltään ehtii. Duanelle lasahti plussa tosta edellisestä.
 
No niin, tää on nyt mun viimeinen kommentti tähän ja vähään aikaan muuhunkin.
 
Musta tässä on just kyse siitä, että intterveppi on vekotin, mihin kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Niinpä, jos nyt päätetään perustaa FAQ, joka käsittelee livemiksaamisen perusperiaatteita, olisi varmaan hyödyllistä jotenkin tuoda ilmi, että lukijan ei oo syytä luottaa mihinkään ennenkuin ottaa selvää.
 
Siinä FAQissa kirjoittavat näetsen samassa tietohierarkiassa nää miffet, musamiehet ja hjunnilat med mera yhdessä pitkien, liuhujen, tikkojen, reiskojen ja kauhasten kanssa. Oikeastihan nää eivät ole samalla viivalla. Tää ongelma on nähty kaikkien FAQien kanssa. Samoin kuin se, että edellisillä riittää aikaa spammata.
 
Mutta nyt kun asiaa on puitu, ei kai toi sinänsä ole mahdotonta, vaikka eka vastaus olikin "röyh, liian universaalia".
 
Arrivederci!
 
varakeef
28.11.2006 18:36:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

intterveppi on vekotin, mihin kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Niinpä, jos nyt päätetään perustaa FAQ, joka käsittelee livemiksaamisen perusperiaatteita, olisi varmaan hyödyllistä jotenkin tuoda ilmi, että lukijan ei oo syytä luottaa mihinkään ennenkuin ottaa selvää.
 
Ja miksi tästä pitäisi faqissa erikseen mainita, kun jokaisen kai pitäisi tietää, että mihinkään kirjoitukseen ei voi netissä automaattisesti luottaa?
 
Eikö tuollaisesta varoituksesta jossain ketjussa voi tehdä erheellisen vastakohtaispäätelmän: sellaiset ketjut, joissa varoitusta ei ole, ovat luotettavia?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
aimotuska
28.11.2006 20:38:57 (muokattu 28.11.2006 20:40:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta tässä on just kyse siitä, että intterveppi on vekotin, mihin kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Niinpä, jos nyt päätetään perustaa FAQ, joka käsittelee livemiksaamisen perusperiaatteita, olisi varmaan hyödyllistä jotenkin tuoda ilmi, että lukijan ei oo syytä luottaa mihinkään ennenkuin ottaa selvää.
 
Periaatteessa sen pitäisi olla tosiaan selvää jokaiselle, mut kun näin ei taida olla, niin ehkä jokaisessa FAQissa olis hyvä olla joku disklaimeri...
 
Siinä FAQissa kirjoittavat näetsen samassa tietohierarkiassa nää miffet, musamiehet ja hjunnilat med mera yhdessä pitkien, liuhujen, tikkojen, reiskojen ja kauhasten kanssa. Oikeastihan nää eivät ole samalla viivalla. Tää ongelma on nähty kaikkien FAQien kanssa. Samoin kuin se, että edellisillä riittää aikaa spammata.
 
Ei varmasti ollakaan. Mä oon siitä ihan täysin vakuuttunut, että mä jään toiseksi edellämainittujen (ja sun) kanssa. Mut siinäpä näitä pro-jätkiä just tarvittaisiinkin; vähemmällä kokemuksella aikaansaadut sepostukset voi olla ihan oikeeta asiaa, sinnepäin tai aivan päin seiniä ja ammattijätkä saa mun puolesta kyllä korjata jokaisen löytämänsä virheen.
 
Mut en mäkään silti oo ihan eilen aloitellu näitä hommia, joten ihan mitä tahansa minäkään en purematta niele. Se on sitten eri asia, miten kukin osapuoli ottaa saamansa kritiikin vastaan. Aina ei osaa/tiedä asennoitua juttuihin oikealla tavalla -- se on ehkä tän netin suurimpia ongelmia. Sekään ei tuota kauheasti hyvää keskustelua, jos lähdetään sille linjalle, että vastapuoli on idiootti, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta. Jutellaan ja poristaan juttu läpi kaikessa rauhassa, jooko?
 
E: Ei sillä, kyllä mäkin oon jonkun kerran lähteny tolle haukkumislinjalle, mut siitä ei oo koskaan seurannu mitään järkevää. Kaduttaa vaan jälkeenpäin.
 
Ja jos te ammattiäijät saatte meiltä tavallisilta kuolevaisilta kritiikkiä, niin ei ihan heti kannata kuitenkaan luovuttaa, vaan kertokaa miten asia on teidän mielestä ja ennenkaikkea MIKSI. Mulle (ja suurimmalle osalle koko väestöä) nuo sähkötekniikan kaavahässäkät jne. on täyttä hepreaa, joten aivan tavallinen maalaisjärkeen perustuva keskustelu riittää varmasti. Miffelle myös tiedoksi.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
LZK
28.11.2006 21:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miffe,
 
Luen tätä keskustelupalstaa todella harvoin ja nyt kuulin tästä kyseisestä aiheesta, joten oli pakko lukea kaikki viestit läpi. Täytyy sanoa että olen todella pettynyt sun kirjoituksiin. Olen aina pitänyt sua täysin spedenä mutta antanut asian olla koska et juurikaan minua ole häirinnyt ammatissani. Olemme tavanneet muutaman kerran keikalla, ja aina on tullut oksettava fiilis sun jutuista ja asenteista vaikka oletkin laitteitani kehunut. Nyt kun olet kirjoittanut nämä ala-arvoiset kommentit, on pakko todeta että tulen tekemään paljon töitä sen eteen, että aina kun olet pirkanmaan alueella keikalla niin sulla on mahdollisimman hankalat oltavat. Itseasiassa toivon ettemme tapaa enää ikinä. Ja suosittelen että jos tiedät minun olevan töissä tapahtumassa johon olet tulossa, niin hommaa itselles tuuraaja. Siten orkesteri jolle työskentelet saa edes hieman mahdollisuuksia onnistumiseen ja sullekin tulee parempi päivä tekemässä jotain ihan muuta.
Suosittelen myös että vaihdat alaa. Ihan oikeasti. En ymmärrä miten voisit jatkaa alalla kun kukaan mun tuntema alan ammatilainen ei arvosta sua tippaakaan. En ole kuullut yhtään positiivista kommenttia susta. Ja mä tunnen aika monta ihmistä tältä alalta.
Mieti Miffe, LOPETA NÄÄ HOMMAT!!! Tai jos se on susta liikaa pyydetty niin lopeta ainakin interwebissä kirjoittaminen.
 
Timo Liski
 
miffe
28.11.2006 21:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aina pitänyt sua täysin spedenä mutta antanut asian olla koska et juurikaan minua ole häirinnyt ammatissani. Olemme tavanneet muutaman kerran keikalla, ja aina on tullut oksettava fiilis sun jutuista ja asenteista vaikka oletkin laitteitani kehunut.
 
Mitähän me kahdesti on samassa tapahtumassa oltu ja tavattu (siinä kolmannessa en sinua muista nähneeni). Silloin ekalla kertaa mainitsin Q1:n vaakasuuntaavuuden tasaisuudesta ja jyrkästä suuntakuvion reunasta. Pidin niitä hyvänä asiana. Taisin myös kertoa, että miksaamalleni bändille tarkoitetusta lavasta meni jalka läpi, kun oli kosteudesta hapantunut.
 
Nyt kun olet kirjoittanut nämä ala-arvoiset kommentit, on pakko todeta että tulen tekemään paljon töitä sen eteen, että aina kun olet pirkanmaan alueella keikalla niin sulla on mahdollisimman hankalat oltavat.
 
Eikös mulle ole toitotettu täällä, että kyseessä on asiakaspalveluammatti ja käytöksen pitäis olla sen mukaista? Mutta toisaalta, aika meedio saat olla, jos aina pääset torpedoimaan. Tai sitten sulla itelläs on keikkoja liian vähän, jos kerkeet kaiken sabotoimaan.
 
Itseasiassa toivon ettemme tapaa enää ikinä. Ja suosittelen että jos tiedät minun olevan töissä tapahtumassa johon olet tulossa, niin hommaa itselles tuuraaja. Siten orkesteri jolle työskentelet saa edes hieman mahdollisuuksia onnistumiseen ja sullekin tulee parempi päivä tekemässä jotain ihan muuta.
 
Mistä sinä tiedät, mikä mulle on hyvä päivä? Saanen myös lisätä, että mulla ei ole bändin matkassa olleena ollut ns. talkkarien eikä tekniikan toimittajan puolelta olevien kanssa kuin kerran ongelmaa ja sekin tapaus on mainittu täällä keskusteluissa. Silloinhan kyseessä oli ko. henkilön totaalinen palveluhaluttomuus.
 
Tampereella palvelu on aina ollut parasta A-luokkaa, oli paikkana sitten Klubi, YO-talo tai Amarillo (RMC). En ymmärrä, miksi haluaisit sen maineen pilata mun silmissä. Siitä tuskin hyötyisit sinäkään loppupelissä.
 
Suosittelen myös että vaihdat alaa. Ihan oikeasti. En ymmärrä miten voisit jatkaa alalla kun kukaan mun tuntema alan ammatilainen ei arvosta sua tippaakaan. En ole kuullut yhtään positiivista kommenttia susta. Ja mä tunnen aika monta ihmistä tältä alalta.
 
Mutta et kaikkia. Aika harvat mun kanssa kaiken lisäks on tehny töitä, joten kovinkaan monella ei suoranaista kokemusta ole. Kuten ei sinullakaan. Pidä se mielessäsi.
 
miffe, äänimies
kivi
28.11.2006 22:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe:
Tampereella palvelu on aina ollut parasta A-luokkaa, oli paikkana sitten Klubi, YO-talo tai Amarillo (RMC). En ymmärrä, miksi haluaisit sen maineen pilata mun silmissä. Siitä tuskin hyötyisit sinäkään loppupelissä.
---
Aika harvat mun kanssa kaiken lisäks on tehny töitä, joten kovinkaan monella ei suoranaista kokemusta ole. Kuten ei sinullakaan. Pidä se mielessäsi.

 
Pahoittelen että puutun tähän keskusteluun, mutta Miffe, mä olen nähnyt sun keikkalistasi kotisivuillasi. Et sä kauhean usein sieltä Itä-Suomesta oo maalikyliin tullut, eikä ne maalikylien paikat niin isoja oo olleet. Että niinkin päin se on totta, että aika harvat on kanssasi töitä tehneet.
 
Mutta piirit on täällä isoilla kirkoilla pienemmät kuin sieltä käsin ehkä luulet. Ikävä kyllä tää keskustelu on sen verran karannut käsistä, että aivan varmasti joka ikinen tän maan ammattilainen on oppinut tuntemaan sut viimeistään tämän ketjun kautta ja tämän ketjun valossa.
 
Että sikäli olisin hyvin, hyvin, hyvin varovainen. Ihan todella.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
28.11.2006 22:50:30 (muokattu 28.11.2006 22:54:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta et kaikkia. Aika harvat mun kanssa kaiken lisäks on tehny töitä, joten kovinkaan monella ei suoranaista kokemusta ole..
 
Tän keskustelun jälkeen ei kyl varmaan hirveesti tarvitsekaan.
 
Siitä mistä aita on matalin...
miffe
28.11.2006 23:23:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelen että puutun tähän keskusteluun, mutta Miffe, mä olen nähnyt sun keikkalistasi kotisivuillasi. Et sä kauhean usein sieltä Itä-Suomesta oo maalikyliin tullut, eikä ne maalikylien paikat niin isoja oo olleet. Että niinkin päin se on totta, että aika harvat on kanssasi töitä tehneet.
 
Juu. Näitä hommia tehtiin ihan vaan opiskelujen ohella hyödyntäen teoreettista osaamista samalla käytäntöön. Ja se tekninen osaaminen taas noita muita kuin pelkkiä miksauskeikkoja on tuonut.
 
miffe, äänimies
DSM
29.11.2006 13:57:59 (muokattu 01.12.2006 11:04:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve. Millonkohan olet Miffe asiasta ollut minuun yhteydessä? Valitettavasti minulta on tämä yhteydenotto mennyt ohi.
 
Olet Miffe täysin oikeassa, että siellä on varmaan virheitä. Minulle niitä ainakin sattuu. Ne jutut on kirjoitettu kaikki viime vuosikymmenellä ja ovat edelleen siinä samassa tilassa. Jutut ovat siis vanhoja Rytmi artikkeleita jostain 97-99 vuosilta.
Villen veikkaus oli oikea, että ne ovat tarkoitettu edistämään tiedon saantia. Pahoittelen, että olen sotkenut suomalaista audiotietämystä virheellisillä tiedoillani.
 
Minulle valitettiin viime viikolla, että oletpa Saarinen paskan PA:n tehnyt. Ja tämäkin väite oli täysin totta. Tosin tein sen kyseisen PA:n 1987 ja edelleen saan siitä vastuun kantaa. Sen teenkin, mutta en mielelläni.
 
Minulla ei ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa lukea, saati päivittää vanhoja tekstejäni, joten pyysin Ilkkaa poistamaan virheellisen informaationi netistä.
 
Reima

 
Reima S.
 
Aiemmin olin kuullut vain huhuja miehestä nimeltä Reima Saarinen. Kunnes jotain kautta törmäsin nettiteatterin linkkiin. 10 helppoa tapaa rikkoa kaiutin oli ensimmäinen asia mitä kirjoituksistasi luin.
 
Olet kirvoittanut nauruhermojani tavallasi kirjoittaa. Ei naurata mitkään virheet tms jutut vaan tapasi kertoa asioista. Saat asiat niin helposti ymmärrettävään muotoon, että jopa tälläinen tavallinen tallaaja saa niistä tolkkua ilman korkeakoulututkintoa.
 
Olet suunnannäyttäjä monelle uudellekkin äänentoiston parissa harrastavalle/työskentelevälle kokemuksellasi, sekä avoimuudellasi kertoessasi asioita niitä kysyttäessä !
 
Toivottavasti toivut tästä kahauksesta, että voisimme edelleenkin saada lukea netistä jopa nuo vanhat kirjoituksesi.
 
Sami Ranta @ DSM
 
EDIT: P.S. Unohtui onnitella vuoden valintojen johdosta ! ONNEA !
 
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Cape
29.11.2006 14:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reima S. on kyllä yksi suunnannäyttäjä meille nuoremmille äänimiehille. Olenpa itsekin muutaman kerran käynyt kuuntelemassa "miksaajaa" enemmän kun bändiä. Ja tässä tapauksessa nimenomaan Reima on ollut nupikoiden takana. Hieno kuunteluelämys!
 
Kuinka hienoa olisikaan jos esim. Reima voisi silloin tällöin piipahtaa täällä muusikoiden netissä hymysuin tuomassa uusia tuulia ja oikeita välähdyksiä pro-maailmasta.
 
Kun palstan taso on tätä niin ei moni ammattilainen jaksa vaivautua.
 
Miettikää ennenkö postaatte, että onko tekstinnne asiapitoista vaiko ei.
Nyt tuntuu ettei itekään jaksa seurata palstoja, vaikka välillä hyviä tiedonjyväsiä sekaan eksyykin. Sori, nyt oli pakko avautua.
 
-Jari Niemi
 
Reiska
30.11.2006 14:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä juttu sopisi paremmin otsikon Livemiksaajan perusperiaatteet alle. Mutta tämän keskustelun kupliessa, ajattelin jutun sopivan hyvin tähän meille kaikille muistutukseksi, mistä kaikesta on kyse live äänihommissa.
Tässä vanha Reiskan Riffi 2.2002. Kysyin Laurilta luvan tämän julkaisuun täällä, ja sen sain. Juttu on vanha, mutta ei mielestäni vanhentunut.
 
Terryn kanssa on helppo olla samaa mieltä.
 
Millainen on hyvä äänimies?
 
Olin hienolla reissulla Lontoossa tammikuun lopulla. Retki oli Sibiksen koulutuskeskuksen järjestämä. Olin opettanut pari viikkoa kurssin oppilaita ja minua kysyttiin mukaan. Aluksi sudin vastaan vedoten budjettiin ja ajanpuutteeseen, mutta onneksi läksin.

Matka oli viikon mittainen ja ohjelmaa piisasi. Tutustuimme paikalliseen äänialan oppilaitokseen, kävimme mm. BSS:n, Soundcraftin ja Martin Audion tehtailla. Uusia julkaisemattomia härveleitä käveli vastaan.
Abbey Road -studioilla oli sielläkin hieno päästä käymään. Tekivät parhaillaan musaa Star Wars Episode 2:een, puikoissa joku John Williams. Poikani väitti molempia tunnetuiksi, tiedä häntä. Tapasimme myös Sennheiserin kavereita. Firmahan on saksalainen, mutta hyvin olivat herrat perillä tuotteistaan. Vastaanotto joka paikassa oli hämmästyttävän kohteliasta ja avointa.

Matkaan kuului myös Les Misérables -musikaali. Kyseessä on sama pätkä, joka pyöri Helsingin kaupunginteatterissa. Lontoon West Endissä musikaalia on vedetty 16 vuotta. Jonkin asteen suksee!?!
Tapasimme aamupäivällä kolme hahmoa. Pari oli äänen suunnitelleesta ja vieläkin toteuttavasta Autograph-nimisestä firmasta. Autograph on perustettu 1973 nimenomaan musikaaleja ajatellen. Kaverukset Andrew Bruce ja Phil Clifford työskentelivät Lontoon kuninkaallisessa oopperassa ja kun irtokeikkaa rupesi pukkaamaan, firman perustaminen tuli ajankohtaiseksi. Kolikolla selvitettiin, kumpi lähtee ensin ja kumpi jää, toisen virkamiehen palkka olisi varmaa tuloa alkuun. Bruce lähti ja loppu onkin sitten äänentoiston historiaa. Firma on legenda, varsinkin musikaalien äänentoiston toteuttajana.

Paikalla oli pääoperaattori Simon, joka työskentelee suoraan tuotannolle, Autographista myyntisihteeri ja Terry Jardine. Terry on firman toimitusjohtaja ja todella pitkän linjan äänimies. Ja huippu tarinankertoja. Hänen alustuksensa oli todella kattava: firman historiaa, yleistä tietoa musikaalien äänitoteutuksesta, paljon hienoja tarinoita elävästä elämästä.

Terry kävi pitkän listan teknisiä uudistuksia firman olemassaolon ajalta. Kaiuttimet ovat kehittyneet, on tullut langattomat mikrofonit, digitaalinen prosessointi on ilmestynyt, äänipöydissä on automaatiota, digitaaliset mikserit valtaavat alaa, käyttöliittymät paranevat. Mutta mitä oikeastaan on tapahtunut ja mikä on muuttanut musikaalien äänitoteutusta: langattomat mikrofonit. Ei mikään muu.

Sitten oli kysymysten vuoro. Niitä esitettiin runsaasti ja vastaukset olivat todella opettavaisia ja hienoja. Eräs oppilaista kysyi Terryltä, millainen on hyvä äänimies hänen mielestään? Vastaus oli pitkä ja perusteellinen. Hyvän äänimiehen pitää ymmärtää musiikkia ja musikaalimaailmassa myös teatteria. Jos on itse soittanut, siitä harvoin on haittaa. Mutta soittaja ei tietenkään suoraan ole valmis mikserin taakse. Näkemystä siis tarvitaan. Balanssi on näkemystä, ei matemaattinen kaava. Tarvitaan työtä, kokeiluja, onnistumisia ja epäonnistumisia. Näkemys on opeteltava asia. Mutta sitä ei opi hetkessä.

Ihmisten kanssa pitää tulla toimeen. Mikä tahansa on äänimiehen työkenttä, keikat, studio tai teatteri, työ on aina yhteistyötä. Äänimies on osa kokonaisuutta. Sosiaalinen pitää olla. On ansaittava oma paikkansa ammattitaidolla, eikä millään muulla. Kaikkiin ihmisiin eivät tietenkään päde samat kaavat, samoilla lauseilla ei aina pärjää. Ihmistuntemusta ja hyvää pelisilmää tarvitaan.

Oman työn opettaminen seuraavalle operaattorille on aina haastava tehtävä. Siinäkin kannattaa olla kuulemma varovainen. Terry oli itse ilmoittanut jonkin musikaalin yhteydessä seuraajalleen tyyliin, tämä on sitten aika tärkeä juttu. Älä unohda tätä ja aika reippaasti sitten vaan. Kyse oli kaikutilasta näyttelijän laskiessa kaivonkannen, seuraava kohtaus tapahtui kaivossa ja äänen piti olla silta kohtausten välillä. Operaattoreita tuli ja meni. Terry meni kuuntelemaan kyseistä musikaalia viisi vuotta myöhemmin, ja kyseinen kaikutila ei todellakaan ollut vakan alla. Se muistutti maanjäristystä. Hänen painottamaansa asiaa oli todella painotettu aina operaattorin vaihtuessa. Hän ei enää anna kuulemma tällaisia ohjeita – ymmärrettävää.

Langaton mikki on musikaaleissa laite, jota useat näyttelijät pelkäävät. Äänimies on se henkilö, jonka pitää myydä idea näyttelijälle. Ensimmäinen pelko oli kuulemma aikoinaan, että kuunteletko sinä minua, kun olen vessassa? Ei kuulu Terryn harrastuksiin, väitti. Mikkejä on pakko esikuunnella, ja tarinat saattavat joskus olla arkoja. Hän vertasi ammattia lääkärin ammattiin, vaitiolovelvollisuus sitoo. Keltaiselle lehdistölle löytyisi kuulemma paljon materiaalia. Vaikeimpia hetkiä ovat olleet ne, kun on kuullut itseään haukuttavan ja tekisi mieli puolustautua tai kopauttaa. Mutta sinä et ole kuullut mitään, joten et voi tehdä mitään. Eikä kukaan ei ole pystymetsästä valmis tähän viidakkoon, kuvion ymmärtäminen ottaa aikaa.

Tekninen tietämys on sekin tärkeä ominaisuus. Sinun pitää tuntea laite, ennen kuin voit käyttää sitä. Kyky hahmottaa äänijärjestelmiä on tietysti myös tärkeää. Jos et tunne laitteita, miten niistä voi muodostaa kokonaisuuden? Hommaa kannattaa opiskella ja laitteisiin tutustua. Digitaalitekniikka uusine käyttöliittymineen tulee kovaa vauhtia. Joku päivä saatat joutua tai saada työskennellä kyseisten laitteiden kanssa, joten pidä itsesi ajan tasalla. On opittava erottamaan hyvä pahasta ja tarpeellinen tarpeettomasta. Aika on paras kouluttaja tässäkin asiassa.

Kuten Terry asian kiteytti; on siis kolme asiaa, jotka tekevät hyvän äänimiehen ja ne ovat: kokemus, kokemus ja kokemus.
 
Roadari
30.11.2006 16:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aamen.
 
Reiskalta taas pamahti aikamoinen läjä viisaita sanoja.
 
Mun mielestä Reiskan vanhat kirjoitukset olisi pitänyt pitää vain rohkeasti nettiteatterissa esillä. Kirjoitusten ajatus käsittääkseni oli avata vaikean alan salaisuuksia uransa alkutaipaleella oleville. Ja kyllä niistä aukeaa moni juttu vähän kokeneemmallekkin. Se että niissä varmaan on muutamia virheitäkin, ei vähennä jutun arvoa. Asian ydin tästä kaiuttimien rikkomisesta tulee selväksi varmasti kaikilla. Tarkoitus ei liene opettaa matematiikkaa tai äänifysikkaa kenellekkään. Montakohan kaiutinta on jäänyt muuntumaksi tuhkakupiksi tai kellotauluksi tämän artikkelin ansiosta? Rohkenen väittää että aika moni.
Mielestäni jutut takaisin avoimesti saataville. Jonkun disclaimerin voisi tietysti laittaa koska yleensä kaikki netissä oleva tietohan on absoluuttinen totuus ;)! Eikö vai?
Kun jossain kirjoituksessa joskus on jotain virheitä, mielestäni niistä pitäisi voida keskustella asiallisesti ilman päänaukomisia. Tätäkin palstaa lukee moni ammattimies jolla käytäntö ja teoria hyvin hallussa. Toisten sorsiminen omalla osaamisellaan on kaikin puolin todella typerää. Menee hyvä lapiomies ihan hukkaan.
Toivottavasti Reiska jaksat tästäkin ikävästä välikohtauksesta riippumatta jaktaa kolumniesi kirjoittelua. Olen niistä aikonani oppinut monta tärkeää asiaa, ja edelleen Riffiä lukiessani tulee lukuisia ahaa elämyksiä. Olet palkintosi ansainnut.
 
Roadari
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «