Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassarin mikitys kalvon edestä
1 2
Dj.Dumbass
10.03.2007 20:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin osalla teistä on varmaan kokemusta, toimiiko tämä mikitys livetilanteessa?
 
Kyse omista 20" bassareista, joihin en haluaisi tehdä reikiä kalvoihin. Soundi on aika Metallicamainen.. Mikkeinä molempiin Shure B52.
Onko "pakko" tehdä rei'ät vai toimiiko homma muutaman sentin päästä kalvosta..?
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Antti1
10.03.2007 20:54:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mikkeinä on B52, niin mun mielestä on aivan pakko tehdä reiät, mikäli haluaa minkäänlaista soundia. Mulla on toki muutenkin omat antipatiani tuosta mikistä (se koripallosoundi, argh!), mutta livenä saa ihan ok löpinää aikaan helpohkosti reiällisellä kalvolla.
 
Jos sopii kysyä, niin mikä on syynä, ettet haluisi leikata? Ulkonäkö? Taikausko?
 
kivi
10.03.2007 22:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin osalla teistä on varmaan kokemusta, toimiiko tämä mikitys livetilanteessa?
 
Kyse omista 20" bassareista, joihin en haluaisi tehdä reikiä kalvoihin. Soundi on aika Metallicamainen.. Mikkeinä molempiin Shure B52.
Onko "pakko" tehdä rei'ät vai toimiiko homma muutaman sentin päästä kalvosta..?

 
Ei oo pakko tehdä reikiä kalvoon jos asentaa mikit kiinteästi rummun sisään. Silloin rummun runkoon pitää kyllä porata pari uutta reikää (mikrofonin varren kiinnitykseen ja XLR-liittimelle), mutta säilyypähän kalvot ehjinä.
 
Taitaa mm Nykäsen Anssilla olla jossain setissä noin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
11.03.2007 10:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa mm Nykäsen Anssilla olla jossain setissä noin.
 
Enpä tiedä tuosta, saattaa olla. Joka keikalla, kun oon sen nähnyt vetävän (Kumut ollu alla), on herralla ollu mikki sieltä basarin kyljessä olevasta aukosta läpi. Eli ei siis mitään omia virityksiä, mutta varmaan Kivi tämän tiesikin jo...
 
Dj.Dumbass
11.03.2007 11:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mikkeinä on B52, niin mun mielestä on aivan pakko tehdä reiät, mikäli haluaa minkäänlaista soundia. Mulla on toki muutenkin omat antipatiani tuosta mikistä (se koripallosoundi, argh!), mutta livenä saa ihan ok löpinää aikaan helpohkosti reiällisellä kalvolla.
 
Jos sopii kysyä, niin mikä on syynä, ettet haluisi leikata? Ulkonäkö? Taikausko?

 
Okei, tehdään sitten ne reiät kalvoihin. Ei vaan haluaisi ryssiä juuri hyväksi saatua soundia eikä tehdä rumia reikiä uusiin/virheettömiin kalvoihin. Toki asiassa voi olla mainitsemaasi taikauskoakin mukana... ;-)
Täytyy sitten vaan viritellä vähän uusiks.
 
Thänks.
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Antti1
11.03.2007 11:31:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei mulla olis ehdotus: reikien tekemiseen ei mene kovinkaan kauan, joten kokeilkaa nyt ihmeessä ensin. Mä epäilen, ettei se Metallica tule tuolla mikillä ja umpikalvoilla, mutta kokeilkaa nyt ihmeessä vielä.
 
Roberto
11.03.2007 12:49:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duunaa b-bandin bassarimikit niin voit käyttää umpikalvoja. Niil on kuitenki tuhannesti parempi soittaa.
 
Sir Attila
11.03.2007 22:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä kun oon mikittänyt ehjää etukalvoa, mua soundissa häiritsee eniten nuijan läiskähdyksen puuttuminen. Varsinkin jos bassarissa on hyvin vähän demppiä, niin etukalvosta saa irti huminaa mutta napsun esiin kaivaminen vaatii järjettömän yläpään korostamisen ja silloin kokonaissoundista tulee luonnottoman kuuloinen. Itse diggaan enemmän luonnollisen kuuloisia rumpusoundeja.
 
Joskus kun etukalvosta ei oo reikää löytynyt, oon mikittänyt bassarin myös pedaalipuolelta. Etuna on että nuijan napse löytyy pienemmällä korostamisella ja jos vaan löytyy sopiva standi tai muu ripustusviritys, lopputulos on myös siistin näköinen. Jos etukalvoon on taiteiltu jotain bändilogoa, ei oo mikkiä siinä edessä pilaamassa.
 
Huono puoli tuossa pedaalin puolelta mikittäessä on siinä että virveli ja lattiatomi tahtoo tulla aika lujaa läpi, jopa siinä määrin ettei edes gatella saa signaaleita erotettua toisistaan. Tosin, jos setti on vireessä ja rumpalilla soittobalanssi kohdillaan, niin eihän vuoto mikään ongelma oo. Mutta valitettavasti toisenlaisiakin rumpuja ja rumpaleita on tullut miksaajanurallani vastaan.
 
welho
12.03.2007 15:42:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin osalla teistä on varmaan kokemusta, toimiiko tämä mikitys livetilanteessa?
 
Kyse omista 20" bassareista, joihin en haluaisi tehdä reikiä kalvoihin. Soundi on aika Metallicamainen.. Mikkeinä molempiin Shure B52.
Onko "pakko" tehdä rei'ät vai toimiiko homma muutaman sentin päästä kalvosta..?

 

 
Duunaa mikit kiinteästi kannujen sisälle ja tuo piuha ulos vaikka siitä venttiilireiästä. Näin tein itse yhdelle basarille.. Yhteen duunasin xlr- liittimen kylkeen ja hienosti pelitti sekin. Se vaan tuntuu yhtä- äkkiä härskille porata uusiin kannuihin reiät kylkeen:)
 
Jos Metallicahenkistä hevinapsua haluat niin se on kyllä vaikeahko saada kalvon edestä.. Se napsu kun löytyy juurikin sieltä nuijan lyöntikohdasta. Mutta kokeile ihmeessä kaikkea!
 
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
stnprkl
12.03.2007 20:29:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin osalla teistä on varmaan kokemusta, toimiiko tämä mikitys livetilanteessa?
 
Kyse omista 20" bassareista, joihin en haluaisi tehdä reikiä kalvoihin. Soundi on aika Metallicamainen.. Mikkeinä molempiin Shure B52.
Onko "pakko" tehdä rei'ät vai toimiiko homma muutaman sentin päästä kalvosta..?

 
Toimiihan tuo, mut ei välttämättä kaikenlaiseen musaan. On aika jazzi se soundi kun puuttuu se läsähdys siitä nuijasta. Ja jos on äänekäs ympäristö eli kovaa soittavia jannuja lava täys niin kaikki vuotoäänet voi muodostua ongelmaksi.
 
Eli kokeile ja kuuntele, jos soundi miellyttää eikä vuodot oo ongelma niin anna mennä vaan. Näissä mikitysasioissa ei periaatteessa voi tehdä väärin jos lopputulos on halutunlainen.
Niin joo sit viel kun tota Kumua sivuttiin niin se kaveri tekee ymmärtääkseni bassarin kylkeen reikiä myös muiden valmistamiin rumpuihin. Ainakin Korakilla on kyljessä reikä omassa DW:ssään.
 
Toi reikähomma on aika hyvä juttu kun tosiaan etukalvossa kun on reikä niin se rumpu ei pääse soimaan kunnolla kun ei se kalvo annakkaan enää takasinpäin sitä ilmaa niin tässä Kumun innovaatiossa se rumpu soi paremmin samalla kun sen voi mikittää helpommin. Ja onhan se hyvän näköistä kun ei näy mikkiä eikä kaapelia missään.
 
Moro
 
Viltsu audiokantaja
Locrian
13.03.2007 01:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beta 91:t sinne sisään ja piuhat ulos niistä kiinnitysreiistä. Tai sitte triggerit.
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
18is9
13.03.2007 08:43:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys: eikös sitä basaria voisi mikittää myös siltä pedaalin puolelta jos ei halua kalvoihin reikiä, ja jos ei, niin miksi ei?
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
J.T.
13.03.2007 09:22:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys: eikös sitä basaria voisi mikittää myös siltä pedaalin puolelta jos ei halua kalvoihin reikiä, ja jos ei, niin miksi ei?
 
Eikö tämä osunut silmään tuossa ylempänä...? ;C)
 
Sir Attila:
Joskus kun etukalvosta ei oo reikää löytynyt, oon mikittänyt bassarin myös pedaalipuolelta. Etuna on että nuijan napse löytyy pienemmällä korostamisella ja jos vaan löytyy sopiva standi tai muu ripustusviritys, lopputulos on myös siistin näköinen. Jos etukalvoon on taiteiltu jotain bändilogoa, ei oo mikkiä siinä edessä pilaamassa.

Huono puoli tuossa pedaalin puolelta mikittäessä on siinä että virveli ja lattiatomi tahtoo tulla aika lujaa läpi, jopa siinä määrin ettei edes gatella saa signaaleita erotettua toisistaan. Tosin, jos setti on vireessä ja rumpalilla soittobalanssi kohdillaan, niin eihän vuoto mikään ongelma oo. Mutta valitettavasti toisenlaisiakin rumpuja ja rumpaleita on tullut miksaajanurallani vastaan.

 
Joskus tuota on tullut kokeiltua. Attilankin toteama standiviritys muodostui ongelmaksi. Jos laittaa jonkun pienen lattiastandin niin sehän on nurin kutakuinkin heti kun rumpalipoika potkaisee sen nurin soiton tiimellyksessä. Lisäksi pitää huolehtia että pedaali on hyvin voideltu. Jousien, nivelten yms. kitinä tulee aika "kivasti" jytkeen ohessa.
 
Epämuusikko
13.03.2007 19:18:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, tämähän näyttääkin oikealta ketjulta asialleni:
 
Welhon plug 'n play-settini innoitti minua miettimään tuota b-band-hommaa. Niiden arvostelua katselin, ei kuitenkaan ollut 100% positiivista sanottavaa. Toimisiko esim. "tavallista paremmille humppakeikoille" yms. puoli-pikalähdöille semmoinen viritys, että olisi basari + overhead tavallisilla mikeillä(mahdollisesti myös virveli, en oo vielä päättäny), sekä tomareihin ja basariin b-bandit (basarista en tiedä, sinne kai voisi jonkun pehmusteen sisään viritellä jonkun normaalin basarimikin, vai?). Olisiko tuossa mitään järkeä, kun overhead poimii tomareita, tai on poiminut viime aikoina niissä kuvioissa missä olen itsekin ollut, ihan mukavasti. säädettäviä basarilinjoja olisi tällöin siis varmaan 2, sekä tomarit tulisivat overheadin lisäksi (d'oh!) vielä erikseen. virveli b-bandilla tai sitten ei. onko tässä mitään järkeä?
 
It's sounds good! Bustard #1
Roberto
13.03.2007 22:46:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, tämähän näyttääkin oikealta ketjulta asialleni:
 
Welhon plug 'n play-settini innoitti minua miettimään tuota b-band-hommaa. Niiden arvostelua katselin, ei kuitenkaan ollut 100% positiivista sanottavaa. Toimisiko esim. "tavallista paremmille humppakeikoille" yms. puoli-pikalähdöille semmoinen viritys, että olisi basari + overhead tavallisilla mikeillä(mahdollisesti myös virveli, en oo vielä päättäny), sekä tomareihin ja basariin b-bandit (basarista en tiedä, sinne kai voisi jonkun pehmusteen sisään viritellä jonkun normaalin basarimikin, vai?). Olisiko tuossa mitään järkeä, kun overhead poimii tomareita, tai on poiminut viime aikoina niissä kuvioissa missä olen itsekin ollut, ihan mukavasti. säädettäviä basarilinjoja olisi tällöin siis varmaan 2, sekä tomarit tulisivat overheadin lisäksi (d'oh!) vielä erikseen. virveli b-bandilla tai sitten ei. onko tässä mitään järkeä?

 
Sääh... bassari ja virveli b-bandeilla ja loput niistä hyvälaatuisista overheadeista. Toimii ihan saletisti hunppapuuhiin ja miksei kaikkeen muuhunkin, paitsi üübereimpään hevanderiin.
 
Locrian
14.03.2007 11:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sääh... bassari ja virveli b-bandeilla ja loput niistä hyvälaatuisista overheadeista. Toimii ihan saletisti hunppapuuhiin ja miksei kaikkeen muuhunkin, paitsi üübereimpään hevanderiin.
 
Ei viddu roberto.... Kyl tomeissa pitää mikit olla jos mennään vähänkään tota nykyaikasempaa rokkia kohden. Tahtoo botnee :)
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Roberto
14.03.2007 22:07:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei viddu roberto.... Kyl tomeissa pitää mikit olla jos mennään vähänkään tota nykyaikasempaa rokkia kohden. Tahtoo botnee :)
 
Sviddu... opetelkaa virittämään ja skulaamaan. Ei niitten overheadien tarvi olla 5cm ridepellistä, kokeilkaa vaikka ensalkuun monona rumpalin olan yli lattiatomin puolelta. Joku Schopeps tai muu oikeesti hyvä mikki ja snadisti kompuraa, eq:lla komotukset veke ja menoks.
 
Sitäpaitsi ketä kiinnostaa jotkut tomien botnet, jos laulu vaan kuuluu? :)
 
Locrian
15.03.2007 08:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sviddu... opetelkaa virittämään ja skulaamaan. Ei niitten overheadien tarvi olla 5cm ridepellistä, kokeilkaa vaikka ensalkuun monona rumpalin olan yli lattiatomin puolelta. Joku Schopeps tai muu oikeesti hyvä mikki ja snadisti kompuraa, eq:lla komotukset veke ja menoks.
 
Sitäpaitsi ketä kiinnostaa jotkut tomien botnet, jos laulu vaan kuuluu? :)

 
Ei tarviikaan... Mut kyl tomit pitää mikittää. Näin niinku miksaajan näkökulmasta. Vaikka olis ite korkee herra skulaamassa ni kyl mä tomit mikitän :). Sanon vaan et "herra korkee herra- mä kuitenki miksaan tän, ette te."
 
Ja totta- Schoepsin mikit on hyviä (kohisee tosin vähän liikaa) eikä niitä overeita tarvi änkee ihan viereen saati kahta.... Mut tomit mä mikitän :)
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Hulkko
15.03.2007 11:27:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komppi offariin
 
Tomit mikitän aina, vaikka niistä joskus kyselläänkin pienemmissä paikoissa. Jos sieltä nyt sitten sattuukin tulemaan tyyliin autiotalo tms, niin onpaha jotain lähtöä kaiulle. Saadaan possaus :)
 
Roberto
17.03.2007 12:19:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sieltä nyt sitten sattuukin tulemaan tyyliin autiotalo tms, niin onpaha jotain lähtöä kaiulle. Saadaan possaus :)
 
Joo, sori, toi vaihtoehto ei ollu mun keloissa ikäänku olemassaoleva todellinen tilanne... ei tollasiin kande lähteä. :)
 
Kenen mielestä vaikka Zepukan ekalla on tomit liian hiljaa, tai ei jytise? Ok, studiohommaa, mut anyways.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «