Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mielipiteitä, miten kytkisitte seuraavan setin keikalla.
1
Tami
06.03.2007 18:06:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska alueella on asiantuntijoita, eikä yhtä ainoata oikeata vastausta ole ja jokainen tällä palstalla on mielestään oikeassa niin esittäkääpä omat visionne millä tavalla piuhoittaisitte oheisen kalustoläjän. Älkää keskittykö laitteiden laatuun vaan siihen manuaaliseen suoritukseen ja miksi tekisitte just niin..
 
Taustatietoa: Bändissä 5 soittajaa musa on iskelmähuttu suomipop vääntöä.
 
Kanavat 1 - 3, laulu
4 - 5 kitara
6 Basso
7 Haitari
8 Syntikka
Rummut mikitetään vain satunnaisesti = ei oteta niihin kantaa
Käytössä:
Benhringer xenyx 2442fx mikseri (4aux, 4 ryhmää, insertit joka kanavassa + master inserts, direct outs löytyy myös)
Alton 4 kanavainen kompura
Behringerin 4 kanavainen kuulokevahvistin
Tarvittaessa alesis midiverb 4
 
Laulua ja haitaria varten ( uskokaa tai älkää ) mikserin omat kaiut tai midiverb, muuten ei efektejä käytetä. Kompurointi sitten teidän esitysten perusteella.
Monitorointi 4 kpl kuulokevahvistimen kautta teidän esitysten perusteella.
 
Eniten mua kiinnostaa tuo kompurankäyttö ja monitoroinnin järjestelyt..
Kysykää lisää jos tarvitsette..
 
Töissä intissä - vikaa vintissä
iso j
06.03.2007 18:40:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska alueella on asiantuntijoita, eikä yhtä ainoata oikeata vastausta ole ja jokainen tällä palstalla on mielestään oikeassa niin esittäkääpä omat visionne millä tavalla piuhoittaisitte oheisen kalustoläjän. Älkää keskittykö laitteiden laatuun vaan siihen manuaaliseen suoritukseen ja miksi tekisitte just niin..
 
Taustatietoa: Bändissä 5 soittajaa musa on iskelmähuttu suomipop vääntöä.
 
Kanavat 1 - 3, laulu
4 - 5 kitara
6 Basso
7 Haitari
8 Syntikka
Rummut mikitetään vain satunnaisesti = ei oteta niihin kantaa
Käytössä:
Benhringer xenyx 2442fx mikseri (4aux, 4 ryhmää, insertit joka kanavassa + master inserts, direct outs löytyy myös)
Alton 4 kanavainen kompura
Behringerin 4 kanavainen kuulokevahvistin
Tarvittaessa alesis midiverb 4
 
Laulua ja haitaria varten ( uskokaa tai älkää ) mikserin omat kaiut tai midiverb, muuten ei efektejä käytetä. Kompurointi sitten teidän esitysten perusteella.
Monitorointi 4 kpl kuulokevahvistimen kautta teidän esitysten perusteella.
 
Eniten mua kiinnostaa tuo kompurankäyttö ja monitoroinnin järjestelyt..
Kysykää lisää jos tarvitsette..

 
Nii muakin. siis onko tarkotus tehä joku korvamonitorointi kun ei "oikeita" monitoreja ole ollenkaan? Mä nyt alotan jotain.. eli päälauluun insertillä kompura, samoin taustalauluihin (jos altossa on gate?) pitää mikit hiljasena kun niihin ei lauleta. viimisen vois tyrkätä vaikka Hanuriin:-).. vaikuttaa aika sekavalta. Onhan teillä siis päätteet ja pa kaapit Kuitenkin?,eikö?? auxeistahan sitten rakennetaan monitorointia ja ne on siinävaiheessa syytä olla PRE fadereita..jatkakoon muut.
 
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
Dj.Dumbass
06.03.2007 19:25:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompuraan laulut ja basso. Alesista ette varmaan hirveästi tarvitse, on hifistelyä alkaa käyttää sitä behringerin omien kaikujen sijaan, ja mikseristä voi myös aux:it loppua kesken.
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Tami
07.03.2007 00:35:06 (muokattu 07.03.2007 00:36:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii muakin. siis onko tarkotus tehä joku korvamonitorointi kun ei "oikeita" monitoreja ole ollenkaan? Mä nyt alotan jotain.. eli päälauluun insertillä kompura, samoin taustalauluihin (jos altossa on gate?) pitää mikit hiljasena kun niihin ei lauleta. viimisen vois tyrkätä vaikka Hanuriin:-).. vaikuttaa aika sekavalta. Onhan teillä siis päätteet ja pa kaapit Kuitenkin?,eikö?? auxeistahan sitten rakennetaan monitorointia ja ne on siinävaiheessa syytä olla PRE fadereita..jatkakoon muut.
 
Jees, soittajilla on luurit korvissa ja kalustoon kuuluu luonnollisesti päätteet, jakari ja kajareita...
 
Kompurointi: Gatea altossa ei ole :-(
Laulut on selkee juttu mutta aiemmassa setupissa basso ja syntikka tuppasivat toisinaan lyömään silmille joten niiden suuntaan tuota kompurointia olen havitellut... Mietimpä tuossa jo jotain ryhmäkompuroinnin tyyppistäkin, mutta siihen ei laitteisto anna myöden..vai??. No lisäviipaleita räkkiin niin sillähän tuosta selviää, vai onko jollain kultahippuja tällä kalustolla kompurointiin??
 
Monitorointi:
Helpoin veto olisi tietysti ottaa mikserin control-ruumin ulostulosta signaali tuonne luureihin, mutta silloin ei välttämättä kuulu luureista oma laulu tms niin kovaa kuin haluaisi... No asiaa helpottaa tässä se, ettei rumpuja tavallisesti mikitetä => vähemmän tuubaa korviin.
Mikserissä on 2 preauxia ja 2 postauxia joista toinen "kuluu" sisäiseen efektilaitteeseen. No tällä viisiin saisi siis 2 preaux-kuuntelua ja yhden postaux-kuuntelun joka vaatii hiukkasen ruuvausta mutta toiminee kuitenkin.
 
Käytättekö ihmiset monitoreissa efektejä?? Jos luureihin ajetaan signaali auxeista niin virheet peittävät efektit jäävät silloin kuuntelusta pois.. Olisko jotain muuta tapaa, jotta saisi myös sinne korviin hiukkasen kaikua pehmentämään äänen pikku virheet?? No tietysti tuota alesistahan vois käyttää kaiuttamaan kahta aux-linjaa (dual-monona)..
 
Olisko noista ryhmistä nyt sitten mitään apua tuohon setuppiin?? Jonkun laulut vs. soittimet jaon siihen sais tietysti aikaseksi, mutta ryhmien hyödyntäminen kompuroinnissa / monitoroinnissa??
 
Töissä intissä - vikaa vintissä
Rokker
07.03.2007 00:35:16 (muokattu 07.03.2007 00:47:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yksi esimerkki miten kytkennän voi tehdä:
 
Mikserikanavat:
#1 -> Sub #1 (laulu) Aux -> Midiverb kompura #3 (insert) päälaulu
#2 -> Sub #1 (laulu) Aux -> Midiverb
#3 -> Sub #1 (laulu) Aux -> Midiverb
#4 -> Sub #1 (laulu) Aux -> Midiverb varaus mahdollista tulevaa käyttöä varten
#5 -> Sub #2 (kitara)
#6 -> Sub #2 (kitara)
#7 -> Sub #2 (kitara) varaus mahdollista tulevaa käyttöä varten
#8 -> Main Mix (basso) < - > kompura #4 (insert)
#9/10 -> Main Mix (Haitari, mono) + Mikserin kaiku
#11/12 -> Main Mix (Syntikka, mono/stereo)
#13/14 -> Sub #3 varaus mahdolliselle rumpujen omalle linjamikserille
#15/16 -> Main Mix (Midiverb paluu < - Midiverb Out) laulujen kaiku-paluu
 
Ryhmät (Sub):
#1 laulut
#2 kitarat
#3 Rummut
#4 -
 
AUX:
#1 -> Monitoriryhmä #1 (Pre-nappi pohjassa) esim. etumonitorit
#2 -> Monitoriryhmä #2 (Pre-nappi pohjassa) esim. sivu- ja/tai takamonitorit
#3 -> Mikserin FX (Haitarin kaiku)
#4 -> Kaiku/delay (Midiverb) ulos -> Midiverb In
 
Alto 4-kan. kompura:
#1 < - > Mikserin main insert Left
#2 < - > Mikserin main insert Right
#3 < - > Päälaulu
#4 < - > Basso
 
Behringerin kuulokevahvistimen kanssa voi tarvittaessa hifistellä ohjaten AUX #1 tai #2 signaalia monitoreihin. Varsinaiseen monitorityöskentelyyn se ei oikein toimi koska sisään saa rajoitetun määrän signaaleja.
 
Rokk Oon !
 
Rokk Oon !
JoKo
07.03.2007 09:59:19 (muokattu 07.03.2007 10:08:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytättekö ihmiset monitoreissa efektejä??
 
Ei, ellei joku välttämättä vaadi. Yleensä soittajilla on omissa vehkeissään kaikki efektit mitä tarvitsee kuulla, ei niitä tarvi monitoreista ajaa sekottamaan pakkaa entisestään. Ainakaan jos bändi on iso. Jossain 1-2 esiintyjän jutussa saattaa ehkä hieman perustellumpaa, mutta kierto-ongelmat luultavasti kasvaa efektien myötä.
 
Monitoriin just se minkä artisti tarvitsee vetääkseen hyvän keikan, ei mitään muuta. Tosin on tilanteita missä artisti ei vällttämättä tiedä omaa parastaan.
 
EDIT.
 
Käytittekin monitorointiin luureja, sitten asia tietysti muuttuu... Efektejä voi käyttää vapaammin, jos niitä todella tarvii. Laulujen korvamonitoroinnissa on semmoinen juttu, että lauluääni pään sisältä alkaa kuulua, tätä voi testata laulamalla sormet korvissa. Sieltä tulee sellaista kuminaa, jota kannattaa leikata kuuntelusta, yleensä about siinä 100-200 välissä.
 
Niin joo, kompurat käyttäisin lauluun ja bassoon.
 
Tami
07.03.2007 22:50:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytittekin monitorointiin luureja, sitten asia tietysti muuttuu... Efektejä voi käyttää vapaammin, jos niitä todella tarvii. Laulujen korvamonitoroinnissa on semmoinen juttu, että lauluääni pään sisältä alkaa kuulua, tätä voi testata laulamalla sormet korvissa. Sieltä tulee sellaista kuminaa, jota kannattaa leikata kuuntelusta, yleensä about siinä 100-200 välissä. .
 
1) Rokkaajalle edelliseen viestiin: Sait ison plussan, olen roikkunut täällä muusikoiden.netissä vuodesta 2002 ja tuo oli ensimmäinen kohtaamani vastaus jota oli todella mietitty, ja josta oli jopa apua.... Harvinaista mutta totta.
 
2) Olen päätymässä yksinkertaiseen, mutta helppoon ratkaisuun monitoroinnin osalta.
Otan tuohon luurivahvistimeen perusääneksi eli siis kaikkiin luurikanaviin mikserin main-mixin eli se mitä menee ulos tulee myös korviin. Sitten noihin kuulokevahvistimen kanavakohtaisiin aux-inneihin otan mikserin aux-lähdöistä signaalin:
Kuulokemies 1 (päälaulu-kitara-saksofoni juippi) kääntää mikserin aux-1 linjasta niitä soittimia kuuluviin joita haluaa "nostaa" saliin menevästä ( ja siis luureihin tulevasta) main mixistä.
Kuuloke mies 2 ( pasisti + taustalaulu) tekee saman homman mutta käyttää mikserin aux 2 linjaa.
Kuuloke mies 3 (kitara + taustalaulu eli minä, joka toimin oman toimen ohella myös miksaajana) teen saman homman mutta käytössä on aux4 joka on siis Post fader tyyppinen, mutta eiköhän tuo onnistu hiukkasen enemmän ruuvaamalla.
Kuulokemies 4 ( haitari + syntikka) tyytyy jonkun muun kanssa samanlaiseen korvamonitorointiin tai sitten mä ajan tuohon sen kuulukevahvistimen aux-inniin esim 4.subgroupin ulostulosta matskua...
 
Tällä lailla jokaiseen kuulokekanavaan tulee periaatteessa saliin menevä soundi + sitten jokaisella on hiukkasen mahollista kaivella niitä omia soittimia esiin jos niikseen tulee. Edellisessä setupissa otimme korviin vain tuon saliin menevän Main-mixin ja varsinkin oman laulun kuuleminen oli ajoittain hiukkasen hankalaa.
Periaatteessa samalla tavalla tuohon kuulokevahvistimen Aux-inniin olisi mahollista ottaa mikserin direct-outeista se sekoitettava signaali, mutta silloin jokainen pystyisi lisäämään vain yhtä äänilähdettä omaan kuunteluunsa.. Etuina tässä ois tietysti se että auxit jäisivät vapaiksi ja voipi olla että tähän tarttee mennä, sikälimikäli ( melko varmasti) kun tuon behringerin oma laulukaiku on arseesta...
 
Mitä ollaan mielipuolta??? Perhana kun ihmiset vaan hymistelee itsekseen, eikö kenelläkään muulla ole vastaavia mietteitä/ajatuksia/ ongelmia.
Miten ihmeessä te olette puuhanneet omat systeeminne kasaan. Vai ovatko ne "ammattisalaisuuksia" joita ei voi amatöörille kertoa??
 
Kaikki Suomen pa-ihmiset..... kertokaa salaisuutenne!!!!
 
Töissä intissä - vikaa vintissä
rintapek
08.03.2007 10:10:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole PA- ihminen (paitsi että olen aina PA), eikä minulla ole salaisuuksia, mutta tuo kirjoituksesi herätti pari kysymystä.
 
Rumpaliko siis ei tarvitse monitoria?
Rumpuja ette yleensä mikitä, joten ne sitten "vuotaa" lavalta.
Veikkaan, että volumet teillä silloin ovat melko kohtuulliset, joten onko joku perimmäinen syy työntää kaikki mikseriin? Meillä on hieman samantyyppinen kokoonpano ja mikserin kautta yleensä keikalla , varsinkin pienellä( ei meillä juuri muita olekaan) mikseriin viedään vain laulut, haitari ja akustinen skitta.
 
Basso tulee tuosta omasta styrkastaan sen verran hyvin, että sitä ei monitoreihin tarvitse viedä. Eikä tuohon meidän pieneen PA:han.
Sähkikset on toistaiseksi saatu kuulumaan omista comboista sopivasti sekä lavalle, että saliin, vaikka ei meillä mitään järkyttäviä marsunippuja olekaan.
 
On minulla toki reiät kaikelle mikserissä valmiina, eli tarvittaessa saan kaiken kerralla pöytään, mutta se tarve tulee lähinnä jos haluan nauhoittaa soiton suoraan pöydästä. Kun mikseriin on mahdollista kytkeä kaikki ja ottaa ulos melkein mitä huvittaa, niin kyllähän sitä tulee kokeiltua kaikenlaista. Mutta kyllä se on meidän keikoilla toistaiseksi osoittautunut, että vähemmän on enemmän.
 
Sitä vain ajattelin, että helpottaa monitorointia himputisti mitä vähemmän siellä on tavaraa. Jos teillä on monitoreissa vain laulut ja haitari/kiippari, niin kyllä ne sieltä kuuluu vähemmälläkin.
 
Epäilemättä olette tämmöisellä "laulukamameiningillä" keikkaa vetäneet ja nyt se ei jostain syystä riitä? Näyttää minun silmiini "oudolta", anteeksi ilmaisu, kun kaikki muu skittakomboja ja bassoa myöten on kiinni PA:ssa, ja rumpuja ei näy missään?
Meillä kun tuppaa olemaan siten, että kun volumet kasvaa, niin bassari on se, joka ensimmäisenä alkaa tarvita mikkiä.
 
One kind of music only - the good kind
aimotuska
08.03.2007 10:13:34 (muokattu 08.03.2007 10:37:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2) Olen päätymässä yksinkertaiseen, mutta helppoon ratkaisuun monitoroinnin osalta.
 
Musta tuo sun ratkaisu kuulostaa aika vaikealta ja monimutkaiselta :)
 
Otan tuohon luurivahvistimeen perusääneksi eli siis kaikkiin luurikanaviin mikserin main-mixin
 
Tää toimii tosi harvoin monitoreissa. Luureilla se voi toimia vähän paremmin kuin esim. sidefillejä aatellen, mut hyvin harvoin sieltä PA:sta tulee kaikkea niin tasaisesti, että sitä voitais käyttää monitoroinnissa. Varsinkaan pikkusysteemeissä, kun iso osa yleisöön päin suunnatusta äänestä tulee lavalta. Ikävä nostaa jotain soitinta PA:han vain siksi, että sen sais tulemaan monitoreista.
 
Kuulokemies 4 ( haitari + syntikka) tyytyy jonkun muun kanssa samanlaiseen korvamonitorointiin tai sitten mä ajan tuohon sen kuulukevahvistimen aux-inniin esim 4.subgroupin ulostulosta matskua...
 
Grouppien toiminta on käytännössä yhtä hankalaa kuin mainienkin toiminta. Sinne pystyy vaikuttamaan korkeintaan sillä, että joku mainiin menevä ei kuulukaan groupista. Siis pelkkää on/off-meininkiä.
 
Mitä ollaan mielipuolta??? Perhana kun ihmiset vaan hymistelee itsekseen, eikö kenelläkään muulla ole vastaavia mietteitä/ajatuksia/ ongelmia.
 
Hym hym hym... :)
 
Miten ihmeessä te olette puuhanneet omat systeeminne kasaan. Vai ovatko ne "ammattisalaisuuksia" joita ei voi amatöörille kertoa??
 
Täällä on ollut pikkasen hilijaasta viime aikoina. Liekö kaikki hiihtolomilla tai kauheissa jälkkäreissä..
 
En ota kantaa tohon kuulokesysteemiin, tuntuu nyt jotenkin hankalalta lähtä rakenteleen sitä näiltä pohjilta... Ei oo näkemystä siitä (niinkun ei mistään muustakaan) :)
 
Mut kahdella fillillä saisitte koko homman toimimaan kolmella auxilla ihan nätisti silleen, että pelkästään rumpalille tulis luureihin kama aux4:sta myöten. Sitten loput tehdään silleen, että jokainen säätää vahvarinsa siihen malliin, että kuulee ittensä ja sit filleillä paikkaillaan ristikkäin siten, että vasemmalla soittavia syötetään oikean puolen filliin ja oikealla puolella soittavia vasempaan filliin. Ja fillit olis sitten aux1:ssä ja 2:ssa.
 
Niinjoo, niistä kompuroista vielä.. Jos sä et tiedä, mitä haluat kompuroida, niin älä kompuroi. Mitään vehjettä ei laiteta kiinni ihan vaan lämpimikseen tai m.netistä kuultujen suositusten perusteella. :)
Eli siis kompura on työkalu, jolla saadaan rajoitettua dynamiikkaa. Normaalisti niitä näkee ainakin lauluissa, mut jos laulajien dynamiikka pysyy hallussa ilmankin, niin ei niitä sinne kannata turhaan tökkiä. Eli kaikki kulloisenkin tarpeen mukaan.
 
... älä loukkaannu tosta kompurakommentista, sitä on hyvä itekin miettiä joka kerta efektiräkin edessä pyllistellessä, että mitäs tässä oikeasti tarviikaan tehrä.... :)
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
sormunen
08.03.2007 14:51:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Miten ihmeessä te olette puuhanneet omat systeeminne kasaan. Vai ovatko ne "ammattisalaisuuksia" joita ei voi amatöörille kertoa??
 
Kaikki Suomen pa-ihmiset..... kertokaa salaisuutenne!!!!

 
Palkkaa joku ammattimies lähistöltä yhdeksi päiväksi laittamaan kasaan ja testaamaan sun settis. Kattelet sivusta ja kyselet. Teet sitten perässä ja ajan mittaan voitkin jo ruveta kehitteleen juttua oman makus mukaan.
 
Et sä tuu kirjeenvaihtopalstalla ääniteknikoksi eikä se oo tämmösten palstojen ideakaan. Jos sä teet keikkaa ja yhtään välität yleisöstäsi, niin tommonen päiväpalkan kulunkikaan ei voi olla este. Sitten, jos sulla on joku oikea ongelma joskus, niin kysy sitten uudestaan.
 
aimotuska
08.03.2007 16:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palkkaa joku ammattimies lähistöltä yhdeksi päiväksi laittamaan kasaan ja testaamaan sun settis. Kattelet sivusta ja kyselet. Teet sitten perässä ja ajan mittaan voitkin jo ruveta kehitteleen juttua oman makus mukaan.
 
Näinpä juuri. Jos taas on kyse harrastustoiminnasta, niin rohkeasti tekemälläkin oppii. Tosin siinä kustannustekijänä tahtoo olla kavereiden/keikalle uskaltautuvien korvat :) Mitään ei saa ilmaiseksi.
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
stnprkl
08.03.2007 21:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska alueella on asiantuntijoita, eikä yhtä ainoata oikeata vastausta ole ja jokainen tällä palstalla on mielestään oikeassa niin esittäkääpä omat visionne millä tavalla piuhoittaisitte oheisen kalustoläjän. Älkää keskittykö laitteiden laatuun vaan siihen manuaaliseen suoritukseen ja miksi tekisitte just niin..
 
Taustatietoa: Bändissä 5 soittajaa musa on iskelmähuttu suomipop vääntöä.
 
Kanavat 1 - 3, laulu
4 - 5 kitara
6 Basso
7 Haitari
8 Syntikka
Rummut mikitetään vain satunnaisesti = ei oteta niihin kantaa
Käytössä:
Benhringer xenyx 2442fx mikseri (4aux, 4 ryhmää, insertit joka kanavassa + master inserts, direct outs löytyy myös)
Alton 4 kanavainen kompura
Behringerin 4 kanavainen kuulokevahvistin
Tarvittaessa alesis midiverb 4
 
Laulua ja haitaria varten ( uskokaa tai älkää ) mikserin omat kaiut tai midiverb, muuten ei efektejä käytetä. Kompurointi sitten teidän esitysten perusteella.
Monitorointi 4 kpl kuulokevahvistimen kautta teidän esitysten perusteella.
 
Eniten mua kiinnostaa tuo kompurankäyttö ja monitoroinnin järjestelyt..
Kysykää lisää jos tarvitsette..

 
Laittaisin kompurat bassoon, haitariin, liidilauluun ja loput laulut ryhmäkompuralla tasaseks. Haitarille se Xenyxin oma kaiku ja laululle midiverb noitten POST-AUXien kautta. Sit se midiverb ajetaan sen saman ryhmän läpi mistä laulut niin siihen saa sen saman koimpuran kun noissa lauluissa.
 
Monitorihommaa ajatellen tekisin kaks ryhmää noista PRE-AUXeista ja jätkät saisivat keskenään päättää kenen kanssa on kimpassa. sit niihin kuulokevahvarin AUX-inputteihin voi syöttää kullekkin direct outista jotain mitä ehdottomasti tarvii lisää.
 
Käytättekö ihmiset monitoreissa efektejä?? Jos luureihin ajetaan signaali auxeista niin virheet peittävät efektit jäävät silloin kuuntelusta pois.. Olisko jotain muuta tapaa, jotta saisi myös sinne korviin hiukkasen kaikua pehmentämään äänen pikku virheet?? No tietysti tuota alesistahan vois käyttää kaiuttamaan kahta aux-linjaa (dual-monona)..
 
Kyllä käytetään. Tällä hetkellä menossa yks rundi missä mulla on monitoreissa kolme mulinexia jauhamassa kaikua (kaikki kaiut korvamonitoreissa) ens kuussa taas lähtee rundi missä mulla on yks paavo jauhamassa solistin kulmiin kaikua ja yks taas rumpalin korvamonitoreissa. Syyt kaiun käyttöön vaan on niin erilaisia, joskus ihan soundin takia joskus sen takia et saa sen äänen suunnan häviämään.
 
Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen kun palauttaa ne efektit tiskin kanaviin niin niitä on sit helppo AUXeista lähetellä sinne pään sisään.
 
Moro
 
Viltsu audiokantaja
Rokker
09.03.2007 00:44:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinpä juuri. Jos taas on kyse harrastustoiminnasta, niin rohkeasti tekemälläkin oppii. Tosin siinä kustannustekijänä tahtoo olla kavereiden/keikalle uskaltautuvien korvat :) Mitään ei saa ilmaiseksi.
 
No anteeksi että menin antamaan neuvoja ilmaiseksi, toivottavasti ei mennyt maine =)
 
Totta, vain itse tekemällä (ja kopioimalla) oppii. Siksi asiansa osaavan äänimiehen (tai tarvittaessa valomiehen) palkkaaminen opettajaksi ei ole huono idea. Voi kun olisikin aikoinaan ollut sellainen mahdollisuus =)
 
Tuossa Behringer Xenyx 2442FX pöydässä näyttää edelleen omaan silmääni olevan se bugi ettei ryhmiä (sub) saa kierrätettyä omien ryhmäinserttien kautta, ja se on hanurista. Helpottaisi kummasti jos olisi ryhmäinsertitkin. Ja Behringerin nykytyyliin mallinumero ei kerro varsinaisten kanavien määrää =)
 
Rokk Oon !
 
Rokk Oon !
rintapek
09.03.2007 00:53:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No anteeksi että menin antamaan neuvoja ilmaiseksi...
 
Rokk Oon !

 
No niin, naapuri! Ei meilläpäin olla noin herkkiä, vai mitä?
 
One kind of music only - the good kind
aimotuska
09.03.2007 09:05:34 (muokattu 09.03.2007 09:31:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No anteeksi että menin antamaan neuvoja ilmaiseksi, toivottavasti ei mennyt maine =)
 
Älä nyt hyvä ihminen tommosesta pahastu. Neuvoja täällä anniskellaan yhdelle jos toisellekin. Perimätietona ne monet asiat näissä piireissä kulkee ja sen välitykseen on monia eri tapoja. Kaikista parhaiten asiat oppii konkreettisesti ammattimiehen toilailuja seuraillessa, mut osaavampi kaveri pystyy soveltamaan myös kirjeenvaihtopalstan neuvoja. Mut kun koskaan ei tiedä, minkälainen suhari siellä toisessa päässä on, niin mieluummin annetaan sitten neuvoja joka suunnalta. Sormusen neuvo on ehkä sieltä varmimmasta päästä, mikä todennäköisimmin toimii aina. Netistä poimittujen neuvojen toimivuus taas riippuu niin kovin paljon niitä neuvoja lukevasta kaverista.
 
Liian monesti on nimittäin kyse siitä, että yritetään miksutella ääntä silmillä tai jollain muistisäännöillä, mut kun hommat ei vaan toimi sillä tavalla. Ääntä miksataan ennenkaikkea korvilla, vaikkakin jotain perusjuttuja voi oppia ihan vaan lukemallakin -- ja miksei muistisäännöillä. Mut jos lähtökohta on se, että meillä on kasa laitteita ja kaikille pitäisi keksiä käyttötarkoitus muusikoiden.netin keskustelupalstalla, niin ollaan valitettavasti hakoteillä.
 
Älkää ihmiset ymmärtäkö väärin. Kyllä niitä neuvoja ihan mielellään annetaan, mutta kun tällasissa tapauksissa tuntuu, että ihan ne ruohonjuuritason jututkin on vielä vähän hakusessa, niin monesta tietävämmästä kaverista tuntuu varmasti turhauttavalta alkaa näppäilemään kovin pitkää selostusta.
 
Totta, vain itse tekemällä (ja kopioimalla) oppii. Siksi asiansa osaavan äänimiehen (tai tarvittaessa valomiehen) palkkaaminen opettajaksi ei ole huono idea. Voi kun olisikin aikoinaan ollut sellainen mahdollisuus =)
 
Eli juuri näin. Mut jos aatellaan vaikka tota kompuraa, niin ei muakaan oo kerrassaan kukaan opettanut sitä käyttämään. Itse se on pitänyt vaan alkaa sisäistämään vehkeen toimintaa. MUTTA: vasta sen jälkeen, kun tiedostin moiselle kapineelle selkeän tarpeen.
 
Kyllä tosta sun neuvostakin varmasti on hyötyä, sitä mä en mene kieltämään. Pääseehän silläkin alkuun ja jos homma tuntuu toimivan kuin unelma, niin jatketaan vaan samalla linjalla. Jos taas ei, niin saadaanpahan ainakin omakohtaista kokemusta siitä, miksi se ei toimi, ja miten sitä voisi mahdollisesti parantaa.
 
Mut vähän enemmän hommia tehneelle kaverille tää luurijuttu tuntuu nyt varmaan melkoiselta purkkaviritykseltä (ei laitteiden/laadun puolesta, vaan siitä, miten niitä aiotaan käyttää), eikä siihen monikaan jaksa kauheasti aikaansa tuhlata. Tää m.net kun ei ole 24h helpdesk, vaan ihmiset kirjoittaa silloin kun sattuu huvittamaan.
 
Ja vielä kerran: elekää immeiset loukkaantuko. Ei oo tarkoitus puhua asioista mitenkään korkealta ja kovaa. Aseveliä täällä loppujenlopuksi kaikki ollaan :)
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
Tami
10.03.2007 02:26:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Älkää keskittykö laitteiden laatuun vaan siihen manuaaliseen suoritukseen ja miksi tekisitte just niin."
 
Tami: Hei nyt tuntuu että sinnepäin on välittynyt kuva huoneesta jossa on kasalaitteita, piuhoja ja miesi siellä keskellä. Syy miksi aloitin ketjun oli, että saisin muitakin näkökantoja noihin omiin virityksiin. Itse tehdessä tulee sokeaksi omille jutuille ja niinpä aattelin kysyä että miten te muut käyttäisitte alussa mainittua kalustoläjää. Laitteisto on siis jo olemassa ja käytössä.
 
Rintapek:
"Rumpaliko siis ei tarvitse monitoria?:Rumpuja ette yleensä mikitä,
Veikkaan, että volumet teillä silloin ovat melko kohtuulliset, joten onko joku perimmäinen syy työntää kaikki mikseriin. Sitä vain ajattelin, että helpottaa monitorointia himputisti mitä vähemmän siellä on tavaraa..kun kaikki muu skittakomboja ja bassoa myöten on kiinni PA:ssa, ja rumpuja ei näy missään?"
 
Tami: Rumpali on ottanut itelleen omaan monitoriin signaalin joko suoraan mikseristä tai luurivahvistimesta, riippuen paikasta..
Jees, yleensä ei rumpuja mikitetä ja silloin kun on mikitetty niin basari on mikitetty erikseen ja sitte rumpujen päälle oh mikki. Lavavolumet on tosiaan pienet ja koska soitetaan yleensä häissä/ hautajaisissa, joissa osa ihmisistä istuu aika lähellä lavaa niin olen kokenut tuon hyväksi ratkaisuksi. Ja olen itse sitä mieltä että paljolla pärjää aina. Se että kaikki laitteet menee PA-han ei tarkoita sitä että kaikki soitetaan PA:n kautta. Sama koskee tuolla myöhemmin mainittua kompuran käyttöä. Se että laitteet löytyy ei tarkoita että niitä pitää käyttää vaan että tarpeen vaatiessa on mahdollisuus käyttää.
 
Paikasta riippuen enempi tai vähempi tavarasta tulee suoraan lavalta. Tosin en ole ite onnistunut saamaan hyvää kitarasoundia koko saliin soittamalla vaan suoraan ilman pa:ta. Normaalissa seuratalossa tarttee MINUN kokemuksen mukaan vahvistimen olla jo melko kovalla, ja silloin se tuuttaa aika kovaa lähimpänä istuvien pöytään. Samoin kovalla ollessaan mun vahvistimet tuppaavat suhisemaan ja kohisemaan jo sillä tavalla että itteä alkaa häiritsemään!!!! Samalla tavalla tanssijoiden puuhastellessa lavan edessä, tulee ilman pa:ta johonkin kohtaan kauheaa presense-tuubaa ja hiukkasen sivummalle ei kuulu mitään.. Karrikoiden noin.. No ok aika vähän se PA tuppaa kitaroiden kohdalla auki olemaan, mutta kuitenkin sen verran että ääni levittäytyy hiukkasen leveämmälle.
 
Hjunnila:
"Grouppien toiminta on käytännössä yhtä hankalaa kuin mainienkin toiminta. Sinne pystyy vaikuttamaan korkeintaan sillä, että joku mainiin menevä ei kuulukaan groupista. Siis pelkkää on/off-meininkiä."
 
Tami: Ööö, tuossa versiossa oli tarkoitus ajaa hanuri ja syntikka normaalisti main-mixiin sekä sitte 4.ryhmään. 4.Ryhmä ei sitte sinänsä mene main-mixiin vaan olisi ollut lähinnä ylimääräinen ulostulo syntikalle ja haitarille jolla olisi saanut kuulokevahvistimen aux-in:iin menevän signaalin. Ok soitinten keskinäinen balanssi riippuu sitte kanavakohtaisista liuuista, mutta ko.soittimet ei koskaan soi samaan aikaan.

"Mut kahdella fillillä saisitte koko homman"
 
Tami: Mä ite olen vankkumaton korvamoniotoroinnin kannattaja. Vähemmän roudattavaa, pienempi lavamelu, aina samanlainen kuulokemiksaus jne jne Usein tulee kuitenkin soiteltua nappula vain toisessa korvassa jotta kuulee yleisen melutason soittaessa..

"Jos sä et tiedä, mitä haluat kompuroida, niin älä kompuroi. Eli kaikki kulloisenkin tarpeen mukaan.... älä loukkaannu tosta kompurakommentista, sitä on hyvä itekin miettiä joka kerta efektiräkin edessä pyllistellessä, että mitäs tässä oikeasti tarviikaan tehrä.... :)"
 
Tami: Joo, noinhan se on ja syntikassa ja masterinserteissä se majaileekin. Päällä ollessaan syntikan soundieroja sillä saa kätsästi tasattua. Ja pääsääntöisesti pyrin suhtautumaan nettikeskusteluihin neutraalisti ( pl.työasiat).
 
Sormunen:
"Palkkaa joku ammattimies lähistöltä.....
Et sä tuu kirjeenvaihtopalstalla ääniteknikoksi eikä se oo tämmösten palstojen ideakaan. Jos sä teet keikkaa ja yhtään välität yleisöstäsi, niin tommonen päiväpalkan kulunkikaan ei voi olla este. Sitten, jos sulla on joku oikea ongelma joskus, niin kysy sitten uudestaan."
 
Tami: Jep toi on hyvä idea, tosin näin harrrastusmielellä keikkoja tekevälle orkalle ei niin ajankohtainen aihe, varsinkin kun laitteet toimii ja soitto soi. Ei tässä kukaan ole tämän keskustelun perusteella ääniteknikoksi kipuamassakaan vaan tarkoitus on vaihtaa mielipiteitä, sillä kaikki ei tee juttuja aina samalla tavalla kuin ite, joten siitäkin voi oppia tai ainakin saada hyviä vinkkejä.
Ja sori vaan sormunen että kulutin sulle niin tärkeää aikaa olemattomalla ongelmallani, mutta kun en löytänyt mistään kriteerejä ongelmalle joka on riittävän iso tällä palstalla kysyttäväksi.
 
Stnprkl:
"Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen kun palauttaa ne efektit tiskin kanaviin niin niitä on sit helppo AUXeista lähetellä sinne pään sisään."
 
Tami: Asiaa!! Neuvo joka on vielä perusteltu. No tosi usein näkee setuppeja joissa ulkoiset efektit on palautettu niiden aux-returnien kautta vaikka kanaviakin olisi vapaana. No syynsä sillekin

 
Rokker:
"Tuossa Behringer Xenyx 2442FX pöydässä näyttää edelleen omaan silmääni olevan se bugi ettei ryhmiä (sub) saa kierrätettyä omien ryhmäinserttien kautta, ja se on hanurista. Helpottaisi kummasti jos olisi ryhmäinsertitkin. Ja Behringerin nykytyyliin mallinumero ei kerro varsinaisten kanavien määrää =)"
 
Tami: Jep toi on ongelma ja helpottaisi esim tässä tapauksessa kompuran rajallisten kanavien käyttöä. No Uli on varmaan laskenut inputkanavien lisäksi aux-returnit myös =>24, 4 ryhmää, 2 outkanavaa jne jne.
 
Hjunnila:
"Mut kun koskaan ei tiedä, minkälainen suhari siellä toisessa päässä on, niin mieluummin annetaan sitten neuvoja joka suunnalta. Sormusen neuvo on ehkä sieltä varmimmasta päästä, mikä todennäköisimmin toimii aina. Mut jos lähtökohta on se, että meillä on kasa laitteita ja kaikille pitäisi keksiä käyttötarkoitus muusikoiden.netin keskustelupalstalla, niin ollaan valitettavasti hakoteillä.
Kyllä niitä neuvoja ihan mielellään annetaan, mutta kun tällasissa tapauksissa tuntuu, että ihan ne ruohonjuuritason jututkin on vielä vähän hakusessa, niin monesta tietävämmästä kaverista tuntuu varmasti turhauttavalta alkaa näppäilemään kovin pitkää selostusta."
 
Tami: Jep jep, mutta tämmösessä tapauksessa vastuu siirtyy kuulijalle. Eli näiden keskustelupalstojen parasta antia on se, että ite olet asiasta jotain mieltä, ja kun kuulet jonkun toisen mielipiteen asiasta niin saatatpa silloin tällöin oppia jotain uutta tai päinvastoin se vastapää saada uutta mietittävää. Mun mielestä se on sitte jokaisen oma asia, että miten täältä kuultuja asioita soveltaa vai soveltaako ollenkaan. Toisten juttuja vierestä seuraamalla oppii varmasti paljon, mutta miksi ei voisi sitten käyttää netissäroikkumisaikaakin ( lue työaikaa) näiden asioiden pohdiskeluun??. Ja jos ei halu/tahto/kyvyt riitä pitkän sepustuksen kirjoittamiseen niin hiirtä klikkaamalla voi siirtyä eteenpäin..

"Pääseehän silläkin alkuun ja jos homma tuntuu toimivan kuin unelma, niin jatketaan vaan samalla linjalla. Jos taas ei, niin saadaanpahan ainakin omakohtaista kokemusta siitä, miksi se ei toimi, ja miten sitä voisi mahdollisesti parantaa."
 
Tami: Aivan ja kun on itse kokeillut asiaa ja joku muu painii samantyyppisen ongelman kanssa niin silloin voi, jos viitsii, avata sanaisen arkkunsa ja kertoa oman versionsa asiasta se jos joku on sitä asevelihenkeä

"Mut vähän enemmän hommia tehneelle kaverille tää luurijuttu tuntuu nyt varmaan melkoiselta purkkaviritykseltä (ei laitteiden/laadun puolesta, vaan siitä, miten niitä aiotaan käyttää"
 
Tami: Jepjep, ja just tän takia tämä ketju eri vaihtoehtoja kokeillen ja muiden visioita kuunnellen ja soveltaen??

"Ja vielä kerran: elekää immeiset loukkaantuko. Ei oo tarkoitus puhua asioista mitenkään korkealta ja kovaa. Aseveliä täällä loppujenlopuksi kaikki ollaan :)"
 
Tami: Niinpä niin
 
Töissä intissä - vikaa vintissä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «