Aihe: Kiipparin miksaaminen keikalla | 1 |
---|
|
Olis tarkotus mennä keikalle bändin kanssa, jossa rummut, kitara, basso ja syna. Voiko keikalla soittaa synaa koskettimet splitattuna, eli koskettimiston alapäässä olis esim jousimatto ja yläpäässä joku liidisoundi, vai onko tällöin miksaajan työ lähes mahdotonta? Olkoon komppi kanssasi. |
|
Anna mennä vaan. It's always gonna be sour grapes with you boy, until you get right with Jesus! |
|
Mikko Muusikko: vai onko miksaajan työ lähes mahdotonta? Senkun jaat vaan. Yleisesti ottaen miksaajan työ on lähes mahdotonta. |
-Q- 20.08.2019 10:53:43 | |
|
Sen verran lisäisin että kotiläksyt täytyis tehdä ennen keikkaa ja hoitaa eri soundien tasot samalle hehtaarille. Ja hyvä vielä huomioida että täysin vertailukelpoista informaatiota ei yleensä saa kotona kuulokkeilla, lujaa isoista kaiuttimista ja isommassa huoneessa kuulostaa aina erilaiselta. Olis hyvä vielä tuntea soittimensa sen verran että säätö onnistuu helposti vielä pelipaikalla tsekissä |
|
-Q-: Sen verran lisäisin että kotiläksyt täytyis tehdä ennen keikkaa ja hoitaa eri soundien tasot samalle hehtaarille. Ja hyvä vielä huomioida että täysin vertailukelpoista informaatiota ei yleensä saa kotona kuulokkeilla, lujaa isoista kaiuttimista ja isommassa huoneessa kuulostaa aina erilaiselta. Olis hyvä vielä tuntea soittimensa sen verran että säätö onnistuu helposti vielä pelipaikalla tsekissä Hyvä lisäys. Myös kiipparistille oma pikkumikseri voi olla tapauksesta riippuen hyödyllinen seikka. Siis oman kuuntelun kontrolloimiseen. It's always gonna be sour grapes with you boy, until you get right with Jesus! |
|
Jos kiipparissa on stereolähdöt ja mahdollisuus panoroida soundit äärilaitoihin, toinen L ja toinen R, niin silloinhan ne saa miksaajalle pöytään omiin kanaviinsa. |
|
Moi. Mikko Muusikko: Olis tarkotus mennä keikalle bändin kanssa, jossa rummut, kitara, basso ja syna. Voiko keikalla soittaa synaa koskettimet splitattuna, eli koskettimiston alapäässä olis esim jousimatto ja yläpäässä joku liidisoundi... Totta kai voi, ja nykyään kun kosketinsoitinkioski koostuu kaikilla muilla paitsi wintagehörhöillä yhdestä soittimesta/kontrollerista, noin on usein pakkokin tehdä. Aiemminmainittu layereiden/splittien tasoero on tuolloin avainasemassa. Muutoin käy herkästi niin että etenkin vieras (/ilmainen) etupääorja määrittelee kiippareiden tason lennosta siihen voimakkaampaan, ja jättää siihen.
Mikko Muusikko: ...vai onko tällöin miksaajan työ lähes mahdotonta? Pauli Lappalainen: Yleisesti ottaen miksaajan työ on lähes mahdotonta. :), aivan loistava vastaus. Omista semiammattiajoista on jo vierähtänyt pari vuosikymmentä, mutten usko että tilanne olisi tuonaikaisesta parantunut, melkeimpä veikkaan että päinvastoin. Kiipparistin näkökulmasta olennaisin seikka jolla miksaajan työsarkaa -ja sitämyöden bändin livesoundia- voi suuresti helpottaa, on tasoittaa etukäteen em. layerit ja splitit, sekä tietty mahdollinen soolotaso/-soundi. Ja tietysti soundchekissä testata kumpainenkin taso. Di-lähtö/lähdöt/boksi balansoiduin XLR-liittimin antaa myös miksaajalle kuvan PA-soundin ja kokonaisuuden huomioonottavasta kiipparistista. Jos DI-boksi löytyy omasta takaa ja miksaaja haluaa esimerkiksi useamman aktin kyseessä ollessa ymmärrettävistä syistä käyttää omiaan, ei kannata masentua eikä tuntea itseään/laitteitaan väheksityksi, kyse ei yleensä ole siitä, vaan vaihtojen järkeistämisestä. Kiipparistin(kaan) apumikseriä en henkilökohtaisesti suosittele ellei siinä ole muuntajabalansoituja (/maa-erotettavissa olevia) DI-lähtöjä ja/tai kioskista löytyy useampia soittimia joita ei syystä tai toisesta voi liittää PA:han erillisinä.
Aivan kuten kieli-instrumenteillakin, helpoin tapa vaikeuttaa tuntemattoman miksaajan työsarkaa on soundchekissä "jättää volumevaraa", seurauksena on poikkeuksetta vedon alkaessa tasojen laskeminen. Ja se usein kaikkein tärkein eli keikan alku, saadaan paskottua kun hätäpäissään vedetään liukuja alas ja trimmataan sisääntulotasoja. Ja täysin turhaan. T:Samuli |
|
basisti1971: Aivan kuten kieli-instrumenteillakin, helpoin tapa vaikeuttaa tuntemattoman miksaajan työsarkaa on soundchekissä "jättää volumevaraa", seurauksena on poikkeuksetta vedon alkaessa tasojen laskeminen. Ja se usein kaikkein tärkein eli keikan alku, saadaan paskottua kun hätäpäissään vedetään liukuja alas ja trimmataan sisääntulotasoja. Ja täysin turhaan. T:Samuli Ollaan viksuja tai jotain ja jälkipuheita riittää. Kaikkia vituttaa. *sydän* TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
|
basisti1971: Kiipparistin(kaan) apumikseriä en henkilökohtaisesti suosittele ellei siinä ole muuntajabalansoituja (/maa-erotettavissa olevia) DI-lähtöjä. Iso osa kiipparisteista, joita olen miksannut, ovat tuoneet mukanaan omat pikkumikserinsä. Mielestäni se on ollut erittäin toimivaa. It's always gonna be sour grapes with you boy, until you get right with Jesus! |
|
Oma mikseri tai ei, DI-boxit väliin ja pam-pam soitto soi. Jos kiipparmikserissä on balansoidut lähdöt sekin käy ja jos ei käy niin DIt väliin ja tuassiinsa mennään. |
|
Pauli Lappalainen: Senkun jaat vaan. Yleisesti ottaen miksaajan työ on lähes mahdotonta. I agree, miksaaja saa hyvänkuuloisen bändin saundaamaan paskalta ja paskasaundisesta ei saa hyvää. Impossible mission. |
Synth 23.10.2019 12:59:06 (muokattu 23.10.2019 12:59:55) | |
|
Oma mikseri tai ei, DI-boxit väliin ja pam-pam soitto soi. Jos kiipparmikserissä on balansoidut lähdöt sekin käy ja jos ei käy niin DIt väliin ja tuassiinsa mennään. Vääntäkää mulle rautalangasta että miksi kiipparisti tarvii DI-boxia? Kitaroiden korkea-impedanssisuuden ymmärrän mutta kiippareistahan lähtee lähtökohtaisesti linjatasoista signaalia pihalle. Ainakin luulisin, että jos DI-boxi on niin pakollinen väline kiipparistillekin, olisi noita balansoiduilla XLR-lähdöillä varustettuja kiippareita tullut jo kauan sitten markkinoille (vasta nyt uusimmassa Fantomissa bongasin). Sellaiseen tottakai investoin jos on perusteltua, mutta tässä tusinan hääkeikkoja soittaneena ja erilaisiin tiskeihin kytkeytyneenä on kyllä loistavasti pärjäilty ilmankin. Yhdellä keikalla boxit tuli talon puolesta, ainut boxillinen kertani. Bändi ilman kosketinsoittajaa on kuin McDonald'sin piha ilman mopoautoja. |
|
Synth: Vääntäkää mulle rautalangasta että miksi kiipparisti tarvii DI-boxia? Kitaroiden korkea-impedanssisuuden ymmärrän mutta kiippareistahan lähtee lähtökohtaisesti linjatasoista signaalia pihalle. Niin eipä sitä teknisesti tartte periaateessa ollenkaan. Balansoimaton linjalähtökään ei ole suuren suuri ongelma. Pari syytä ainakin on: 1) di-box muuntaa plugipiuhan lavarasiaan käyväksi xlr-piuhaksi. 2) kun sit kuitenkin tarttee groundliftin tai balansoinnin niin se boksi on jo valmiina ;) |
|
Synth: Vääntäkää mulle rautalangasta ... Eihän noi pakollisia ole. Jos/kun bändi soittaa omilla kamoilla vakikytkennöillä ja homma pelittää niin kaikki on hyvin. Edes se akustinen skitta ei tartte kuin piuhan jos miksauslaitteessa on hiZ-sisäänmeno ja jotain kuuluu siitäkin jos akkarin plugipiuhan tuikkaa plugireikään oli se hiZ tai ei jos kannelsaundi kelpaa. Mut etenkin kun kyseessä on hääkemuja vetävä bändi niin kandee muistaa, et lauantai-iltana klo 19 musakaupat ei o enää auki eikä niit o lähelläkään Märkäjärven työväentaloa. Varautuminen kannattaa koska sillä on vedettävä mitä mukana ja paikalla on. J o s siellä sattuis vaikka olemaan paikalla talon kamat käyttövalmiina... mut kiipparit tarttis kytkeä mikkireikiin/lavahakuun ja adaptereita/boxeja ei o mailla halmeilla ni... Tai jos hääväki tahtoo tuikata teidn mikseriin läppärin/mp3-soittimen/tms ja mikserin plugireiät meni siinä niin mihin kytket kiipparit? Tai jos se mikseri ei o ihan lavalla tai vieressä niin pitkillä piuhoilla balansoimattomalle linjasignaalille voi käydä köpelösti. Keikallanne jossa boxit oli talon puolesta niin joku oli varautunut. Kuinka soitto olis soinu ilman? Ihan kaikkeen ei voi eikä kannata varautua koska viimeistään meteoriitti saattaa pilata hyvänkin keikan, mut di- boxit ny ei sinänsä ole kalliita eikä pahoja roudattavia niin muutaman mukanaolo on omiaan rauhoittamaan mieltä. Itte kun vielä soittelin niin mulla kulki matkassa puoli tusinaa tommoista. https://www.thomann.de/fi/millenium_die_dibox_passiv.htm Noi toimi tarkoitukseensa ihan tarpeeksi hyvin, eli milloin tommoista tarvittiin niin homma pelitti paremmin kuin ilman. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. |
|
Just näin. Mulla on aina yksi tai kaksi Behringer DI20:tä matkassa. Ei paina tai vie tilaa juurikaan. Mielenrauha on ääniveijolle tärkeä luonnonvara. It's always gonna be sour grapes with you boy, until you get right with Jesus! |
ÄM 26.10.2019 13:23:30 | |
|
Mä tilasin tuommosia valmistajalta suoraan, kun piti saada kiipparisti xlr:iin. http://orchid-electronics.co.uk/micro.htm Niitä jossain kehuttiin ja hyvin tuntuu pelittävän. Eikä vie tilaa; menee piuhan jatkeena. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! |
|
ÄM: Mä tilasin tuommosia valmistajalta suoraan, kun piti saada kiipparisti xlr:iin. http://orchid-electronics.co.uk/micro.htm Niitä jossain kehuttiin ja hyvin tuntuu pelittävän. Eikä vie tilaa; menee piuhan jatkeena. Ei ainakaan turhia kytkimiä popparin vahingossa liikuteltavaksi! JR Audion itse JR on passiivibokseja donaillut Neutrikin muuntajilla, "Mäntylankku" boutique-design on ainakin osassa artisteja herättänyt kunnioitusta: https://imgur.com/a/xDGTRWQ "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|