Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysyin lupaa Samplen käyttämiseen artistilta ja..
1
Psionisti
05.10.2016 11:58:35 (muokattu 05.10.2016 12:02:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloitteleva hiphop-artisti/tuottaja.
Samplasin erästä biisiä ja lopputuloksesta tuli yllättävän hyvä joten halusin "clearata" samplen ettei jälkikäteen tulisi mitään ongelmia.
 
Noh, otin yhteyttä alkuperäisen samplen tehneeseen artistiin ja yllätykseseni sain vastauksen. Hän ehdotti että saisi pitää 100% musiikilliset oikeudet kappaleeseen ja itselleni jäisi oikeudet vain lyriikoihin. Lisäksi hän ehdotti että saisi 50% kappaleen tuotosta (jos sitä siis ikinä tulee). Lisäksi hän ehdotti että kappale julkaistaisiin hänen oman levy-yhtiönsä kautta.
 
Olen aika hämmentynyt enkä oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Diili nimittäin kuulostaa todella huonolta, toistaalta alkuperäinen sample on selkeästi tunnistettavissa uudesta taustasta. Olen myös yllättynyt siitä että hän haluaisi julkaista kappaleen oman levy-yhtiönsä kautta.
 
Mitä tässä tilanteessa olisi teidän mielestänne järkevää tehdä?
 
Henri Henri Olavi
05.10.2016 17:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä levy-yhtiö?
 
ehkä jos jos asia ois niin että tekee paljon ainesta siis akia paljon mutta jos antaa pois niin onko se plajon siis ol? -haitaripartio
Spedemix
06.10.2016 03:26:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime kädessä kysymys on sopimuksesta. Hän voisi yhtä hyvin vaatia 100% tuotoista. Ja sä voit tietenkin olla suostumatta diiliin ja olla käytämättä samplea. Joka tapauksessa asiallista että kysyt.
 
Aika usein hip-hopin puolella 50% teostoista menee musaan ja 50% lyriikoihin. Siinä mielessä voisi ajatella etä "hän on tehnyt musan kappaleeseen johon sä oot kirjoittanut lyriikat". Jos se sample on tosiaan erittäin helpoti tunnistettava ja jopa sen tunnistettavuus tärkeä osa biisiä, 50% ei oo järjetön pyyntö. Varsinkin kun mukana ei ole kertakorvausta päällä.
 
Eli 100% musasta todennäköisimmin tarkkoittaisi 50% koko teostopotista. Tämäkin on viime kädessä sopimuskysymys.
 
Isossa maailmassa sen lisäksi että samplattavat artistit haluaa rojaltiprosentteja ne lisäks yleensä haluaa myös riihikuivaa etukäteen.
 
Periaatteessa voisit miettiä kuinka iso osa biisiä tuo käyttämäsi sample on ja ehdottaa prosentteja sen mukaan. Jos sample on "koko musiikki" niin siinä tapauksessa 50% olisi luonnollisin vaihtoehto.
 
Sen sijaan sitä mä en tajua että miksi se haluaa biisin julkaistavan oma levy-yhtiönsä kautta. Sitä mä ehkä kyselisin vähän tarkemmin. Todennäköisin syy on se, että tyyppi haluaa myös tuottajagramexit ittellensä (eli 50%). Lol.
 
Clearattavien samplejen käyttö on aina tämmöistä kädenvääntöä. Siksi mä ite edes yritä tehää musaa tällä lailla.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Spike
11.09.2018 17:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Psionisti:
Mitä tässä tilanteessa olisi teidän mielestänne järkevää tehdä?

 
Tingata diiliä paremmaksi. Se on vaan yks biisi, haittaako jos se menee halvalla? Sil vois julkaistuna saada nimeä näkyville.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «