Aihe: Missä järjestyksessä soittimet? | |
---|
|
Eli siis eka kaikki ja sit kaikki muu? Miksatessa sit kaikki isommalle ku kaikki muu ja sit vielä mua vähän isommalle. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
Tämä oli hyvä ketju. Aika vahvasti näyttää siltä, että tapana on lähteä suht samalla järjestyksellä liikkeelle. Erikoisplussaa aiemmasta kommenista, jonka perusteella päädyin kuuntelemaan Gov't Mulea. Upea bändi kertakaikkisesti. Jonkinlaisen demon äänittäminen kevään aikana on tavoitteena. Perinteisellä kvartetilla mennään ja tämän perusteella tuli mieleen jopa studioliven tekeminen. Livenä jos laittaisi kaikki sisään semmoisena kuin se tulisi keikallakin. Tällä lähestymistavalla on hyviä ja huonoja puolia mutta yksi suurimmista voisi olla aikataulullinen verrattuna soitin kerrallaan tapahtuvaan äänittelyyn. Studioliven tekemisessä toki säilyy jälkikäsittelyn ja lisäilyn mahdollisuus siinäkin. Onko täällä kokemuksia tämmöisestä toimintatavasta, kun tarkoitus äänittää 5-8 biisiä bändillä, jolla on rasitteena töitä ja perheitä ym.? |
|
lifer: Tämä oli hyvä ketju. Aika vahvasti näyttää siltä, että tapana on lähteä suht samalla järjestyksellä liikkeelle. Erikoisplussaa aiemmasta kommenista, jonka perusteella päädyin kuuntelemaan Gov't Mulea. Upea bändi kertakaikkisesti. Jonkinlaisen demon äänittäminen kevään aikana on tavoitteena. Perinteisellä kvartetilla mennään ja tämän perusteella tuli mieleen jopa studioliven tekeminen. Livenä jos laittaisi kaikki sisään semmoisena kuin se tulisi keikallakin. Tällä lähestymistavalla on hyviä ja huonoja puolia mutta yksi suurimmista voisi olla aikataulullinen verrattuna soitin kerrallaan tapahtuvaan äänittelyyn. Studioliven tekemisessä toki säilyy jälkikäsittelyn ja lisäilyn mahdollisuus siinäkin. Onko täällä kokemuksia tämmöisestä toimintatavasta, kun tarkoitus äänittää 5-8 biisiä bändillä, jolla on rasitteena töitä ja perheitä ym.? Yksi levy tuli tehtyä silleen että livenä otettiin basso, rummut ja komppikitara. Laulut, sooloja ja muuta sälää sitten jälkikäteen. Soitin kerrallaan soittaessa tahtoo musasta tulla vähän elottoman kuuloista. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
|
GiovanniDiRondo: Yksi levy tuli tehtyä silleen että livenä otettiin basso, rummut ja komppikitara. Laulut, sooloja ja muuta sälää sitten jälkikäteen. Soitin kerrallaan soittaessa tahtoo musasta tulla vähän elottoman kuuloista. Tätä lähestymistapaa on kokeiltu myös. Sivumakua tullut yllättävistä latenssiongelmista kielisoittimissa. Lopulta jouduttu soittamaan uusiksi rumpujen päälle soitin kerrallaan. Kaikkea sitä voi toki tulla vastaan kun harrastaa. |
|
seuraavan äänitteen teen niin että pääosin otetaan rummut ja komppikitara kerralla muutamalla sopivalla mikillä, muut kamat sitten jälkeenpäin. Rumpujen mikittämisen ja miksaamisen miettimiseen olen kyllästynyt. Yksi mikki tuohon satsin eteen ja pari overia tuomaan hiukan tilan tuntua. Kitarakaappi saa sitten vuotaa minne vuotaa, ja yksi mikki siihen kartion eteen, niin eiköhän tuolta sopivat soundit sitten löydy. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
Kefiiri 22.01.2018 08:42:36 (muokattu 22.01.2018 08:48:03) | |
|
Muoks... koko bändin tallentaminen kerralla toimii vallan hyvin, jos onnistutaan välttämään vuodot niin, että on mahdollista tarvittaessa ottaa yksittäisiä soittimia uusiksi. Jos yksittäisten raitojen korjailumahdollisuutta ei ole, suoritukseen tulee henkisiä paineita :) En ole musiikin asiantuntija. |
Exhausted 22.01.2018 13:45:18 (muokattu 22.01.2018 13:45:26) | |
|
Soittimien järjestys on sikäli jännä juttu että saattaa muuttaa bändin yleissointia. Meillä oli takavuosina porukassa sellanen rumpali joka ikään kuin soitti kitaroiden taakse niitä seuraten, ja sitten kun studiossa äänitettiin rummut eka ja kitarat sen päälle niin koko groove muuttui. |
|
Exhausted: Meillä oli takavuosina porukassa sellanen rumpali joka ikään kuin soitti kitaroiden taakse niitä seuraten, ja sitten kun studiossa äänitettiin rummut eka ja kitarat sen päälle niin koko groove muuttui. Itse rumpalina en ikinä soittais mitään pelkän klikin päälle, huolella tehty guide-kitararaita auttaa grooven lisäksi myös parttien osalta pysymään kartalla. :D "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Exhausted 25.01.2018 11:03:22 (muokattu 25.01.2018 11:03:31) | |
|
Danko: Itse rumpalina en ikinä soittais mitään pelkän klikin päälle, huolella tehty guide-kitararaita auttaa grooven lisäksi myös parttien osalta pysymään kartalla. :D Rumpuja äänittäessä oli siis demokitara, mutta groove muuttui silti kun varsinaiset kitarat nauhoitettiin rumpujen päälle myöhemmin. |
|
Ihan käyttis tapa lienee heittää klikki mäjelle (lähtölaskennat toki on hyvä olla) ja soittaa kitaraa livenä rumpalin luureihin, vaikka sit soittaiskin sen uudestaan. Varsinkin hyvän huonon rumpalin kans saattaa toimia paremmin kuin äänittäminen väkisin jonkin valmiina olevan päälle oli se sit klikkiraita tai mitä vaan. |
Exhausted 25.01.2018 14:13:23 (muokattu 25.01.2018 14:14:22) | |
|
Tarkennan vielä että sitä demokitaraa soitettiin rumpujen kanssa "livenä". Muutenkin tossa produktiossa klikki oli ihan oleellinen ja klikin kanssa soittamista oli kyllä harjoiteltu etukäteen. Jos klikin jättää pois niin se tuo omat hankaluutensa joita kaikki ei osaa ottaa huomioon, esim tilanteet joissa biisin keskellä on tyhjä kohta pelkkää kitaraa. Tähän oikea ratkaisu on tehdä niin että rumpali hakkaa tahtia haikkaan tyhjän kohdan ajan, ja jos haikka halutaan lopullisesta versiosta pois niin sitä varten pitää äänittää pelkkä lopetusisku ilman haikkaa uusiksi ja editoida paikalleen. Aika monia kitarasessioita on hinkattu niin että kitaristi yrittää arpoa tyhjän kohdan pituutta kun ei ole muistettu soittaa tahtia sinne tyhjään kohtaan. |
Torniojaws 14.02.2018 15:43:45 (muokattu 14.02.2018 15:44:26) | |
|
Jos oikeita soittimia, niin varmaan: 1. Rummut demokitaran kanssa 2. Kitarat 3. Basso (kitaroiden jälkeen, jotta kuulee helpommin vireen) 4. Kiipparit ja muut kilkkeet 5. Vokaalit 6. Triangeli Mutta omassa virtuaalimaailmassa: 1. Kitara (DI) 2. MIDI-rummut 3. Syntikat 4. Basso (DI) 5. Demovokaalit 6. Oikeat vokaalit 6 kk myöhemmin Ja kohdan 5-6 välissä säädän ensin rummut ja kitaran (reampattu) synkkaan soundien puolesta ja basso (reamp DI:n kaveriksi) tukemaan. Syntikat sinne minne mahtuu. Jos on tuttu vokalisti, niin voi jo etukäteen jättää tilaa kummemmin tuunailematta. |
|
Täällä virtuaalimaailmassa... Säveltäessä: 1. Kitarat 2. Bassot 3. Synat 4. Rummut 5. Lisää synia Äänittäessä: 1. Alustavat synasoundit ja rummut midi-pohjalle 2. Demo-rytmikitarat (DI) 3. Basso (DI) 4. Demo-Leadikitarat (DI) 5. Rytmikitaroiden reamppaus ja äänitys 6. Leadikitaroiden reamppaus ja äänitys 7. Basson reamppaus ja summaaminen DI-soundin kanssa 8. Varsinaisten syna- ja rumpusoundien viilaaminen 9. Laulut Toki edellyttäisi että ensinnä saisi biisejä sävellettyä (tai pikemminkin että jaksaisi työstää megalomaanisia ideoita, mutta pelkkä projektin avaaminen jo kauhistuttaa kun joutuisi tekemään niin paljon. Kiitos perfektionismi.) ja sitten vielä tarvitsisi laulajan jostain löytää kun oma ääni ei vaan toimi. Kalusto...check. Riittävät taidot...check. Luovuus tekemiseen...uncheck. |
|
Ensimmäiseksi pääsevät narulle useimmiten ne, jotka ovat paikalla kun äänitykset alkavat. Jos biisissä on rummut, niin niiden tulee kyllä mielellään olla ensimmäisellä kierroksella mukana. (Klikkejä en tapaa käyttää - joskin jos tekeillä on jotain konepulputusta tilanne on toki toinen.) Sen jälkeen on aivan biisistä ja projektista kyse, mitä missäkin vaiheessa lisätään. Juuri nyt on esimerkiksi tuntunut hyvältä soittaa basso jo ensimmäisellä kierrolla sisään, joskus joku on halunnut tehdä basson aivan lopuksikin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|