Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fonin soiton aloittaminen
1 2 3 4 512 13 14 15 16
funkylord
28.11.2007 12:46:04 (muokattu 28.11.2007 12:51:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sitten vielä sellaista kysyisin, että millä tavalla se oppilassoitin on helpompi soittaa? Sen siis saa varmaan helpommin soimaan, mutta mitä siis sellaista konkreettista helpompaa on. Loppuuko keuhkot tms? Puutuuko naama :) Noihin kaikkiin kehittyy varmaankin oikeallakin jos vaan on pitkäjännitteinen. Onko siis syytä olla aloittamatta oikella?
 

 
Helpompi soittaa tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että ne on yleensä kevyempiä ja ohkaisempia, joten ne torvet rupeaa helpommin (pienemmällä paineella) resonoimaan, josta syntyy sellainen kokonaisvaltainen soundi. Se millainen soundi siitä tulee on sitten kiinni ansatsista ja suukappaleesta, mutta kun saa fonin resonoimaan, niin se ääni rupeaa kantamaan paljon enemmän, koska ainoa kaikukoppa ei olekkaan enää kurkku, vaan koko foni.
Ei ole syytä olla aloittamalla ihan tukevalla ja paksulla fonilla, mutta yleensä mitä olen huomannut, niin jopa 5-8 vuotta soittaneilla on paksuista foneista vaikea saada sitä muhkeaa ääntä, eli ääni jää sellaiseksi ohueksi, ja vaatimattomaksi. Joka ei taas sitten anna vastusta paineelle, joten ilmaa menee tavallaan hukkaan, kun ei jaksa puskea niin paljon, että saisi sen soimaan. Ja kun ei ole kokeillut koskaan ohuempaa, vaan heti kättelyssä on tyrkätty vaikka se selmerin mark seiska käpälään, niin sitä tavallaan "tyytyy kohtaloonsa".
 
Ja vielä se että mitä paksumpi foni saadaan resonoimaan sitä vaikuttavampi ja muhkeampi soundi saadaan aikaan.
 
no nyt hävis se punainen lanka, mutta palaan ehkä vielä asiaan.
 
edit. niin vielä lisään, että myös äänen syttymiseen saattaa vaikuttaa se miten paksu soitin on. Ja syttymiseenhän tarvitaan myös painetta, joten paineen ja fonin paksuuden välinen asia tämä taitaa olla.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
sax_O Fonisti
28.11.2007 15:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli laatusoittimesta saa oppilassoittimen äänen, jos on oppilassoittaja.
 
Ostan siis laatusoittimen jos vastaan tulee sopiva. Osa potentiaalista jää käyttämättä, mutta laatusoittimen valinta ei pilaa tulevaisuuttani.

 
Juuri näin. Tuossahan oli tiivistettynä kaikki mitä yritin viime kirjoituksessani kertoa.
 
Klezberg
28.11.2007 15:48:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostan siis laatusoittimen jos vastaan tulee sopiva. Osa potentiaalista jää käyttämättä, mutta laatusoittimen valinta ei pilaa tulevaisuuttani.
 
Todennäköisesti pitää myös arvonsa paremmin kuin halpissoitin.
 
MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa.
popoing
30.12.2007 13:48:14 (muokattu 30.12.2007 13:49:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on tenorifoni ollut hommattuna vajaan kuukauden. Kiitos kaikille jotka ovat vinkkejä antaneet ja muutoin tänne kirjoitelleet.
 
Kehitys on mielestäni ollut varsin mukavaa. Nuotteja osaa hiljalleen paremmin lukea. Vähän sellaista Suuri toivelaulukirja -tasoa. Kaikki äänet (pl.altissimo) saa tulemaan kohtuullisella luotettavuudella. Lehden paksuudeksi on nyt vakiintunut oikeastaan Vandoren 2.5. Jotenkin se tuntuu helpommalta soittaa kuin RR2. Treenimetodeina on ollut skaalat ja pitkät äänet. Tuolla Vandoren 2.5:lla tuntuu että äänet tulevat hyvin kun soittaa kohtuullisen voimakkaasti ja jotenkin tavallaan agressiivisesti eli yrittää tosi selkeästi saada äänet syttymään ja sammumaan. Mutta...
 
...ääni on jotenkin tosi tylsä. Jotenkin ei yhtään saksofonimainen. Kuulostaa vaan "joltain" torvelta. Prööt! Uskoisin että saan äänen lähtemään palleasta asti ja kurkun pysymään kohtuu avoimena. G ja D oli alkuun vaikeita saada tulemaan oikein, minkä takia opinkin juuri tuon, että pitää saada se ääni lähtemään oikein. Muuten tulee jotain lepakkoääniä :) Posket liimaan kohtuullisen tiiviisti sivuhampaisiin kiinni eli en pullistele niitä. Kävin jo kerran opettajallakin, eikä hän oikein pahaa sanonut ansatsistakaan. Eli mitenhän tästä nyt sitten pitäisi lähteä kehittämään tuota ääntä? Jossain vaiheessa alan treenaamaan vibrat ja taivutukset ja growlit yms, mutta tuo äänensävy pitäisi jotenkin lähteä kehittymään sitä ennen ja siinä sivussa.
 
Suukappale on Yanagisawan ei-metallinen (#5 eli jostain keskivaiheelta kai)
Entä kuulostaako muutoin järkevältä nämä mitä kirjoittelin?
 
funkylord
30.12.2007 14:07:30 (muokattu 30.12.2007 22:32:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä kuulostaako muutoin järkevältä nämä mitä kirjoittelin?
 
Juu kuulostaa aika nopealta tahdilta. Hyvä vaan.
Nyt voit kokeilla erilaisia lähestymistapoja siihen foniin, voit kokeilla myös hieman poskien pullistusta (lyhyt aikaisena efektinä, ei jatkuvana), jos saisit sillä vähän rouheamman soundin. Ja uskoisin, että tuo suukappalevalintakin, saattaa hieman latistaa sitä soundiasi. Isompi aukkoisesta kovamuovi suukappaleesta voisit löytää ehkä kokonaan uuden maailman. Niistä saa huomattavasti kovemman vastapaineen, kun pieniaukkoisesta.
 
Mitenkäs minä tämän vastapaineen selittäisin järkevästi... Musta tuntuu, että Ollipekka osaisi klasarina paremmin valottaa tätä, mutta sanotaan nyt näin että vastapaine on se ilmapatsas joka syntyy kun puhallat torveen paineella. Jos sitä ei olisi. keuhkosi tyhjenisivät hyvin nopeasti. Kun lehti lähtee kunnolla värähtelemään, se aiheuttaa sen vastapaineen, jonka takia et tarvitse enää niin paljon sitä ilmaa.
Sama tapahtuu myös toisinpäinkin. Jos laitat liian pieneen suukappaleeseen liian ohuen lehden. saa se paine lehden painumaan kiinni suukappaleeseen, elikkäs se menee tukkoon.
 
Jos lehti on liian paksu, sitä ei saa niin helposti värähtelemään, ja sitä patsasta on vaikea saavuttaa. Sama tapahtuu jos on liian iso suuaukkoinen suukappale.
Mutta myös toisin päin on ongelmia. Liian pieni suukappale taas ei luo niin suurta patsaasta, että siitä saisi kaiken hyödyn irti (ei edes, vaikka laittaisi paksumman lehden, koska sillä ei ole tilaa liikkua tarpeeksi.) Siksi syntyy tämä "tylsä" yksipuolinen ääni.
 
Elikkä parannus ehdotukseksi sanottakoon, että kokeile suukappalekauppaa.
 
edit. ehkä vähän pidemmälle kehittyneille mietittäväksi tämä, mutta miksi ei myös aloittelijalle.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
sax_O Fonisti
30.12.2007 18:44:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on tenorifoni ollut hommattuna vajaan kuukauden.
Mutta...ääni on jotenkin tosi tylsä. Jotenkin ei yhtään saksofonimainen. Kuulostaa vaan "joltain" torvelta. Prööt!

Et voi olettaa että soundin saa kuullostamaan hyvältä parinkaan kuukauden soiton jälkeen. Se kehittyy hitaasti ja kehitys "kauniiksi" kestää vuosia. Eli todennäköisesti soundisi on vielä vuodenkin päästä prööt-tasoa. Saksofonin kanssa pitää olla kärsivällinen, hiljaa hyvä tulee.
 
Jossain vaiheessa alan treenaamaan vibrat ja taivutukset ja growlit yms, mutta tuo äänensävy pitäisi jotenkin lähteä kehittymään sitä ennen ja siinä sivussa.
 
Entä kuulostaako muutoin järkevältä nämä mitä kirjoittelin?

 
Järkevältähän nää kuullostaa, mutta älä ole turhan ylioptimistinen oppimisen suhteen, niinkuin sanoin, mestariksi ei tulla päivässä. Kyllä se soundi siitä kehittyy ajan kanssa pikku hiljaa, huomaamatta. Sitä sitten jälkeenpäin kun kattelee videoita omasta soitosta (jos niitä on tullut otettua) huomaakin että kehitystä on tapahtunut.
 
popoing
30.12.2007 19:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et voi olettaa että soundin saa kuullostamaan hyvältä parinkaan kuukauden soiton jälkeen. Se kehittyy hitaasti ja kehitys "kauniiksi" kestää vuosia. Eli todennäköisesti soundisi on vielä vuodenkin päästä prööt-tasoa. Saksofonin kanssa pitää olla kärsivällinen, hiljaa hyvä tulee.
 
Juu ei tässä kiirusta ole. Harrastuspohjalta mennään. Sitä juuri mietiskelin, että kehittyykö se ääni itsekseen vai kannattaako yrittää jollain tavalla kehittää tuota ääntä tarkoituksella ja harkiten tiettyyn suuntaan. Mieluusti ohjaisin sitä suuntaa mihin se kehittyy, mutta en tiedä miten.
 
Ajattelen että jos vaan soittelee osaamatta ohjata oman äänen kehitystä, se kehittyy johonkin satunnaiseen suuntaan, mikä sitten voi olla hyvä tai ei. En tosin tiedä onko niin.
 
Klezberg
30.12.2007 19:43:50 (muokattu 30.12.2007 19:44:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ei tässä kiirusta ole. Harrastuspohjalta mennään. Sitä juuri mietiskelin, että kehittyykö se ääni itsekseen vai kannattaako yrittää jollain tavalla kehittää tuota ääntä tarkoituksella ja harkiten tiettyyn suuntaan. Mieluusti ohjaisin sitä suuntaa mihin se kehittyy, mutta en tiedä miten.
 
Ajattelen että jos vaan soittelee osaamatta ohjata oman äänen kehitystä, se kehittyy johonkin satunnaiseen suuntaan, mikä sitten voi olla hyvä tai ei. En tosin tiedä onko niin.

 
Jostain sain sen käsityksen, että itse ei välttämättä kuule foninsa ääntä niinkuin muut sen kuulevat. Joku neuvoi soittamaan nurkkaan. Itse tykkään harjoitella niin että kuuntelen mikitettynä metrin päästä ja sitten pienen kaiun (kun huone on niin onneton) kanssa kuulokkeilla; nykyään kyllä lähinnä klarinettia.
 
MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa.
sax_O Fonisti
30.12.2007 19:58:26 (muokattu 30.12.2007 20:02:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saksofonin akustista soundia ei kannata lähteä sotkemaan elektroniikalla, toki esiintymiset kannattaa videoida jne. mutta ääni ei ole lähelläkään sitä miltä se kuullostaa luonnossa. Eli soundia ei kannata lähteä kehittämään siltä pohjalta. Nurkkaan tai seinään soittaminen tuo äänen ihan hyvin omiin korviin mutta en näe sitä tarpeelliseksi. Se on vähän sama juttu kun oma puheääni, sekin kuullostaa erilaiselta muiden korvin. Se mitä kuulet on kuitenkin todennäköisesti ihan yhtä hyvä/huono kuin se mitä toiset kuulee, hieman "eri värinen" vain. Jos haluat ohjata äänen kehittymistä, tee se opettajan avulla, älä lähde itse liikaa kikkailemaan. Sanoisin että kyllä se kehittyy ilman kummempaa "kehittämistä" kun vain soittelee korvat auki.
 
EDIT. äänestä vielä sen verran että kannattaa kuunnella ja yrittää minimoida kaikki ylimääräiset äänet kuten kielityksestä johtuva "töks", turha ylimääräinen suhina jne. Mahdollisimman puhdas ja hallittu ääni tavoitteena, eli alkaa saat äänen alkamaan ja loppumaan juuri silloin kun haluat, ilman jumalatonta "kielitysaksenttia".
 
Klezberg
30.12.2007 21:07:44 (muokattu 30.12.2007 21:10:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saksofonin akustista soundia ei kannata lähteä sotkemaan elektroniikalla, toki esiintymiset kannattaa videoida jne. mutta ääni ei ole lähelläkään sitä miltä se kuullostaa luonnossa.
 
Enpä nyt olisi kutsunut tuota "elektroniikalla sotkemiseksi", jos kaukaa mikittää ja laittaa hieman kaikua sekaan. Pitäisin sitä aika luonnollisena äänenä. Mutta enpä ollut tätä neuvoksi tarjoamassa. Tuo kaiun tarve tulee lähinnä siitä että soitan pienessä tilassa jossa sitä luonnostaan ei ole tippaakaan. Lähinnä se antaa paremman fiiliksen mikä auttaa soitossa. Soundin kehittämisessä se on varmaan haitaksi. Ja klarinetissa sitä tilan tuntua lähinnä olenkin kaivannut.
 
Tästä jutusta kaipaisin muidenkin mielipiteitä.
 
MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa.
funkylord
30.12.2007 22:30:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä jutusta kaipaisin muidenkin mielipiteitä.
 
Ite reenasin kirkossa. Siellä on just mukava kaiku peittämään virheet, ja aikaa miettiä seuraavaa säveltä :)
En tiedä onko mikityksen avulla soittamisesta mitään haittaa. Ehkä sitä soundia ei kuule niin luonnollisena. Itsensä äänittäminen on taas paljon parempi, kun on aikaa kuunnella ne virheet.
Nurkassa tai tunkkasessa tilassa pitkien äänien soitto on järkevää. Tumpussa saa soittoon väkevyyttä.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
popoing
30.12.2007 22:40:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosi hyvää ajateltavaa täältä oon saanu! Onkohan lisää tuollaisia sax_O_fonistin mainitsemia "itsestäänselvyyksiä", kuin kielitysaksentti ja suhinat, mitä pitäisi huomioida?
 
fynkylord kirjoitti tuossa aikaisemmin mistä se "tylsä" soundi syntyy ja toisaalta sitten sax_O_fonisti kirjoitti siitä miten vaaditaan vuosien työtä äänen kehittämiseen. Kyselin tässä aikaisemmin noista laadukkaitten fonien eroista suhteessa muihin, joten voiko näissä suukappaleissa tehdä vastaavaa vertailua?
 
Eli selkeästi näyttää siltä että makuuni sopiva ääni syntyy suuriaukkoisella suukappaleella. Jos ostan sellaisen, niin siitäkään ei varmaan saa läheskään kaikkea irti kovinkaan pian, mutta se suuriaukkoisen suukappaleen valinta ei varmaankaan pilaa kehitystä. Eli oppilassoittaja saa oppilasäänen laadukkaallakin suukappaleella. En nyt oikeen saa puettua sanoiksi mitä yritän kysyä... Tuntuisi että jos siitä suuriaukkoisesta saisi vuodessa edes vähän sitä oikeaa ominaissoundia, niin se olisi jo lähempänä sitä mitä haen, kuin mitä tulisin parissa vuodessa pääsemään tuolla kenties vääränlaisella.
 
Ainakin täytynee testata miten homma muuttuu tai vaikeutuu...
 
funkylord
30.12.2007 22:41:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunhan vaan et osta liian suurta...
Kannattaa kokeilla vähän.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
popoing
31.12.2007 00:15:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, pitää rauhassa testailla ja kokeilla vaikka puolen vuoden päästä uudelleen jos tässä vaiheessa ei saa vielä juonesta kiinni.
 
Millaisia asioita te testaatte, kun vertailette eri suukappaleita?
 
Onko jotain asioita mistä voi tietää että suukappale on liian avoin itselle tai sitten että aukon muoto onkin se tekijä mikä saa suukappaleen tuntumaan väärältä? Tai kenties jokin muu seikka. Tietäis vaan ettei suotta yritä saman valmistajan eri kokoisilla tms.
 
popoing
13.01.2008 14:51:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikenlaista on taas tapahtunut....
 
Aloin vähän tarkemmin selvittelemään, että onko se ansatsin vika vai mikä, kun kaikki äänet ei oikein tahdo syttyä, vaikka tosin opinkin ne jo sytyttämään. Kävi sitten ilmi että pari läppää vuotaa. Ne korjaukseen ja johan soitto helpottui :) Ihan hyvä vaan että on joutunut opettelemaan läppävikaisella, kun nyt tuo soitto on moninverroin helpompaa, kun ansatsiin on tosissaan joutunut kiinnittämään huomiota.
 
Jo tuli ääneenkin sitä saksofonimaisuutta. Enää se ei ole ollenkaan niin prööt. Noh, silti haluan eri tyyppistä ääntä. Soitonopettajallakin kävin ja hän sitten päästeli suurempiaukkoisella (mun torvella), niin paljon enemmän se omaan makuun oli. Toki on kokemusta ihan eri tavoin, mutta silti suukappaleen vaihto tulee eteen, kun itsekin saan siitä huomattavasti mukavampaa ääntä. Kyselin opettajalta, niin parisen kuukauden päästä voisi olla realistista alkaa harjoitella uudella... Jos vaikka kesälomaksi löytäisi uuden kapulan :)
 
Uhi
25.02.2008 00:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään tietoa/kokemuksia Yamahan YAS-25 mallista? Ei ole kaiketi enään tuotannossa ?
Tarkoitus olisi ensimmäiseksi foniksi kyseinen malli ostaa, joten olisi mukava kuulla muiden kokemuksia tästä että onko ihan roskaa vai kenties käypä käyrä aloittelijalle.
 
Kiitos :)
 
V1lleK
25.02.2008 22:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään tietoa/kokemuksia Yamahan YAS-25 mallista? Ei ole kaiketi enään tuotannossa ?
Tarkoitus olisi ensimmäiseksi foniksi kyseinen malli ostaa, joten olisi mukava kuulla muiden kokemuksia tästä että onko ihan roskaa vai kenties käypä käyrä aloittelijalle.
 
Kiitos :)

 
YAS-275 mallin vanhempi versio. Uudemmissa pitäisi kaiketi olla ajan mittaan tehtyjä parannuksia mutta tuskin tuo 25 kovin köykäinen on.
 
Kyllä se varmaan ensimmäiseksi peliksi sopii, kunhan on kunnossa ja toimii hyvin. Mikähän tuon hinta mahtaa olla? Tuskin siitä enempää kannattaa maksaa kuin sen 400-500 max. En tiedä noista vanhemmista, mutta kyllä ainakin uusia kokeilleena ja monen muun kokemuksia toistaen voi jammun oppilassoittimia suositella aloittelijalle.
 
Uhi
25.02.2008 23:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reilu 600 ois kysyntä, ilmeisesti vastikään soitinhuoltajalla ollut tarkistettavana ja säädettävänä
 
V1lleK
26.02.2008 22:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reilu 600 ois kysyntä, ilmeisesti vastikään soitinhuoltajalla ollut tarkistettavana ja säädettävänä
 
Ok, eli jos siihen ei tarvitse vaihtaa uusia läppiä ja on muutenkin hyvässä soittokunnossa niin mikä ettei. Kannattaa tosin harkita, kun uuden saa vajaat 300e kalliimmalla. Säästöähän siinä tulisi, jos hankkisi käytetyn pillin. Säästyneellä rahalla vaikka hankkia hyvän suukappaleen. Tietysti olisi parempi, jos voisit testata tuota vanhaa käytettyä rinnakkain upouuden kanssa. Jos tuon pillin kanssa tulee jotain sälää esim. fonihihnaa, suukappale yms. niin en pitäisi tuota hintaa kovin mahdottomana.
 
turs
27.02.2008 11:23:17 (muokattu 27.02.2008 18:23:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en nyt tiedä tuliko oikeaan aiheeseen, mutta mites on, olen kiinnostunut saksofonin soiton aloittamisesta. olen soittanut pienenä pianoa ja nyt muutaman vuoden kitaraa (pyrin pirkanmaanmusiikkiopistoon sähkökitara opetukseen) (olen nyt 15), en ole siis iklinä soittanut mitään puhallinta, teoriaa ymmärrän jonku verran. eli mistä kannattaisi aloittaa, ostanko soittimen (minkä soittimien, tenori, altto jne..)vai pyrinkö jonnekkin esim. konservatorioon ensin?
ps. suositelkaa jotain aloittelia saksofoneja
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 512 13 14 15 16

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «