Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fonin soiton aloittaminen
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Jeesbox-
04.10.2017 01:23:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistin olevinani viestiä, mut mitään ei kuulunnut.
 
Pitäs täs keksiä, et miten kantsii lähestyä uusia sävellajeja. Nyt ois esimerkiks kahden alennuksen sävellaji, eli Bb. Järkyttävän tuskaista.
 
-|~|-
Sax-pappa
04.10.2017 09:17:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeesbox-: Pistin olevinani viestiä, mut mitään ei kuulunnut.
 
Pitäs täs keksiä, et miten kantsii lähestyä uusia sävellajeja. Nyt ois esimerkiks kahden alennuksen sävellaji, eli Bb. Järkyttävän tuskaista.

 
Eipä tähän taida oikotietä olla. Pitää vain soitella asteikkoja, sekä omalle taitotasolle sopivia kappaleita eri sävellajeissa. Hitaasti hyvä tulee ja taito karttuu aikanaan.
 
Jeesbox-
06.11.2017 02:33:55 (muokattu 06.11.2017 02:34:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitehä sit sellane rutina, tai rätinä, kun puhaltaa pianissimoa. Välillä se kuuluu muulloinkin. Siitäkin pitäis päästä jotenkin eroon. Se on vähä samanlainen ääni kuin LP-levy rutisis. Onkohan siitä pääsemiseksi mitään keinoa?
 
-|~|-
konvehti
09.11.2017 05:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sylkeä lehdykän päällä? Kokeile imaista suukappaleesta.
 
gronmti
29.12.2017 19:10:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä olisi yksi aloittelija joka kaipaisi neuvoja oman fonin ostoon. Monesta paikkaa on tullut nyt luettua että pitäisi olla joku kokeneempi kaveri mukana testaamassa - mistäs sellaisen voi saada kun en ketään fonistia tunne?
 
Tähän asti on tullut testailtua kaverin Thomann -merkkisellä soittimella (joka on ilmeisesti huono ja halpa?), joka ei myöskään ole uskoakseni missään vireessä kun sillä ei ole soiteltu muutamiin vuosiin eikä ikinä huollettu.
 
Jeesbox-
03.01.2018 14:09:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gronmti: Täällä olisi yksi aloittelija joka kaipaisi neuvoja oman fonin ostoon. Monesta paikkaa on tullut nyt luettua että pitäisi olla joku kokeneempi kaveri mukana testaamassa - mistäs sellaisen voi saada kun en ketään fonistia tunne?
 
Tähän asti on tullut testailtua kaverin Thomann -merkkisellä soittimella (joka on ilmeisesti huono ja halpa?), joka ei myöskään ole uskoakseni missään vireessä kun sillä ei ole soiteltu muutamiin vuosiin eikä ikinä huollettu.

 
Itse suosittelisin jotain Yamahan oppilasmallia. Itselläni on YAS-275 ja olen tyytyväinen. Se piti tosin huollattaa, kun ostin käytettynä ja se on mun mielestä suhteellisen kallista. Eli, jos on massia, ni liikkeestä joku jammu, tai sit käytettynä, mut silloin kyl kantsii tsekata ainakin läppien vuodot. Se on helposti 200 euroa se huolto.
 
-|~|-
zepper
26.04.2018 10:18:21 (muokattu 26.04.2018 10:19:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fonin soitto alkoi ja näin aluksi musiikkiopiston avoimen kautta, että tulee varmasti oikea ansatsi ja tekniikka itse soittamiseen. Kesällä kuitenkin opisto varmaan jää tauolle ja samaten oppitunnit. Soittelu menee varmaan siinä kohtaa itseopiskelun puolelle ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää varmaankin kirjat ja taustanauhat yms.. Mitä kirjaa suosittelisitte näin vasta-alkajalle?
 
mikaheik
28.05.2018 15:43:03 (muokattu 21.12.2018 10:43:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoista en tiedä mutta Youtubestakin löytyy monta opettajaa jotka olvat julkaisseet paljon tosi hyviä videoita: alla nyt muutama malliksi:
 
https://www.youtube.com/user/scottpaddock/playlists
https://www.youtube.com/user/MissChezTaylor/playlists
https://www.youtube.com/channel/UCLWbTCGGz0gbOSjchHVCFhQ
https://www.youtube.com/channel/UCeqyYiP2VfE8nlEYTP8Kvng
 
Viimeisellä noista on netissä lisäksi McGill Music Sax school josta löytyy sadoittain videoita eri aiheista (+ nettiyhteisö jossa jäsenet jakavat videoita yms - esittelyvideo tästä linkistä:https://www.facebook.com/SaxSchool/videos/2297751287125182 ).
 
Eli jos englannin kieli sujuu niin netti on oppimateriaalin aarreaitta!
 
/
 
jaripat
14.11.2018 09:52:37 (muokattu 14.11.2018 09:53:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan näitä samoja tietty muutkin kyselleet, mutta.. (foneja on - taitoa ei niinkään.) Sellaista pohdin, että jos ajatellaan tenoria itsessään, suukappaletta, lehdykkää ja soittajaa, niin millä näistä on eniten/vähiten vaikutusta "soundiin"? (Tenorista kyse)
 
Lähinnä olen "demoihin pöräytellyt" juttuja, jotka kuitenkin keksin/löydän, kun olen kitaraa soitellut. Ei vaan koskaan ole tuo soundi miellyttänyt. Keikkasoittajaksi en edes aio, mutta kyllä tähän fonismiin vähän enemmän voisi panostaa. Nuo moneen kertaan mainitut oppaat (kirjastosta) aion zekata ja mahdollisesti voisin muutaman tunninkin ottaa - ihan vaan perusjuttujen varmistamiseksi jne.
 
Olisi ehkä mahdollista hankkia myös tuollainen "Yanagisawa artist" (tarkempi malli ei tiedossa), jos se sitten olisi nykyistä kiinantorvea parempi, mutta mitähän sellaisesta kannattaisi maksaa ja mikä tosiaan edellä luetelluista siihen soundiin merkittävimmin vaikuttaa, tai voiko sitä edes arvioida?
 
Sirgtr
14.11.2018 12:23:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Varmaan näitä samoja tietty muutkin kyselleet, mutta.. (foneja on - taitoa ei niinkään.) Sellaista pohdin, että jos ajatellaan tenoria itsessään, suukappaletta, lehdykkää ja soittajaa, niin millä näistä on eniten/vähiten vaikutusta "soundiin"? (Tenorista kyse)
 
Lähinnä olen "demoihin pöräytellyt" juttuja, jotka kuitenkin keksin/löydän, kun olen kitaraa soitellut. Ei vaan koskaan ole tuo soundi miellyttänyt. Keikkasoittajaksi en edes aio, mutta kyllä tähän fonismiin vähän enemmän voisi panostaa. Nuo moneen kertaan mainitut oppaat (kirjastosta) aion zekata ja mahdollisesti voisin muutaman tunninkin ottaa - ihan vaan perusjuttujen varmistamiseksi jne.
 
Olisi ehkä mahdollista hankkia myös tuollainen "Yanagisawa artist" (tarkempi malli ei tiedossa), jos se sitten olisi nykyistä kiinantorvea parempi, mutta mitähän sellaisesta kannattaisi maksaa ja mikä tosiaan edellä luetelluista siihen soundiin merkittävimmin vaikuttaa, tai voiko sitä edes arvioida?

 
Täysin amatööripohjalta tulee tämä vastaus: soundiin vaikutavat tekijät tärkeysjärjestysessä ovat soittaja, suukappale-lehti yhdistelmä, foni itsessään. Sitten suuresti soundiin vaikuttavat myös muut asiat eli äänitysvaihe mukaan lukien mikkien laatu, määrä ja sijoitus ja äänitystilan akustiikka ja lopuksi miksauksella on myös huomattava vaikutus. Ilmeisesti mikkien ym lisäksi myös äänityslaitteiden laadulla ja miksausohjelmistoilla ja niiden efektien laadulla on merkitystä lopulliseen soundiin.
 
Klezberg
14.11.2018 12:44:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle selitettiin fonia aloitellessani soittajan merkitystä soundille. Se vaatii harjoittelua ja taas harjoittelua. Kirjallisuudesta käsitin että syynä tähän on se että yksinään fonin ääni on terävä ja raaka, soittajan pitää saada oma kroppa, keuhkoja myöten, soimaan mukana. Kurkku riittävän avoimena ja semmoista. Soitella nurkkaan päin jotta itse kuulee miltä se kuulostaa. Pitkiä ääniä, niin ansatsikin kehittyy.
 
Itseltäni on puhaltimet jääneet, siksi en ala tämän enempää neuvomaan. Toisinaan kun kokeilen fonia, saan siitä mukavan pehmeän soundin. Ansatsi vain on mennyt heikoksi, kuulee vireestä.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
jaripat
14.11.2018 12:56:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki äänityksessäkin voi mennä pieleen, mutta paraskaan mikki ei pelasta tilannetta, jos lähtökohta livenä on huono.
Tässon varmaan samaa, kuin kitaroinnissa, että olipa se keppi ja sen puut mitä vaan, ynnä kielet, mikit, pedalit, vahvari - soundi tulee soittajasta.
 
Joo, pitäis useammin ottaa ns. "vehje esiin" ja puhallella, jotta tulis enempi tatsia. Itse koen harjoittelun niin, että tietty määrä esim viikossa pitää taitoa yllä ja sit kun tehdään enemmän, mennään kehityksen puolelle.
 
Mut joo, tarttee slumppaa noi opukset ja haalia se ope jostain - edes muutamaks kerraks - opastamaan oikeille urille...
 
Ja pitäskö viel hankkia se Yanagisawa..? Onk ne hyvii?
 
kurvajo
17.04.2020 19:16:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! En löytänyt tästä ketjusta vastausta jota hain, joten laitoin sen tähän alle, anteeksi jos tämä on käsitelty jo, mutta kaipaan hieman neuvoa.
 
Aloitin saksofonin soittamisen (harrastusmielessä) vähän yli vuosi sitten. Käyn joka viikko yksityisopetuksessa (lainasoitin) ja olen kehittynyt alkuun verrattuna, mutta yksi asia mitä en edelleenkään täysin ymmärrä on puhallustekniikka. Olen kysynyt tästä opettajalta ja etsinyt tietoa netistä ja olen tullut seuraavaan lopputulokseen:
 
-Opettaja sanoi että kun puhaltaa, pitäisi soittotuen lähteä vyötärön seudulta tai siis samalla lailla kuin olet vessassa isolla hädällä. En oikein ymmärrä miten tätä kuuluisi toteuttaa kun soittaa seisten. Miten saisin tämän ajatuksena haltuun?
 
- Netistä olen löytänyt sivuja, missä on taas selitetty, että jännittämällä vatsalihaksia (sen jälkeen kun on ottanut ilmaa keuhkoihin) ääntä pystyy hallitsemaan pallealla kuin että jos hengittää ns. väärin, esim. keuhkojen yläosalla eikä pallealla.
 
Näistä jälkimmäinen on jotenkin toiminut itsellä, ensimmäistä en oikein ymmärrä. Toki, myönnän että soittimeni ei ole kaikkein parasta laatua ja että ansatsi vaikuttaa ääneen (puristaako liian lujaa vai liian vähän). Mutta toivoisin että joku pystyisi selventämään tätä asiaa, koska en ainakaan ole löytänyt kauheasti tietoa suomeksi netistä tästä asiasta. Ja samalla tietäisin olenko oppinut oikean tavan.
 
Kun puhallan pitkiä ääniä alussa, niin alkuun verrattuna ääni ei enää värise niin paljon kuin ennen (uskon että tähän vaikuttaa ansatsi mikä toki voi vaihdella päivästä, ajasta ja vireystilasta riippuen), mutta haluaisin että se ei värisi ollenkaan. Onko tämä mahdollista vai tuleeko se vasta kun on vuosia soittanut?
 
Asun myös siis kerrostalossa jossa en voi soittaa välttämättä joka päivä, mutta olen yrittänyt ainakin edes 15 min. tai maks 30 min 3-4 kertaa viikossa. Aiemmin kävin kirjastossa soittamassa tunnin , mutta kun korona tuli, olen joutunut harjoittelemaan kotona, onneksi kukaan ei ole vielä valittanut tästä :D
 
Long story short, osaako joku neuvoa puhallustekniikassa enempää?
 
Kiitos!
 
finnpicker
24.04.2020 13:30:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksinkertaistettuna kysymys on hallitusta uloshengityksestä, jonka aikana suun seutu on pidettävä mahdollisimman rentona. Keskikehon lihakset kehittyvät hitaasti ja sen myötä ilmavirran liike tasaantuu, mutta tämä vie aikaa kehittyäkseen. Sanalla sanoen pidä mielessäsi, että älä tee asiasta liian vaikeaa. Puhaltaminen on helppoa kunhan muistat riittävän tuen ja rentouden. Keskikehon lihakset vaativat työtä kehittyäkseen ja se tapahtuu ajan kanssa.
 
kurvajo
03.05.2020 19:30:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finnpicker: Yksinkertaistettuna kysymys on hallitusta uloshengityksestä, jonka aikana suun seutu on pidettävä mahdollisimman rentona. Keskikehon lihakset kehittyvät hitaasti ja sen myötä ilmavirran liike tasaantuu, mutta tämä vie aikaa kehittyäkseen. Sanalla sanoen pidä mielessäsi, että älä tee asiasta liian vaikeaa. Puhaltaminen on helppoa kunhan muistat riittävän tuen ja rentouden. Keskikehon lihakset vaativat työtä kehittyäkseen ja se tapahtuu ajan kanssa.
 
Mutta onko vatsalihaksien jännittäminen sisään/uloshengityksessä oikea tapa tähän?
Koska ainakin tällä sivustolla (https://tamingthesaxophone.com/saxophone-diaphragm-breathing) sanotaan:
 
"To play the saxophone you need to understand how to develop diaphragm breathing, and this often takes years to fully master. As its a muscle you cant see, I find it easiest to concentrate on the muscles in front, in other words the muscles in your abdomen that you tense when somebody is about to hit you. The combination of very slightly tensing these muscles and pushing the abdomen outwards as you breathe in is probably the easiest way of training yourself."
 
Olen mennyt tuolla tyylillä, tosin opettajani puhuu että tuki pitäisi tulla lantion seudulta kun puhaltaa (olla kuin vessassa) eikä vatsalihaksia jännittämällä. Olen kokeillut koko kropan jännittämistä tällä tyylillä, mutta se ei onnistunut.
 
Juzpe
28.04.2021 21:02:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä alotin tänään.
 
https://fb.watch/59mGJ7020D/
Hasterix
03.03.2022 18:05:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatketaanpa valmiiseen ketjuun. Aloitin saksofonin soiton harjoittelun viime keväänä. Sitä ennen en ole mitään puhallinta kokeillut. Tähän mennessä harjoitellut nuoteista tuttuja kappaleita, niin ei ole nuottien aika-arvoja tarvinnut paljoa miettiä. Kun olen yrittänyt jotain vähemmän tuttua, niin silloinpa menee soittelut vähän sinne päin, eli ei lähellekään tarkasti. Opettaja neuvoi että laske koko ajan yk-si-ka-ksi-kol-me- jne., niin että yksi tavu on kahdeksasosanuotti. Nuottitelineen reunaan naputtelemalla samalla kun lukee nuotteja tuo onnistuu, tai vaikka hyräilemällä ja naputtelemalla myös. Mutta kun laittaa torven suuhun niin pään sisäinen metronomi lakkaa toimimasta. Kovalla keskittymisellä voi muutama tahti vielä mennä, mutta soitto kuulostaa surkealta. Onko tuohon olemassa jotain hyviä harjoituksia vai tuleeko automaattiseksi vasta ajan kanssa? Hyviä vinkkejä kaivataan.
 
Sax-pappa
03.03.2022 19:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hasterix: Jatketaanpa valmiiseen ketjuun. Aloitin saksofonin soiton harjoittelun viime keväänä. Sitä ennen en ole mitään puhallinta kokeillut. Tähän mennessä harjoitellut nuoteista tuttuja kappaleita, niin ei ole nuottien aika-arvoja tarvinnut paljoa miettiä. Kun olen yrittänyt jotain vähemmän tuttua, niin silloinpa menee soittelut vähän sinne päin, eli ei lähellekään tarkasti. Opettaja neuvoi että laske koko ajan yk-si-ka-ksi-kol-me- jne., niin että yksi tavu on kahdeksasosanuotti. Nuottitelineen reunaan naputtelemalla samalla kun lukee nuotteja tuo onnistuu, tai vaikka hyräilemällä ja naputtelemalla myös. Mutta kun laittaa torven suuhun niin pään sisäinen metronomi lakkaa toimimasta. Kovalla keskittymisellä voi muutama tahti vielä mennä, mutta soitto kuulostaa surkealta. Onko tuohon olemassa jotain hyviä harjoituksia vai tuleeko automaattiseksi vasta ajan kanssa? Hyviä vinkkejä kaivataan.
 
Miten olisi oikea metronomi? Se on säälimätön harjoituskumppani, mutta totuttaisi pään sisäisen metronomin rytmissä pysymiseen. Aluksi riittävän hidas tempo.
 
kurvajo
24.03.2022 18:50:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Onko jollain neuvoa, miten ansatsin saisi kestämään paremmin ja millaisia tai kuinka pitkiä taukoja kannattaa pitää jos on tavoite pystyä soittamaan/harjoittelemaan 45 min? En siis soita missään bändissä, vaan yritän saada "kestävyyttä" huuliin, etteivät väsyisi liian nopeasti...ja että kehittyisin (vaikka ammattisoittajaa ei enää itsestä saakaan :D).
 
Olen nyt soittanut about 3 vuotta ja vaikka olen saanut ansatsin paranemaan verrattuna alkuaikoihin, niin se turhauttaa kun saan juuri ja juuri, riippuen päivästä, soitettua tuon 45 min, (vaikka välillä pidän pidempää taukoa ja välillä lyhyempää), lopussa huomaa että suupielet alkavat vuotaa vaikka kuinka yrittäisi puristaa huulilla yhteen. En sitten tiedä puristanko liian lujaa kun alan soittamaan, vaikka olen yrittänyt pitää huulia mahd. "rentoina" vaikka niitä täytyy puristaa yhteen että ääni tulee edes. Onko tähän jotain tapaa miten tätä voisi parantaa vai pitääkö taukoja pitää enemmän että kehittyy ja tuleeko se ajan kanssa?
 
Olen myös tehnyt nyt vuoden verran sellaista harjoitusta, missä pidetään kynää pelkkien huulien avulla suussa niin, että kynä on törröttää suoraan eteenpäin. Tätä pystyn pitämään noin 40 sek ja toistan sitä tällä hetkellä 6x 40 sek ja siihen päälle lepoa 3minuuttia ja sama homma alusta. Teen tätä parina päivänä viikossa.
Katsoin tästä videon youtubesta, missä sanottiin että se parantaa ylä-äänien soittamista, esim. ylä D alttosaksofonilla, mikä itsellänikin on hankittuna. Onko joku muu tehnyt tällaista tai jotain vastaavaa harjoitusta?
 
Eli summa summarum, olenko sillä tasolla, millä joku voi olla jos on soittanut 3 vuotta? Itse käyn töissä, joten pystyn soittamaan 2-3 kertaa viikossa. Eli en pysty edes joka päivä soittamaan. Soittamista haluan jatkaa ja olen tehnyt sellaisen päätöksen että en vähästä aio luovuttaa koska pidän soittamisesta. Olkoonkin että menis 10 vuotta että olisi oikeasti hyvä!
 
Kiitos vastauksista, jos joku osaa vastata näihin! Anteeksi sekavuudesta, mutta nämä nyt tulivat ensin mieleen :D.
 
Manteloa
30.06.2023 21:52:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan huomannut saksofonin kanssa tai jonkun puhaltimen kanssa, että jos soittaa liikaa, niin jossain vaiheessa ansatsi kärsiikin liiasta soitosta?
Itsellä kävi näin ja luulen, että leukalihakseni eivät päässeet palautumaan, kun soittelin tunteja ilman pienintäkään taukoa joka päivä. Leukaan tuli myös satunnaista tärinää, joka hävisi, kun pidin taukoa soittamisessa ja nykyään soitan maltillisesti ja muistan pitää taukojakin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 512 13 14 15 16

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «