Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pasuuna
1 2 3 4 5 6 7
kmh
22.03.2010 00:14:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, vastaus tulee nyt vasta kun kukaan muu ei ole vaivautunut mutta toivottavasti saat tästä jotain irti silti :)
 
fransmaas: Boosey & Hawkes Regent, 553626
 
Pikainen googletus paljastaa, että kyseinen sarjanumeron omaava torvi on valmistettu vuosien 1970-1973 välillä, joten pasuunalla on jo jonkin verran ikää.
 
fransmaas: Onko mahdollista, että sävelkorva kehittyisi pasuunansoittoa harjoitellessa? En ajatellut soittotunneille lähteä, kunhan vain omaksi iloksi päräytellä. Ennestään soittelen kitaraa ja nokkahuilua ja homeista melodicaa.
 
Tietysti kehittyy! Suosittelen alkuun pääsemisen helpottamiseksi että etsit jonkun paikallisen pasunistin näyttämään pari perusasiaa. Yksinkin voi toki opetella, ja musiikkikirjaston kautta pitäisi löytyä niin kirjoja kuin videoitakin. Tästä huolimatta parasta on saada joku pikkaisen kädestä pitäen näyttämään.
 
fransmaas: Mitä mun pitää tuolle tehdä, saako pestä ihan tavallisesti vettä suihkimalla vai mitkä metodit on parhaat?
 
Et kertonut, missä kunnossa torvi on. Lähtökohtaisesti kannataa pestä torvi sekä sisältä että ulkoa. Ulkoa peseminen onnistuu helpoiten kiillotusliinalla, jonka saa soitinliikkeestä. Samasta paikasta saa myös luistin (se liukuva osa) puhdistamista varten tarkoitetun setin, joka sisältää letkun päässä olevan sienen. Luisti on helpointa pestä tämän sienen kanssa ihan vaikka suihkussa seisten reilun veden kanssa.
 
fransmaas: Onko suukappaleilla eroja, minkälainen kannattaa ostaa?
 
Suukappaleilla on eroja, ja kannattaa ostaa sellainen joka sopii itselle.
Tiedän, että tämä ei ole sen tyyppinen vastaus jota haet, joten muutama vinkki alkuun. Suukappaleilla on sekä malli, numero että kirjain, esimerkiksi JK 7C tai Bach 3G. Numero tarkoittaa siinä kupin syvyyttä ja kirjain taas reunan leveyttä. Merkeillä on eroja, eikä näitä voi edes suoraan verrata toisiinsa. Useimmat valmistajat tosin käyttävät samaa numerointia kuin Bach. Soitinliike osaa opastaa.
 
Kokeilu kannattaa aloittaa siitä 7C:n paikkeilta. Isompi sopii yleensä paremmin klassiseen/marssiosastolle ja pienempi pop/jazz-akselille. Tietysti kukin soittaa millä tykkää, tai jopa vaihtaa tarpeen mukaan suukappaleita.
 
fransmaas: Mitä rasvauksella tarkoitetaan?
 
Pasuunassa on yksi liikkuva osa, eli luisti. On hyvin vaivalloista soittaa, jos se ei liiku helposti. Tämän takia luistia rasvataan. On olemassa useita erityyppisiä rasvoja/öljyjä. Se, mikä toimii itselle parhaiten on taas henkilökohtainen asia, ja siinä on pasuunoissakin eroja. Soitinliike osaa myydä käyttöön soveltuvaa rasvaa. Suosittelen itse aloittelijalla Slide-O-Mix Rapid Comfortia, joka on helppokäyttöinen.
 
Luisti rasvataan kutakuinkin näin: Poista luisti kellosta. Ota ulkoluisti pois sisäluistin päältä. Kostuta sisäluisti suihkepullolla. Pyyhi vanhat rasvat pois kevyesti puuvillarätillä (esim vanha puhdas t-paitariepu tms.). Laita hyvin kevyesti rasvaa luistin päähän. Muutama reilumpi pisara pitäisi riittää. Levitä sormella. Laita ulkoluisti takaisin päälle. Vedä sitä edes takaisin pari kertaa jotta rasva leviää paremmin. Suihkuta pikkaisen vettä päälle, ja luistin pitäisi olla toimintakunnossa.
 
Tämä pieni vesikerros on se, joka saa luistin liikkumaan helposti. Rasvaa tarvitsee loppujen lopuksi todella vähän. Luistia rasvataan soittotiheydestä riippuen yleensä noin kerran viikossa, mutta vettä voi suihkaista aina kun luisti rupeaa liikkumaan nihkeämmin.
 
Puhdistusvälineitten, rasvan ja suukappaleen lisäksi on vielä pari asiaa jota tulet pian kaipaamaan. Pasuunakotelo on hyvä olla, ellet jo saanut sellaista torven kanssa. Pasuunateline on myös oiva kaveri, jonka avulla pasuuna pysyy tukevasti paikallaan tauon aikana.
 
Onnea matkaan, ja iloisia soittohetkiä! Kysy ihmeessä jos tulee uusia juttuja mieleen.
 
Artias
06.12.2010 15:50:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 259 päivää vanhaan ketjuun!
 
Innostus pasuunaan badam!
 
Basistikosketinsoittaja tahtoo laajentaa repertuaariaan puhaltimiin, ja tähtäimessä olisi pasuuna. Lainapasuunan saanen lähipäivinä(/-viikkoina) ja koulusta saanen muutaman aloittelijatunninkin ettei ihan väärille jäljille lähdetä ajelemaan. Tavoitteena olisi saada kolmessa kuukaudessa tarpeellinen taito soittaa teatteriprojektissa muutamat accit, onko tavoite ylimitoitettu täydelle puhallinummikolle? Biisit ja arrit teemme itse, joten omat puhallinjuttuni luultavasti tulevat olemaan luultavasti jotakuinkin neljä eri ääntä rytmisesti paukuteltuna yksinkertaisiin kiertoihin.
 
Varsinainen kysymys tänne kuitenkin on se, että teenkö hyvää vai pahaa "pasuunataidoilleni" aloittamalla perusjuttujen katsomista vanhalla kornetilla, ennenkuin saan itse pasuunan käsiini?
 
(Aihetta sivuten, kornetti on joskus kirpputorilta ostettu, muuta tietoa en siitä saa irti kuin että on Amati Kraslice -merkkinen, sarjanro 031973, osaako kukaan sanoa tästä mitään?)
 
isojussi
06.01.2011 03:37:38 (muokattu 06.01.2011 03:38:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artias: ...Tavoitteena olisi saada kolmessa kuukaudessa tarpeellinen taito soittaa teatteriprojektissa muutamat accit, onko tavoite ylimitoitettu täydelle puhallinummikolle?
 
Ainakin se on tarpeeks kunnianhimoinen.
 
Varsinainen kysymys tänne kuitenkin on se, että teenkö hyvää vai pahaa "pasuunataidoilleni" aloittamalla perusjuttujen katsomista vanhalla kornetilla, ennenkuin saan itse pasuunan käsiini?
 
Parempi vaan, mitä nopeemmin pääset alottamaan vaskipuhaltimen äänenmuodostuksen ihmettelyn. Äkkiä se ansatsi sitten siitä isompaan torveen luontuu.
 
EDIT: Ai tää olikin jo kuukauden vanha juttu... paas laittaen tietoo, missä nyt mennään ja tarviikko minkälaista vinkkiä?
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Boutti
24.05.2011 10:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei.
 
Tietääkö kukaan mitään tuosta Schagerlin Trojan kvarttipasuunasta mitään? Näyttäisi tulleen Laineelle myyntiin?
 
Sillä karismaattiseen hurjuuteen yltää vain se, joka elää niin kuin soittaa.
canali
05.12.2011 17:40:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! Sattuisko joku tietämään pk-seudulta pasuuna opettajaa? Oon tuolta wanted palstalta hakenut mutta aika hiljaista on.
 
kmh
06.12.2011 01:48:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

canali: Moro! Sattuisko joku tietämään pk-seudulta pasuuna opettajaa? Oon tuolta wanted palstalta hakenut mutta aika hiljaista on.
 
Mitä tyyliä olisi hakusessa?
 
canali
06.12.2011 11:07:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Mitä tyyliä olisi hakusessa?
 
Pop, jazz, funk ois mielessä kun sitä tulee kuunneltua/soitettua...
 
kmh
09.12.2011 15:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

canali: Pop, jazz, funk ois mielessä kun sitä tulee kuunneltua/soitettua...
 
Laitoin privaa mahdollisesta opettajasta :)
 
kmh
11.01.2012 17:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vein pasuunan vuosihuoltoon, ja sain kaikennäköisiä pikkulommoja oiottua jotka eivät vielä vaikuttaneet soittoon.
 
Suosittelisin jonkinnäköistä vuosihuoltoa kaikille :)
 
ainalapsi57
05.11.2012 23:42:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain veliltä vetopasuunan, joka oli jumiutunut venäjän tulliin. Koska en ole ennen kyseistä soitinta soittanut, en tiedä sen laadusta. Ex-vaimollani on kuitenkin hyvä suukappale trumpetista 30:n vuoden takaa ja kas; Tämähän toimii.
Olen aina silloin tällöin töräytellyt, ja luullut päässeeni pois alkeista.
Miten instrumenttia on hoidettava.Pitääkö pestä tai huuhtoa syljet pois jotenkin, vai vainsäilytettävä laukussaan?
 
isojussi
07.11.2012 20:13:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pestä huolellisesti päältä ja varsinkin sisältä lämpimällä vesi-astianpesuaineliuoksella. Slaidinpuhdistussarja, kuivauspuikko ja suukappaleharja olis ainaskin oltava.
 
Sit vaan viritysböökeli kevyesti vasliinissa ja slaidi esim slaidirasvalla voideltuna.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Isä1
07.01.2013 11:51:04 (muokattu 08.01.2013 11:23:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Ostin pasuunan itselleni, kun ajattelin näin keski-ikäisenä alkaa harrastaakin jotain. Trumpettia olen soitellut nuorempana jonkin verran (musiikkiopistossa, pienissä orkestereissa).
 
Onko teillä pasunisteilla mitään vinkkejä? Tässä viestikejussa on jo näkynyt useita, ja olen koettanut niitä katsella.
 
Tuo linkki alussa oli kyllä hyvä asennoista: http://www.trombonelessons.com/positionchart.html
 
Kiitos steely sam, kmh, el condor, isojussi, ym. tiedoista.
 
Onko kellään muuten tietoa hyväkuntoisesta torvestani, jonka ostin huutu.netistä: Hüttl LINE 700.
 
isojussi
23.01.2013 17:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isä1: Moi
 
Ostin pasuunan itselleni, kun ajattelin näin keski-ikäisenä alkaa harrastaakin jotain. Trumpettia olen soitellut nuorempana jonkin verran (musiikkiopistossa, pienissä orkestereissa).

 
LOISTAVAA!!!
 
Onko teillä pasunisteilla mitään vinkkejä? Tässä viestikejussa on jo näkynyt useita, ja olen koettanut niitä katsella.
 
Paljon pitkiä ääniä hyvällä fukoksella ... Caruson six notes on erinomainen perusharjoite.
 
Tuo linkki alussa oli kyllä hyvä asennoista: http://www.trombonelessons.com/positionchart.html
 
Ei asennoista, vaan vedoista. Tossa tapauksessa position on suomeksi veto.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Myöhäispasunisti
24.01.2013 15:49:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isä1: Moi
 
Ostin pasuunan itselleni, kun ajattelin näin keski-ikäisenä alkaa harrastaakin jotain. Trumpettia olen soitellut nuorempana jonkin verran (musiikkiopistossa, pienissä orkestereissa).
Onko teillä pasunisteilla mitään vinkkejä?

Olin itse samassa lähes samassa tilanteessa jokin aika sitten. Itse päädyin opiskelemaan opettajan ohjauksessa. Suosittelen!
 
Mutta muutama oma huomio/saamani opetus:
- Äänet kohdalleen slidella, ei naamalla
- Slaidia liikutetaan nopeasti, glissandoja soitetaan vain nuoteista!
- Hanki viritysmittari ja käytä sitä paljon korvan harjoittamiseen
- Soita paljon asteikkoja ja legatoharjoituksia
- Vedot eri perusäänistä ovat eri hieman eri kohdissa
- Saman äänen tuottamista eri vedoista kannattaa harjoitella heti alusta
- Soita paljon muiden kanssa
 
isojussi
26.01.2013 05:02:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...
- Äänet kohdalleen slidella, ei naamalla
...

 
Tota ... juu ja ei. Vedot pitää olla paikallaan, mutta kyllä silti huulilla ja suukappaleella soitettavan äänen pitää olla sama, kun koko torvellakin. Tähän on yks hyvä harjoite:

- Nappaa jostain pienen oktaavin Bb ja soita se huulilla.
- Jatka tätä niin, että laitat äänen soidessa suukappalen huulille sävekorkeuden muuttumatta.
- Sitten vaan äänen edelleen soidessa torvi munstykkiin paikalleen, muista pitää slaidilukko kiinni.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
hiir
10.11.2013 09:38:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika kuollu tää pasuuna kuvio suomessa, Huom! Olet kirjoittamassa yli 288 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Ei se mitään! Mun pasuunan soitto alkoi kun ostin heräteostona muovisen pbonen laineelta 3viikkoa sitten ja aika nopeesti tuli saksasta messinkiä, nyt alkaa olee muistissa kaikki nuottien eri slaidiasennot ja soitosta alkaa pikkuhiljaa kuulemaan oikeata musiikkia.

Olen soitellut tuttuja biisejä ja sovitellut laulumelodiat pasuunalle, mutta suuri kysymykseni kuuluu onko teillä antaa vinkkejä hyvistä pasuunaan taipuvista biiseistä?
Siis helppoja mutta aloittelialle haastavia...
Ja mielellään jos olisi nuotteja.
 
Jos jollain on hyvää pasuuna opettajaa tiedossa niin ottaisin mielellään yhteystietoja.
Pääkaupunkiseutu
 
pietari-poika
12.03.2014 18:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Bändisoittimista on jo aikalailla kokemusta ja pasuuna alkoi kiinnostaa.
 
1. Kuinka mahdollista itseopiskelu on? Löytyykö hyviä itseopiskelumateriaaleja netistä/kaupasta? Youtubessa näyttäisi olevan ainakin jotain alkeisjuttuja...
 
2. Entäs kerrostalotreenaus? Jotain vaimennusjuttuja käsittääkseni on olemassa, mutta mahdollistavatko ne naapurisovun? Ja onko mutella soittaminen jotenkin oleellisesti erilaista kuin ilman - haittaako se oppimista?
 
Euphonium
31.03.2014 10:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: Moi! Bändisoittimista on jo aikalailla kokemusta ja pasuuna alkoi kiinnostaa.
 
1. Kuinka mahdollista itseopiskelu on? Löytyykö hyviä itseopiskelumateriaaleja netistä/kaupasta? Youtubessa näyttäisi olevan ainakin jotain alkeisjuttuja...
 
2. Entäs kerrostalotreenaus? Jotain vaimennusjuttuja käsittääkseni on olemassa, mutta mahdollistavatko ne naapurisovun? Ja onko mutella soittaminen jotenkin oleellisesti erilaista kuin ilman - haittaako se oppimista?

 
Tämä tulee vähän myöhässä tämä vastaus, mutta silti.
 
1. Minulle aikanaan antoi muutaman epävirallisen soittotunnin vanhempi pasunisti, mutta muuten olen lähinnä itse oppinut. Kyllä kai itseoppiminen on mahdollista, mutta minä ainakin olen kunnon opettajan kannalla. Itse oppineena minulla on ollut ja on vieläkin vääriä tottumuksia, joista on vaikea päästä eroon.
 
2. Harjoitussordinoja on ja itsellänikin on Yamahan Silent Brass. En sitä mielelläni käytä. Haittaavat oppimista, koska vääristävät ääntä, eikä saa kunnolla käsitystä, kuinka hyvä ääni itsellä on. Itse olen soittanut rivitalossa ilman sordiinoita, eikä ainakaan vielä ole naapurit valittaneet. Olen asunut samassa asunnossa 20 vuotta.
 
Logis
20.10.2014 02:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve pasunistit!
 
Nyt tarvisi apua ja vastauksen muutamaan kysymykseen. Eli olen ex-pasunisti, jos näin voi sanoa. Aloitin siis soittamisen kahdeksan vuotiaana ja lopetin 16-vuotiaana. Tuli siis soiteltua kahdeksan vuotta.
Nyt olen yhä enemmissä määrin alkanut ajatella soittamisen aloittamista uudelleen. Olen nyt siis 24-vuotias, ja en ole siis koskenut koko soittimeen kahdeksaan vuoteen. Luonnollisesti kaikki on unohtunut, mutta voisi kuvitella, että saattaisin edistyä suht nopeasti harrastuksessa kun vain harjoittelisin aktiivisesti? Onhan tuolta jotain saattanut jäädä lihasmuistiin? Hyvästä soiton opettajasta ei tässä kohtaa olisi todellakaan haittaa. Onko siis tietoa millainen tilanne tässä asiassa on jyväskylässä? (olen vasta muuttanut tänne)
En myöskään haluisi tässä vaiheessa investoida kovin paljoa soittimeen, kun en todellakaan tiedä miten homma lähtisi edistymään, eli mitä mieltä olette tuosta thomannin halvimmasta? Tekeekö sillä mitään? Vai meneekö vain hermot kun ei saa kunnon ääntä aikaiseksi? Minulla oli siis musiikkiopistossa aikaisemmin lainasoitin.
Nuotteja löydän kyllä jostain kun vähän kaivelen. Ja onhan tietysti internetin ihmeellinen maailma.
 
Euphonium
20.10.2014 13:27:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Logis: Terve pasunistit!
 
En myöskään haluisi tässä vaiheessa investoida kovin paljoa soittimeen, kun en todellakaan tiedä miten homma lähtisi edistymään, eli mitä mieltä olette tuosta thomannin halvimmasta? Tekeekö sillä mitään? Vai meneekö vain hermot kun ei saa kunnon ääntä aikaiseksi? Minulla oli siis musiikkiopistossa aikaisemmin lainasoitin.
Nuotteja löydän kyllä jostain kun vähän kaivelen. Ja onhan tietysti internetin ihmeellinen maailma.

 
Itsellä ei ole kokemusta noista Thumanin halvimmista, mutta muilta ole kuullut, ettei ongelma ole niinkään huono ääni. Niissä on kuulemma on ihan tuurista kiinni, minkälaisen sliden sattuu saamaan. Jossakin sitä ei saa kunnolla luistamaan milllään ja toisessa yksilössä se on ihan hyvä. Laadunvaihtelu on siis suuri.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «